Gå til innhold

Blir dere provosert av dette barnerimet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke provosert av rimet, men jeg synes ikke det er nødvendig å bruke det i undervisningen heller.

Anonymkode: 97e81...208

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 28 år, og jeg mener at vi sang "En liten negergutt" i småskolen...

Jeg vet ikke om jeg hadde blitt så provosert at jeg hadde tatt det opp med lærer, men jeg ser også mobbepotensialet, altså at dette rimet fort kan bli brukt mot overvektige klassekamerater. Føles ikke helt greit!

Anonymkode: 9551c...5a3

Skrevet

Jeg blir ikke provosert, men synes ærlig talt det er veldig unødvendig å bruke det rimet i skolen. Det finnes da utallige rim som er hyggeligere...

Anonymkode: ddfdd...5cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det må gjøre vondt å være deg😅 Heldigvis overtolker ikke barn på samme måte som voksne 

Anonymkode: b4d70...9f9

Mye mat = tjukk og tjukk = mye mat og tjukk=noe vi ler av er ikke overtolkninger.

Et lite tips for fremtiden, sånne idiotiske forsøk på å latterliggjøre fungerer ikke blant voksne.

Anonymkode: 1bc01...413

Skrevet

Ikke problematisk for de fleste, men for den/de overvektige barna i klassen er den ganske problematisk kan jeg tenke meg....

Anonymkode: 9da09...10c

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Er dette grei?:

En liten negergutt

Fyrte på en kinaputt

Derfor er han svart som krutt

Anonymkode: e7493...2c1

Jeg oppfarrer det som bedre. Det både rytme og rim er klare og gode og det er mer humor i det. Ingen tror noen blir mørkhudete av en kinaputt. Slik jeg oppfattee det er  det ordet "negergutt" som er problematisk. 

Jeg synes mok begge diktene kan brukes i skolen som eksempler på hvordan dikt blir brukt til å more seg på andres bekostning og stigmatisere grupper, men jeg ville ikke likt det hvis de ble brukt uten å ta opp problemene med teksten.

Anonymkode: 5483b...8f5

Skrevet

Ja, hva skal man si 😂😂 

Mye har skjedd siden startskuddet for 2000 tallet, det her er vel et godt eksempel. 

Det er også et godt eksempel på at skolebøkene ikke skiftes i takt med endringer i samfunnet også. 

Anonymkode: b683f...ae8

Skrevet

Helt greit. Et klassisk dikt. 

Anonymkode: a5edc...dac

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor tror du man allerede har byttet ut "negerkonge" og "negergutt" i litteraturen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Klassisk??

Anonymkode: 93130...311

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Er dette grei?:

En liten negergutt

Fyrte på en kinaputt

Nei, det er så klart heller ikke greitt!!

Anonymkode: 21363...445

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hvorfor tror du man allerede har byttet ut "negerkonge" og "negergutt" i litteraturen?

Fordi en eller annen har funnet ut at det sksl være rasistisk å si neger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Er dette grei?:

En liten negergutt

Fyrte på en kinaputt

Er ikke det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke det samme. 

Hva tenker du er forskjellen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Fordi en eller annen har funnet ut at det sksl være rasistisk å si neger. 

En eller annen? 

Anonymkode: 2ca8e...edd

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Den lærer barn konsekvensene av overspising.

Anonymkode: dc922...eee

Fortell meg at du ikke er pedagog for så mye som en meitemark! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Big Mary

Mary had a little lamb,

a little toast,

a little jam,

a little pizza and some cake

some French fries, 

and a chocolate shake

a littlee burger

on a bun

And thats why Mary

weights a ton.

Dette er leseleksen i engelsk for min sønn denne uken. 3 klasse..

Og i følge en mamma i klassen dypt problematisk med dette kroppsfokuset.

Hjelpe meg tenker jeg, har vi ikke annet å bekymre oss over, dette er et tullerim. Fatter ikke at det går an å la seg provosere at det?

Anonymkode: 15784...de0

Med det kroppsfokuset barn opplever i dag, og den bekymringsfulle utviklingen i hvordan barn snakker til hverandre, så syns jeg det er helt unødvendig å ha det rimet på pensum.. 

Anonymkode: 56f07...b60

Skrevet

Interessant med mange ulike meninger her. 

Dette er en side i engelskboka på området som handler om måltider og mat. Det er altså ikke overspising og overvekt som er tema, men måltider, navn på mat og navn på ting som omhandler spising.

Tror ikke at sønnen min i det hele tatt har tenkt på dette som noe som omhandler å være tjukk eller konsekvenser av spising, det er kun et tullerim i hans øyne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Interessant med mange ulike meninger her. 

Dette er en side i engelskboka på området som handler om måltider og mat. Det er altså ikke overspising og overvekt som er tema, men måltider, navn på mat og navn på ting som omhandler spising.

Tror ikke at sønnen min i det hele tatt har tenkt på dette som noe som omhandler å være tjukk eller konsekvenser av spising, det er kun et tullerim i hans øyne.

Selv om din sønn ser det sånn, så er det jo ikke sikkert at alle de andre barna ser det sånn. Og for et overvektig barn, så kan en sånn tekst være ganske ødeleggende.

Anonymkode: 059b4...eb6

Skrevet

Av ALLE dikt, så valgte læreren denne? 🙄 Jeg veier ett ton, snart, men ikke pga mat. 😔Sykdom og medisiner. Så jeg synes ikke noe om denne. Utdatert og mobbemat. 

Anonymkode: 9e1a4...b89

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selv om din sønn ser det sånn, så er det jo ikke sikkert at alle de andre barna ser det sånn. Og for et overvektig barn, så kan en sånn tekst være ganske ødeleggende.

Nei åpenbart ser vi dette ganske forskjellig.

Jeg er selv overvektig og ikke i nærheten av å la meg provosere eller føle meg truffet.

Jeg tenker at de barna som bruker dette som ammunisjon eller som blir lei seg, da er det noe ganske annet som egentlig er problemet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei åpenbart ser vi dette ganske forskjellig.

Jeg er selv overvektig og ikke i nærheten av å la meg provosere eller føle meg truffet.

Jeg tenker at de barna som bruker dette som ammunisjon eller som blir lei seg, da er det noe ganske annet som egentlig er problemet.

Jeg blir litt overgitt at du ikke evner å se at det kan være annerledes for andre enn det er for deg og din sønn, og heller ikke er interessert i å prøve å se det.

Skrevet
gale damen skrev (2 timer siden):

Fortell meg at du ikke er pedagog for så mye som en meitemark! 

Sa hun, som tror at Reggio Emilia bare er en plass i Italia og at Waldorf bare er en salat.

Anonymkode: dc922...eee

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg blir litt overgitt at du ikke evner å se at det kan være annerledes for andre enn det er for deg og din sønn, og heller ikke er interessert i å prøve å se det.

Jeg forstår at vi kan se ting forskjellig. Jeg er nok en avslappet person og har oppdratt mine barn til det samme.

Samtidig tror jeg at problemet gjerne ligger et helt annet sted. For å si det sånn tror jeg at barn med mødre som lar seg krenke opp i mente av alt mulig gjerne blir de samme barna som får problemer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå har jeg vist diktet til flere vannet og familie som er overvektige og spurt hva de tenker om det. Samtlige brast ut i latter da de leste og følte seg absolutt ikke provosert. 

Men samtlige mente også at det var litt problematisk å ha det på skolen ift mobbing. 

Selv setter jeg det litt i samme bås som "alle barna" - vitser. Morsomt å lese og fortelle, men noen kan bli støtt. 

Anonymkode: 1bcdf...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...