Gå til innhold

Hvor mye vin til vinterferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på hytta, mannen, jeg og tenåringen. Hun får ikke vin da. Blir borte i fra fredag til søndag, en uke + 2 dager. Jeg tenker 2 trelitre, men blir det litt lite? Eller en treliter og noen flasker, gøy med litt bubler kanskje.. 

Anonymkode: 6d658...022

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har hatt 3 med oss :) mer enn nok 4 voksne og 4 barn :) drakk 1 flaske i går, og så har vi 2 flasker til helga, etter barna er lagt

Anonymkode: 8432b...889

Skrevet

Med mindre dere har et alvorlig alkoholproblem burde en kartong være mer enn nok. Ikke særlig gøy å være tenåring en uke på tur med pussa foreldre hver kveld.

Anonymkode: b1a36...045

Skrevet

Hos oss: ingen vin eller alkohol. Koser oss uten 

Anonymkode: 099b1...f46

Skrevet

Stakkars tenåring. Hvorfor ikke la henne bli hjemme hvis dere har tenkt dere på dritafylla hele helga? Trodde tenåringsforeldre var voksne jeg...

Anonymkode: c8e8c...247

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Stakkars tenåring. Hvorfor ikke la henne bli hjemme hvis dere har tenkt dere på dritafylla hele helga? Trodde tenåringsforeldre var voksne jeg...

Er 9 dager det er snakk om.. er par glass hver i 9 dager er fort et par dunker. Er ikke snakk om dritfylla. Et glass til mat og et til sofa.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er 9 dager det er snakk om.. er par glass hver i 9 dager er fort et par dunker. Er ikke snakk om dritfylla. Et glass til mat og et til sofa.. 

Men hvorfor må dere drikke vin hver dag når dere har med dere barn?

Anonymkode: d6d53...f05

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er godt over ukentlig anbefaling.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er godt over ukentlig anbefaling.

Nei, er vel i grensesone, men det snakk om en uke og ikke hele tiden. 

Kvinner

Høy risiko for kvinner: Mer enn 14 AE per uke

Lav risiko for kvinner: Mindre enn 10 AE per uke

Grensesone for skade: 10 - 14 AE per uke

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Barnet er 15 og bryr seg lite om vi drikker ett glass vin eller to. 

Skrevet

Hvis vinen er 12% og dere ikke drikker ankomstdag og avreisedag (bilkjøring) og dere drikker like mye så blir det 17,5 enheter i uka hver med to treliters kartonger. Det er mye og et veldig dårlig signal å sende til tenåringen om hva som er normalt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kvinner

Men hvorfor drikke alkohol hver eneste dag i 9 dager????

Skrevet

Kvinner

Ikke bry deg om slike snusfornuftige dumme svar. Ta med dere det dere vil, går an å ta med seg hjem igjen. 

Anonymkode: 451ab...59e

Skrevet

Skulle jeg ha skjeia helt ut hadde jeg tatt med meg en flaske. Jeg har ikke sansen for mye alkohol når det er unger rundt. Så en flaske vin hadde holdt til flere glass over flere dager. 

Jeg kan godt drikke alkohol med ungene rundt meg, men det glasset nytes og dermed holder det med ett glass en kveld. Er jeg uten barn så nytes ikke alkohol på samme måte, da er en flaske lite. 

Anonymkode: cb28c...e51

Skrevet

Burde holde med 2 kartonger,  det er rikelig.  

Anonymkode: 7d40a...bc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi skal på hytta, mannen, jeg og tenåringen. Hun får ikke vin da. Blir borte i fra fredag til søndag, en uke + 2 dager. Jeg tenker 2 trelitre, men blir det litt lite? Eller en treliter og noen flasker, gøy med litt bubler kanskje.. 

😳 Det var mye... Jeg ville tenkt 6 halvlitere (drikker ikke noe særlig vin). Kanskje tolv hvis man virkelig tok i. 

Anonymkode: e17c4...f75

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

😳 Det var mye... Jeg ville tenkt 6 halvlitere (drikker ikke noe særlig vin). Kanskje tolv hvis man virkelig tok i. 

Øl altså.

Skrevet

Har du prøvd uten? Ikke for å være frekk altså.. Det er så prentet inn i vår kultur å kose oss med vin. Dessverre er det ofte starten på noe verre. 
Hvis du tenker at du ikke skal ha med vin, og det umiddelbart ga deg en «aldri i livet» tanke, så ville jeg sterkt anbefalt å la være. 
En kartong med vin når dere i tillegg har med barn burde være mer enn nok.

Anonymkode: 9f4a2...19b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke? Det er ikke noe syndig eller forbudt. 

Anonymkode: 57ad0...3fa

Skrevet

Men hvorfor drikke alkohol hver eneste dag i 9 dager????

Fordi det er godt.

Anonymkode: 57ad0...3fa

Skrevet

Nå går jeg litt mot strømmen her.
En kartong vin tilsvarer 4 flasker, 2 kartonger tilsvarer 8 flasker.

At 2 personer deler en flaske vin på kvelden når de har fri dagen etter er ikke mye, og man blir ikke drita av det.
Syns heller ikke det er galt å ta seg et glass vin foran barna.

Syns 2 kartonger høres akkurat passe ut.
Og blir det for mye kan man alltid ta med noe hjem igjen

Anonymkode: 58166...4c7

Skrevet

Kos dere på hytta HI! Jeg skal være hjemme hele vinterferien og kommer til å kose meg med et glass vin og to på kveldene 😀

Anonymkode: ddb92...258

Skrevet

Også nordmenn som er så opptatt av at norsk kultur er så «ukulturell» og at stort sett alle ande kulturer er så meget mer forfinende: Ifølge denne tråden har 90% av befolkningen i veldig mange andre vestlige kulturer et alvorlig alkoholproblem.

Anonymkode: 879c1...cee

Skrevet

Synes du drt er greit å tenke på at tenåringen din skal drikke alkohol hver dag i ferier og helger?

Skrevet

Fire alkoholenheter daglig hver eneste dag med barn i hytta. Nei, det er for mye.

Hi, du skriver at det bare er et glass til middag og ett i sofaen etterpå. Det tyder på at du ikke har noe forhold til hva "et glass" og alkoholenheter faktisk er. Det igjen gjør at du drikker dobbelt så mye som du tror du gjør. Drikker du en treliter kartong med vin på ni dager er det fire alkoholenheter daglig, 36 enheter tilsammen (om det er 12 % vin). Det igjen er 22 enheter mer enn hva som er anbefalt som maks ukesinntak.

Du driter tydeligvis i hvilket signal du og mannen sender til tenåringen. Så husk denne tråden om tenåringen begynner å drikke for mye...

Det må være ordentlig kjipt for en tenåring å være alene med foreldre som drikker så mye hver kveld hele ferien.

Anonymkode: 7e87c...1ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Synes du drt er greit å tenke på at tenåringen din skal drikke alkohol hver dag i ferier og helger?

Ikke før hun er 18. Etter det gjør hun jo det om hun vil. Ser jo heller at hun koser seg med et glass vin enn å drikke en flaske eller to lørdag for fylla. 

Kjøpte en 3 liter, og to 2 litre. Drikker neppe alt. 

Hvorfor drikker jeg vin?

1. Jeg liker vin. Det smaker godt. Jeg elsker å rulle vin i munnen og kjenne ulike smaker. 

2. Skuldra går ned. 

3. Den følelsen jeg har etter 2 glass vin er fin. Liker ikke å være full, men godstemt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...