Gå til innhold

Dere som sjelden inviterer til noe hjemme hos dere selv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min vennegjeng er det noen som elsker å invitere, de koser seg med å planlegge middager og er veldig komfortable i vertinnerollen. Så er vi noen som hater det, vi blir stressa og føler planleggingen bare er pes og energikrevende.

Dette løser vi elegant med at de som liker å være vertinner inviterer, mens vi som ikke gjør det ikke gjør det.

Heldigvis har vi ikke vennskap som innebærer at man får tilbake nøyaktig det vi har gitt. Jeg er for eksempel veldig flink med håndarbeid, og kan glede venninnene mine med strikkede og sydde ting. Jeg får ikke det tilbake fra dem, men jeg slutter jo ikke å gi bort fordet. En annen venninne er et drevent og erfarent friluftsmenneske og legger mye tid og energi (og sikkert glede!) i å planlegge og tilrettelegge for felles turer i fjell og skog hvor vi alle kan dra nytte av hennes kunnskaper. Ingen av oss gir det samme tilbake til henne.

Sånn kan jeg fortsette. Anser meg som heldig som er del av en gjeng der vi godtar ar vi er forskjellige. I stedet for å kreve gjengjeldelse utnytter vi det faktum at vi er ulike, har ulike styrker og utfordringer og ulike måter å glede og være venn på. Som gruppe tjener vi alle på dette.

Anonymkode: 377ef...bec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke mange som hverken har vært i eller arrangert selskaper i 2020? Alt har jo blitt avlyst. 

Så jeg ville heller valgt ut gjestene etter andre kriterier. 

Anonymkode: 5f056...6b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev at jeg alltid har likt, men nå begynner å kjenne på en viss slitasje og ønske om å være gjest av og til.

Anonymkode: 48fe4...274

Hvis du føler at det å stelle i stand og invitere andre begynner å slite på deg, da bør du kanskje lytte litt mer til hva du egentlig har overskudd til.

Forøvrig håper jeg du aldri kommer i langvarige kriser med familie, økonomi og/eller helse, for jeg tror du da kan oppdage at det nettverket ditt ikke er så sterkt som du tror i dag.

Se litt på hva andre stiller opp med. De som ikke kan invitere på selskap stiller ofte opp på andre måter, med sin tid, lytter, gir råd, stiller opp når andre ting gjør det nødvendig, bidrar på andre, mindre synlige måter.

Anonymkode: 42137...219

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen og synes ikke Hi skal dømmes for hardt. 

Jeg har også flere venner som gladelig takker ja til invitasjon, men ikke inviterer tilbake. Jeg vet de har sine grunner, men det er ikke slik at jeg har et problemfritt liv jeg heller! Jeg har dårlig helse, en jobb med mye ansvar m.m.

MEN det er helt frivillig å invitere, ingen tvinger meg. Jeg har bare endt opp med å konkludere at jeg verdsetter vennskapet mer og hvis jeg ikke gjør jobben, så mister vi kontakten. Jeg er også stolt av å være en som tar tak og får gjort ting, selv om det er krevende.

Men det irriterer meg når venninna mi sier at hun hater å være passiv og må være i aktivitet hele tiden. Men lage et enkelt måltid til venner får hun ikke til, hun er vant til at andre tar den jobben. Alt i alt er hun verdt å ha i livet, så jeg ser forbi disse tingene.

Jeg forstår deg Hi, det er hyggelig å bli satt pris på og bli vartet opp, du fortjener det du også. Dessverre er ikke verden rett ferdig.

Anonymkode: de622...44c

Skrevet

Mange som føler behov for å forsvare seg ser jeg. Jeg var faktisk i ei krise for to år siden. Alvorlig sykdom og påfølgende operasjon med komplikasjoner. Inviterte venninner likevel. Serverte ost og kjeks (som de ordnet til på fat mens jeg lå på sofaen). Hyggelig å samles, men best å veksle på å være vertinne og gjest, ikke bare ha den ene rollen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har så mange venner at jeg kan prioritere dem som ikke bare tar, men gir. Dårlig råd er ingen unnskyldning. Man kan servere suppe og hjemmebakte rundstykker. 

Er enig i dette :)  

Anonymkode: e61c4...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også flere venner som gladelig takker ja til invitasjon, men ikke inviterer tilbake. Jeg vet de har sine grunner, men det er ikke slik at jeg har et problemfritt liv jeg heller! Jeg har dårlig helse, en jobb med mye ansvar m.m.

MEN det er helt frivillig å invitere, ingen tvinger meg. Jeg har bare endt opp med å konkludere at jeg verdsetter vennskapet mer og hvis jeg ikke gjør jobben, så mister vi kontakten. Jeg er også stolt av å være en som tar tak og får gjort ting, selv om det er krevende.

Men det irriterer meg når venninna mi sier at hun hater å være passiv og må være i aktivitet hele tiden. Men lage et enkelt måltid til venner får hun ikke til, hun er vant til at andre tar den jobben. Alt i alt er hun verdt å ha i livet, så jeg ser forbi disse tingene.

Jeg forstår deg Hi, det er hyggelig å bli satt pris på og bli vartet opp, du fortjener det du også. Dessverre er ikke verden rett ferdig.

Anonymkode: de622...44c

Takk! Jeg har heldigvis «råd» til å ekskludere gratispassasjerene. Og nå er det akkurat det jeg gjør. Kutter ikke dem som leverer på andre områder, men det henger jammen ofte sammen. Den som gir bort flotte, hjemmelagde gaver er den samme som inviterer på middag. Mens noen rett og slett helst vil vartes opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg var nok litt hard, beklager det. Det gikk nok mest på måten det ble lagt frem. Kan forstå at man blir lei av å alltid bidra, når andre ikke bidrar. 

Anonymkode: e61c4...f5f

Skrevet

Jeg orker ikke stelle stand hjemme. Og jeg gidder ikke. Men jeg kommer gjerne til venner. Jeg hjelper til med forberedelser og jeg hjelper til å rydde etterpå. 

Anonymkode: 91aac...f16

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg orker ikke stelle stand hjemme. Og jeg gidder ikke. Men jeg kommer gjerne til venner. Jeg hjelper til med forberedelser og jeg hjelper til å rydde etterpå. 

Du hadde kommet på ekskluderingslisten min. Jeg vil ikke ha hjelp. Jeg vil være gjest. 

Og et spørsmål; har du tenkt på hva det koster å ha et middagsselskap? 2000- 3000 kr. går det glatt. Nå tar riktignok de fleste med en flaske vin, men likevel. Både arbeid og utgifter er størst ved å være vert- ergo må man bytte på.

hi

Skrevet

Her er det flere grunner til det. Jeg er helt elendig kokk så å lage mat til andre er helt uaktuelt. Å liker heller ikke så godt besøk her ettersom jeg har en liten overfull leilighet. Uansett hvor mye jeg prøver å rydde så ser det rotete ut pga leiligheten er for liten til alle tingene mine.

Anonymkode: 55c09...9c2

Skrevet

Itellegg til dårlig økonomi.

Anonymkode: 55c09...9c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har så mange venner at jeg kan prioritere dem som ikke bare tar, men gir. Dårlig råd er ingen unnskyldning. Man kan servere suppe og hjemmebakte rundstykker. 

Ærlig talt, man kan vel ikke telle opp hvem som «bare tar» på bakgrunn av middagsinvitasjoner. Det er vel litt snevert vel?

Anonymkode: c750e...5ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du hadde kommet på ekskluderingslisten min. Jeg vil ikke ha hjelp. Jeg vil være gjest. 

Og et spørsmål; har du tenkt på hva det koster å ha et middagsselskap? 2000- 3000 kr. går det glatt. Nå tar riktignok de fleste med en flaske vin, men likevel. Både arbeid og utgifter er størst ved å være vert- ergo må man bytte på.

hi

I sted var suppe og rundstykker ok... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt, man kan vel ikke telle opp hvem som «bare tar» på bakgrunn av middagsinvitasjoner. Det er vel litt snevert vel?

Som jeg har skrevet tidligere: det er stort sett de samme som inviterer til middag som gjør andre ting for andre. Noen få unntak, og de blir fortsatt invitert. De som gir lite/ingenting kutter jeg ut. Gidder ikke ha slike venner.

Skrevet

Som jeg har skrevet tidligere: det er stort sett de samme som inviterer til middag som gjør andre ting for andre. Noen få unntak, og de blir fortsatt invitert. De som gir lite/ingenting kutter jeg ut. Gidder ikke ha slike venner.

Men da er jo problemet løst?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

hi

Jeg har alltid vært en inkludert gjest. Blir alltid invitert. Jeg drikker ikke og jeg hjelper til med både innkjøp og forberedelser, og jeg kjører folk hjem etter festen. De fleste setter pris på hjelpen. 

Skrevet

I sted var suppe og rundstykker ok... 

Og det mener jeg fortsatt! Særlig om man har det litt trangt! Men om man er bekvem med å spise og drikke hos andre til stadighet, uten at det slår en å gjøre gjengjeld (ut fra egne forutsetninger- økonomiske inkludert), så mangler det noe!

Skrevet

Men da er jo problemet løst?

Ja. Det var bare deilig å få det ut! Og så håper jeg jo at noen som leste innlegget følte seg litt truffet og kanskje reflekterer litt rundt det å være gratispassasjer.

Skrevet

Og det mener jeg fortsatt! Særlig om man har det litt trangt! Men om man er bekvem med å spise og drikke hos andre til stadighet, uten at det slår en å gjøre gjengjeld (ut fra egne forutsetninger- økonomiske inkludert), så mangler det noe!

Men da kan jo du bare ekskludere dem som ikke faller i riktig vennekategori hos deg, også kan andre som ser verdien i å også ha venner som ikke inviterer tilbake fortsette å invitere? Dette er da ikke noe å lage et stort problem ut av. Du står fritt til å invitere hvem du vil, så må du bare akseptere at andre ikke er like rigide som deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men da kan jo du bare ekskludere dem som ikke faller i riktig vennekategori hos deg, også kan andre som ser verdien i å også ha venner som ikke inviterer tilbake fortsette å invitere? Dette er da ikke noe å lage et stort problem ut av. Du står fritt til å invitere hvem du vil, så må du bare akseptere at andre ikke er like rigide som deg.

Det kan jeg! Er ikke spes. rigid. Er bare lei snyltere. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Du sier du elsker å varte opp, lage mat og stelle i stand, men samtidig argumenterer med at det er dyrt og tidkrevende. 

Om du inviterer til dyr vin og middag er det faktisk ditt problem. Jeg kan gjerne ha venninner på besøk titt og ofte med smågodt, pepsi max, kaffe og kjeks. Eller folk bare sender sms med "kaffe"? 

Jeg synes det er mye bedre å komme til folk som er laid back enn de som skal lage så voldsomme greier. Iallefall om de forventer det samme tilbake. 

Jeg hater å lage mat, så inviterer stort sett etter leggetid, de gjør mine venninner også.  Ingen fører regnskap heldigvis, så høy er vi ikke på oss selv. Tiden jeg har med venner er viktigere enn hva de serverer og hvor dyrt det er. Du gjør tydeligvis dette for å imponere.

Slapp av, men deg tilbake og senk kravene dine. Kaffe rundt bålpanne i hagen, tur i skogen med kakao og sjokolade er vel så kjekt, om ikke bedre. Selv om du lager dyrt selskap betyr det ikke at venninna di har råd til det. Den dagen det koster penger å ha venner er det gått for langt. 

Om du gang på gang inviterer til fancy selskap er egentlig ditt problem, jeg styrer ikke med det samme tilbake. Men stort sett har man venner med samme verdier som enn selv. 

Anonymkode: 203be...98f

Skrevet

Jeg inviterer ikke fordi leiligheten er for liten til å kunne spise rundt samme bord eller i samme rom som gjester. Gleder meg til å en gang fått bedre plass. Også er jeg veldig takknemlig for at vennene mine ikke stopper å invitere oss av den grunn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt. Du sier du elsker å varte opp, lage mat og stelle i stand, men samtidig argumenterer med at det er dyrt og tidkrevende. 

Om du inviterer til dyr vin og middag er det faktisk ditt problem. Jeg kan gjerne ha venninner på besøk titt og ofte med smågodt, pepsi max, kaffe og kjeks. Eller folk bare sender sms med "kaffe"? 

Jeg synes det er mye bedre å komme til folk som er laid back enn de som skal lage så voldsomme greier. Iallefall om de forventer det samme tilbake. 

Jeg hater å lage mat, så inviterer stort sett etter leggetid, de gjør mine venninner også.  Ingen fører regnskap heldigvis, så høy er vi ikke på oss selv. Tiden jeg har med venner er viktigere enn hva de serverer og hvor dyrt det er. Du gjør tydeligvis dette for å imponere.

Slapp av, men deg tilbake og senk kravene dine. Kaffe rundt bålpanne i hagen, tur i skogen med kakao og sjokolade er vel så kjekt, om ikke bedre. Selv om du lager dyrt selskap betyr det ikke at venninna di har råd til det. Den dagen det koster penger å ha venner er det gått for langt. 

Om du gang på gang inviterer til fancy selskap er egentlig ditt problem, jeg styrer ikke med det samme tilbake. Men stort sett har man venner med samme verdier som enn selv. 

Anonymkode: 203be...98f

Jeg sier jeg liker det AV OG TIL. Men at jeg fra nå av dropper dem som ikke selv steller til noe.

Mulig jeg er snobbete, men jeg tar heller en 3-retter med vin enn Pepsi Max og smågodt om jeg først skal ha en barnefri kveld.

Skrevet

Jeg er en som "aldri" inviterer. Det er flere grunner til det. Den viktigste er at jeg rett og slett hater å være vert. Det stresser meg fryktelig, både med tanke på maten, om den er god nok, og om gjestene har det hyggelig osv. osv. Ville vært helt utslitt etter en kveld med mange middagsrester. Om jeg en sjelden gang inviterer så er det snakk om et par stykker, aldri flere enn det, og gjerne noe mindre kavete enn full middag. Jeg blir ikke ofte invitert bort heller, og det er fair enough, selv om jeg gjerne kommer om jeg blir invitert. Om min omgangskrets hadde vært som deg, HI, hadde jeg foretrukket å ikke blitt bedt bort, heller enn å måtte ha store middagsselskaper hjemme hos meg som gjengjeld. 

Anonymkode: cd3b7...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...