Gå til innhold

Barnehage hvor man må melde seg opp uken før jul


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Jo, jeg tror du formulerte deg godt nok. Men jeg tror de færreste skjønner at det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På jobben min regner de med at om vi ikke setter oss opp på fri, så kommer vi. Det synes jeg er verre. Lurer på om jeg skal krenkekose meg litt med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller ikke at det er et kjempeproblem, men rent prinsippielt er det vel på kanten? Man betaler jo uansett, så default burde være at barnet kom, ikke at det ikke kom. 

Jeg tror en del føler disse listene som et press for å holde barna hjemme, og da blir det ekstra ille når det gjøres på denne måten. Kun en liten glipp er alt som skal til for du mister plassen og blir stående uten barnepass, liksom.

(Jeg skjønner hvorfor barnehagene gjør det, men også hvorfor noen foreldre reagerer negativt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurvugla skrev (1 time siden):

Jeg mener heller ikke at det er et kjempeproblem, men rent prinsippielt er det vel på kanten? Man betaler jo uansett, så default burde være at barnet kom, ikke at det ikke kom. 

Jeg tror en del føler disse listene som et press for å holde barna hjemme, og da blir det ekstra ille når det gjøres på denne måten. Kun en liten glipp er alt som skal til for du mister plassen og blir stående uten barnepass, liksom.

(Jeg skjønner hvorfor barnehagene gjør det, men også hvorfor noen foreldre reagerer negativt.)

Problemet er jo at dersom barnehagen antar at de som ikke melder fra kommer så må de bemanne deretter. Det vil si at personalet ikke får ta ut ferie/avspasering og en sitter alt for mange voksne på jobb. Disse må jo bruke opp ferien sin på et annet tidspunkt og da må avdelingen gå med en mindre voksen på full barnegruppe. 

Anonymkode: 649a9...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Problemet er jo at dersom barnehagen antar at de som ikke melder fra kommer så må de bemanne deretter. Det vil si at personalet ikke får ta ut ferie/avspasering og en sitter alt for mange voksne på jobb. Disse må jo bruke opp ferien sin på et annet tidspunkt og da må avdelingen gå med en mindre voksen på full barnegruppe. 

Anonymkode: 649a9...73c

Jeg skjønner det, men hvorfor ikke presentere det for foreldrene på en litt hyggeligere måte? Man skal heller ikke se bort i fra at manglende barnepass fort blir en større krise enn for mange ansette i barnehagen. De som er usikre vil jo uansett skrive seg opp på "kommer" og så eventuelt holde barna hjemme, så hvem er dette egentlig ment å ramme? Jeg sier bare at jeg forstår at TS blir irritert og føler det ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurvugla skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner det, men hvorfor ikke presentere det for foreldrene på en litt hyggeligere måte? Man skal heller ikke se bort i fra at manglende barnepass fort blir en større krise enn for mange ansette i barnehagen. De som er usikre vil jo uansett skrive seg opp på "kommer" og så eventuelt holde barna hjemme, så hvem er dette egentlig ment å ramme? Jeg sier bare at jeg forstår at TS blir irritert og føler det ubehagelig.

Hyggeligere måte enn hva da?

Anonymkode: e3155...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurvugla skrev (2 timer siden):

Jeg mener heller ikke at det er et kjempeproblem, men rent prinsippielt er det vel på kanten? Man betaler jo uansett, så default burde være at barnet kom, ikke at det ikke kom. 

Jeg tror en del føler disse listene som et press for å holde barna hjemme, og da blir det ekstra ille når det gjøres på denne måten. Kun en liten glipp er alt som skal til for du mister plassen og blir stående uten barnepass, liksom.

(Jeg skjønner hvorfor barnehagene gjør det, men også hvorfor noen foreldre reagerer negativt.)

Takk! 
 

Det er nettopp der skoen trykker. Man må huske på å melde at man kommer, for dager som strengt tatt burde være en selvfølge at man kom, og i tillegg føle seg som den som sender barnet i barnehagen når det «burde ha fri». Det samme gjøres til påske, sommer - og da en hel måned, og så i høstferien er det på’n igjen. Husk å melde fri. (Da må man riktig nok ikke melde seg på, men mange sms om å melde fri). 
 

Jeg har ikke en jobb der jeg jobber meg opp avspasering. Jeg har fem uker ferie i året. Det har barnet mitt også. Men jeg opplever at barnehagen helst ser at det tar fri ni uker av året. 
 

og til deg over med krenkelser om at jobben regner med at du ikke kommer - så deilig da! Det er jo nøyaktig det motsatte av denne situasjonen, og ingenting å leke krenkeleken over. 
 

Til slutt - jeg ser at jeg er i mindretall her. Godt dere andre ikke opplever det som press på å «la barnet ha fri», og sliter med dårlig samvittighet når det ikke er mulig. Og så får jeg bare innse at jeg er hun sure klagekjerringa. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk! 
 

Det er nettopp der skoen trykker. Man må huske på å melde at man kommer, for dager som strengt tatt burde være en selvfølge at man kom, og i tillegg føle seg som den som sender barnet i barnehagen når det «burde ha fri». Det samme gjøres til påske, sommer - og da en hel måned, og så i høstferien er det på’n igjen. Husk å melde fri. (Da må man riktig nok ikke melde seg på, men mange sms om å melde fri). 
 

Jeg har ikke en jobb der jeg jobber meg opp avspasering. Jeg har fem uker ferie i året. Det har barnet mitt også. Men jeg opplever at barnehagen helst ser at det tar fri ni uker av året. 
 

og til deg over med krenkelser om at jobben regner med at du ikke kommer - så deilig da! Det er jo nøyaktig det motsatte av denne situasjonen, og ingenting å leke krenkeleken over. 
 

Til slutt - jeg ser at jeg er i mindretall her. Godt dere andre ikke opplever det som press på å «la barnet ha fri», og sliter med dårlig samvittighet når det ikke er mulig. Og så får jeg bare innse at jeg er hun sure klagekjerringa. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Vil du heller at barnegruppen er underbemannet flere uker i året, så de ansatte kan ta ut ferien sin når det kanskje er full barnegruppe, enn at de tar den ut når det er lite barn der?

Anonymkode: e3155...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har fem uker ferie i året. Det har barnet mitt også. Men jeg opplever at barnehagen helst ser at det tar fri ni uker av året. 

Stakkars unge. 8 uker på sommer + ferie høst, jul, vinter og påske burde vært et minimum. Det har skoleelevene.

Anonymkode: c98bb...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Stakkars unge. 8 uker på sommer + ferie høst, jul, vinter og påske burde vært et minimum. Det har skoleelevene.

Anonymkode: c98bb...a08

Skal barnet sitte alene hjemme mens mamma og pappa er på jobb da? Eller hvordan tenker du at de voksne skal kunne gi barnet 12 uker ferie i året når de har fem uker hver? Selv om de ikke tar en eneste ferieuke sammen blir det fortsatt ikke nok uker til å dekke opp ditt minimum... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er nettopp der skoen trykker. Man må huske på å melde at man kommer, for dager som strengt tatt burde være en selvfølge at man kom, og i tillegg føle seg som den som sender barnet i barnehagen når det «burde ha fri». Det samme gjøres til påske, sommer - og da en hel måned, og så i høstferien er det på’n igjen. Husk å melde fri. (Da må man riktig nok ikke melde seg på, men mange sms om å melde fri). 
 

Men du påpeker jo problemet selv. Det er så vanskelig å huske å gi beskjed, at du burde slippe. Men barnehagen trenger beskjed, så da gjør de det slik at foreldrene som trenger plass taler seg bryet med å passe på å gi beskjed.
 

De har vel gjerne erfart at for mange glemmer å gi beskjed om de ikke har noe å tape selv. Til syvende og sist går det ut over barna om barnehagen må bemanne for mange flere enn det som kommer i høytidene, og dermed må avvikle ferie når det er fulle barnegrupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurvugla skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner det, men hvorfor ikke presentere det for foreldrene på en litt hyggeligere måte? Man skal heller ikke se bort i fra at manglende barnepass fort blir en større krise enn for mange ansette i barnehagen. De som er usikre vil jo uansett skrive seg opp på "kommer" og så eventuelt holde barna hjemme, så hvem er dette egentlig ment å ramme? Jeg sier bare at jeg forstår at TS blir irritert og føler det ubehagelig.

Ja dagens foreldre må nok kosemoses litt mer med for ikke å gå i vranglås. Å be foreldre gi beskjed om barna kommer i barnehagen de siste dagene før jul oppleves nok som umåtelig frekt! Tenk å stille noe som kan ligne på KRAV! Makan!

 

Anonymkode: bdc80...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner for øvrig at du opplever det som et press når det kommer sms på sms med «husk å melde barnet fri» i feriene, men mest sannsynlig kommer alle disse purringene fordi for mange foreldre er for sløve med å gi beskjed om at barnet skal ha fri, og ikke for å presse foreldre som ikke har fri til å ta ut barna sine.

Sånn sett kan du jo se på denne påmeldingsordningen som en fordel. Når folk må melde seg i stedet for av, trenger ikke barnehagen å purre og dermed legge gjentatt utilsiktet press på foreldre som trenger plassen.

At mange tar barna ut av barnehagen rundt høytider og skoleferier, er et faktum du nok bare må prøve å forholde deg til uten å føle deg presset til å skulle gjøre det samme. Barnehagen må kunne innhente informasjon om antall barn som kommer for å planlegge ferieavvikling best mulig. Og barnet ditt er et av dem som kommer fordi du skal på jobb. Sånn er det bare, og ingen med fornuft vil bestride at barnet ditt trenger plassen disse dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Sjekk kalenderen din, uke 52 er IKKE uka før julaften, det er den uka julaften er. Naturlig å spørre om folk skal ha fri da vel, da har skolene ferie også.  
 

Ikke gjør ting så vanskelig, bare meld inn fri eller ikke fri. 

Anonymkode: 4f8f3...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner prinsippet ditt, HI. Men jeg skjønner enda bedre at barnehagen må innhente svar fra foreldrene som er for sløve til å gi svar på et enkelt spørsmål. I de fleste barnehager er det allerede folk som sier at barnet kommer, men så kommer det ikke allikevel, og det er utrolig dumt for ansatte som kunne hatt fri og mulighet til å være hjemme med egen familie i fridagene.

Det at du føler deg presset til fri er noe du tar på deg selv. Jeg må også svare på om ungen kommer, men jeg tolker ikke det som press. Det er faktaopplysninger! Ungen min skal i barnehagen dagene før jul. Uten dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vil du heller at barnegruppen er underbemannet flere uker i året, så de ansatte kan ta ut ferien sin når det kanskje er full barnegruppe, enn at de tar den ut når det er lite barn der?

Anonymkode: e3155...6e8

De må kanskje få inn en vikar ved planlagt fravær, eller? 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Stakkars unge. 8 uker på sommer + ferie høst, jul, vinter og påske burde vært et minimum. Det har skoleelevene.

Anonymkode: c98bb...a08

Jeg vet ikke hvordan du klarer å leve som på 50-tallet, men de barna og voksne jeg ser rundt meg har ikke 8 uker ferie om sommeren altså. Heller ikke 14 uker i året uten program. Det er Aks og sommerskole på de minste, fotballskoler, friluftskoler osv. for de større barna. Det er heller ikke sånn at de har fri hele vinterferien eller høstferien, men gjerne halve. 
De fleste som jobber har faktisk bare 5 uker fri til fri disposisjon. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takk! 
 

Det er nettopp der skoen trykker. Man må huske på å melde at man kommer, for dager som strengt tatt burde være en selvfølge at man kom, og i tillegg føle seg som den som sender barnet i barnehagen når det «burde ha fri». Det samme gjøres til påske, sommer - og da en hel måned, og så i høstferien er det på’n igjen. Husk å melde fri. (Da må man riktig nok ikke melde seg på, men mange sms om å melde fri). 
 

Jeg har ikke en jobb der jeg jobber meg opp avspasering. Jeg har fem uker ferie i året. Det har barnet mitt også. Men jeg opplever at barnehagen helst ser at det tar fri ni uker av året. 
 

og til deg over med krenkelser om at jobben regner med at du ikke kommer - så deilig da! Det er jo nøyaktig det motsatte av denne situasjonen, og ingenting å leke krenkeleken over. 
 

Til slutt - jeg ser at jeg er i mindretall her. Godt dere andre ikke opplever det som press på å «la barnet ha fri», og sliter med dårlig samvittighet når det ikke er mulig. Og så får jeg bare innse at jeg er hun sure klagekjerringa. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Jeg tror at grunnen til at de velger å gjøre det slik, at man må melde fra om barnet skal komme, så er det nok pga tidligere erfaringer med at folk ikke melder fra om fri. Når man må gjøre en innsats for å melde fra at barna skal være i barnehagen så vil nok listene bli mer korrekte enn om man skal melde inn fri. Mange velger den enkleste vei, og melder kanskje ikke fra om fri før om morgenen når bemanningen alt er satt.

Jeg er ganske sikker på at barnehagen ikke har noen forventning om at barna skal ha fri, det er nok som sagt basert på erfaring om at mange barnehagebarn har fri når det er skoleferie. Det er absolutt ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å sende barnet i barnehagen, den ligger det faktisk bare opp til deg å gjøre noe med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Stakkars unge. 8 uker på sommer + ferie høst, jul, vinter og påske burde vært et minimum. Det har skoleelevene.

Anonymkode: c98bb...a08

Barnehagebarn LEKER jo hele dagen, de jobber ikke slik elever på skolen gjør. Barn tar aldri fri fra å leke, enten leker de hjemme eller så leker de i barnehagen. Ja, det er deilig å ha rolige dager hjemme innimellom, men man kan ikke sammenligne barnehagebarn med skoleelever. 

Samt det som allerede har blitt påpekt at foreldre har ikke så mye fri i året at det er mulig å holde dem hjemme i alle skoleferiene. 

Jeg ser ikke problemet med å melde at man trenger plassen. De gjør det sannsynligvis slik fordi folk er for sløve til å si ifra at de har fri. Bedre at de ansatte i barnehagen kan ta fri når det er færre barn. Man kan heller ikke bry seg så innmari mye om hva andre mener om hvordan man oppdrar barna sine at man får skyldfølelse når man må si ifra at man ikke har ekstra fridager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De må kanskje få inn en vikar ved planlagt fravær, eller? 

Anonymkode: 3e10e...b73

Om det bare var så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er så enkelt.

Anonymkode: eec65...e35

Jeg var styrer i barnehage i en del år. Flere av årene hadde jeg et vikar og overtidsbudsjett på 0,-. Mao kunne jeg kun sette inn vikar etter at noen hadde vært syk i 16 dager, og vikar ved ferie og avspasering var ikke tillatt. Man så også helst at det ble tatt inn vikarer som var rimeligere enn det som ble refundert fra NAV, for på den måten å spare litt penger. Et år hadde jeg heller ikke nok på budsjettet til dopapir hele året, og jeg hadde et inventarbudsjett på 5 000,- for en femavdelings barnehage.  Så "så enkelt" er det kun i hodene på de som aldri har sett et barnehagebudsjett eller bodd i en kommune med stram økonomi. Vi sjonglerer med kronestykker og gjør alt vi kan for at barna skal bli minst mulig skadelidende, derfor er det vesentlig at mest mulig av feriedager og avspasering kan tas ut når det er få unger i barnehagen. Det er mao ikke fordi vi gjerne vil ha fri i jula, det er for å få ting til å gå rundt på billigst mulig måte og på en måte som gir minst mulig slitasje på de ansatte. At du får dårlig samvittighet for å måtte krysse av for at barnet ditt skal komme ligger inne i deg. For oss er det et nøkternt regnestykke som går på antall barn. Hvilke barn spiller ingen rolle. 

Anonymkode: a5575...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er at du føler deg krenka fordi barnehagen vil vite hvilke barn som kommer i skolens juleferie. Da kan de planlegge bemanning og gi evt. ferie til ansatt når det likevel er færre barn. 
 

Jeg har bare et svar: Skjerp deg!

Anonymkode: 6285d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Takk! 
 

Det er nettopp der skoen trykker. Man må huske på å melde at man kommer, for dager som strengt tatt burde være en selvfølge at man kom, og i tillegg føle seg som den som sender barnet i barnehagen når det «burde ha fri». Det samme gjøres til påske, sommer - og da en hel måned, og så i høstferien er det på’n igjen. Husk å melde fri. (Da må man riktig nok ikke melde seg på, men mange sms om å melde fri). 
 

Jeg har ikke en jobb der jeg jobber meg opp avspasering. Jeg har fem uker ferie i året. Det har barnet mitt også. Men jeg opplever at barnehagen helst ser at det tar fri ni uker av året. 
 

og til deg over med krenkelser om at jobben regner med at du ikke kommer - så deilig da! Det er jo nøyaktig det motsatte av denne situasjonen, og ingenting å leke krenkeleken over. 
 

Til slutt - jeg ser at jeg er i mindretall her. Godt dere andre ikke opplever det som press på å «la barnet ha fri», og sliter med dårlig samvittighet når det ikke er mulig. Og så får jeg bare innse at jeg er hun sure klagekjerringa. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Absolutt alle barnehager ber jo om å få vite hvilke dager barnet har fri, i alle store ferier. Dette er da ikke noe nytt?

Anonymkode: c617d...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

De må kanskje få inn en vikar ved planlagt fravær, eller? 

Anonymkode: 3e10e...b73

Selvfølgelig så hadde det vært det beste, men realiteten er en helt annen desverre.

Anonymkode: e3155...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...