Gå til innhold

Hjemmekontor = tur i skogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor nokså i nærheten av mange turområder. Nå er det påbudt hjemmekontor her, men skoler og barnehager er åpne. Jeg jobber skift og pleier å ta en tur i skogen med hunden når jeg har fri på dagtid. Og de siste par ukene har det aldri vært så mye folk som nå. Det er faktisk påfallende! I dag var parkeringen full. Det er sikkert plass til to hundre biler. Jeg pleier nesten aldri treffe noen der - men nå var det som en søndag i fellesferien. Mannen er på hjemmekontor, men spør jeg om han vil bli med er svaret nei han er jo på jobb...selv i lunchen sin blir han ikke med. Aldri i verden om alle her er deltid eller uten jobb. Går du ut slik når du er på hjemmekontor? I så fall hvorfor / hvorfor ikke?

Anonymkode: e4664...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får en halvtime til å trene hver dag nå som vi sitter på hjemmekontor, da går jeg en liten tur på 3 km. Gjør underverker for ryggen!

Anonymkode: b56e4...c5a

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det, men jeg burde ha gjort det. 

Anonymkode: 8c004...98b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi bor nokså i nærheten av mange turområder. Nå er det påbudt hjemmekontor her, men skoler og barnehager er åpne. Jeg jobber skift og pleier å ta en tur i skogen med hunden når jeg har fri på dagtid. Og de siste par ukene har det aldri vært så mye folk som nå. Det er faktisk påfallende! I dag var parkeringen full. Det er sikkert plass til to hundre biler. Jeg pleier nesten aldri treffe noen der - men nå var det som en søndag i fellesferien. Mannen er på hjemmekontor, men spør jeg om han vil bli med er svaret nei han er jo på jobb...selv i lunchen sin blir han ikke med. Aldri i verden om alle her er deltid eller uten jobb. Går du ut slik når du er på hjemmekontor? I så fall hvorfor / hvorfor ikke?

Absolutt. Vi har en times betalt lunsj. Vi blir dessuten oppfordret til å komme oss ut. Sjefen er ikke så opptatt av hvor lenge vi blir ute så lenge jobben blir gjort. Samme hos mannen 

Skrevet

Jeg gjør som deg og lufter hunden i lunsjen. Av og til blir lunsjen litt lengre, og så tar jeg det igjen på kveldene. Står også ofte opp 0445 (starter å jobbe 0500) for å få unna jobb før ungene våkner. Alt i alt jobber jeg minst like mange timer som når jeg er på kontoret, og langt mer effektivt.

Anonymkode: ee9b8...c5b

Skrevet

Mannen min kan gjøre det ganske ofte. Han har en jobb der han det meste av tiden jobber helt selvstendig og ofte må ha kontakt med folk i andre tidssoner. At han kan jobbe litt k eld og heller ta fri fra jobb midt på dagen er positivt for hans jobb. 

I min jobb går det ikke så ofte. Jeg må mer være klar for spørsmål ol i vanlig arbeidstid. 

Jeg tror nok det må gjøres klare avtaler etter hvert om hva som er ok og hva som ikke er ok på hjemmekontor. Jeg har i hvertfall merket at det har blitt mye vanskeligere å få tak i offentlige saksbehandlere ol her midt på dagen når det er fint vær enn det var for et år siden. På den andre siden tikker det oftere inn jobbmail sent på kvelden.

Anonymkode: acbf7...c69

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi får en halvtime til å trene hver dag nå som vi sitter på hjemmekontor, da går jeg en liten tur på 3 km. Gjør underverker for ryggen!

Da går du veldig fort, særlig om du skal rekke å kle av og på deg også.

Skrevet

Vi blir også oppfordret til å gå tur i lunsjen. Og det trengs. Vanligvis har jeg god kontorstol, går litt til kaffe, do, post, møter etc. Sitter i ulike møterom. Står og tar en prat i gangen og på noens kontor. Og så videre  

Her hjemme sitter jeg i sofaen og jobber. Mer eller mindre samme stilling. Og når arbeidsdagen er over tilbringer jeg enda noen timer i sofaen. 

Den turen ut er faktisk avgjørende for min fysiske og psykiske helse. Jeg er tilgjengelig på e-post og telefon mens jeg er ute. Og bruker jeg mer enn en halvtime jobber jeg litt lenger den dagen. 

Anonymkode: 015b0...6f6

Skrevet

Vi har mulighet til å logge oss ut og inn i løpet av dagen og oppfordres til å ta en tur ut på dagtid.

Anonymkode: 35ff0...562

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det høres helt normalt ut. Jeg går også rundt 6 km på en time. 

Anonymkode: 8c004...98b

Skrevet

De gangene jeg har hjemmekontor tar jeg ofte enten en joggetur eller en gåtur på en halvtime i lunsjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har i hvertfall merket at det har blitt mye vanskeligere å få tak i offentlige saksbehandlere ol her midt på dagen når det er fint vær enn det var for et år siden. 

På den positive siden melder offentlige etater om økt effektivitet. Blant annet har Nav økt produktiviteten med 30% etter at de gikk over til hjemmekontor.

Søstra mi jobber i Nav og tar seg gjerne en times gåtur i forbindelse med lunsj. Likevel sier hun at hun aldri har hatt kortere responstid, og for første gang i sitt yrkesliv kan hun ofte svare brukere samme dag som de sender inn sin henvendelse.

Et godt eksempel på vinn-vinn 😊

Anonymkode: 1daa0...a46

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Eller så er det du som går påfallende sakte 😜

Anonymkode: d4ee0...e72

Skrevet

Jeg her venninne hvis arbeidsplass har hatt psykolog inne for å snakke om hvordan man best skal ta vare på seg selv på hjemmekontor. Ut og gå i dagslys. Pauser. Skille mellom jobb og fritid. Dette var viktige punkter.

Så jeg tenker det er positivt at folk kommer seg ut.

Anonymkode: 74c5a...800

Skrevet

Det forklarer litt hvorfor jeg ventet 8 mnd på behandling av en sak hos skatteetaten. Saksbehandler svarte, uten antydning til skam, at det var så mye ekstra. Først korona (denne kan jeg akseptere), så ferie, så var det jakt og hundeutstilling 🤯

De burde få tvangsmulkt de også. 

Anonymkode: b4d46...886

Skrevet

Vi har gå-møter (telefonmøter mens vi går tur) i tillegg har vi en times lunsj to ganger i uka, da trener ALLE. Vi har eget team på en treningsapp. Hele firmaet er i mye bedre form og både samhold og effektivitet er veldig bra. 

Anonymkode: fb50f...6e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

På den positive siden melder offentlige etater om økt effektivitet. Blant annet har Nav økt produktiviteten med 30% etter at de gikk over til hjemmekontor.

Søstra mi jobber i Nav og tar seg gjerne en times gåtur i forbindelse med lunsj. Likevel sier hun at hun aldri har hatt kortere responstid, og for første gang i sitt yrkesliv kan hun ofte svare brukere samme dag som de sender inn sin henvendelse.

Et godt eksempel på vinn-vinn 😊

Ja, jeg tror det er mye som er positivt med det, men jeg tror det må komme klarere regler for når alle må være til stede. 2 timer pause fra 11 til 13 er ikke noe problem om alle har det samme, men når noen begynner sent, andre slutter tidlig og ingen, heller ikke sentralbordet, vet når noen er tilgjengelige blir det vanskelig. Det kan på en måte være effektivt for den enkelte, men vi må også ha et opplegg som sikkrer godt samarbeid og mulighetfor å snakke sammen.

Skrevet

Jeg tar som regel en times løpetur i lunsjen. Vi har en halvtimes lunsj, og så tar jeg en halvtime trening i arbeidstiden, eller jobber inn den halvtimen på ettermiddagen. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars, og må gjøre dette for å holde psyken igang. Det er også anbefalt. 

Skrevet

Vi blir oppmuntret til å ta en tur ut i dagslyset! Spesielt siden mange ikke har ideelle kontorforhold hjemme er det sunt at vi beveger oss litt. Også har det blitt mer vanlig med gående møter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Eller så er det du som går påfallende sakte 😜

Anonymkode: d4ee0...e72

Det kommer jo an på terenget, men dnt beregner ca 3,5 km/t på vanlig sti i skogen med dagstursekk. Selv om det er helt flatt og bare asfalt der hi går så må hun gå omtrent dobbelt så fort som det. (Det tar tross alt litt tid å kle av og på seg også.) Det er mulig, men det er virkelig raskt gangtempo.

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

De har sikkert fått lov til dette. 

Anonymkode: 8b994...9ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg tror det er mye som er positivt med det, men jeg tror det må komme klarere regler for når alle må være til stede. 2 timer pause fra 11 til 13 er ikke noe problem om alle har det samme, men når noen begynner sent, andre slutter tidlig og ingen, heller ikke sentralbordet, vet når noen er tilgjengelige blir det vanskelig. Det kan på en måte være effektivt for den enkelte, men vi må også ha et opplegg som sikkrer godt samarbeid og mulighetfor å snakke sammen.

Ja det er klart, alle kan ikke være borte samtidig. Der jeg jobbet planlegger vi innad i teamet og sørger for at vi alltid er bemanna. Det gjør vi for så vidt når det ikke er korona også, alle kan ikke ta lunsj samtidig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer jo an på terenget, men dnt beregner ca 3,5 km/t på vanlig sti i skogen med dagstursekk. Selv om det er helt flatt og bare asfalt der hi går så må hun gå omtrent dobbelt så fort som det. (Det tar tross alt litt tid å kle av og på seg også.) Det er mulig, men det er virkelig raskt gangtempo.

Jeg går i Frognerparken, tar bare på meg et par sko og en jakke, det tar ikke all verdens tid. Går helt fint å gå raskt 3 km på en halvtime. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg går i Frognerparken, tar bare på meg et par sko og en jakke, det tar ikke all verdens tid. Går helt fint å gå raskt 3 km på en halvtime. 

Ja, det er det jeg sier, men da går du fort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Tenker du at det skal komme nasjonale regler? Skal hjemmekontor reguleres i arbeidsmiljøloven og tariffavtaler da? Jeg mener at dette må ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett. Jeg har personalansvar og har alltid stått for at det viktigste er at jobben blir gjort, ikke når den gjøres. Det er ikke greit å gå tur i skogen og ikke kunne svare på telefonen, eller å avslå møter for da skal jeg på kafé med en venninne. Det er allikevel greit både å gå tur i skogen og å legge lunchen på en kafé, så sant man sørger for at oppgaver blir løst og at eksterne kontakter får den oppfølgingen de bør få.

Vi har ikke sentralbord, men jeg som leder forventer å se en oppdatert kalender i outlook slik at jeg vet når folk er til stede og ikke. Erfaringsmessig får jeg mer fornøyde ansatte og folk som er fleksible når jeg er fleksibel. Dermed står de også ekstra på i travle perioder.

Selv går jeg sjelden tur i skogen i arbeidstiden, men tenker stadig at det skal jeg, i morgen eller neste uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...