Gå til innhold

Barnehage hvor man må melde seg opp uken før jul


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

I vår kommune har alle kommunale barnehager stengt julaften og nyttårsaften 

Anonymkode: 359a0...1c5

I vår også.

Anonymkode: 36f64...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

De må kanskje få inn en vikar ved planlagt fravær, eller? 

Anonymkode: 3e10e...b73

Optimist du? Det er ikke penger til å sette inn vikar pga ferie, knapp nok ved langvarig sykemelding.

Anonymkode: 1639f...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I vår også.

Anonymkode: 36f64...216

Dere er heldige 🙂, vi må jobbe.

Anonymkode: 35ee3...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe... Alt man klarer å bli krenket av! De fleste har vel såpass oversikt over kalenderen sin til at de vet når barna skal være i barnehagen eller ha fri? 

Dumt for barnehagen å kjøre full bemanning hvis det er få barn tilstede. Kjekt for barnehagepersonalet å kunne få avviklet litt ferie uten at det går utover voksentetthet  i "normaluker". 

Anonymkode: 5a474...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/1/2020 at 12:00 PM, Anonym bruker said:

Hvis ikke blir man registrert med «fri»? Er det virkelig greit? Er det forventet at man skal ha to uker ferie i forbindelse med julen? Her lever vi som vanlig frem til lille julaften. 

Anonymkode: 3e10e...b73

helt greit..

Anonymkode: 7f07a...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare svar.

Nei, de har ikke anledning til å gjøre det på den måten at hvis du ikke sier i fra så er det fri. Altså passivt samtykke. Jeg er FAU leder i barnehagen vår og flere foreldre ergret seg veldig over dette. Med det resultat at mange påmeldte for sikkerhets skyld. Vi tok det opp og fikk endret praksis. Nå får vi fortsatt spørsmål om julepåmelding, som ikke er problemstillingen her i det hele tatt, men ikke med passivt samtykke. 
Resultatet er at for andre året på rad er det nå ingen barn som kommer i barnehagen i romjulen. Dette er en barnehage med over 65 barn. Barnehagen går i dialog. Alle har full forståelse for at flest mulig ansatte vil ha fri i romjulen. 

Anonymkode: b1cbc...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her var det mange rare svar.

Nei, de har ikke anledning til å gjøre det på den måten at hvis du ikke sier i fra så er det fri. Altså passivt samtykke. Jeg er FAU leder i barnehagen vår og flere foreldre ergret seg veldig over dette. Med det resultat at mange påmeldte for sikkerhets skyld. Vi tok det opp og fikk endret praksis. Nå får vi fortsatt spørsmål om julepåmelding, som ikke er problemstillingen her i det hele tatt, men ikke med passivt samtykke. 
Resultatet er at for andre året på rad er det nå ingen barn som kommer i barnehagen i romjulen. Dette er en barnehage med over 65 barn. Barnehagen går i dialog. Alle har full forståelse for at flest mulig ansatte vil ha fri i romjulen. 

Anonymkode: b1cbc...308

Så ts, mitt tips er å be FAU ta det opp

Anonymkode: b1cbc...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere er heldige 🙂, vi må jobbe.

Anonymkode: 35ee3...a99

Her har vi stengt hele jula. Men må bruke feriedager. Julaften og nyttår avspaseres 

Anonymkode: 359a0...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 1.12.2020 den 12.30):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Men er det ikke bare å si ifra da?? At barnet kommer? Kan vel ikke være så vanskelig. Selv om ikke du ønsker fri i julen så kan det være noen av de ansatte som ønsker det. 

Anonymkode: 46743...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at foreldre ikke kan gi beskjed om barna kommer eller ei. I barnehagen jeg jobber i er det utrolig mange foreldre som ikke gidder gi beskjed. I år har det resultert i at det er mange av de ansatte som har fått avslag på juleferie. Vi tar rett og slett ikke sjansen på å stå med for lite folk. Desverre vet vi av erfaring at når det kommer til julen tar ungene fri likevel. Veldig synd for de ansatte. 

Anonymkode: 025f4...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Stakkars unge. 8 uker på sommer + ferie høst, jul, vinter og påske burde vært et minimum. Det har skoleelevene.

Anonymkode: c98bb...a08

Jeg vet ikke hvordan du klarer å leve som på 50-tallet, men de barna og voksne jeg ser rundt meg har ikke 8 uker ferie om sommeren altså. Heller ikke 14 uker i året uten program. Det er Aks og sommerskole på de minste, fotballskoler, friluftskoler osv. for de større barna. Det er heller ikke sånn at de har fri hele vinterferien eller høstferien, men gjerne halve. 
De fleste som jobber har faktisk bare 5 uker fri til fri disposisjon. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke at det er noe å henge seg oppi. Men ok, kanskje hadde det vært "riktigere" å be folk om å gi beskjed om barnet skal ha fri, fordi de i utgangspunktet har betalt for plass. Så fri er "avvik" på en måte. Nå jobber jeg på SFO, ikke i barnehage, så mulig det er annerledes, men tingen er at folk er mye flinkere til å gi beskjed om barnet kommer, ikke om det ikke kommer. 

Men hva med å gjøre begge deler, og gjøre det på en hyggelig måte for så å være litt serviceinnstilt i tillegg? Noe jeg føler at mangler i mange barnehager. Vi sender ut en hyggelig melding digitalt eller på papir med et skjema hvor foreldrene kan krysse av enten "kommer" eller "kommer ikke". Dessuten er vi taleføre, så om noen ikke svarer, så spør vi dem når vi møter dem, eller tar kontakt og spør. På en hyggelig måte selvfølgelig. Svarer foreldre at de ikke vet ennå, ber vi dem skrive det på lappen. Skulle det dukke opp en unge som ikke er påmeldt, eller noen tar kontakt og sier at noe har dukket opp så de trenger plass likevel, svarer vi blidt og hyggelig at det er helt i orden. Alltid. Og omvendt. Ringer noen og gir beskjed om at barnet ikke kommer likevel, takker vi for at de gir beskjed og ønsker dem en god dag hjemme. 

Argumentet om at "Vi vil også ha ferie", hører ingen plass hjemme. Det er ikke det det handler om. Det handler om bruk av personale på en måte som gagner barna bedre, og det er et argument som foreldre har mye større forståelse for. 

Anonymkode: 9fe79...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Helt utrolig at foreldre ikke kan gi beskjed om barna kommer eller ei. I barnehagen jeg jobber i er det utrolig mange foreldre som ikke gidder gi beskjed. I år har det resultert i at det er mange av de ansatte som har fått avslag på juleferie. Vi tar rett og slett ikke sjansen på å stå med for lite folk. Desverre vet vi av erfaring at når det kommer til julen tar ungene fri likevel. Veldig synd for de ansatte. 

Anonymkode: 025f4...93c

Jeg er helt enig i at man skal gi beskjed om når man vet man har planlagt fri. Men å måtte melde seg på vanlige arbeidsdager blir for dumt. Noe 21-23. desember faktisk er.  Helt greit at barnehagen er stengt hele romjulen for min del, men det kan jo henne at andre sliter med det. Men det betyr at barnehagen allerede er stengt i en og en halv uke. 
 

 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...