Gå til innhold

Blir dere provosert av dette barnerimet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Big Mary

Mary had a little lamb,

a little toast,

a little jam,

a little pizza and some cake

some French fries, 

and a chocolate shake

a littlee burger

on a bun

And thats why Mary

weights a ton.

Dette er leseleksen i engelsk for min sønn denne uken. 3 klasse..

Og i følge en mamma i klassen dypt problematisk med dette kroppsfokuset.

Hjelpe meg tenker jeg, har vi ikke annet å bekymre oss over, dette er et tullerim. Fatter ikke at det går an å la seg provosere at det?

Anonymkode: 15784...de0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk at det der er problematisk. Det er et rim som antakelig ble lagd i en tid hvor det var normalt å gjøre narr av overvektige. Faktisk ikke innenfor i dag.

Anonymkode: d1072...38f

Skrevet

Helt ok

Anonymkode: 420db...ac4

Skrevet

Ja det var ikke noe fint. Skal vi lære barna at dette er greit, tenker jeg. 

Anonymkode: bf375...47e

Skrevet

Syntes det er helt greit. Det åpner for en samtale om sundt kosthold, og hva som kan skje hvis en ikke har rett fokus. Å bevistgjøre elevene at det er noen underliggende årsaker (både mentale og fysiske) som også kan skape vektproblem, er og lurt. 

Anonymkode: 2c728...a0b

Skrevet

Jeg likte heller ikke dette. Jeg synes faktisk at barn skal lære at årsakene til stor overvekt er sammensatte. Tror ikke jeg hadde laget et stort nummer ut av det, men jeg hadde nevnt for læreren at dette ikke hører hjemme i moderne tid 

Anonymkode: 85846...3c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Syntes det er helt greit. Det åpner for en samtale om sundt kosthold, og hva som kan skje hvis en ikke har rett fokus. Å bevistgjøre elevene at det er noen underliggende årsaker (både mentale og fysiske) som også kan skape vektproblem, er og lurt. 

Anonymkode: 2c728...a0b

Hvis læreren er klok nok til å problematisere rimet for ungene, er jeg enig. 

Anonymkode: 85846...3c4

Skrevet

Men det er jo bare et tulle dikt, en parafrasering av Mary ha a little lamb.

Skrevet

Det mest irriterende var at den ikke kan synges som sangen om Mary.. 

Anonymkode: dbdd4...785

Skrevet

Jeg blir jo ikke akkurat provosert, men tenker det er unødvendig. Det er jo potensielt å fore mobbere med materiale de kan bruke, det burde være mulig for en lærer å finne noe litt mer nøytralt. 

Anonymkode: d1e7e...fbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir jo ikke akkurat provosert, men tenker det er unødvendig. Det er jo potensielt å fore mobbere med materiale de kan bruke, det burde være mulig for en lærer å finne noe litt mer nøytralt. 

Anonymkode: d1e7e...fbd

Enig med deg.

Anonymkode: 059b4...eb6

Skrevet

Jeg synes det var et dårlig valg av lekse hvis det ikke var som en del av et større opplegg der det passet inn. I utgangspunktet menes jeg det forutsetter at barna kjenner den opprinnelige sangen godt. Hvis ikke blir det vanskelig å tolke det som noe annet enn "mobbing". Jeg synes også det virker veldig dårlig. Det har ingen god rytme og er dårlig sangbart til den opprinnelige melodien.

Anonymkode: 5483b...8f5

Skrevet

Diktet står i engelskboka og det er skrevet av Bill Dodds en anerkjent barnebokforfatter, det er av nyere dato.

For å være ærlig så tror jeg kun det er oss voksne som reagerer på det, ikke ungene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Diktet står i engelskboka og det er skrevet av Bill Dodds en anerkjent barnebokforfatter, det er av nyere dato.

For å være ærlig så tror jeg kun det er oss voksne som reagerer på det, ikke ungene.

Jeg tenker at du er naiv hvis du tror det at ikke noen barn vil bruke det som mobbing.

Skrevet

Hehe, kjære tid! Alt man skal klage over. 
Da må vi slutte å synge Ola Diger også. Sønnen min elsker den sangen 😅 Eller «Det bor en gammel baker». 

Anonymkode: b4d70...9f9

Skrevet

Innenfor. Den er pedagogisk.

Anonymkode: dc922...eee

Skrevet

Som barn var jeg overvektig, og ble mobbet gjennom 9 år på grunnskolen. Jeg kan love dere at det der ville vært en gavepakke til mine mobbere! Det diktet hadde blitt lest opp til meg, med rungende latter. Kjenner at det knyter seg i magen når jeg i dag - som 53 åring- leser det.

Så til dere naive, uvitende som tror at dette er uproblematisk: HVORFOR gi gratismateriale til mobbere??

Anonymkode: e7493...2c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er dette grei?:

En liten negergutt

Fyrte på en kinaputt

Derfor er han svart som krutt

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

På hvilken måte er den pedagogisk?

Skrevet

Det er jo ikke et barnerim. 

Anonymkode: b602f...86a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

På hvilken måte er den pedagogisk?

Den lærer barn konsekvensene av overspising.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært så enkelt, så hadde det jo vært greit. Men nei, det er ingenting pedagogisk med rimet.

Skrevet

Jeg blir ikke provosert, men syns det er et idiotisk valg av lekse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Er dette grei?:

En liten negergutt

Fyrte på en kinaputt

Derfor er han svart som krutt

Tror du noen lærer har brukt det rimet i undervisningen de siste 30-40 år?

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Nei. Den lærer barn at overvekt kommer av grotesk overspising. Det er ikke sant, selv om en blir overvektig om en setter seg ned og overspiser med vilje. Overspising er en spiseforstyrrelse, ikke noe en kan kurere med latterliggjørende eller formanende barnerim. Om det du mener er at overvektige fortjener å bli latterliggjort, så fungerer det jo på den måten. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De overvektige barna som har blitt bevisste at de er overvektige vil kjenne det som et knyttneveslag i magen. Uansett hva du mener er galt med magene deres så fortjener de ikke det. Etterpå er navnet byttet ut og det er Linnnea i 3b som er hovedperson. Forfatteren er ikke spesielt anerkjent (jeg jobber i feltet) og utgivelsene hans for barn kom tidlig på nittitallet.

Anonymkode: 1bc01...413

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tror du noen lærer har brukt det rimet i undervisningen de siste 30-40 år?

Nei. Den lærer barn at overvekt kommer av grotesk overspising. Det er ikke sant, selv om en blir overvektig om en setter seg ned og overspiser med vilje. Overspising er en spiseforstyrrelse, ikke noe en kan kurere med latterliggjørende eller formanende barnerim. Om det du mener er at overvektige fortjener å bli latterliggjort, så fungerer det jo på den måten. 

De overvektige barna som har blitt bevisste at de er overvektige vil kjenne det som et knyttneveslag i magen. Uansett hva du mener er galt med magene deres så fortjener de ikke det. Etterpå er navnet byttet ut og det er Linnnea i 3b som er hovedperson. Forfatteren er ikke spesielt anerkjent (jeg jobber i feltet) og utgivelsene hans for barn kom tidlig på nittitallet.

Anonymkode: 1bc01...413

Det må gjøre vondt å være deg😅 Heldigvis overtolker ikke barn på samme måte som voksne 

Anonymkode: b4d70...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...