Gå til innhold

Kvinnedagen -mannen hater dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er vel egentlig ikke denne dagen, HI, men at du og mannen din ikke ser hverandre og ikke greier å kommunisere ordentlig sammen. Snakk sammen! :)

Anonymkode: 70123...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Klart det er selvmotsigende. Men når jeg idag har fått gratulasjoner fra min far, fetter og kollega fordi jeg har vagina, så savner og forventer (idiotiske meg) en gratulasjon av min mann. Men nå er jeg ikke sint og lei meg lenger. Nå føler jeg meg mest DUM fordi jeg var skuffet over manglende gratulasjon. 

Synes egentlig at selve kvinnedagen heller burde handle om og hete "alle menneskers like rettigheter - dagen"

Anonymkode: 29993...d63

I så tilfelle vil det bli til en dag som handler om menn. Nei, dagen ble opprettet og til for å sette fokus på urettferdigheter som rammer kvinner, denne eneste dagen i året. Den er ikke opprettet for å, bare så du blir beroliget, spre hat mot menn, rakke ned på menn, latterliggjøre menn, eller forminske menn. Det er ikke det dagen er til for. Jeg kan si meg enig i at det er dumt med disse, "partnervold mot kvinner må fordømmes", og lignende paroler som dukker opp som insinuerer at vold mot menn er helt i orden. For det er en sak å si at partnervold må fordømmes fordi det rammer kvinner, det er en annen å si at partnervold er galt bare de ganger det rammer kvinner. Når det er sagt, jeg er helt for at det settes fokus på urettferdigheter som rammer kvinner. Men jeg er ikke begeistret for at det fremstilles som om det er greit å utsette menn for de urettferdigheter som kvinner utsettes for. Det er galt, punktum.

Anonymkode: ac5eb...282

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Et friskt pust fra en herlig kvinne. 

♥️

Anonymkode: 8eca2...7cb

😊❤️

Anonymkode: a2d31...8dc

Skrevet

Kvinnedagen er en kampdag, ikke en kosedag. 

Jeg synes det er hyggelig at folk sier gratulerer med dagen, det er på en måte en anerkjennelse. Men blomster og gaver? Når som helst, men ikke akkurat den dagen! 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er hyggelig at folk sier gratulerer med dagen, det er på en måte en anerkjennelse. Men blomster og gaver? Når som helst, men ikke akkurat den dagen! 

Helt enig!

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (22 minutter siden):

Vi har forskjellige tradisjoner for å feire denne dagen i forskjellige land. For meg er det tradisjon med sjokolade og blomster. 

Anonymkode: c9210...a90

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi har forskjellige tradisjoner for å feire denne dagen i forskjellige land. For meg er det tradisjon med sjokolade og blomster. 

Det er ikke en dag som skal feires, det er en dag hvor man kjemper for like rettigheter uavhengige av kjønn. 

Anonymkode: ce115...9ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke en dag som skal feires, det er en dag hvor man kjemper for like rettigheter uavhengige av kjønn. 

Anonymkode: ce115...9ff

Har du hørt om et lite land som heter "Russland" (og Novorossiya)? Der er det vanlig å gi sjokolader og blomster til kvinner på kvinnedagen. Det er derimot ikke vanlig å gå i tog og demonstrere for kvinners rettigheter på denne dagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har du hørt om et lite land som heter "Russland" (og Novorossiya)? Der er det vanlig å gi sjokolader og blomster til kvinner på kvinnedagen. Det er derimot ikke vanlig å gå i tog og demonstrere for kvinners rettigheter på denne dagen.

Russland er et land ingen i Norge forhåpentligvis ønsker å sammenligne seg med, på noen områder 😆  Å koble kvinnedagen opp mot blomster og sjokolade er så idiotisk at jeg finner ikke ord! At man ikke greier å se at det nærmest blir å tråkke på det denne dagen, og kampen for likeverd og likestilling, er helt uforståelig! 

Anonymkode: bf0be...e94

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Russland er et land ingen i Norge forhåpentligvis ønsker å sammenligne seg med, på noen områder 😆  Å koble kvinnedagen opp mot blomster og sjokolade er så idiotisk at jeg finner ikke ord! At man ikke greier å se at det nærmest blir å tråkke på det denne dagen, og kampen for likeverd og likestilling, er helt uforståelig! 

Anonymkode: bf0be...e94

Jeg synes at selv gratulasjoner er å tråkke på dagen.

Samtidig kan jeg forstå at de som er vokst opp i en annen kultur har vanskelig for å bare legge fra seg kulturen og plutselig følge en helt annen kultur.

Skrevet

Hater han dagen fordi han ikke kjøper blomster? Nå henger jeg ikke med. 

Kvinners rettigheter er hva som skjer hver dag. Kan du jobbe overtid og vite at han fikser hus og hjem mens du jobber? Støtter han deg til å ta utdannelse og jobben du ønsker. Er dere likestilt hjemme? Sparer dere like mye til pensjon? Eier dere huset sammen? 

Blomster er da ingenting verdt i en kvinnesak, tvert i mot.  

Anonymkode: bccb9...840

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har også hørt om det landet. Det er visst et land hvor de ikke er så veldig gode på likestilling, ei heller på ytringsfriheten eller andre friheter. I Norge har vi heldigvis mulighet til å si høyt at vi forlanger lik lønn for likt arbeid og at vi forlanger likestilling i samfunnet. Både for oss og for kvinner i andre deler av verden, herunder også Russland, som ikke har lik mulighet.

Anonymkode: cb224...a9e

Skrevet

Vet du, HI, du burde takke feminismen og likestillingskampen for at du har friheten til å jobbe, og dermed kjøpe dine egne blomster. Så i dag synes jeg du skal kjøpe en diger, flott bukett, og tenke på dine formødre og andre kvinner (og menn) som har kjempet for at vi er der vi er i dag, så skal vi kjempe videre til alle har like rettigheter, uansett kjønn. 

Anonymkode: 549d2...bb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også hørt om det landet.

Flott! Da vet du at:

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Dette er en vanlig tradisjon i Russland.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Samtidig kan jeg forstå at de som er vokst opp i en annen kultur har vanskelig for å bare legge fra seg kulturen og plutselig følge en helt annen kultur.

Hvorfor skal man assimileres og endre kulturen sin bare fordi man er flyttet til et annet land? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man assimileres og endre kulturen sin bare fordi man er flyttet til et annet land? 

Tydeligvis fordi det ikke er lov å motta sjokolade og blomster av en mann den 8de mars, selv om det er mannen en er gift med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har også hørt om det landet. Det er visst et land hvor de ikke er så veldig gode på likestilling, ei heller på ytringsfriheten eller andre friheter. I Norge har vi heldigvis mulighet til å si høyt at vi forlanger lik lønn for likt arbeid og at vi forlanger likestilling i samfunnet. Både for oss og for kvinner i andre deler av verden, herunder også Russland, som ikke har lik mulighet.

Sovjetunionen var mye bedre på likestilling for mange år siden enn Norge er nå. Kvinner og menn ble sett på som arbeidstakere, foreldre, partnere. Lik (luse)lønn for den samme stillingen med samme ansiennitet. Jeg ble regelrett skremt da jeg kom til likestillingslandet Norge og ble fortalt av flere at husarbeid er kvinnens oppgave, også der begge jobber fullt. Jeg ble også veldig overrasket over at det nesten er umulig å få dømt noen for voldtekt i Norge,  og at kvinnesykdommer drites det i. Jeg er også veldig overrasket over hvor fornærmet mange kvinner i Norge blir av å bli gjort stas på. Man skal visst ikke motta noen gaver fra menn og kjærester, helst ikke feire bursdag eller andre merkedager, og bare ha 365 hverdager i året. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Fikk ingen gratulasjoner, klem, kyss, oppmerksomhet, nada.

Likeledes med valentinsdag og morsdagen.

Det som sårer meg mest, er det faktum at dagen betyr mye for MEG, og da synes jeg han i det minste burde gratulert meg fordi det betyr mye for meg, selv om det ikke betyr noe særlig for han.

Føler det litt sånn at det kanskje gleder han å IKKE gi meg oppmerksomhet på disse dagene.

Flere menn som er slike eller bare jeg som er sammen med en egoistisk idiot?

Anonymkode: 29993...d63

Ehm, kvinnedagen er markering av kvinnekamp - altså det å sloss for rettighetene og godene - altså det motsatte av sutring og klynking over et miserabelt liv.

Det gjelder ikke bare overfor menn, men også overfor kvinner, inkludert seg selv. 

Så her er det DU som må våkne opp og bestemme hvordan DU vil ha det i livet ditt.

Anonymkode: af05f...dc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Sovjetunionen var mye bedre på likestilling for mange år siden enn Norge er nå. Kvinner og menn ble sett på som arbeidstakere, foreldre, partnere. Lik (luse)lønn for den samme stillingen med samme ansiennitet. Jeg ble regelrett skremt da jeg kom til likestillingslandet Norge og ble fortalt av flere at husarbeid er kvinnens oppgave, også der begge jobber fullt. Jeg ble også veldig overrasket over at det nesten er umulig å få dømt noen for voldtekt i Norge,  og at kvinnesykdommer drites det i. Jeg er også veldig overrasket over hvor fornærmet mange kvinner i Norge blir av å bli gjort stas på. Man skal visst ikke motta noen gaver fra menn og kjærester, helst ikke feire bursdag eller andre merkedager, og bare ha 365 hverdager i året. 

Har en russisk venninne som sier akkurat det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Sovjetunionen og dagens Russland er ikke helt same same, det er definitivt same same but different...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sovjetunionen og dagens Russland er ikke helt same same, det er definitivt same same but different...

Likevel er det altså vanlig med blomster og sjokolade til likestilte kvinner. Godta det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker om ca 100 år gamle tradisjoner i et land. Hvilke endringer som er skjedd i landet er ikke så relevant for hvordan tradisjonen oppstod. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er født midt på 70-tallet og «vokste opp» i kvinnefronten. Gratulasjoner og blomster på kvinnedagen var helt standard til familiens kvinner/jenter. 

Anonymkode: 0ddb0...698

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er mannen russisk da? 

Anonymkode: ebdc5...c70

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er mannen russisk da? 

Anonymkode: ebdc5...c70

Nei, han er fra Frankrike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...