Gå til innhold

Hemmelig opptak av undervisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undervisnigs- og forskningspersonale har opphavsrett til alt som skjer i uv-situasjonen. Du kan altså ikke gjøre opptak. 

Anonymkode: 8ab27...e8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Undervisnigs- og forskningspersonale har opphavsrett til alt som skjer i uv-situasjonen. Du kan altså ikke gjøre opptak. 

Heldog vis kan min datter det. Det hadde jeg først ikke tenkt på.

Anonymkode: 4133c...bef

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det jeg mente var at jeg ikke overdrev det jeg har hørt. At elevene ikke overdriver kan jeg ikke garantere. Det er noe av grunnen til at det hadde vært greit å vite hva som har blitt sagt. Jeg kan ikke vite sikkert at det jeg får høre er helt sant og hele sannheten, men min jobb som mor er å ta det min datter forteller på alvor og ikke avfinne meg med at det "sikkert ikke stemmer" som er rektors innstilling

Dun oppgave som mor, som du sier, er selvfølgelig å ta din datter på alvor. Men din oppgave som mor er også å vise din datter hvordan man forholder seg til ubehagelige ting og rydder opp på en ordentlig måte. Dette kommer hun til å ha god nytte av senere også, det å løse konflikter på riktig måte. 

Anonymkode: a5abf...0b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor tror du hun kan det? Det er forbudt både pga åndsverkloven og av hensyn til personvernet til de andre i klassen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei det kan hun ikke. Like lite som hun kan sitte og filme læreren i en ordinær klasseromssituasjon.

Du hadde sikkert ikke satt pris på å bli filmer i hemmelighet mens du gjorde jobben din du heller.

Anonymkode: aac50...8b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan hadde dere forresten løst saken om dette skjedde noe det ikke var korona og alt skjedde i klasserommet? Hadde du bedt dattera din smugfilme læreren?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei det kan hun ikke. Like lite som hun kan sitte og filme læreren i en ordinær klasseromssituasjon.

Du hadde sikkert ikke satt pris på å bli filmer i hemmelighet mens du gjorde jobben din du heller.

Hun kan komme unna med det uten alvorlige konsekvenser om det blir oppdaget da hun er unde 15.

Å bli filmet på jobb, spesielt av lærere, uten å ha blitt spurt er jeg vant til. Det plager meg ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan hadde dere forresten løst saken om dette skjedde noe det ikke var korona og alt skjedde i klasserommet? Hadde du bedt dattera din smugfilme læreren?

Det skjedde i klasserommet. De har skole her. Hadde det vært på nett kunne jeg jo bare holdt meg i bakgrunnen og hørt på nedte time.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hun kan komme unna med det uten alvorlige konsekvenser om det blir oppdaget da hun er unde 15.

Å bli filmet på jobb, spesielt av lærere, uten å ha blitt spurt er jeg vant til. Det plager meg ikke.

Så da er det greit, så lenge hun slipper unna uten konsekvenser?

Og hvilken jobb har du egentlig, som innebærer at sørlig lærere sitter og filmer deg i smug?

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Så da er det greit, så lenge hun slipper unna uten konsekvenser?

Og hvilken jobb har du egentlig, som innebærer at sørlig lærere sitter og filmer deg i smug?

De filmer ganske åpenlyst, men de spør ikke først.

I dette tilfellet tror jeg ikke det hadde blitt alvorlige konsekvenser uansett, men i og med at hun er så ung faller problemet bort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er straffbart og alvorlige hendelser og kan i visse tilfeller bli hengende ved henne slev om hun er under 15.. Gå nå foran med et godt eksempel og gjør dette lovlig. Noter hva som er sagt, vis det til rektor, oppnår du ikke umiddelbar respons tar dud et til statsforvalteren. 

Skrevet
Optatium skrev (4 minutter siden):

Det er straffbart og alvorlige hendelser og kan i visse tilfeller bli hengende ved henne slev om hun er under 15.. Gå nå foran med et godt eksempel og gjør dette lovlig. Noter hva som er sagt, vis det til rektor, oppnår du ikke umiddelbar respons tar dud et til statsforvalteren. 

Ikke så veldig ulovlig ser det ut til.

https://www.google.com/amp/s/www.ung.no/oss/skolen/amp/307778.html

https://advokatjustisia.no/nar-er-lydopptak-ulovlig/

Skrevet
Optatium skrev (15 minutter siden):

Det er utrolig usmakelig i alle fall. Og noen ble dømt for å ha filmet en lærer i fjor i alle fall   

Enig. Og overraskende lite voksent av en person som faktisk er forelder. Gjør det skikkelig og etterrettelig. 

Anonymkode: 80901...f9f

Skrevet
Optatium skrev (15 minutter siden):

Det er utrolig usmakelig i alle fall. Og noen ble dømt for å ha filmet en lærer i fjor i alle fall   

Det var en elev som snikfilmet under kjolen på en lærer og lafilmen ut på nett. Det er noe litt annet.

Skrevet

Du, hi, klager over en lærer som du tror har tråkket over streken, og så er du villig til å oppmuntre din datter til å gjøre ting hun ville blitt dømt for om hun var eldre? Moralens vokter, liksom?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du, hi, klager over en lærer som du tror har tråkket over streken, og så er du villig til å oppmuntre din datter til å gjøre ting hun ville blitt dømt for om hun var eldre? Moralens vokter, liksom?

Hun ville ikke blitt dømt for det. Så vidt jeg finner ut er det lovlig om enn upoppulært.

Det denne læreren sansynlig vis har sagt er såpass grovt at min datter ikke skal fortsette på den skolen om det er sant og det ikke blir tatt tak i. Det samme gjelder minst 3 av hennes venninner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Datteren vår på ungdomsskolen har fått ny lærer i krle. I første time kom læreren med mange hårreidende utsagn. Kan elevene ta opp timen uten at læreren vet det for å få bevis på hva som foregår?

Jeg tenker at dette er en skikkelig, SKIKKELIG dårlig idé. Snakk med datteren din én gang til. Hva slags type utsagn dreier det seg om? Kan det hende at sin datter har misforstått? 

Hun skal uansett ikke gjøre opptak av noe som helst. Blir det oppdaget kan hun risikere å havne i masse trøbbel. Hun skal ikke gå inn å leke Frøken Detektiv, og du skal ikke oppmuntre henne. Du skal derimot få klarhet i hva som har skjedd, og hva som har blitt sagt. Kanskje få læreren i tale? Dialog er lurt. 

Når dette er sagt ... noen ganger kommer våre barn hjem fra skolen og forteller litt småville historier. Da kan det være lurt å ikke ta alt for god fisk umiddelbart, men heller prøve å finne ut av hva som har skjedd 😊

Lykke til!

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hun ville ikke blitt dømt for det. Så vidt jeg finner ut er det lovlig om enn upoppulært.

Det denne læreren sansynlig vis har sagt er såpass grovt at min datter ikke skal fortsette på den skolen om det er sant og det ikke blir tatt tak i. Det samme gjelder minst 3 av hennes venninner. 

Du trenger jo egentlig ikke filme for å finne ut hva du skal gjøre. Datteren din er såpass gammel at jeg regner med hun forstår alvoret av si slike ting om de er uriktige. Regner med du dermed tror på din datter. Datteren din har allerede kontaktet rektor uten at dette førte frem. Om jeg som mor hadde bestemt meg for at dette var så grov av læreren at datteren min byttet skole om det var sant og ikke tatt tak i så hadde jeg bestemt meg for om jeg ønsket å gi skolen en sjanse til ved å selv kontakte rektor eller noen over rektor igjen om det ikke førte frem eller byttet skole allerede nå.  

Anonymkode: 90c4b...cff

Skrevet

Hva med å oppføre seg som normale folk og be om møte med rektor, lærer og ev de andre foreldrene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Kan du forklare litt hva læreren har sagt? Du skrev at det var i KRLE. Har læreren kommet med kommentarer mot en religionen dere har? 

Skrevet
MarshOfDecay skrev (3 minutter siden):

Kan du forklare litt hva læreren har sagt? Du skrev at det var i KRLE. Har læreren kommet med kommentarer mot en religionen dere har? 

Tenker litt det samme, læreren kan fint komme med ulike (kontroversielle) utsagn til diskusjon og refleksjon. Uten at læreren står for disse selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan hadde du reagert om læreren hadde filma dattera di mens hun var urolig i timen, brukte mobilen ulovlig, mobba andre eller lignende for å ha bevis ovenfor dere foreldre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sakene du linker til her gir jo ikke akkurat fritt frem for å filme en undervisningssituasjon? Hvordan i all verden klarer du å lese at det gir frikort for å filme?

Anonymkode: 6fb06...52b

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Sakene du linker til her gir jo ikke akkurat fritt frem for å filme en undervisningssituasjon? Hvordan i all verden klarer du å lese at det gir frikort for å filme?

Anonymkode: 6fb06...52b

Planlegger ikke filming. Det er unødvendig. Bare lydopptak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...