Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #26 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser det er veldig ulik tilnærming til familie her. Ingen besteforeldre er gamle og slitne her. Vi har stått i 120% jobber begge foreldrene her siden mars, med unger i karantene og jobbing til langt på natt. Vi har aldri bedt om hjelp! Vi stiller opp på dugnader på hytter, kjøring, de får middager her og vi føler vi gir de mye. At de kunne stilt opp når det er en global pandemi er ikke storforlangende synes jeg. De får besøk fra to søstre med menn i jula som skal bo her da de ikke har plass, så det er til alles interesse at ikke 4 åringen havner i ny karantene. Det er siste gang jeg stiller opp for de, jeg har mye annet jeg heller vil gjøre jeg også. Anonymkode: 4d73a...61c Du skriver i hovedinnlegget ditt at de er pensjonister. Da er de ikke unge sett ut fra covid 19. Da er de faktisk i risikogruppen. Anonymkode: b828b...b05
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #27 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skriver i hovedinnlegget ditt at de er pensjonister. Da er de ikke unge sett ut fra covid 19. Da er de faktisk i risikogruppen. Anonymkode: b828b...b05 De er friske og raske, og oppsøker oss ukentlig. Det er deres eget valg! De trener på helsestudio 4 dager i uken, løper, går på ski osv. ingen underliggende sykdommer. Og jobber ekstra innimellom fortsatt som både lege og sykepleier. Tryggere enn nå ville det jo ikke vært, han er testet 2 ganger for covid og har kun vært hjemme. De var her alle i går og fikk julebakst vi hadde porsjonert og laget til de. Anonymkode: 4d73a...61c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #28 Skrevet 14. desember 2020 Skjønner godt at du er skuffet, det er snakk om at de kunne tatt i et tak for å hjelpe sin egen familie frem til torsdag. De virker rett og slett litt egoistiske. Anonymkode: 789a9...925
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #29 Skrevet 14. desember 2020 Det er selvsagt opp til dem om de vil hjelpe familien sin eller ikke. Men vil de ikke det så kan de åpenbart ikke forvente hjelp fra familien sin når de trenger det heller. Hjelp og støtte er ikke enveis. Uansett hva de har å gjøre før jul som pensjonister er jeg overbevist om at det er mindre enn småbarnsforeldre i jobb. Anonymkode: b647c...391
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #30 Skrevet 14. desember 2020 Det virker jo som både foreldre og svigerforeldre treffer masse folk i løpet av uka. Og du sier de bare kan ta ungen med på hva de nå skal mens de passer , noe som mest sannsynlig innebærer mer folk. Hvorfor vil du la dem passe?? Høres ut som om det er mindre risiko for smitte i barnehagen. Med 2-3 voksne og noen få barn må det jo være drømmedager der. Anonymkode: 76ae9...b6a
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #31 Skrevet 14. desember 2020 Mine foreldre er skikkelig gammeldagse besteforeldre som alltid har hatt tid og som med glede sier ja til å passe barnebarn. Men de sa nå i denne tid at nå er ikke barnebarna velkommene på besøk, de ønsker å følge statsministerens råd om å ikke være barnevakt for barnevakt når dette holder på. Jeg og mine unger syns det er helt greit og for oss er det ikke ett problem siden de er tenåringer. De har vært litt taxi for mine tanteunger, men minimalt iforhold til de pleier å være. Skuffet skal du ikke være og det blir feil å gi de dårlig samvittighet for dette. Slik er det og det må du innrette deg etter. Anonymkode: cf14c...d5a
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #32 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det virker jo som både foreldre og svigerforeldre treffer masse folk i løpet av uka. Og du sier de bare kan ta ungen med på hva de nå skal mens de passer , noe som mest sannsynlig innebærer mer folk. Hvorfor vil du la dem passe?? Høres ut som om det er mindre risiko for smitte i barnehagen. Med 2-3 voksne og noen få barn må det jo være drømmedager der. Anonymkode: 76ae9...b6a De ba instendig i bhg om at folk som kunne det holdt barn hjemme, da det er bemanningskrise. Jeg har dårlig samvittighet overfor de. Der har det vært påvist mange smittetilfeller, så derfor jeg er redd. Så en tur til plantasjen og nærbutikken er jeg ikke så redd for, da de er flinke til å holde avstand. Jeg ser at to av ungene er med besteforeldre på Snapchat i dag. Mulig jeg er nærtagende.. Er på randen etter jobb i helsevesenet, unger i karantene og en mann som jobber 150%. Det gjorde vondt å sende gutten min i bhg i dag, og se den ansatte som jeg så var sliten. Jeg hadde aldri nølt med å hjelpe selv, men må gå i meg selv og tenke at vi er forskjellige. Anonymkode: 4d73a...61c
prekæs Skrevet 14. desember 2020 #33 Skrevet 14. desember 2020 Hvis barnehagen er åpen, ser jeg ikke problemet.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #34 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De ba instendig i bhg om at folk som kunne det holdt barn hjemme, da det er bemanningskrise. Jeg har dårlig samvittighet overfor de. Der har det vært påvist mange smittetilfeller, så derfor jeg er redd. Så en tur til plantasjen og nærbutikken er jeg ikke så redd for, da de er flinke til å holde avstand. Jeg ser at to av ungene er med besteforeldre på Snapchat i dag. Mulig jeg er nærtagende.. Er på randen etter jobb i helsevesenet, unger i karantene og en mann som jobber 150%. Det gjorde vondt å sende gutten min i bhg i dag, og se den ansatte som jeg så var sliten. Jeg hadde aldri nølt med å hjelpe selv, men må gå i meg selv og tenke at vi er forskjellige. Anonymkode: 4d73a...61c 2-3 barn og sliten ansatt? Men i herrens navn da, leger, sykepleiere og ansatte i matbutikker er slitne. Småbarnsforeldre er slitne. Er vel bedre å være på jobb enn å bli permittert? Tror ikke et sekund på at du tenker på denne stakkars ansatte Anonymkode: b5fdf...b67
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #35 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De ba instendig i bhg om at folk som kunne det holdt barn hjemme, da det er bemanningskrise. Jeg har dårlig samvittighet overfor de. Der har det vært påvist mange smittetilfeller, så derfor jeg er redd. Så en tur til plantasjen og nærbutikken er jeg ikke så redd for, da de er flinke til å holde avstand. Jeg ser at to av ungene er med besteforeldre på Snapchat i dag. Mulig jeg er nærtagende.. Er på randen etter jobb i helsevesenet, unger i karantene og en mann som jobber 150%. Det gjorde vondt å sende gutten min i bhg i dag, og se den ansatte som jeg så var sliten. Jeg hadde aldri nølt med å hjelpe selv, men må gå i meg selv og tenke at vi er forskjellige. Anonymkode: 4d73a...61c Dersom de er to voksne på 3 barn så får de ansatte rolig dag. Dersom den ansatte er sååå sliten må hun sykemelde seg og da blir barnehagen stengt. ansatte på jobb liker å ha noe å gjøre. Det er enklere å ha 3 barn enn kun 1. da leker de med hverandre. du får bruke sykt barn dager dersom du vil være hjemme fra jobb? Be om fri uten lønn? Endre slik du tar fri nå og jobber i jula? Endrer vakter slik at du ogmannen går ulikt? Hjemmekontor? Anonymkode: 44ebd...268
Himmel og hav Skrevet 14. desember 2020 #36 Skrevet 14. desember 2020 Har du spurt besteforeldrene direkte eller venter du bare på at de skal kjenne på den samme dårlige samvittigheten som du har og tilby seg?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #37 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dersom de er to voksne på 3 barn så får de ansatte rolig dag. Dersom den ansatte er sååå sliten må hun sykemelde seg og da blir barnehagen stengt. ansatte på jobb liker å ha noe å gjøre. Det er enklere å ha 3 barn enn kun 1. da leker de med hverandre. du får bruke sykt barn dager dersom du vil være hjemme fra jobb? Be om fri uten lønn? Endre slik du tar fri nå og jobber i jula? Endrer vakter slik at du ogmannen går ulikt? Hjemmekontor? Anonymkode: 44ebd...268 Den ansatte er tilbake etter akkurat å ha hatt korona.. Hun er fortsatt ikke 100%. Jeg jobber også hele julen, vi har mange ansatte i karantene. Mannen jobber med forskning som ikke har vært viktigere enn nå, så der er det ikke noe å hente. Vi får holde ut til dette er over. Anonymkode: 4d73a...61c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #38 Skrevet 14. desember 2020 Himmel og hav skrev (3 minutter siden): Har du spurt besteforeldrene direkte eller venter du bare på at de skal kjenne på den samme dårlige samvittigheten som du har og tilby seg? Jeg sa at jeg ikke ville sende han dit, og hvis noen ville hjelpe hadde jeg vært ekstremt takknemlig. De svarte bare at det forstod de, og at vi måtte håpe på det beste. Anonymkode: 4d73a...61c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #39 Skrevet 14. desember 2020 Jo flere av dine svar jeg leser, desto mindre medfølelse for deg får jeg! I svarene dine her er det ikke måte på hvor synd det er i deg, og hvor hele verden skal legge til rette for deg! Å en sutrete, selvrettferdig tone attpåtil! Jeg tror foreldrene dine har gjort deg en bjørnetjeneste og skjemt deg kraftig bort! Så uselvstendig, utakknemlig, klagende og sutrete kan man bare ikke være når man er voksen (?) og har satt barn til denne verden. Voks opp og innse at verden snurrer ikke rundt deg. Dine barn er faktisk DITT ansvar! Blir det litt slitsomt noen ganger, ja, så er det fortsatt ditt ansvar. Foreldrene dine har ingen plikt til å stå på pinne for deg! Anonymkode: d3285...cf4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. desember 2020 #40 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg sa at jeg ikke ville sende han dit, og hvis noen ville hjelpe hadde jeg vært ekstremt takknemlig. De svarte bare at det forstod de, og at vi måtte håpe på det beste. Anonymkode: 4d73a...61c Du spurte ikke om de kunne hjelpe. De svarte ikke at de ikke ville hjelpe til. Klar tale og direkte spørsmål er veien å gå.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #41 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Barna dine er jo ditt ansvar Anonymkode: 10be0...7e7 Likevel litt trist at ikke familien kan hjelpe til.... Anonymkode: a1676...c70
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #42 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jo flere av dine svar jeg leser, desto mindre medfølelse for deg får jeg! I svarene dine her er det ikke måte på hvor synd det er i deg, og hvor hele verden skal legge til rette for deg! Å en sutrete, selvrettferdig tone attpåtil! Jeg tror foreldrene dine har gjort deg en bjørnetjeneste og skjemt deg kraftig bort! Så uselvstendig, utakknemlig, klagende og sutrete kan man bare ikke være når man er voksen (?) og har satt barn til denne verden. Voks opp og innse at verden snurrer ikke rundt deg. Dine barn er faktisk DITT ansvar! Blir det litt slitsomt noen ganger, ja, så er det fortsatt ditt ansvar. Foreldrene dine har ingen plikt til å stå på pinne for deg! Anonymkode: d3285...cf4 Jeg må si jeg tenker motsatt. Jo flere svar jeg leser jo mer sympati har jeg. Her er tydeligvis snakk om besteforeldre som kun skal pleie egne interesser, men som gjerne tar imot hjelp til egne praktiske gjøremål. Jeg skjønner godt at du er skuffa, men gjør som adhd-mamma sier. Still spørmålet direkte, slik at de må svare ja eller nei. Og så gir du samme svar neste gang de inviterer til dugnad eller trenger hjelp til andre ting. Og jeg skjønner at dere er slitne som familie, og at litt hjelp ville gjort dere godt. Det er krevende tider! Anonymkode: 629a2...7dc
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #43 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jo flere av dine svar jeg leser, desto mindre medfølelse for deg får jeg! I svarene dine her er det ikke måte på hvor synd det er i deg, og hvor hele verden skal legge til rette for deg! Å en sutrete, selvrettferdig tone attpåtil! Jeg tror foreldrene dine har gjort deg en bjørnetjeneste og skjemt deg kraftig bort! Så uselvstendig, utakknemlig, klagende og sutrete kan man bare ikke være når man er voksen (?) og har satt barn til denne verden. Voks opp og innse at verden snurrer ikke rundt deg. Dine barn er faktisk DITT ansvar! Blir det litt slitsomt noen ganger, ja, så er det fortsatt ditt ansvar. Foreldrene dine har ingen plikt til å stå på pinne for deg! Anonymkode: d3285...cf4 Ja vel, skal ikke ta i fra deg ditt inntrykk. Men, jeg kunne ikke vært mer uenig. Er så langt unna bortskjemt det er mulig å komme tror jeg. Jeg tror på ingen måte verden kretser rundt meg og mitt barn. Men, si meg, når dine barn blir eldre og verden står overfor en evt ny pandemi, dvs unntakstilstand, vil du da ikke én gang hjelpe ditt barn og barnebarn?! Da er vi to grunnleggende helt forskjellig. I vår familie er det vi som alltid hjelper alle andre. Mannen min har en psykisk syk bror bl.a som bor gratis i kjellerleiligheten vår. Det er kun jeg som handler med han og ber han opp på mat, gir han hjemmelaget julekalender osv. Så at jeg er bortskjemt for å trenge hjelp en gang er totalt skivebom mener jeg! Han på 4 år har aldri overnattet borte, så det er ikke som om vi ber om tjeneste til barnepass ofte. Anonymkode: 4d73a...61c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #44 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg må si jeg tenker motsatt. Jo flere svar jeg leser jo mer sympati har jeg. Her er tydeligvis snakk om besteforeldre som kun skal pleie egne interesser, men som gjerne tar imot hjelp til egne praktiske gjøremål. Jeg skjønner godt at du er skuffa, men gjør som adhd-mamma sier. Still spørmålet direkte, slik at de må svare ja eller nei. Og så gir du samme svar neste gang de inviterer til dugnad eller trenger hjelp til andre ting. Og jeg skjønner at dere er slitne som familie, og at litt hjelp ville gjort dere godt. Det er krevende tider! Anonymkode: 629a2...7dc De skal selvsagt, som pensjonister, endelig kunne pleie egne interesser! Og de er jo interessert og engasjert i barnebarna, kommer faktisk på besøk ukentlig for å kose med barnebarna. At de ikke orker å være barnevakt er både forståelig og greit. I 50-60 åra opplever veldig mange at energinivået synker drastisk, og selv om det ser ut at de er spreke, kan energinivået ikke sammenlignes med en 30 åring f eks. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg er 54 år, og min datter på 30 kan ikke forstå at jeg ikke greier alt i dag som da hun var liten! Å forklare dette til "ungdommen" er noen ganger håpløst da man vanskelig kan forstå helt hvordan det er før man selv kommer dit. At dere er slitne som familie er normalt, og noe dere fint klarer dere gjennom. Det er en normaltilstand for en småbarnsfamilie. Og vi kan ikke helt skylde alt på korona, for det dukker opp hektiske perioder i livet, med eller uten pandemi. HI mangler forståelse for at foreldrene kan oppleve det som minst like slitsomt, antakelig mer, som hun selv å ha ungene rundt seg. HI er kun opptatt av hvor sliten hun selv er, og klager på at foreldrene er på treningssenter... Anonymkode: d3285...cf4
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #45 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja vel, skal ikke ta i fra deg ditt inntrykk. Men, jeg kunne ikke vært mer uenig. Er så langt unna bortskjemt det er mulig å komme tror jeg. Jeg tror på ingen måte verden kretser rundt meg og mitt barn. Men, si meg, når dine barn blir eldre og verden står overfor en evt ny pandemi, dvs unntakstilstand, vil du da ikke én gang hjelpe ditt barn og barnebarn?! Da er vi to grunnleggende helt forskjellig. I vår familie er det vi som alltid hjelper alle andre. Mannen min har en psykisk syk bror bl.a som bor gratis i kjellerleiligheten vår. Det er kun jeg som handler med han og ber han opp på mat, gir han hjemmelaget julekalender osv. Så at jeg er bortskjemt for å trenge hjelp en gang er totalt skivebom mener jeg! Han på 4 år har aldri overnattet borte, så det er ikke som om vi ber om tjeneste til barnepass ofte. Anonymkode: 4d73a...61c Jeg passer barnebarna om jeg har overskudd og ikke er opptatt med andre ting, som juleforberedelser f eks. At en 4 åring ikke har overnattet borte er da normalt? Anonymkode: d3285...cf4
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #46 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De skal selvsagt, som pensjonister, endelig kunne pleie egne interesser! Og de er jo interessert og engasjert i barnebarna, kommer faktisk på besøk ukentlig for å kose med barnebarna. At de ikke orker å være barnevakt er både forståelig og greit. I 50-60 åra opplever veldig mange at energinivået synker drastisk, og selv om det ser ut at de er spreke, kan energinivået ikke sammenlignes med en 30 åring f eks. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg er 54 år, og min datter på 30 kan ikke forstå at jeg ikke greier alt i dag som da hun var liten! Å forklare dette til "ungdommen" er noen ganger håpløst da man vanskelig kan forstå helt hvordan det er før man selv kommer dit. At dere er slitne som familie er normalt, og noe dere fint klarer dere gjennom. Det er en normaltilstand for en småbarnsfamilie. Og vi kan ikke helt skylde alt på korona, for det dukker opp hektiske perioder i livet, med eller uten pandemi. HI mangler forståelse for at foreldrene kan oppleve det som minst like slitsomt, antakelig mer, som hun selv å ha ungene rundt seg. HI er kun opptatt av hvor sliten hun selv er, og klager på at foreldrene er på treningssenter... Anonymkode: d3285...cf4 Dette er da LANGT I FRA en normalsituasjon???? Det florerer et alvorlig virus og bhg har vært rammet hardt. Nå synes jeg du koker det jeg forteller ned til en historie du synes passer. De er innom her ukentlig og får servert middag og vi hjelper de masse. Vi hjelper de med alt mulig hele tiden. Vi har aldri bedt om hjelp tidligere. Anonymkode: 4d73a...61c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #47 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg passer barnebarna om jeg har overskudd og ikke er opptatt med andre ting, som juleforberedelser f eks. At en 4 åring ikke har overnattet borte er da normalt? Anonymkode: d3285...cf4 Det er ingen 4 åring rundt oss som ikke har overnattet borte i hvertfall. Jeg ser ikke på tiden vi er inne i som en normaltilstand, men en unntakstilstand. La meg si det sånn, hadde det vært mine barnebarn hadde ikke en eneste juleforberedelse vært viktigere. Så vi er nok veldig ulike! Anonymkode: 4d73a...61c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #48 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Her er besteforeldrene kjemperedde for å få korona, så de vil ikke treffe barnebarn inne selv uten korona i barnehagen. Aldri i verden om de hadde villet passe om BHG var koronastengt. Skjønner at du er skuffet da, jeg er helt enig med deg. Er selv skuffet over besteforeldrene her. Anonymkode: f5b11...6bd Du synes de burde risikere livet for å passe snørrungene dine? Anonymkode: 2cabf...099
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #49 Skrevet 14. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du synes de burde risikere livet for å passe snørrungene dine? Anonymkode: 2cabf...099 Skjerp deg! De risikerer jo ikke livet mer om de passer enn når de er på besøk. Anonymkode: f5b11...6bd
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2020 #50 Skrevet 14. desember 2020 Takker for tilbakemeldinger. Jeg har vel egentlig landet på at jeg justerer meg i forhold til hva de legger i vår relasjon. Kan kun endre seg selv. Så når de spør om vi kan huse deres gjester neste gang, eller spør om vi kan komme å hjelpe til på andre måter vil jeg svare høflig nei. Jeg skal også si på en pen måte at jeg er skuffet over at ingen hjelper oss den ene gangen vi nå har bedt om hjelp! Det er ikke som om vi skulle på fest, men vi ønsker ikke å belaste et kriserammet personal i bhg ytterligere og sønnen vår for smitte nå før jul! Jeg er helsepersonell og skal jobbe hele julen. Men, vi kan ha en fin og normal oss i mellom likevel. Men, vår hjelp stoppet i dag. Anonymkode: 4d73a...61c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå