Gå til innhold

Hvorfor er vi kvinner...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tråden jeg går ut fra at du snakker om er et godt elsempel på en tråd der jeg synes det er viktig å ikke støtte hi, men på den andre siden må det være like innafor å si at man ikke synes det er spesielt pent med synelig " bollemus" (merkelig benevnelse) hvis noen hadde skrevet om hvor pent det var. Såpass bør vi tåle.

Anonymkode: 998ed...a2c

Jeg tenker at ift begge dine eksempel her er det best å bare tie. Kommer noen derimot og spør hva mener man om bollemus (jeg er enig med deg at dette er en merkelig benevnelse, jeg personlig liker den ikke) så kan man fint si sin mening. Men, ikke kun for å såre. Det går fint an å ikke like noe uten å være ufin. 

Anonymkode: 76249...5f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at ift begge dine eksempel her er det best å bare tie. Kommer noen derimot og spør hva mener man om bollemus (jeg er enig med deg at dette er en merkelig benevnelse, jeg personlig liker den ikke) så kan man fint si sin mening. Men, ikke kun for å såre. Det går fint an å ikke like noe uten å være ufin. 

Å si noe bare for å såre er sjeldent pent, men noen ganger kan det å såre en være støtte til en annen. Da må man rett og slett vurdere hva man synes er viktigst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

...så ufattelig gode på å snakke ned hverandre her inne? 

For noen dager siden var det ift de som velger å forstørre lepper, nå er det bollemus.

Spør noen om tilbakemelding ift en kjole eller ett antrekk går tilbakemeldingene på kroppen til vedkommende. Er mannen utro så er det din feil. Har du ett forhold til en gift mann er det du som ødelegger familien. Det har til og med vært tråder om at damer bør være hjemmeværende med barna for familiens skyld. Og Gud forby har du en jobb som krever skift eller litt reising. Du skal ikke kreve at mannen bidrar, du er tross alt ikke moren hans. I tillegg er du helt uten ryggrad hvis du ikke har funnet en mann som bidrar. 

Når jeg ser hvordan kvinner er mot hverandre her inne så misunner jeg mannen. 

Har du lest noe mer enn overskriften i den tråden, for den handler mest om cameltoe som man lett kan unngå og veldig lite om bollemus, tror ikke det er noen i den tråden som kritiserer bollemus. Hi legger ut link til bilde av cameltoe og det er stort sett det som blir diskutert.

Anonymkode: 5dcbc...500

Skrevet

Å si noe bare for å såre er sjeldent pent, men noen ganger kan det å såre en være støtte til en annen. Da må man rett og slett vurdere hva man synes er viktigst.

Derfor sier jeg at i noen tilfeller bør man tie. Og får man spørsmål om egen mening så kan man fint uttrykke at man ikke liker. Men, det er stor forskjell på å si at man ikke synest der er pent/ikke liker, kontra «fy faen, det er det stygt» «herre Gud at dei kan ødelegge seg slik».

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du lest noe mer enn overskriften i den tråden, for den handler mest om cameltoe som man lett kan unngå og veldig lite om bollemus, tror ikke det er noen i den tråden som kritiserer bollemus. Hi legger ut link til bilde av cameltoe og det er stort sett det som blir diskutert.

Bare det å diskuterer det er sånn skikkelig syklubb-tema for kvinner med små liv. Hvorfor ikke heller se en bra film eller lytte til noe god musikk, helller enn å sitte og slarve om hva folk er fin med og ikke? 

Anonymkode: de2e5...a34

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bare det å diskuterer det er sånn skikkelig syklubb-tema for kvinner med små liv. Hvorfor ikke heller se en bra film eller lytte til noe god musikk, helller enn å sitte og slarve om hva folk er fin med og ikke? 

Er ikke det meste her inne syklubb-tema da? Hvorfor er du her inne, hvorfor ser du ikke heller en bra film eller lyttet til noe god musikk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke det meste her inne syklubb-tema da? Hvorfor er du her inne, hvorfor ser du ikke heller en bra film eller lyttet til noe god musikk?

Ikke alt nei.

Jo, jeg velger heller film og musikk fremfor slike temaer som det. Da mener jeg sånne hvor alt handler om å kritisere andre damer, og skjule nedrakkingen bak diverse vikarierende «plausible» årsaker. Kom nettopp hjem fra tur med musikk :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fordi vi vil få et helt skjevt bilde av hva som er akseptabel oppførsel og hva andre faktisk mener om ting hvis vi bestandig skal støtte hi.

La oss si at jeg skriver et innlegg der jeg forteller at jeg synes det er fornuftig å slå barna mine eller at jeg planlegger et selskap med 30 gjester nå under koronaen. Da bør for det første jeg få beskjed om at drt ikke er greit og de andre på forumet trenger å se at folk tar avstand fra den typen oppførsel. Hvis ingen protesterer og det bare skrives dtøttende innlegg vil de påvirkes til tro at det er noe "alle andre" tollererer.

Men eksemplene dine er basert noe som gjøres mot noen andre. Det er noe helt annet. Ganske langt unna det å slå unger og en kameltå. 

Gjør meg ingenting om du farger håret ditt grønt, tatoverer deg, bruker filles eller kjøper en trang olabukse. Helt enig med hun over at det har eskalert under koronaen. Finnes ingen gode grunner til å kjenne et behov for å måtte si i fra om noe som på ingen måte går utover noen andre. 

Anonymkode: bfe04...f5c

Skrevet

Jeg begriper ikke hvorfor jeg skulle heie noen frem (eller trykke noen ned) fordi de er kvinner. Jeg har ingenting til felles med alle kvinner annet enn samme type kjønnsorgan, og det gjør ingen automatisk fortjent til noe som helst.  

Anonymkode: e5781...782

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke menn som holder kvinner nede, det er kvinnene selv.

Anonymkode: b5151...3db

Heldigvis så er det kvinner som også holder menn nede, så da blir det vel rettferdig?

Etter anklager om uønskede eller krenkende kommentarer fra 20-30 år tilbake og alt hva #Metoo har dratt med seg er det knapt noen som tør å si noe som helst på tvers av kjønnene lenger.

Anonymkode: 4eb0a...a6f

Skrevet

Eg nektar, eg gjentek, nektar!!! å bli stilt i den kategorien der. Det er de som finn på å seie slikt, som held nede kvinner. Og kvinne er kvinne verst. Kven trur de kom på det??? Eldgammal hersketeknikk. Det er dei kvinner og menn som seier dette som er kvinne verst. 

I det heile å kome på seie at "vi kvinner" gjer ditt eller datt er heilt bak mål. Vi er halvparten av verdas befolkning og eg vil ikkje bli stilt til ansvar for det nokre av oss gjer.  Det er like teit som å seie at alle menn er utro osb. Skjerp dokke!!! Forøvrig heilt einig at ein skal slutte å snakke kvarandre ned, om det ikkje er ein god grunn som feks når ein prøvar å gje halvparten av verdas befolkning ein spesiell eigenskap. 

Skrevet
Syngensang skrev (10 minutter siden):

Vi er halvparten av verdas befolkning og eg vil ikkje bli stilt til ansvar for det nokre av oss gjer.

Feil; kvinner er et godt stykke under halvparten av verdens befolkning, ca. 70 000 000 mindre og i Norge fødes det 106 gutter per 100 jente. Det er en stor forskjell!

Omtrent 100 % av de som bruker #Metoo stempelet for 20-30 år gamle "krenkende" kommentarer mot menn er kvinner.

Helt greit å si ifra om urett, men mye av #Metoo er tullball som det er helt umulig å bevise uskyld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Feil; kvinner er et godt stykke under halvparten av verdens befolkning, ca. 70 000 000 mindre og i Norge fødes det 106 gutter per 100 jente. Det er en stor forskjell!

Omtrent 100 % av de som bruker #Metoo stempelet for 20-30 år gamle "krenkende" kommentarer mot menn er kvinner.

Helt greit å si ifra om urett, men mye av #Metoo er tullball som det er helt umulig å bevise uskyld.

Du tar feil. Det er fler kvinnet enn menn i verden.

Skrevet

Tror nøkkelordene er vennlighet og respekt. Så kan folk få ha sine ulike meninger i fred. Det er så utrolig lett å dele sine meninger og uenigheter på en vennlig måte. Gjerne med litt ydmykhet. Om et innlegg gjør en sint eller frustrert og en ikke klarer å la være å svare med spydighet eller sarkasme, så bør en heller la være å svare. Samtidig må må man tåle å være uenige. Enten det er om barneoppdragelse eller hva som er et pent utseende eller ikke.

Skjønner tankegangen der noen syns det er ok å rakke ned på andre sitt utseende om det er fikset på med kosmetisk kirurgi eller innsprøytninger. Fordi positiv responser rundt dette er med skape ytterligere press. Men så har vi da de av oss som har gjort seg noen store vanskelige og ikke minst kanskje økonomisk utfordrende valg i livet. Og betalt for å forandre på utseende sitt. Kanskje de til og med angrer. Vi må også tenke på disse følelsene når vi rakker ned på kvinner som har gjennomgått operasjoner eller hva vi synes om resultatet av slike inngrep. Men disse kvinnene bør jo samtidig kunne tåle at noen sier på en vennlig måte at det ikke er pent. Måten meninger og kommentarer ytres på har alt å si.

Hadde alle bare vært litt mer vennlige mot hverandre og vist hverandre mer respekt, ville det vært mye hyggeligere å henge her inne❤️

Anonymkode: b7fce...a07

Skrevet

Kvinner ødelegger ikke for seg selv. Det er faktisk veldig trist å lese at folk tenker det. Det er slik undertrykkelse virker. En er så inndoktrinert at en blir patriarkatets forlengede arm.

Det er ofte kvinner som sørger for og utfører kjønnslemlestelse av jenter. Det er fordi de er indoktrinerte, de har lært (som vestlige kvinner) at naturlig kropp er syndig. 

Utseendefokus og unaturlige skjønnhetsideal er oppfunnet av menn med makt. De tjener på det, både økonomisk og ved at de beholder makten. For å sette det på spissen; kvinner blir ikke direktører når de bruker tiden sin på å vokse bollemusa og lure på om den er for rund i forhold til patriarkatets standard. 

Nei, verden blir ikke bedre av at en sier «om dere kvinner bare hadde vært litt mildere og snillere med hverandre». Vi har hatt «mild og snill-konkurranse» i årtusner. Vold og undertrykkelse ble ikke redusert av det. Det er bra at en setter på plass de som hevder at naturlig kvinnekropp er feil, enten de er menn eller kvinner. Å støtte medsøstre betyr ikke å alltid si seg enig og aldri si i fra. 

Å møte kritikk av f.eks Sophie Elise sin forretningsmodell med «ja det er typisk kvinner å være sjalu» er det en skal slutte med. En skal ikke slutte å si i fra, en må begynne å si i fra!

Anonymkode: d0cea...bed

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er jo dette som er kjernen i et diskusjonsforum da. Man diskuterer. Jeg er enig i at nivået her inne ofte er på den ondskapsfulle siden. Der melder jeg meg ut altså. 
Jeg synes også at synlig cameltoe er stygt (og ikke minst, det ser jævlig ubehagelig å gå med klær som lager cameltoe). Den diskusjonen gadd jeg ikke delta i da, det engasjerer meg ikke veldig.
Jeg er sterkt engasjert i kirurgi og injeksjoner.  Jeg mener helt oppriktig at dette er ekstremt skadelig. Se på mange bloggere i dag, de blir jo mer og mer like. Det er fascinerende å se. Som mamma til tre jenter så kjenner jeg på en frykt når jeg ser disse bloggerne med enorm påvirkningskraft. Det hjelper lite hva vi som foreldre sier når jentene mine eksponeres for disse «like forbildene» (trutmunn, lange vipper, forundrede øyenbryn osv) i alle medier. Og når mora, søstra og kanskje en bestemor til omgangskretsen deres også ser slik ut så er dette falske skjønnhetsidealet for normalisert. Jeg synes det er flott at kvinner og menn kan få fikset ting ved utseende som virkelig er et problem for de. Men såååå mange problemer med utseende kommer kun av ytre påvirkning der man ser man ikke har like lepper som den eller den. 
Jeg har sterke meninger om dette og det ytrer jeg. Verden drar i feil retning. Jeg synes man i større grad skal være glad for det unike ved eget utseende. Litt skjeve tenner, for bred nesetipp eller for smal leppe. Hvem bryr seg? Ta Meryl Streep, den dama synes jeg er drit flott, hun har mange av disse tingene unge mennesker fikser på i dag. Meryl sitt ansikt er unikt, lett å kjenne igjen og hun ER PEN. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Eg har ikkje snakka om  #metoo?

Men sjølv om 100% av dei som som stemplar menn med metoo er kvinner tyder ikkje det at 100% av kvinnene stemplar menn med metoo i tide (det er det jo ofte, i tide meinar eg) og i utide (det er desverre somme som brukar det kun til eigen fordel). Ser du skilnaden?? Poenget mitt er at det blir for dumt å opne med "vi kvinner" også seie noko om korleis "vi kvinner" oppfører oss. Det går ikkje an, vi er for mange og for forskjellige. Sjølv om det blir fødde 6 % fleire gutar. Og kvar du har fått talet 70 000 0000 veit eg ikkje, men lit på deg. Uansett gjer det ikkje kvinnepopuluasjonen i verda så liten at du kan hevde "vi kvinner" ditt og "vi kvinner" datt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Heldigvis så er det kvinner som også holder menn nede, så da blir det vel rettferdig?

Etter anklager om uønskede eller krenkende kommentarer fra 20-30 år tilbake og alt hva #Metoo har dratt med seg er det knapt noen som tør å si noe som helst på tvers av kjønnene lenger.

Tull. 

Skrevet
Syngensang skrev (5 minutter siden):

Eg har ikkje snakka om  #metoo?

Men sjølv om 100% av dei som som stemplar menn med metoo er kvinner tyder ikkje det at 100% av kvinnene stemplar menn med metoo i tide (det er det jo ofte, i tide meinar eg) og i utide (det er desverre somme som brukar det kun til eigen fordel). Ser du skilnaden?? Poenget mitt er at det blir for dumt å opne med "vi kvinner" også seie noko om korleis "vi kvinner" oppfører oss. Det går ikkje an, vi er for mange og for forskjellige. Sjølv om det blir fødde 6 % fleire gutar. Og kvar du har fått talet 70 000 0000 veit eg ikkje, men lit på deg. Uansett gjer det ikkje kvinnepopuluasjonen i verda så liten at du kan hevde "vi kvinner" ditt og "vi kvinner" datt.

Leser du hovedinnlegget så vil du se at starten går på her inne. Altså her på forumet. Jeg er helt enig i at man ikke kan dra alle inn i dette. Men, tar du og ser over trådene som ligger ute nå på dette forumet så er det i overkant mye dritt som slenges fra kvinner om kvinner. Er dette virkelig greit? Er det virkelig slik vi ønsker å ha det rundt oss? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kvinner ødelegger ikke for seg selv. Det er faktisk veldig trist å lese at folk tenker det. Det er slik undertrykkelse virker. En er så inndoktrinert at en blir patriarkatets forlengede arm.

Det er ofte kvinner som sørger for og utfører kjønnslemlestelse av jenter. Det er fordi de er indoktrinerte, de har lært (som vestlige kvinner) at naturlig kropp er syndig. 

Utseendefokus og unaturlige skjønnhetsideal er oppfunnet av menn med makt. De tjener på det, både økonomisk og ved at de beholder makten. For å sette det på spissen; kvinner blir ikke direktører når de bruker tiden sin på å vokse bollemusa og lure på om den er for rund i forhold til patriarkatets standard. 

Nei, verden blir ikke bedre av at en sier «om dere kvinner bare hadde vært litt mildere og snillere med hverandre». Vi har hatt «mild og snill-konkurranse» i årtusner. Vold og undertrykkelse ble ikke redusert av det. Det er bra at en setter på plass de som hevder at naturlig kvinnekropp er feil, enten de er menn eller kvinner. Å støtte medsøstre betyr ikke å alltid si seg enig og aldri si i fra. 

Å møte kritikk av f.eks Sophie Elise sin forretningsmodell med «ja det er typisk kvinner å være sjalu» er det en skal slutte med. En skal ikke slutte å si i fra, en må begynne å si i fra!

Anonymkode: d0cea...bed

Menn har ikke mer makt enn den makta kvinner gir dem. Ja, mange menn tjener seg søkkrike på kvinners usikkerhet og forfengelighet. Fordi for kvinner flest er det viktigere å følge saueflokken enn å stå opp for seg selv og/eller være prinsippfaste. Se bare hvordan kvinner æsjer og uffer seg over ubarberte kvinnekropper og kroppslige skavanker. Vi er ikke viljeløse, vi KAN velge å ikke æsje oss over kvinner som ikke barberer seg under armene, og vi KAN drite i å bruke tusenvis av kroner på «skjønnhetsprodukter» som vi innerst inne vet, hvis vi skrur på fornuften vår, ikke fungerer til annet enn å gjøre andre rike.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Leser du hovedinnlegget så vil du se at starten går på her inne. Altså her på forumet. Jeg er helt enig i at man ikke kan dra alle inn i dette. Men, tar du og ser over trådene som ligger ute nå på dette forumet så er det i overkant mye dritt som slenges fra kvinner om kvinner. Er dette virkelig greit? Er det virkelig slik vi ønsker å ha det rundt oss? 

Ja, det ser eg, men det er jo fordi det er flest  kvinner her inne. Menn kan absolutt slenge drit dei og, og ofte fortrinnsvis til kvinner.

Selvfølgeleg vil vi ikkje at folk skal slenge drit. Vi vil òg sjølvsagt ha saklege debattar og at folk kan få vere som dei vil. Så eigentleg er eg einig i mykje av hovedinnlegget i denne tråden. Men eg reagerer veldig på å bruke det å slenge drit som ein kvinneleg eigenskap. Det er eg rett og slett ikkje eining i!!

Det har jo blitt hevda i århundrer at kvinner strykkjer kvarandre ned. "Når krybben er tom bitest hestene" seiest det. Og det stemmer nok, og var nok endå meir tilfelle før (at krybben var tom, altså, iallfall her til lands) Så det er ikkje berre for å trykke kvinner ned at ein seier at kvinne er kvinne verst, men òg eit resultat av at kvinner flest iallfall i historisk tid hadde dårlegare levekår og moglegheiter enn menn. Det er ein del av kvinnekampen å ikkje bygge oppunder dette stempelet. Og essensen der ligg faktisk ikkje å hindre folk -(kvinner!!) i å ytre si meining om ditt eller datt på meir eller mindre fine måtar, men å slutte å seie at dei gjer dette fordi dei er kvinner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg begriper ikke hvorfor jeg skulle heie noen frem (eller trykke noen ned) fordi de er kvinner. Jeg har ingenting til felles med alle kvinner annet enn samme type kjønnsorgan, og det gjør ingen automatisk fortjent til noe som helst.  

Anonymkode: e5781...782

Dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Menn har ikke mer makt enn den makta kvinner gir dem. Ja, mange menn tjener seg søkkrike på kvinners usikkerhet og forfengelighet. Fordi for kvinner flest er det viktigere å følge saueflokken enn å stå opp for seg selv og/eller være prinsippfaste. Se bare hvordan kvinner æsjer og uffer seg over ubarberte kvinnekropper og kroppslige skavanker. Vi er ikke viljeløse, vi KAN velge å ikke æsje oss over kvinner som ikke barberer seg under armene, og vi KAN drite i å bruke tusenvis av kroner på «skjønnhetsprodukter» som vi innerst inne vet, hvis vi skrur på fornuften vår, ikke fungerer til annet enn å gjøre andre rike.

Og kvifor er det slik trur du? Meiner du seriøst at dette er noko som ligg i kvinner natur??? Eller kaaaan det vere fordi kvinner er blitt dømd etter utsjånad i uminnelege tider?? Kan det vere fordi det ligg godt forankra i kulturen at ein nesten har fripass til å kommentere ei kvinne med for mykje hår på overleppa, tynt hår og elles ei naturleg sjølvsikker atferd?? Det er svært sterke krefter som prøvar og klarar!! å fortelle kvinner at dei for all del og uansett må vere reine, pene og delikate. Det er like sterkt som at mannfolk skal vere maskuline og sterke, og det er minst like vanskeleg for menn å framstå som for feminine som det er for kvinner å vere litt for ruskete.

Eg ser at vi vil same vegen, men å kalle folk for saueflokk og usjølvstendige individ fører ikkje fram. Det er dessuten ikkje rett. Mennesket har eit svært sterkt folkkinnstinkt (elles hadde vi vore oppetne av bjørn og tiger og svolte ihel for tusenvis av år sidan) som gjer at det skal veldig mykje til å gå utanfor "flokknormen". Eg er heilt einig i at vi må vekk frå desse smale rammene vi har, og veeeeeldig einig i at vi må bruke kreftene våre på noko anna enn å finne ut om ein eigentleg skulle hatt fillers, eller at nabodama har kameltoe. 

Skrevet
Tante Hufsa skrev (3 timer siden):

Det er jo dette som er kjernen i et diskusjonsforum da. Man diskuterer. Jeg er enig i at nivået her inne ofte er på den ondskapsfulle siden. Der melder jeg meg ut altså. 
Jeg synes også at synlig cameltoe er stygt (og ikke minst, det ser jævlig ubehagelig å gå med klær som lager cameltoe). Den diskusjonen gadd jeg ikke delta i da, det engasjerer meg ikke veldig.
Jeg er sterkt engasjert i kirurgi og injeksjoner.  Jeg mener helt oppriktig at dette er ekstremt skadelig. Se på mange bloggere i dag, de blir jo mer og mer like. Det er fascinerende å se. Som mamma til tre jenter så kjenner jeg på en frykt når jeg ser disse bloggerne med enorm påvirkningskraft. Det hjelper lite hva vi som foreldre sier når jentene mine eksponeres for disse «like forbildene» (trutmunn, lange vipper, forundrede øyenbryn osv) i alle medier. Og når mora, søstra og kanskje en bestemor til omgangskretsen deres også ser slik ut så er dette falske skjønnhetsidealet for normalisert. Jeg synes det er flott at kvinner og menn kan få fikset ting ved utseende som virkelig er et problem for de. Men såååå mange problemer med utseende kommer kun av ytre påvirkning der man ser man ikke har like lepper som den eller den. 
Jeg har sterke meninger om dette og det ytrer jeg. Verden drar i feil retning. Jeg synes man i større grad skal være glad for det unike ved eget utseende. Litt skjeve tenner, for bred nesetipp eller for smal leppe. Hvem bryr seg? Ta Meryl Streep, den dama synes jeg er drit flott, hun har mange av disse tingene unge mennesker fikser på i dag. Meryl sitt ansikt er unikt, lett å kjenne igjen og hun ER PEN. 

Nei, det er det ikke.

Det å snakke om utseendet til mennesker, er slarv, ikke diskusjon.

Vil du diskutere, så sett deg inn i hva som skjer i verden, utenfor sminkespeilet, sladderpressen og bloggsfæren. Og lær deg hva et argument er, og hva som skiller ulike argumenter. Da er du plutselig langt nærmere å vite hva det å diskutere er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er det ikke.

Det å snakke om utseendet til mennesker, er slarv, ikke diskusjon.

Vil du diskutere, så sett deg inn i hva som skjer i verden, utenfor sminkespeilet, sladderpressen og bloggsfæren. Og lær deg hva et argument er, og hva som skiller ulike argumenter. Da er du plutselig langt nærmere å vite hva det å diskutere er. 

Selvfølgelig kan man diskutere utseendet til en person. Her var det også snakk om et fenomen, ikke en spesiell person. Selv om det ikke er et tema som interesserer deg kan det fint diskuteres.

I tillegg har også det du kaller slarv sine positive sider. Vi trenger litt av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...