Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #26 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Fire alkoholenheter daglig hver eneste dag med barn i hytta. Nei, det er for mye. Hi, du skriver at det bare er et glass til middag og ett i sofaen etterpå. Det tyder på at du ikke har noe forhold til hva "et glass" og alkoholenheter faktisk er. Det igjen gjør at du drikker dobbelt så mye som du tror du gjør. Drikker du en treliter kartong med vin på ni dager er det fire alkoholenheter daglig, 36 enheter tilsammen (om det er 12 % vin). Det igjen er 22 enheter mer enn hva som er anbefalt som maks ukesinntak. Du driter tydeligvis i hvilket signal du og mannen sender til tenåringen. Så husk denne tråden om tenåringen begynner å drikke for mye... Det må være ordentlig kjipt for en tenåring å være alene med foreldre som drikker så mye hver kveld hele ferien. Anonymkode: 7e87c...1ce Du kan ikke regne. En enhet vin er 1,2 dl. Det blir 25 enheter i boksen. Som jeg deler med mannen. Det er 12 hver. Så drikker jeg 2 daglig. Det er 6 dager. Anonymkode: 6d658...022
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #27 Skrevet 25. februar 2021 Her var det mange snerper! Jeg skal garantert drikke minst én kartong vin helt alene i løpet av vinterferien! Hvorfor? Jeg elsker smaken av god vin, det er det viktigste. Og nei, jeg er ikke ung eller en som trenger alkohol for å nyte ferie, jeg er godt voksen, og også tenåringsmor. Anonymkode: 043a0...e81
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #28 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ikke før hun er 18. Etter det gjør hun jo det om hun vil. Ser jo heller at hun koser seg med et glass vin enn å drikke en flaske eller to lørdag for fylla. Kjøpte en 3 liter, og to 2 litre. Drikker neppe alt. Hvorfor drikker jeg vin? 1. Jeg liker vin. Det smaker godt. Jeg elsker å rulle vin i munnen og kjenne ulike smaker. 2. Skuldra går ned. 3. Den følelsen jeg har etter 2 glass vin er fin. Liker ikke å være full, men godstemt. Anonymkode: 6d658...022 Og det er her selvbedraget ditt kommer frem. Den følelsen du har etter "to glass vin", det er egentlig følelsen etter fire alkoholenheter/glass. Det at du fyller mer i glassene gjør ikke at du drikker mindre, du bare lurer deg selv. Men virkeligheten er at du da har drukket fire glass/enheter. Drikker dere opp det du nå har kjøpt så overskrider dere begge to anbefalt maksinntak av enheter daglig, noe som regnes som "binge drinking". Det er trist når du ikke greier å "senke skuldrene" uten å drikke helseskadelige mengder alkohol når barna dine er tilstede. Anonymkode: 7e87c...1ce
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #29 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og det er her selvbedraget ditt kommer frem. Den følelsen du har etter "to glass vin", det er egentlig følelsen etter fire alkoholenheter/glass. Det at du fyller mer i glassene gjør ikke at du drikker mindre, du bare lurer deg selv. Men virkeligheten er at du da har drukket fire glass/enheter. Drikker dere opp det du nå har kjøpt så overskrider dere begge to anbefalt maksinntak av enheter daglig, noe som regnes som "binge drinking". Det er trist når du ikke greier å "senke skuldrene" uten å drikke helseskadelige mengder alkohol når barna dine er tilstede. Anonymkode: 7e87c...1ce Luthersk på sitt verste. Huff. Anonymkode: 57ad0...3fa
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #30 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Og det er her selvbedraget ditt kommer frem. Den følelsen du har etter "to glass vin", det er egentlig følelsen etter fire alkoholenheter/glass. Det at du fyller mer i glassene gjør ikke at du drikker mindre, du bare lurer deg selv. Men virkeligheten er at du da har drukket fire glass/enheter. Drikker dere opp det du nå har kjøpt så overskrider dere begge to anbefalt maksinntak av enheter daglig, noe som regnes som "binge drinking". Det er trist når du ikke greier å "senke skuldrene" uten å drikke helseskadelige mengder alkohol når barna dine er tilstede. Anonymkode: 7e87c...1ce Du skjønner vel at folk unner seg mer i ferier enn ellers? Og nei, det er ingenting som er «trist» ved å nyte den følelsen alkohol gir. Nytelse er ikke trist, bare for snerper. Dette er ikke verre enn at DU lar være å drikke, også kan du la oss som ikke er selvpiskende lutherianere nyte vår vin i fred. Anonymkode: 879c1...cee
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #31 Skrevet 25. februar 2021 Jeg hadde nok tatt med nok rødvin, pluss øl, cider, hvitvin og kanskje noe bobler. Ikke for å drikke alt, men sånn at jeg hadde hatt et utvalg. Noen ganger frister det med en øl i solveggen, noen ganger med et glass hvitvin. Noen ganger tar jeg en cider på kvelden, andre ganger et glass rødvin. Og noen dager går det kun i brus og vann. Det at man har med mer enn nok, betyr ikke at alt skal drikkes. Og en treliter tilsvarer 24 glass på 1, 25 dl, altså 24 enheter så fremst det ikke er over 12%. Anonymkode: 0ec71...aa2
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #32 Skrevet 25. februar 2021 Vi var to voksne på tur nå i 5 dager og hadde 2 3 litere. Det holdt greit. Hadde igjen litt. Drakk et par tre små glass vin etter en lang dag i bakken. Men 9 dager ville jeg kanskje tatt med 2 kartonger og noen bobler Anonymkode: 761e0...20f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #33 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke? Det er ikke noe syndig eller forbudt. Anonymkode: 57ad0...3fa Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fordi det er godt. Anonymkode: 57ad0...3fa Nemlig, kos dere. Ta med så mye vin dere vil. Det som eventuelt blir til overs, kan dere ta med hjem igjen. Anonymkode: 451ab...59e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #34 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og det er her selvbedraget ditt kommer frem. Den følelsen du har etter "to glass vin", det er egentlig følelsen etter fire alkoholenheter/glass. Det at du fyller mer i glassene gjør ikke at du drikker mindre, du bare lurer deg selv. Men virkeligheten er at du da har drukket fire glass/enheter. Drikker dere opp det du nå har kjøpt så overskrider dere begge to anbefalt maksinntak av enheter daglig, noe som regnes som "binge drinking". Det er trist når du ikke greier å "senke skuldrene" uten å drikke helseskadelige mengder alkohol når barna dine er tilstede. Anonymkode: 7e87c...1ce Du er jo ganske morsom. Jeg har små vinglass på hytta, det går maks 2 dl i ett glass. Da er det breddfult. Så jada jeg kan drikke nesten 3 enheter da.. Men du ser.. Jeg skal gå mellom 1,5 og 3 mil på ski daglig. Det gidder jeg ikke med hangover.. Fordi om du har en hang til å drikke mer enn du planlegger gjelder det ikke alle.. Det å innrømme at to glass vin gir en hyggelig rus er ikke et problem. Det er verre med de som later som at det ikke er en del av gleden. Anonymkode: 6d658...022
MammantilNurket Skrevet 25. februar 2021 #35 Skrevet 25. februar 2021 Hvordan ser ukesmenyen deres ut? Kartong er praktisk om man er mange, eller bare skal ha ett glass i ny og ne. Jeg ville ha valgt viner ut i fra hva som planlegges å spise. Dessuten ... blir dere ikke litt lei av å ha samme vin hele uken??
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #36 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og det er her selvbedraget ditt kommer frem. Den følelsen du har etter "to glass vin", det er egentlig følelsen etter fire alkoholenheter/glass. Det at du fyller mer i glassene gjør ikke at du drikker mindre, du bare lurer deg selv. Men virkeligheten er at du da har drukket fire glass/enheter. Drikker dere opp det du nå har kjøpt så overskrider dere begge to anbefalt maksinntak av enheter daglig, noe som regnes som "binge drinking". Det er trist når du ikke greier å "senke skuldrene" uten å drikke helseskadelige mengder alkohol når barna dine er tilstede. Anonymkode: 7e87c...1ce Det man gjør i vinterferien kommer ikke under ‘daglig’ altså. I vinterferien går jeg lange skiturer hver dag, jeg spiser sjokolade hver dag og jeg drikker ett til to glass vin hver dag. Ingenting av dette gjør jeg daglig over lengre perioder. Ferie er å gjøre noe annet. Anonymkode: 63eb5...b6d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #37 Skrevet 25. februar 2021 MammantilNurket skrev (9 minutter siden): Hvordan ser ukesmenyen deres ut? Kartong er praktisk om man er mange, eller bare skal ha ett glass i ny og ne. Jeg ville ha valgt viner ut i fra hva som planlegges å spise. Dessuten ... blir dere ikke litt lei av å ha samme vin hele uken?? Ser poenget.. Papp er plassvennlig. Pizza, nachos, biff, varme smørbrød, pasta, laks, bakt potet, fish n chips, indisk kyllinggryte Riesling går til det meste, jeg tåler ikke rød vin pga migrene. Ikke biff da Anonymkode: 6d658...022
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #38 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Skulle jeg ha skjeia helt ut hadde jeg tatt med meg en flaske. Jeg har ikke sansen for mye alkohol når det er unger rundt. Så en flaske vin hadde holdt til flere glass over flere dager. Jeg kan godt drikke alkohol med ungene rundt meg, men det glasset nytes og dermed holder det med ett glass en kveld. Er jeg uten barn så nytes ikke alkohol på samme måte, da er en flaske lite. Anonymkode: cb28c...e51 Jeg skjønner ikke. Når det ikke er barn med drikker du på en så upassende måte at det ikke kunne ha vært unger til stede? Det synes jeg er litt barnslig for en voksen kvinne. Å drikke et glass eller to med barn i stua, har jeg derimot ingen problemer med. Anonymkode: bb8bf...f29
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #39 Skrevet 25. februar 2021 I alle dager? Dette må være bortimot det dummeste innlegget jeg har lest i det siste. Går dere virkelig rundt hjemme å diskuterer hvor mye vin dere skal ha med dere på vinterferie? Dere må ha et alvorlig alkoholproblem. Hjelpes!! Anonymkode: 80bb8...672
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #40 Skrevet 25. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og det er her selvbedraget ditt kommer frem. Den følelsen du har etter "to glass vin", det er egentlig følelsen etter fire alkoholenheter/glass. Det at du fyller mer i glassene gjør ikke at du drikker mindre, du bare lurer deg selv. Men virkeligheten er at du da har drukket fire glass/enheter. Drikker dere opp det du nå har kjøpt så overskrider dere begge to anbefalt maksinntak av enheter daglig, noe som regnes som "binge drinking". Det er trist når du ikke greier å "senke skuldrene" uten å drikke helseskadelige mengder alkohol når barna dine er tilstede. Anonymkode: 7e87c...1ce Alle som drikker vin med alkohol, liker jo den buzzen du får av et par glass. Eneste selvbedrag er hvis man påstår noe annet, finnes plenty med alkoholfrie alternativ. Men hvor får du fire enheter fra egentlig? Mener bestemt jeg har lest flere artikler gjennom årene hvor to enheter har vært eksempel på den «optimale mengde rus». Anonymkode: 9ea1a...ae4
Havhesten2017 Skrevet 25. februar 2021 #41 Skrevet 25. februar 2021 Her var det mange pietister! Vin er da helt greit i ferien. Så lenge man ikke overdriver. Drikker aldri pappvin, dårligere kvalitet, bærer heller litt mer til hytta. Ta med nok og la heller noe stå igjen. til neste gang. Nyt vinen med glede. Livet må nytes!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #42 Skrevet 25. februar 2021 Mange av svarene her bærer preg av å komme fra unge, enslige mødre, som har et forhold til alkohol som nok ikke kan sammenlignes med voksne, mer normale kvinner! Jeg tror disse som sammenligner et glass god rødvin til maten med barnefri&flatfyll, er i samme kategori som disse vi kunne se i serien "Unge mødre" for noen år siden!! Anonymkode: 96b8e...0e3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #43 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Her var det mange snerper! Jeg skal garantert drikke minst én kartong vin helt alene i løpet av vinterferien! Hvorfor? Jeg elsker smaken av god vin, det er det viktigste. Og nei, jeg er ikke ung eller en som trenger alkohol for å nyte ferie, jeg er godt voksen, og også tenåringsmor. Anonymkode: 043a0...e81 «Smaken av god vin» finner man sjeldent på papp! Anonymkode: 159e6...944
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #44 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Vi skal på hytta, mannen, jeg og tenåringen. Hun får ikke vin da. Blir borte i fra fredag til søndag, en uke + 2 dager. Jeg tenker 2 trelitre, men blir det litt lite? Eller en treliter og noen flasker, gøy med litt bubler kanskje.. Anonymkode: 6d658...022 Lite?!? En treliter burde da være mer enn nok. Anonymkode: 9d07c...0b0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #45 Skrevet 26. februar 2021 Jeg lurer på hvem som skaper de milelange køene utenfor polet om dagen, jeg? Ingen herfra tydeligvis? Herregud, slutt å skap dere. HI skal på hytta, de skal kose seg med ett par glass vin på kveldene, hva feiler det dere? Begynner dere virkelig å lekse opp om hva som er anbefalt inntak for en voksen kvinne? Jeg er helt sikker på at hytteturen er tilrettelagt dattera på veldig mange måter, hun tåler fint at mor og far drikker vin, altså. Hjelpes! Anonymkode: 7fbdd...a7f
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #46 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): «Smaken av god vin» finner man sjeldent på papp! Anonymkode: 159e6...944 Du sier noe. Kanskje jeg skal kjøpe noen flasker i stedet. Anonymkode: 043a0...e81
Syngensang Skrevet 26. februar 2021 #47 Skrevet 26. februar 2021 Syns du har ein god plan eg hi. Og ser ikkje skilnaden mellom å drikke to glass vin pr dag på hytta og å drikke to enheitar pr dag på feks sydenferie. Det er nok ganske vanleg. Men det høyrest litt mykje ut kanskje når ein må ta med alt heimanfrå berre 😊👍(til dei som hyler over her.)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #48 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg lurer på hvem som skaper de milelange køene utenfor polet om dagen, jeg? Ingen herfra tydeligvis? Herregud, slutt å skap dere. HI skal på hytta, de skal kose seg med ett par glass vin på kveldene, hva feiler det dere? Begynner dere virkelig å lekse opp om hva som er anbefalt inntak for en voksen kvinne? Jeg er helt sikker på at hytteturen er tilrettelagt dattera på veldig mange måter, hun tåler fint at mor og far drikker vin, altså. Hjelpes! Anonymkode: 7fbdd...a7f Jeg tror heller ikke tenåringen dør i løpet av ferien, men jeg tror ikke hun liker at det drikkes så ofte. Jeg tror også det gjør at hun selv kommer til å ha forventninger om at hun "må" drikke i helge og ferier bare hun blir 18 og at hun kommer til å drikke en del på fest før det. Anonymkode: b1a36...045
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #49 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror heller ikke tenåringen dør i løpet av ferien, men jeg tror ikke hun liker at det drikkes så ofte. Jeg tror også det gjør at hun selv kommer til å ha forventninger om at hun "må" drikke i helge og ferier bare hun blir 18 og at hun kommer til å drikke en del på fest før det. Anonymkode: b1a36...045 Samtidig så ser hun også at det er greit å ta seg et glass vin eller 2, og stoppe der. Man må ikke drikke seg full selv om man skal drikke noe med alkohol i Anonymkode: 58166...4c7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2021 #50 Skrevet 26. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): «Smaken av god vin» finner man sjeldent på papp! Anonymkode: 159e6...944 Det er vel opp til den enkelte gane å bestemme. En av mine favorittviner fåes på papp. Anonymkode: 879c1...cee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå