Gå til innhold

Savner du å klemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser og hører overalt om alle som savner og klemme. Er dette reelt, eller er det "i tiden" å si at man savner det?

Jeg har aldri - i hele mitt 46 årige liv - ønsket en klem! Jeg har fått klemmer, det gir meg ingenting! Jeg har gitt mange klemmer, fordi det er vanlig og egentlig forventet. 

Men klemming er egentlig en totalt meningsløs handling for meg. Det utgjør ingen forskjell for meg, uansett om det er ment som gjensynsglede, trøst, oppmuntring. Syns det er deilig å slippe å klemme nå. 

Jeg må vel legge til at jeg er helt normal ellers, ikke avstumpet følelsesmessig eller ødelagt av noen traumer. Fungerer helt normalt i famili og vennekrets ellers.

Anonymkode: fb6a0...e33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klemmer ikke noe mindre enn jeg gjorde før korona, altså mer eller mindre ingenting.

Anonymkode: 2f348...dd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klemmer ikke noe mindre enn jeg gjorde før korona, altså mer eller mindre ingenting.

Postet litt fort.

Savner det? Tja, er ikke så vant til å gi eller få klemmer, og det blir man vant til.

Skrevet

Er faktisk glad for å slippe denne klemminga, for jeg misliker å gi/få klemmer av andre enn mannen og barna. Føler en klem er en innvadering av min intimsone.

Anonymkode: 94acc...bb1

Skrevet

Overhodet ikke. Jeg klemmer normalt kun mine nærmeste, og det gjør jeg under korona også. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg opplever klemming som veldig intimt. Det er liksom så mye kropp å forholde seg til og det opplever jeg blir for mye, unntatt når det er snakk om mann, barn og foreldre. 

Anonymkode: f94ce...779

Skrevet

Jeg klemmer hvem jeg vil når jeg vil. Det er svært få jeg klemmer utenom korona, men det er fordi jeg har ekstremt lite nettverk. Så de jeg klemte før korona, klemmer jeg enda siden de er en del av mine nærkontakter. 

Og om jeg møter nye, så klemmer vi uansett. Da er vi enig om at vi er de eneste vi ser utenom den vanlige nærkontakten.

Anonymkode: a6bc6...d3d

Skrevet

Ja, jeg savner det. I dag mer enn noen gang tidligere i pandemien. Husker til og med det siste håndtrykket jeg fikk før pandemien.

Anonymkode: d3074...fbf

Skrevet

Jeg savner å klemme noen personer rundt meg, men mange av dem er det helt greit å ikke klemme. Jeg synes det er deilig å slippe å være så nær på fremmede f.eks. på bussen, butikken, jobben, liker at andre må holde en viss avstand og at det er ok å kreve det. Samtidig så er det noen få personer og noen situasjoner hvor jeg gjerne ville vært litt nærmere, gitt/fått en klem.

Anonymkode: 09ba9...8fc

Skrevet

Syns det er helt topp å slippe denne klemmingen. Jeg klemmer barnet mitt, og min beste venninne, men ellers har jeg hatt ett år uten klemming nå og det er virkelig godt. Håper akkurat det kan tas videre etter korona 🤭

Anonymkode: 1d8ca...682

Skrevet

Nei, jeg klemmer mann, barn og beste venninne og syns det holder i massevis. Eneste jeg liker å klemme som jeg ikke klemmer nå for tiden er mamma og pappa. Vi er uansett mye sammen, så går helt fint å avstå fra klemmen. De savner å klemme ungene, så jeg gleder meg til de får vaksine.

Håper dette er starten på å slutte å klemme gud og hvermann. Jeg har aldri vært så frisk som i denne perioden.

Skrevet

Jeg savner det veldig. Jeg savner å være så fysisk i kommunikasjon med andre som jeg egentlig er, og dette året har gjort meg veldig bevisst på den siden av meg selv. 

Skrevet

Jeg savner å klemme alle de jeg bryr meg om. Jeg savner det hver eneste dag og jeg savner å omgås folk uten å tenke på at jeg ikke må komme borti noen. Det jeg ikke savner er å håndhilse med Gud og hvermann. Der kjenner jeg at det holder lenge å hilse folk som jeg skal ha møter med med et nikk, et hei og et smil. 

Skrevet

Jeg savner å klemme! Gleder meg til det er lov igjen. 

Skrevet

Nei. En av de få gode tingene med korona er at vi slipper forventningen om å klemme både kjente og ukjente. Det holder fint med mann og barn og selv det er ikke blant det viktigste i forholdet til dem.

Anonymkode: 000fe...c2f

Skrevet

Klemmer like mye som før. 
i dag møtte jeg en barndomskompis igjen etter 20 år.  Vi fikk øye på hverandre på gata, og han utbrøt: «Vet du hva? Nå får korona være korona altså, kom hit!!» så fikk jeg en kjempegod, varm klem. 
Jeg elsker å klemme! 

Anonymkode: cafe3...153

Skrevet
amandine skrev (41 minutter siden):

Jeg savner det veldig. Jeg savner å være så fysisk i kommunikasjon med andre som jeg egentlig er, og dette året har gjort meg veldig bevisst på den siden av meg selv. 

Håper du er sikker på at andre liker at du klår... 

Anonymkode: d044c...2ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Håper du er sikker på at andre liker at du klår... 

Hvorfor det? Om hun liker det, så får vel andre finne seg i det? Hensyn skal ikke bare gå en vei. 

Anonymkode: ab2f9...64f

Skrevet

Egentlig savner jeg det ikke, jeg er ikke veldig fysisk utenfor familien. Jeg har ikke noe i mot å klemme, men eneste jeg direkte savner å klemme er min mor. 

Ellers klarer jeg meg bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det? Om hun liker det, så får vel andre finne seg i det? Hensyn skal ikke bare gå en vei. 

Eh, nei. Man tar ikke på andre uten å få samtykke. 

Skrevet

Nei savner det ikke. Savner heller ikke å håndhilse! 

Anonymkode: 13379...5d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Eh, nei. Man tar ikke på andre uten å få samtykke. 

Noen ser altså spøkelser ved høylys dag. 

Skrevet

Både og. Jeg har alltid klønet med, og syns det kan være svært ubehagelig med påtatte klemmer i hytt&gevær. Sånn som når man må lese kropssspråk over hvilke venner, kolleger og familie utenom kjernefamilien som vil gi, eller nærmest forventer en klem. Enten det er fransk, spansk eller skikkelig bamseklem. Det er store kultur-og miljøvariasjoner her i lille Norge. Og til og med i samme gjeng  omgangskrets.

Jeg liker ikke mingling når jeg treffer folk jeg ikke møter ofte. Sånn typisk ‘hvordan går det’’. Og så kommer de Kaaanskje og gir en klem uten forvarsel. Omed andre ord tvinger deg nærmest til å ta deg litt tid å prate med vedkommende mer enn 20 sekund😅 Disse klemmene savner jeg ikke.  Heller egentlig ikke klemmene til svigerforeldre, onkler, tanter og søskenbarn jeg ser sjeldent.

De eneste jeg egentlig liker godt å klemme per i dag er vel egentlig,barna mine og samboeren min. Deres klemmer er til gjengjeld noe av det aller beste jeg vet❤️

Men før jeg konkluderer med at jeg ikke savner noen klemmer. Så jo. Jeg savner klemmene til de jeg var glad i og som har gått bort. Feks mamma. Og jeg savner og sørger over at jeg ikke fikk klemme  (og omtrent besøke) bestemoren min i fjor før hun døde..❤️

Jeg kommer nok ikke til å være den som jubler høyest når vi kommer til den hverdagen hvor klemmer er ‘lov’ igjen. Men jeg vet godt hvilke 3 personer jeg ikke vil vente lenge med å gi en god klem❤️

Anonymkode: ea472...73b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Leser og hører overalt om alle som savner og klemme. Er dette reelt, eller er det "i tiden" å si at man savner det?

Jeg har aldri - i hele mitt 46 årige liv - ønsket en klem! Jeg har fått klemmer, det gir meg ingenting! Jeg har gitt mange klemmer, fordi det er vanlig og egentlig forventet. 

Men klemming er egentlig en totalt meningsløs handling for meg. Det utgjør ingen forskjell for meg, uansett om det er ment som gjensynsglede, trøst, oppmuntring. Syns det er deilig å slippe å klemme nå. 

Jeg må vel legge til at jeg er helt normal ellers, ikke avstumpet følelsesmessig eller ødelagt av noen traumer. Fungerer helt normalt i famili og vennekrets ellers.

Anonymkode: fb6a0...e33

Javel

Anonymkode: f3602...42a

Skrevet

Savner ikkje klemmer. Dei gir meg ingenting. Synes det er litt irriterende med dei som vil klemme kvar gang vi møtast. 

Skrevet

Jeg savner å klemme venner og familie. Jeg klemmer kun kjernefamilien og to bestevenninner. Det føles så unaturlig å holde lang avstand til folk, synes det er litt trist.

Men jeg savner selvsagt ikke de ubehagelige situasjonene der man er usikker på om man skal gå for klem eller håndtrykk 😅. Og jeg har et par bekjente som jeg er litt glad jeg slipper å klemme. Men ellers skal det bli fint når vi kan gå tilbake til litt mer normalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...