Gå til innhold

Hjemmekontor = tur i skogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iiiiik skrev (9 minutter siden):

Tenker du at det skal komme nasjonale regler? Skal hjemmekontor reguleres i arbeidsmiljøloven og tariffavtaler da? Jeg mener at dette må ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett. Jeg har personalansvar og har alltid stått for at det viktigste er at jobben blir gjort, ikke når den gjøres. Det er ikke greit å gå tur i skogen og ikke kunne svare på telefonen, eller å avslå møter for da skal jeg på kafé med en venninne. Det er allikevel greit både å gå tur i skogen og å legge lunchen på en kafé, så sant man sørger for at oppgaver blir løst og at eksterne kontakter får den oppfølgingen de bør få.

Vi har ikke sentralbord, men jeg som leder forventer å se en oppdatert kalender i outlook slik at jeg vet når folk er til stede og ikke. Erfaringsmessig får jeg mer fornøyde ansatte og folk som er fleksible når jeg er fleksibel. Dermed står de også ekstra på i travle perioder.

Selv går jeg sjelden tur i skogen i arbeidstiden, men tenker stadig at det skal jeg, i morgen eller neste uke.

Det er en tillit og lederstil som blir satt stor pris på. Når man føler at man har fleksibilitet, og ikke minst tillit fra ledelsen, så blir man fleksibel som arbeidstaker også. Det motiverer til å gi det lille ekstra når det trengs. Som ledere så slipper man da arbeidstakere som insisterer på å legge ned jobben klokka 16:00 selv om det brenner og ting bør gjøres NÅ. 😊

Den verste følelsen for en arbeidstaker tror jeg er følelsen av at ledelsen ikke har tillit til deg og driver «barnevaktledelse», selv om man aldri har gjort noe som helst som skulle tilsi at man ikke fortjener tillit.

Anonymkode: 1daa0...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det kommer jo an på terenget, men dnt beregner ca 3,5 km/t på vanlig sti i skogen med dagstursekk. Selv om det er helt flatt og bare asfalt der hi går så må hun gå omtrent dobbelt så fort som det. (Det tar tross alt litt tid å kle av og på seg også.) Det er mulig, men det er virkelig raskt gangtempo.

Anonymkode: acbf7...c69

Det er jo noe helt annet! 

Anonymkode: d4ee0...e72

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg går i Frognerparken, tar bare på meg et par sko og en jakke, det tar ikke all verdens tid. Går helt fint å gå raskt 3 km på en halvtime. 

Anonymkode: b56e4...c5a

Nettopp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det er det jeg sier, men da går du fort.

Herregud, dette er HELT NORMALT tempo. Jeg går 3.5 km på en halvtime, og går ikke spesielt fort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det forklarer litt hvorfor jeg ventet 8 mnd på behandling av en sak hos skatteetaten. Saksbehandler svarte, uten antydning til skam, at det var så mye ekstra. Først korona (denne kan jeg akseptere), så ferie, så var det jakt og hundeutstilling 🤯

De burde få tvangsmulkt de også. 

Anonymkode: b4d46...886

Kjenner en nabo som jobber i skatteetaten. Hun kjører og henter barn på skolen i " arbeidstiden' går lange turer. På fredagene har hun storhandlingen i arbeidstiden. Så jeg forstår hvorfor de ikke får unna så mye som før 

Anonymkode: c994e...939

Skrevet
Iiiiik skrev (28 minutter siden):

Tenker du at det skal komme nasjonale regler? Skal hjemmekontor reguleres i arbeidsmiljøloven og tariffavtaler da? Jeg mener at dette må ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett. Jeg har personalansvar og har alltid stått for at det viktigste er at jobben blir gjort, ikke når den gjøres. Det er ikke greit å gå tur i skogen og ikke kunne svare på telefonen, eller å avslå møter for da skal jeg på kafé med en venninne. Det er allikevel greit både å gå tur i skogen og å legge lunchen på en kafé, så sant man sørger for at oppgaver blir løst og at eksterne kontakter får den oppfølgingen de bør få.

Vi har ikke sentralbord, men jeg som leder forventer å se en oppdatert kalender i outlook slik at jeg vet når folk er til stede og ikke. Erfaringsmessig får jeg mer fornøyde ansatte og folk som er fleksible når jeg er fleksibel. Dermed står de også ekstra på i travle perioder.

Selv går jeg sjelden tur i skogen i arbeidstiden, men tenker stadig at det skal jeg, i morgen eller neste uke.

Nei, jeg mente ikke at en nasjonal bestemmelse, men at arbeidsgiver styrte dette aktivt. I dag blir det på mange arbeidsplasser ikke snakket om eller lagt pkaner for. Det er nytt for ledelsen at så mange jobber hjemmefra, både i egen og andres bedrifter og organisasjoner. Etter hvert kommer det nok til å bli reguert tydligere enn i dag.

Skrevet

Ja, selvsagt gjør jeg det. Dager uten fastpunkter sitter jeg selvsagt ikke inne i normalarbeidstiden. Det er jo da det er sol og lys.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Absolutt. Vi har en times betalt lunsj. Vi blir dessuten oppfordret til å komme oss ut. Sjefen er ikke så opptatt av hvor lenge vi blir ute så lenge jobben blir gjort. Samme hos mannen 

Men når dere får betalt lunsj, skal dere ikke være tilgjengelige for arbeidsplassen da? Jeg har en halvtimes ubetalt lunsj, men den er min fulle fritid. Da har jeg ingen telefoner eller andre arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: fd8ae...b0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg mente ikke at en nasjonal bestemmelse, men at arbeidsgiver styrte dette aktivt. I dag blir det på mange arbeidsplasser ikke snakket om eller lagt pkaner for. Det er nytt for ledelsen at så mange jobber hjemmefra, både i egen og andres bedrifter og organisasjoner. Etter hvert kommer det nok til å bli reguert tydligere enn i dag.

Hva jobber du som? Ble litt nysgjerrig siden du har innsikt i at dette ikke blir snakket om eller lagt planer for på mange arbeidsplasser. Vår leder har selv sendt bilder fra skiløypa i lunsjen og oppfordret oss til å komme oss ut i sola og bevege oss i løpet av arbeidsdagen, og jeg hadde inntrykket av at det er mange arbeidsplasser og ledere som gjør det sånn, men jeg baserer meg bare på de jeg kjenner og det jeg leser her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da går du veldig fort, særlig om du skal rekke å kle av og på deg også.

Man MÅ ikke skifte til full Norrønna-habitt for å gå en trekilometers tur. Ta på sko og jakke tar vel nøyaktig et minutt 😂

Anonymkode: f252c...5fe

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Absolutt. Vi har en times betalt lunsj. Vi blir dessuten oppfordret til å komme oss ut. Sjefen er ikke så opptatt av hvor lenge vi blir ute så lenge jobben blir gjort. Samme hos mannen 

Spesielt. Jeg har betalt lunch og må derfor være tilgjengelig for arbeidsgiver skulle det dukke opp noe. 

Anonymkode: e4664...048

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men når dere får betalt lunsj, skal dere ikke være tilgjengelige for arbeidsplassen da? Jeg har en halvtimes ubetalt lunsj, men den er min fulle fritid. Da har jeg ingen telefoner eller andre arbeidsoppgaver. 

Vi skal være tilgjengelig på telefon ja. Det er dog svært sjelden at man ikke kan ta tak i ting etter lunsjen. 

Skrevet

Vi har gå-møter (telefonmøter mens vi går tur) i tillegg har vi en times lunsj to ganger i uka, da trener ALLE. Vi har eget team på en treningsapp. Hele firmaet er i mye bedre form og både samhold og effektivitet er veldig bra. 

Anonymkode: fb50f...6e6

Så smarte løsninger. Skulle ønske min jobb også la opp til slikt. 

Anonymkode: 08bc0...d5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Spesielt. Jeg har betalt lunch og må derfor være tilgjengelig for arbeidsgiver skulle det dukke opp noe. 

Anonymkode: e4664...048

Vi må være tilgjengelig på telefon. Den kan helt fint tas på tur. Vi har dog 2 timers responstid. Vi må ta tak i et meldt problem innen 2 timer 

Skrevet

Man MÅ ikke skifte til full Norrønna-habitt for å gå en trekilometers tur. Ta på sko og jakke tar vel nøyaktig et minutt 😂

Anonymkode: f252c...5fe

Ok. Om du bruker like mye tid på å ta dem av og ikke trenger noe tid til å vaske hender, ta et glass vann, finnefrem nøkler eller skifte av deg svett tøy har du 28 minutter på 3 km. Det er 6,4 km/t. Det er mulig, men det er fort.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Vi skal være tilgjengelig på telefon ja. Det er dog svært sjelden at man ikke kan ta tak i ting etter lunsjen. 

Det er klart man kan. Men om man er ute på tur så må man da likevel ta med seg jobbtelefonen. Man må jo svare kundene når de ringer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart man kan. Men om man er ute på tur så må man da likevel ta med seg jobbtelefonen. Man må jo svare kundene når de ringer. 

Det er sant. Det er også helt i orden 

Skrevet

Jeg synes det høres helt normalt ut. Jeg går også rundt 6 km på en time. 

Anonymkode: 8c004...98b

jeg også 

Anonymkode: e3d02...e4b

Skrevet

Ok. Om du bruker like mye tid på å ta dem av og ikke trenger noe tid til å vaske hender, ta et glass vann, finnefrem nøkler eller skifte av deg svett tøy har du 28 minutter på 3 km. Det er 6,4 km/t. Det er mulig, men det er fort.

Må den halvtimen være akkurat 30 minutter, på sekundet? 🤣🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Herregud, hva er det med deg? Nå har du laget en haug med innlegg der du beregner hvor fort et annet menneske går i lunsjpausen sin. Skaff deg et liv.

Anonymkode: 91845...4cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Må den halvtimen være akkurat 30 minutter, på sekundet? 🤣🙈

Ja, egentlig. Når det gjeldet arbeidstd er det  dommer på at man skal være på plass og ferdig skiftet når man skal starte og at man skal jobbe frem til tiden er over. En pause på 30 minutter er 30 minutter, ikke 35 eller 40. Har man 30 minutter pause skal du ikke trenge å bruke ekstra tid etterpå til toalettbesøk, private telefoner, hente kaffe, ta av seg skoene eller andre ting.

Nå vet jeg jo at det er en del arbeidssteder der det godtas å gjøre private ting i arbeidstiden og ofte kan man jobbe litt ekstra for å ta igjen tid senere om nødvendig, men det er ganske irriterende når jeg får oppgitt at en person har lunch til 12.00 for eksempel og vedkommende likevell ikke ar telefonen før 12.10 ol. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, hva er det med deg? Nå har du laget en haug med innlegg der du beregner hvor fort et annet menneske går i lunsjpausen sin. Skaff deg et liv.

Anonymkode: 91845...4cf

Jeg sier bare at hun går fort. Det er da ikke noe å protestere på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sier bare at hun går fort. Det er da ikke noe å protestere på.

Selvsagt går hun fort, hun må jo være hjemme igjen når pausen er over..

Til info: går jeg i vanlig tempo går jeg 6-6,1 km/h, tar jeg en rask gåtur ligger jeg på 6.3-6.5 km/h i lett kupert terreng og når jeg prøver å gå så fort jeg kan kommer jeg opp i 6,7 på samme runden.

Anonymkode: e3505...c9d

Skrevet

Kjenner en nabo som jobber i skatteetaten. Hun kjører og henter barn på skolen i " arbeidstiden' går lange turer. På fredagene har hun storhandlingen i arbeidstiden. Så jeg forstår hvorfor de ikke får unna så mye som før 

Anonymkode: c994e...939

Kanskje hun starter veldig tidlig pluss jobber på kvelden. 

Anonymkode: 60c3c...5ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt går hun fort, hun må jo være hjemme igjen når pausen er over..

Til info: går jeg i vanlig tempo går jeg 6-6,1 km/h, tar jeg en rask gåtur ligger jeg på 6.3-6.5 km/h i lett kupert terreng og når jeg prøver å gå så fort jeg kan kommer jeg opp i 6,7 på samme runden.

Anonymkode: e3505...c9d

Dette tar jo helt av. Ikke jeg som går tur i Frognerparken, men der det rimelig flatt og lett å gå😀

Må nesten le av hvor opphengt noen ble i det. 

Jeg synes hjemmekontor er mye mer slitsomt, veldig mye digitale møter uten pauser mellom, stirrer i skjerm nesten hele tiden, ingen prat ved kaffemaskinen hvor man gjerne også ble oppdatert på noe faglig.

Mer tidkrevende å delegere og forklare oppgaver. 

Hvis jeg rekker, går jeg en tur ut i lunsjen, spisingen gjør jeg unna i en fei. Tror ikke de som selv ikke står i det, forstår hvordan det er. De aller fleste på hjemmekontor sitter ikke hjemme og koser seg. 

Jeg har kontrakter med frister å forholde meg til. 

Anonymkode: 60c3c...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...