amandine Skrevet 10. februar 2021 #26 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Nei, men når jeg opplever at noen helt tydelig lyver om sykmeldingsgrunn vil jeg ikke stole på at de snakker sat siden heller og jeg vil da gjette utvfra det jeg ser. "Vondt i viljen, eller psykisk sydom vil da gjetne være mest sansynlig. Anonymkode: c9421...5b1 Jeg skjønner veldig godt at du ikke kommer tett nok i relasjon til folk så de snakker åpent med deg.
KellyTaylor Skrevet 10. februar 2021 #27 Skrevet 10. februar 2021 Derfor har jeg aldri kollegaer som venner på SoMe. Aldri!! Ikke at jeg er sm støtt og stadig, men vil ha privatlivet i fred.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #28 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du misser poenget. Jeg kunne ikke brydd meg en kalori hvorfor folk er sykemeldte. At det å få sykemelding virker ganske lett er en ting...men å feks si man er sykemeldt for rygg så man bare ligger og samme dag poste bilde fra fjelltopp er idiotisk. Det er poenget mitt. Gå nå den fjellturen om det er viktig - men må det deles med hele verden? Anonymkode: 99cdd...e4d Nå vet ikke jeg hva du tenker med fjelltur, ang lengde og nivå, men generelt så er vel gåing i ulendt terreng noe av det beste man kan gjøre for en vond rygg. Så å reagerer på at noen er ute å beveger seg når de har vond rygg, synes jeg er rart. Anonymkode: 828bb...161
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #29 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt enig i denne, det er lov å bruke hodet. Har full respekt for at folk ikke vil fortelle hvorfor de er sykmeldt, spør aldri, men når man opplever kollegaer som ikke kan jobbe pga migrene og ser de på direktesendt sportssending senere på kvelden, trenger man ikke være detektiv for å skjønne at noen har jukset til seg fri. Så handler det litt om respekt for kollegaer også, de fleste har sjelden anledning til å sette inn folk med det første ved fravær. Vet man at kollegaene sitter overtid for å dekke inn jobben, er det på grensen til evneveikt å spamme de med turbilder og alt du opplevde den dagen. Anonymkode: 6e3d6...f37 Jeg har kronisk migrene og kan fortelle deg at migrene kan komme i mange forskjellige former, ikke alle former innebærer å ligge rett ut i en seng og spy. At du mener et eller annet om det som er postet betyr ikke at noen har jukset seg til fri. Jeg er enig i at man burde være litt mer var for hva pamn poster, men det er bare på grunn av at man fort blir dømt nedom og hjem, hvis folk ikke evner å forstå at ikke alt er svart-hvitt alltid. Anonymkode: 828bb...161
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #30 Skrevet 10. februar 2021 His hovedinnlegg peker egentlig på noe som er et stort problem. Slike innlegg som hennes er med på å sette folk i bås, og hun driver med en polarisering hvor det blir "de syke" mot "de som jobber". Det er forferdelig uheldig for samfunnet vårt! Noe av dette problemet har pågått i tiår, det at det er noen diagnoser mange generelt ser ned på. Oppgir man at man har slike diagnoser, da blir man stigmatisert som svak og ofte også giddalaus, som igjen blir sett på som ikke å ta ansvar osv. osv. Dette gjelder først og fremst dessverre psykiske diagnoser, men også forbausende mange fysiske. Mange som er syke er rett og slett for syke til å stå mot all denne mistroen og negativiteten, blikkene, synsingen, og mange av dem velger derfor å oppgi en annen grunn til sitt sykefravær. Hvem sin feil er det? Jeg mener at de syke ikke har hovedansvaret for dette, det har alle de som tydelig eller mer skjult (men likevel tydelig nok med små kommentarer, hinting, blikk, ryktespredning) viser sine negative holdninger. De syke har mer enn nok med sin sykdom om de ikke også skal måtte brette detaljer om egen helse og liv ut for alle og enhver. Problemet med denne overlevelsesstrategien til de syke er at de dessverre blir med på å opprettholde fordommene de andre har, og så blir det en forsterkende, negativ spiral. Og de friske... de har en tendens til å glemme at de selv brått kan stå i samme situasjon selv. Og forbausende mange velger samme strategi som de gjerne har kritisert andre for i årevis, eller de gjør det motsatte, de roper høyt om sin kanskje mindre stigmatiserende diagnose, fordi de da mener at de selv selvfølgelig har god grunn for sykemelding... og med det opprettholder de synet på andre som de mener ikke har gode nok grunner til sykemelding. Disse holdningene gjenspeiles dessverre også både i helsevesenet, i Nav-systemet og blant politikere - som igjen består av "vanlige folk". Syke personer må ofte bruke all sin energi på å stadig måtte forsvare hvor syke de faktisk og reelt er (for hvis de ikke gjør det er det lite sjanse for å få riktig behandling og få opprettholdt behandling lenge nok) - istedenfor at de kan fokusere på hvordan de kan bli frisk. Legger du da på det faktum at helsevesenet ikke er i nærheten av å ha god nok kapasitet til å få effektivitet i diagnostisering og behandling, at pasienter ofte venter måneder og år før de får riktig hjelp, da er det en forferdelig negativ situasjon. For jo lenger borte fra arbeidslivet man er pga. det som egentlig lett kan behandles med riktig diagnostisering og behandling, jo mer blir man uglesett av omgivelsene, for da anses man ikke som "syk nok" i andres øyne. Og Nav-systemet er i praksis lagt opp på samme måte, selv om intensjonene egentlig er det motsatte - de syke må bruke uhensiktsmessig mye energi for å stadig bevise at man trenger den hjelpen man reelt trenger for å komme seg ut i jobb. Slik systemet fungerer nå blir fokuset negativt, det setter altfor ofte syke personer i en ventesituasjon som er helt håpløs fordi de ikke kommer noen vei, de mister følelsen av kontroll over egen kropp og eget liv, og systemet skaper dermed en lært håpløshet. Dette skaper igjen enormt negativt stress, spesielt for de som da ender med å miste jobb og inntekt. Hva gjør alt dette ekstra stresset med personer som allerede sliter? Jeg hørte nettopp et program på radio, Ekko, hvor de tok opp hva stress gjør med oss. Da var det også vinklet mot koronasituasjonen, men generell innvirkning av stress og negativt stress ble diskutert. I studio var lege/forsker, psykolog/forsker og leder for sykepleierforbundet. Psykologen tok opp det mange syke kan oppleve å høre, nemlig "det sitter bare i hodet på vedkommende"... Og så viste han til nyere forskning som har vist at langvarig negativt stress fører til at amygdala i hjernen faktisk vokser. Dette er mekanismen som bl.a. setter oss i alarmberedskap, "fight or flight"-mekanismene, en overlevelsesmekanisme. Når amygdala vokser så øker dermed alarmberedskapen fysisk, og med det øker det opplevde stresset i kroppen betraktelig også. Økningen i størrelse av amygdala gjør i tillegg at det skilles ut langt mer av en type immunceller i kroppen, og at disse er årsak til at man da også får mer betennelser i kroppen. Fra før vet man at langvarig negativt stress også påvirker andre prosesser i kroppen, som blodsukker (som igjen trigger betennelser), søvn, hormonubalanser m.m. Og dette kommer da gjerne på toppen av opprinnelig sykdom, enten den i hovedsak er fysisk eller psykisk i utgangspunktet. Så det er jammen på tide at folk generelt begynner å oppdatere seg litt når det gjelder kunnskap om kropp, helse og sykdom! Begrepet "bare i hodet" bør begraves i en umerket grav! Det samme bør holdningene som følger det og stigmatiseringen av fysisk og psykisk sykdom! (Og jada, det finnes sikkert også noen som ikke egentlig er så syke som de sier. Av disse har ofte mange underliggende problemer som de gjerne ikke er oppmerksomme på selv heller. Men det er enkelt å bli kvitt denne lille gruppen - hvis folk begynte å melde fra til Nav der de er 100 % sikre på at personen "snylter". Da blir slike luket ut.) De som faktisk er aktive, som viser initiativ til å være aktive under sykdom og sykemelding, aap eller uføretrygd, de bør støttes, de bør berømmes, og de bør oppmuntres slik at de som kan lettere kan komme seg ut igjen i arbeid. For det ovennevnte forskning også nevnte, det var at hvis man får redusert det negative stresset over lang tid/varig, da vil nemlig kroppen også rydde opp selv i sine alarmberedskaper, og amygdala i hjernen vil tilbakedannes til normal størrelse, det fysiske stresset går da også ned, normalisering av immunsystemet og færre betennelser i kroppen. Tenk litt på det neste gang du ønsker å kritisere "de syke"... Er du en som bidrar til å opprettholde og øke deres negative stress? Eller er du en av de som er med på å bidra til å redusere dette stresset slik at de får bedre sjanser for å bli friske igjen? Tenk litt gjennom dette, for det er viktig for samfunnet vårt at vi alle bidrar slik at flest mulig kan greie å holde seg i jobb og komme tilbake i jobb igjen! Anonymkode: d4894...c80
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #31 Skrevet 10. februar 2021 Det er altfor lett å bli sykemeldt. Vondt i en fot er IKKE god nok grunn til sykemelding hvis man har kontorjobb altså! Og utbrent/deprimert? Det har mange av oss vært. Jeg har gått på antidepressiva i flere år. Jeg har da ikke vært sykemeldt av den grunn! Anonymkode: b2c9a...710
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #32 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er altfor lett å bli sykemeldt. Vondt i en fot er IKKE god nok grunn til sykemelding hvis man har kontorjobb altså! Og utbrent/deprimert? Det har mange av oss vært. Jeg har gått på antidepressiva i flere år. Jeg har da ikke vært sykemeldt av den grunn! Anonymkode: b2c9a...710 Manglende kunnskap og forståelse for kropp, helse og sykdom og egne holdninger kan du gjøre noe med... Anonymkode: d4894...c80
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #33 Skrevet 10. februar 2021 Jeg forstår godt hva du mener. Kan bli ganske så provoserende. Hvert fall når man ikke kan gå pga en fot, men likevel gå tur i skogen. Skjønner det kan bli provoserende. Selv jeg som regel ufør kan stusse litt over hva folk får seg til å legge ut når man er kjempe syk, sykemeldt eller aap, eller ufør. Men så må man huske at, noe gjør man for bedre livskvalitet, enten fysisk eller psykisk. Man blir ikke bedre av å gjemme seg bort eller bare sitte i en stol/seng. Mange har uforutsigbare sykdommer. Ene dagen kan være bra, da orket man den turen, mens de 2 neste dagene, ligger man bare på sofaen. Også har man folk som utnytter systemet. Men man kan ikke anta at alle gjør det, fordi de orket å bake eller gå en tur. Jeg er ufør, veldig lite forutsigbarhet. Så mange planer blir utsatt, eller jeg må bite tenne sammen å ta konsekvensene etterpå. Men mest så går dagene i å få 4 barn på skolen, lekser, mat, klesvask og SOFAEN. Anonymkode: 07563...6f3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #34 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Manglende kunnskap og forståelse for kropp, helse og sykdom og egne holdninger kan du gjøre noe med... Anonymkode: d4894...c80 Det kan du nok. Da sier det mest om dem som ikke gidder... Anonymkode: c9421...5b1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #35 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Det er altfor lett å bli sykemeldt. Vondt i en fot er IKKE god nok grunn til sykemelding hvis man har kontorjobb altså! Og utbrent/deprimert? Det har mange av oss vært. Jeg har gått på antidepressiva i flere år. Jeg har da ikke vært sykemeldt av den grunn! Anonymkode: b2c9a...710 Er du helt sikker på at det er hele grunnen. At smeryenivået ikke er så høyt at du ikke klarer deg uten sterke smertestillende og ikke kan utføre jobben din sikkert? Eller at grunnen faktisk er en helt annen? Har du forresten vært så utbrent at du har konstante ekstrasystoler, supraventrikulær takykardi, blodtrykk på 240/160, svetting så det renner, vondt i magen så du kaster opp mange ganger i døgnet og i tillegg har kraftig diaré, angstanfall, 1 å åsover 20 timer i døgnet, kognitive vansker som gjør at du har hukommelsestap og ikke kan forme setninger eller forstå meldinger, tåkesyn, konstant migrene, store smerter i ledd og buk og du er helt overbevist om at det er nå du dør - og alle disse symptomene er samtidig? Jeg trengte faktisk ikke blodtrykkstabletter, men jeg trengte å være et helt annet sted en jobben en god stund. Lykke til med både å komme deg på Jobb samt å utføre jobben samtidig. Selv om du har jobbet med depresjon, er du ikke fasiten på hvordan andres kropper fungerer. Du er faktisk heldig. Anonymkode: 9b99d...602
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #36 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ja, jeg har også vært sykemeldt før noen lurer på det...men jeg slutter likevel ikke å bli overrasket over mange og hva de greier når de er sykemeldt. Mulig man sykemelder seg for noe og sier annet utad, og det er forsåvidt helt greit - men tenker folk ikke på hvordan de fremstiller seg? Min ene venninne....sykemeldte seg i flere måneder grunnet en vond fot. Har kontorjobb.....jeg spurte henne om det ikke gikk greit å være på jobb tross alt siden hun ikke var sengeliggende og hadde stillesittende jobb. Nei det var helt umulig for henne å komme seg til jobben grunnet denne foten. Men hver dag fikk jeg snapper av henne på lange skogsturer med hundene sine. Jahaja....merkelig det der. Mulig hun var sykemeldt for noe helt annet - men hvorfor si fot og så sende bilde av turer? Samme på jobben hos meg....flere som er sykemeldte. En grunnet utmattelse....greier ikke komme seg fra seng til toalett. Totalt sengeliggende.....kan ikke delta på møter på jobben for som hun selv sier "kan ikke sitte oppreist". Men legger ut i sosiale media hver dag baking, montering av nye møbler, tur med hund og slike ting. En annen er vekke grunnet bekkenproblemer...igjen - kan "ikke gå fra a til b" som hun selv sier...men lange skiturer og slikt legges ut ukentlig. Igjen....mulig det er helt andre grunner...men igjen, ikke post det i sosiale media? Jeg har og vært sykemeldt fordi jeg greide ikke komme meg på jobb...sjefen var et helvete og drev med seriøs mobbing. Jeg sa jeg hadde ryggsmerter...var vekke et par uker og gikk også med hunden i skogen. Men...jeg sendte ikke bilder til kollegaer på jobben av det. Tenker ikke folk?? Anonymkode: 99cdd...e4d I de tilfellene der vil sjefen ha god grunn til å bestride sykemeldingen. Anonymkode: 77f57...53a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #37 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Nå vet ikke jeg hva du tenker med fjelltur, ang lengde og nivå, men generelt så er vel gåing i ulendt terreng noe av det beste man kan gjøre for en vond rygg. Så å reagerer på at noen er ute å beveger seg når de har vond rygg, synes jeg er rart. Anonymkode: 828bb...161 Å gå i ulent tereng kan være fint for mange rygger, men da er du ikke så dårlig at du bare ligger. Det er veldig dumt å lyve på seg å være dårligere enn du faktisk er. Da kommer folk til å reagere når de ser du kan gjøre mye mer enn du sier du kan. Anonymkode: c9421...5b1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #38 Skrevet 10. februar 2021 amandine skrev (1 time siden): Jeg skjønner veldig godt at du ikke kommer tett nok i relasjon til folk så de snakker åpent med deg. Her bommer du på logikken. Argumentene blir ikke så overbevisende når du finner på "fakta". Anonymkode: c9421...5b1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #39 Skrevet 10. februar 2021 Hjelpe meg hvor mye krenkede personer helt blottet for leseforståelse det er på dette forumet her. Klarer ingen av dere å se at HI faktisk er åpen for at det er en annen grunn en foten som er årsak til sykmeldingen? Jeg har full forståelse for at man kanskje ikke vil utdype årsak til sykmeldingen. Men, føler du ett behov for å pynte på sannheten så legg no skylden på en skulder hvis du har blitt oppfordret av lege til å gå mye og få frisk luft. Ikke si at det er pga benet og derfor ikke klarer å komme deg på jobb. Anonymkode: 08548...819
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #40 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, jeg har også vært sykemeldt før noen lurer på det...men jeg slutter likevel ikke å bli overrasket over mange og hva de greier når de er sykemeldt. Mulig man sykemelder seg for noe og sier annet utad, og det er forsåvidt helt greit - men tenker folk ikke på hvordan de fremstiller seg? Min ene venninne....sykemeldte seg i flere måneder grunnet en vond fot. Har kontorjobb.....jeg spurte henne om det ikke gikk greit å være på jobb tross alt siden hun ikke var sengeliggende og hadde stillesittende jobb. Nei det var helt umulig for henne å komme seg til jobben grunnet denne foten. Men hver dag fikk jeg snapper av henne på lange skogsturer med hundene sine. Jahaja....merkelig det der. Mulig hun var sykemeldt for noe helt annet - men hvorfor si fot og så sende bilde av turer? Samme på jobben hos meg....flere som er sykemeldte. En grunnet utmattelse....greier ikke komme seg fra seng til toalett. Totalt sengeliggende.....kan ikke delta på møter på jobben for som hun selv sier "kan ikke sitte oppreist". Men legger ut i sosiale media hver dag baking, montering av nye møbler, tur med hund og slike ting. En annen er vekke grunnet bekkenproblemer...igjen - kan "ikke gå fra a til b" som hun selv sier...men lange skiturer og slikt legges ut ukentlig. Igjen....mulig det er helt andre grunner...men igjen, ikke post det i sosiale media? Jeg har og vært sykemeldt fordi jeg greide ikke komme meg på jobb...sjefen var et helvete og drev med seriøs mobbing. Jeg sa jeg hadde ryggsmerter...var vekke et par uker og gikk også med hunden i skogen. Men...jeg sendte ikke bilder til kollegaer på jobben av det. Tenker ikke folk?? Anonymkode: 99cdd...e4d Ikke bruk så mye energi på å tenke rundt andres sykemelding. Det er ikke noe hvermansen skal legge seg opp i. Anonymkode: 6beb5...3d0
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #41 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke bruk så mye energi på å tenke rundt andres sykemelding. Det er ikke noe hvermansen skal legge seg opp i. Anonymkode: 6beb5...3d0 Nei - men hvermannsen skal dekke oppfor deg så du kan få være « sjuk» .. Du kunne forsøkt å være den som alltid må dekke opp, har en følelse at du ikke ofte er i den enden av historien. Blir provosert av svaret ditt. Anonymkode: 3a122...3c2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #42 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nei - men hvermannsen skal dekke oppfor deg så du kan få være « sjuk» .. Du kunne forsøkt å være den som alltid må dekke opp, har en følelse at du ikke ofte er i den enden av historien. Blir provosert av svaret ditt. Anonymkode: 3a122...3c2 Hva vet du om hvem jeg er? Anonymkode: 6beb5...3d0
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #43 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har faktisk aldri latt meg provosere av andre menneskers sykemeldinger! Jeg har da ikke den minste idé om hvordan helsen til Per eller Pål er, og om det er grunn til sykemelding. Det er opptil hver enkelt sin lege, og jeg må ha tillit til at legen bruker sitt samfunnsoppdrag på riktig måte. Det er ikke opp til meg å mene noe om andres lidelser. Om folk er for syke til å jobbe, kan det være at de har helse nok til å gå tur, noe som jo er veldig bra. Om de er på fjelltur eller ligger på sofaen er ikke min business. Du, kjære HI, bør våge å spørre deg selv hvorfor dette berører deg så vanvittig at du velger å lage innlegg her. Og så bør du spørre deg selv om hvorfor du tror og mener at du har bedre kompetanse på andres helse enn både vedkommende selv og dennes lege! Anonymkode: 49074...dbd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #44 Skrevet 10. februar 2021 Enig med deg HI Anonymkode: de29b...279
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #45 Skrevet 10. februar 2021 Det er ikke mulig å sykemelde seg selv. Legen sykmelder deg. Vurderingen er mellom lege og pasient og ikke noe du har noe med. Anonymkode: 6936c...bc7
Tipp topp Skrevet 10. februar 2021 #46 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nå vet ikke jeg hva du tenker med fjelltur, ang lengde og nivå, men generelt så er vel gåing i ulendt terreng noe av det beste man kan gjøre for en vond rygg. Så å reagerer på at noen er ute å beveger seg når de har vond rygg, synes jeg er rart. Anonymkode: 828bb...161 Hvis den som har vond rygg selv sier at hun må ligge hele dagen så er det jo rart å legge ut bilde på fjelltur. Det er ikke at man er på tur det nødvenndigvis reageres på, men at man sier en ting og så legge ut at man gjør noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #47 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): His hovedinnlegg peker egentlig på noe som er et stort problem. Slike innlegg som hennes er med på å sette folk i bås, og hun driver med en polarisering hvor det blir "de syke" mot "de som jobber". Det er forferdelig uheldig for samfunnet vårt! Noe av dette problemet har pågått i tiår, det at det er noen diagnoser mange generelt ser ned på. Oppgir man at man har slike diagnoser, da blir man stigmatisert som svak og ofte også giddalaus, som igjen blir sett på som ikke å ta ansvar osv. osv. Dette gjelder først og fremst dessverre psykiske diagnoser, men også forbausende mange fysiske. Mange som er syke er rett og slett for syke til å stå mot all denne mistroen og negativiteten, blikkene, synsingen, og mange av dem velger derfor å oppgi en annen grunn til sitt sykefravær. Hvem sin feil er det? Jeg mener at de syke ikke har hovedansvaret for dette, det har alle de som tydelig eller mer skjult (men likevel tydelig nok med små kommentarer, hinting, blikk, ryktespredning) viser sine negative holdninger. De syke har mer enn nok med sin sykdom om de ikke også skal måtte brette detaljer om egen helse og liv ut for alle og enhver. Problemet med denne overlevelsesstrategien til de syke er at de dessverre blir med på å opprettholde fordommene de andre har, og så blir det en forsterkende, negativ spiral. Og de friske... de har en tendens til å glemme at de selv brått kan stå i samme situasjon selv. Og forbausende mange velger samme strategi som de gjerne har kritisert andre for i årevis, eller de gjør det motsatte, de roper høyt om sin kanskje mindre stigmatiserende diagnose, fordi de da mener at de selv selvfølgelig har god grunn for sykemelding... og med det opprettholder de synet på andre som de mener ikke har gode nok grunner til sykemelding. Disse holdningene gjenspeiles dessverre også både i helsevesenet, i Nav-systemet og blant politikere - som igjen består av "vanlige folk". Syke personer må ofte bruke all sin energi på å stadig måtte forsvare hvor syke de faktisk og reelt er (for hvis de ikke gjør det er det lite sjanse for å få riktig behandling og få opprettholdt behandling lenge nok) - istedenfor at de kan fokusere på hvordan de kan bli frisk. Legger du da på det faktum at helsevesenet ikke er i nærheten av å ha god nok kapasitet til å få effektivitet i diagnostisering og behandling, at pasienter ofte venter måneder og år før de får riktig hjelp, da er det en forferdelig negativ situasjon. For jo lenger borte fra arbeidslivet man er pga. det som egentlig lett kan behandles med riktig diagnostisering og behandling, jo mer blir man uglesett av omgivelsene, for da anses man ikke som "syk nok" i andres øyne. Og Nav-systemet er i praksis lagt opp på samme måte, selv om intensjonene egentlig er det motsatte - de syke må bruke uhensiktsmessig mye energi for å stadig bevise at man trenger den hjelpen man reelt trenger for å komme seg ut i jobb. Slik systemet fungerer nå blir fokuset negativt, det setter altfor ofte syke personer i en ventesituasjon som er helt håpløs fordi de ikke kommer noen vei, de mister følelsen av kontroll over egen kropp og eget liv, og systemet skaper dermed en lært håpløshet. Dette skaper igjen enormt negativt stress, spesielt for de som da ender med å miste jobb og inntekt. Hva gjør alt dette ekstra stresset med personer som allerede sliter? Jeg hørte nettopp et program på radio, Ekko, hvor de tok opp hva stress gjør med oss. Da var det også vinklet mot koronasituasjonen, men generell innvirkning av stress og negativt stress ble diskutert. I studio var lege/forsker, psykolog/forsker og leder for sykepleierforbundet. Psykologen tok opp det mange syke kan oppleve å høre, nemlig "det sitter bare i hodet på vedkommende"... Og så viste han til nyere forskning som har vist at langvarig negativt stress fører til at amygdala i hjernen faktisk vokser. Dette er mekanismen som bl.a. setter oss i alarmberedskap, "fight or flight"-mekanismene, en overlevelsesmekanisme. Når amygdala vokser så øker dermed alarmberedskapen fysisk, og med det øker det opplevde stresset i kroppen betraktelig også. Økningen i størrelse av amygdala gjør i tillegg at det skilles ut langt mer av en type immunceller i kroppen, og at disse er årsak til at man da også får mer betennelser i kroppen. Fra før vet man at langvarig negativt stress også påvirker andre prosesser i kroppen, som blodsukker (som igjen trigger betennelser), søvn, hormonubalanser m.m. Og dette kommer da gjerne på toppen av opprinnelig sykdom, enten den i hovedsak er fysisk eller psykisk i utgangspunktet. Så det er jammen på tide at folk generelt begynner å oppdatere seg litt når det gjelder kunnskap om kropp, helse og sykdom! Begrepet "bare i hodet" bør begraves i en umerket grav! Det samme bør holdningene som følger det og stigmatiseringen av fysisk og psykisk sykdom! (Og jada, det finnes sikkert også noen som ikke egentlig er så syke som de sier. Av disse har ofte mange underliggende problemer som de gjerne ikke er oppmerksomme på selv heller. Men det er enkelt å bli kvitt denne lille gruppen - hvis folk begynte å melde fra til Nav der de er 100 % sikre på at personen "snylter". Da blir slike luket ut.) De som faktisk er aktive, som viser initiativ til å være aktive under sykdom og sykemelding, aap eller uføretrygd, de bør støttes, de bør berømmes, og de bør oppmuntres slik at de som kan lettere kan komme seg ut igjen i arbeid. For det ovennevnte forskning også nevnte, det var at hvis man får redusert det negative stresset over lang tid/varig, da vil nemlig kroppen også rydde opp selv i sine alarmberedskaper, og amygdala i hjernen vil tilbakedannes til normal størrelse, det fysiske stresset går da også ned, normalisering av immunsystemet og færre betennelser i kroppen. Tenk litt på det neste gang du ønsker å kritisere "de syke"... Er du en som bidrar til å opprettholde og øke deres negative stress? Eller er du en av de som er med på å bidra til å redusere dette stresset slik at de får bedre sjanser for å bli friske igjen? Tenk litt gjennom dette, for det er viktig for samfunnet vårt at vi alle bidrar slik at flest mulig kan greie å holde seg i jobb og komme tilbake i jobb igjen! Anonymkode: d4894...c80 Amen! Hilsen hun som er fjerde året på utredning. Beklageligvis er det dårlig med forskning på typisk kvinnerelaterte sykdommer... Anonymkode: 7623a...c34
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #48 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er altfor lett å bli sykemeldt. Vondt i en fot er IKKE god nok grunn til sykemelding hvis man har kontorjobb altså! Og utbrent/deprimert? Det har mange av oss vært. Jeg har gått på antidepressiva i flere år. Jeg har da ikke vært sykemeldt av den grunn! Anonymkode: b2c9a...710 Dette her skjønner jeg ikke. Jeg har selv vært deprimert de siste 13 årene, riktignok fikk jeg diagnose dystymi for noen år tilbake og fikk fortgang på tilstanden min, jeg kuttet ut antideppresiva (som man faktisk ikke skal ta som eneste ene, det skal brukes sammen med terapi) som gjorde vondt verre, og begynte med kognotiv terapi som fungere langt bedre enn hva medisiner har gjort i løpet av de 10 første årene. Men til gjengjeld skjønner jeg helt fint at folk sykemelder seg for depresjon, når man bare lever uten glede eller sorger eller energi til å gjøre noe annet enn jobb, sove, spise, sove, jobbe o.s.v. så tenker jeg at man trenger å slippe det som tømmer seg for energi, om ikke sykemelding fungerer så burde man mase på legen om å få plass hos psykiater, joa, man må kanskje vente ett år, men som sagt, jeg kastet bort 10+ år på dette fordi jeg tenkte at de kan jo ikke hjelpe! Folk som undtrykker sin egen psykiske helse vil mest trolig gå på en smell til slutt, det eneste kjipe er at folk fleste ikke finner ut av det før de er oppi 50-60 årene og da blir man jo nedprioritert i køer fordi man uansett skal pensjoners snart! Anonymkode: 58c30...70d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #49 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): De fleste som poster vil jo ha oppmerksomhet, bli sett, få anerkjennelse. Det er jo hele greia med SoMe. Er veldig få som ikke legger ut glansbilder der inne. Man vil jo vise seg fra sin beste side. Dette behovet er vel likt hos syke som friske. Krenket er et så fattig begrep å bruke hver gang noe skal diskuteres og meningene er ulike. Det er ingen her som føler seg krenket. Om man ikke ser verden helt likt som HI, så er man ikke krenket. En kan godt ha ulike meninger om ting. Hi sier jo selv gjentatte ganger at det ofte kan ligge andre årsaker bak. At hi ikke liker selvmotsigelsen i noens antatte sykdom versus bilder i SoMe, er HI sitt problem. Hun kan mislike det, men det gir ikke henne rett til verken å få innsyn i sykemeldingsgrunn eller hindre folk å legge ut noe i SoMe. Selvsagt kan hun beklage seg over det hun mener er dumskap, men hun kan ikke forvente at alle er enige. Anonymkode: 9b99d...602 Vel gir man ut motstridende informasjon, så er det klart folk lurer, så enkelt er det. Anonymkode: b0041...23a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #50 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette her skjønner jeg ikke. Jeg har selv vært deprimert de siste 13 årene, riktignok fikk jeg diagnose dystymi for noen år tilbake og fikk fortgang på tilstanden min, jeg kuttet ut antideppresiva (som man faktisk ikke skal ta som eneste ene, det skal brukes sammen med terapi) som gjorde vondt verre, og begynte med kognotiv terapi som fungere langt bedre enn hva medisiner har gjort i løpet av de 10 første årene. Men til gjengjeld skjønner jeg helt fint at folk sykemelder seg for depresjon, når man bare lever uten glede eller sorger eller energi til å gjøre noe annet enn jobb, sove, spise, sove, jobbe o.s.v. så tenker jeg at man trenger å slippe det som tømmer seg for energi, om ikke sykemelding fungerer så burde man mase på legen om å få plass hos psykiater, joa, man må kanskje vente ett år, men som sagt, jeg kastet bort 10+ år på dette fordi jeg tenkte at de kan jo ikke hjelpe! Folk som undtrykker sin egen psykiske helse vil mest trolig gå på en smell til slutt, det eneste kjipe er at folk fleste ikke finner ut av det før de er oppi 50-60 årene og da blir man jo nedprioritert i køer fordi man uansett skal pensjoners snart! Anonymkode: 58c30...70d Vel, jeg har ikke bare tatt antidepressiva. Jeg har også gått hos offentlig psykolog, privat psykolog og dessuten fått akutthjelp på dps. Jeg har også hatt kraftige angstanfall og fått utskrevet Rivotril (som jeg ble avhengig av). Jeg var likevel ikke sykemeldt en eneste dag for min depresjon/angst. Om det ikke var for velferdsstaten - som snart går i oppløsning - ville man hatt valget mellom å gå på jobb eller sulte ihjel. Bit tennene sammen og kom dere på jobb på tross av psykiske plager. Anonymkode: b2c9a...710
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå