Gå til innhold

Hemmelig opptak av undervisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på ungdomsskolen har fått ny lærer i krle. I første time kom læreren med mange hårreidende utsagn. Kan elevene ta opp timen uten at læreren vet det for å få bevis på hva som foregår?

Anonymkode: 4133c...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være nødvendig med bevis? 

Snakk med læreren eller rektor først. Hvorfor starte med bevis før du i det hele tatt har prøvd dialog.. 

Anonymkode: 1a65a...d05

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle det være nødvendig med bevis? 

Snakk med læreren eller rektor først. Hvorfor starte med bevis før du i det hele tatt har prøvd dialog.. 

Anonymkode: 1a65a...d05

Har snakket med rektor. Svaret er bare at det er en erfaren lærer så det ikke kan stemme. Har ikke lyst til å utsette vårt barn for å være den som klager direkte til lærer. Til drt kom det for stygge uttalelser til enkeltelever forrige time.

Skrevet

Det er straffbart å filme eller gjøre opptak i hemmelighet.

Anonymkode: 8ab27...e8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er straffbart å filme eller gjøre opptak i hemmelighet.

Anonymkode: 8ab27...e8a

Siker? Jeg har lov til å gjøre opptak av egne møter og telefonsamtaler vet jeg.

Skrevet

Deltar du i samtalen kan du ta opptak.

Anonymkode: dda43...13e

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Siker? Jeg har lov til å gjøre opptak av egne møter og telefonsamtaler vet jeg.

Du kan kun gjøre opptak av samtaler du deltar i selv

å gjøre opptak av undervisningen vil være et brudd mot læreren men også mot medelevene. 

hvis hun mener utsagnene er så hårreisende bør hun tørre å melde det videre. Dersom du selv har hørt hva som ble sagt kan du ta det direkte med læreren. 

Anonymkode: 8ab46...e41

Skrevet

Er de under 15 år, så er de under strafferettslig alder, så kjør på. Uansett om det kan brukes som bevis eller ikke, så vil rektor gjøre noe med det.

Men hvis du ikke vil at datteren din skal være den som sladrer til rektor, så er det vel ikke bedre at han er den som gjør hemmelige opptak?

Anonymkode: 68a52...59d

Skrevet

Hvilke «hårreisende» ting ble sagt? Kan være du overdriver, slik mange foreldre gjør 

Anonymkode: 43e3e...4fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Er de under 15 år, så er de under strafferettslig alder, så kjør på. Uansett om det kan brukes som bevis eller ikke, så vil rektor gjøre noe med det.

Men hvis du ikke vil at datteren din skal være den som sladrer til rektor, så er det vel ikke bedre at han er den som gjør hemmelige opptak?

Anonymkode: 68a52...59d

Ta det opp med rektor har hun forsøkt, men blitt avfeid. Det er å ta det direkte med læreren uten bevis både hun og vi tror er dumt.

Hun er under 15 da og det er ikke snakk om å offentliggjøre opptak. Det er sant.  Hun kan jo uansett ikke straffes med annet enn nedsatt oppførselskarakter om så er. Det er ikke så farlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke «hårreisende» ting ble sagt? Kan være du overdriver, slik mange foreldre gjør 

Jeg overdriver ikke, men det er det ektor tror min datter gjør. Det er derfor det hadde vært greit med et opptak. Hvis det bare er ufarlige overdrivelser fra ungdomene kan vi få ordnet opp i det. Hvis de har rett må vi gjøre noe seriøst for å få slutt på problemet.

Skrevet

Hjelpes, jeg er glad jeg ikke er lærer i disse tider...

Anonymkode: aac50...8b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg overdriver ikke, men det er det ektor tror min datter gjør. Det er derfor det hadde vært greit med et opptak. Hvis det bare er ufarlige overdrivelser fra ungdomene kan vi få ordnet opp i det. Hvis de har rett må vi gjøre noe seriøst for å få slutt på problemet.

Tviler sterkt på at du lovlig kan gjøre opptak i hemmelighet, men jeg hadde nok informert om at jeg ville det og kommet med en unnskyldning om at du trenger det for å repetere

Anonymkode: e518d...a53

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hjelpes, jeg er glad jeg ikke er lærer i disse tider...

Anonymkode: aac50...8b5

Akkurat i dette tilfellet burde du heller være glad du ikke er elev. Jeg har hatt barn på skolen i mange år, fra barneskole til videregående, og har aldri vært borti noe liknende av rasisme, personkarakteristikker og uthenging.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Akkurat i dette tilfellet burde du heller være glad du ikke er elev. Jeg har hatt barn på skolen i mange år, fra barneskole til videregående, og har aldri vært borti noe liknende av rasisme, personkarakteristikker og uthenging.

Da sender du en mail til lærer med kopi til leder og referer til hva du har blitt fortalt, du kan si at dette er overhørt samtale mellom elever uten å spesifisere hvilke elever. Skriv nøyaktig hva du har "overhørt" og be om en bekreftelse eller avkreftelse på om dette stemmer. Du melder din bekymring og sier dermed også fra om at du er klar over situasjonen. I tillegg om du gjør det på denne måten tar du det raskeste tjenestevei og du dokumenterer påstandene skriftlig med kopi, slik at det er gjort.

Anonymkode: a5abf...0b1

Skrevet

Det eneste redelige her er å ta det opp med læreren direkte. Da kan hen få en mulighet til å forklare seg. Enten har ungdommene misforstått/overdrevet (noe som ikke ville vært uvanlig), ellers kan dere foreldre gi beskjed om at dere mener det som ble sagt er uakseptabelt, og så kan dere ha en dialog på det. Kanskje dere eller læreren endrer syn når kortene kommer på bordet. 

Anonymkode: 80901...f9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det eneste redelige her er å ta det opp med læreren direkte. Da kan hen få en mulighet til å forklare seg. Enten har ungdommene misforstått/overdrevet (noe som ikke ville vært uvanlig), ellers kan dere foreldre gi beskjed om at dere mener det som ble sagt er uakseptabelt, og så kan dere ha en dialog på det. Kanskje dere eller læreren endrer syn når kortene kommer på bordet. 

Det er desverre en uaktuell fremgangsmåte i dette tilfellet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Datteren vår på ungdomsskolen har fått ny lærer i krle. I første time kom læreren med mange hårreidende utsagn. Kan elevene ta opp timen uten at læreren vet det for å få bevis på hva som foregår?

Ifølge norsk lov er det lov å ta opp samtale som du deltar i. 

Anonymkode: 65c30...638

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du var ikke der. Det blir som når ene kollegaen min fortalte at mannen hennes mistet smørkniven ved frokostbordet og den landet på armen hennes. Samme ettermiddag får skolen bekymret telefon fra en mor, fordi hennes barn gikk hjem og sa at mannen til læreren knivstakk henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om det er så hårreisende så vil jo de andre i klassen støtte opp om at det hun sier er sant og ikke en overdrivelse 

Anonymkode: 86dea...40a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ifølge norsk lov er det lov å ta opp samtale som du deltar i. 

Anonymkode: 65c30...638

Undervisning er ikke en samtale, men et åndsverk. Det ble fastslått i ‘disse corona-tider’ der studenter tok opp og lagret undervisning 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Om det er så hårreisende så vil jo de andre i klassen støtte opp om at det hun sier er sant og ikke en overdrivelse 

Det gjør de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er desverre en uaktuell fremgangsmåte i dette tilfellet.

Hvorfor? Læreren må jo få en anledning til å forklare seg og legge frem sin side. Ellers er det bare spekulasjoner og sladder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men du var ikke der. Det blir som når ene kollegaen min fortalte at mannen hennes mistet smørkniven ved frokostbordet og den landet på armen hennes. Samme ettermiddag får skolen bekymret telefon fra en mor, fordi hennes barn gikk hjem og sa at mannen til læreren knivstakk henne. 

Det jeg mente var at jeg ikke overdrev det jeg har hørt. At elevene ikke overdriver kan jeg ikke garantere. Det er noe av grunnen til at det hadde vært greit å vite hva som har blitt sagt. Jeg kan ikke vite sikkert at det jeg får høre er helt sant og hele sannheten, men min jobb som mor er å ta det min datter forteller på alvor og ikke avfinne meg med at det "sikkert ikke stemmer" som er rektors innstilling

Skrevet

Snakk med datteren din du og er hun ikke tøff nok til å si det videre så legger du ballen død.

Anonymkode: 3d7a0...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...