Gå til innhold

Barnehage hvor man må melde seg opp uken før jul


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis ikke blir man registrert med «fri»? Er det virkelig greit? Er det forventet at man skal ha to uker ferie i forbindelse med julen? Her lever vi som vanlig frem til lille julaften. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ingen forventning, men om folk gir beskjed slik at de vet hvor mange barn som er der, så kan de planlegge dagene ut fra det...  Forskjell på om det er 18 eller 7 barn på avdelingen... 

Anonymkode: 9b62d...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit at barnehagen spør om det, det er jo for at så mange ansatte som mulig kan ta fri når det er mindre barn. Det er jo bare å melde dere på frem til lille julaften.

Anonymkode: e3155...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meld på barnet alle dager du ikke er dikker på at barnet skal ha fri. De kan ikke nekte en ekstra fridag.

Anonymkode: eec65...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig er det greit at barnehagen spør om det, det er jo for at så mange ansatte som mulig kan ta fri når det er mindre barn. Det er jo bare å melde dere på frem til lille julaften.

Anonymkode: e3155...6e8

Så du syns det er greit at de går utifra at man har fri i to uker? 

Anonymkode: 3e10e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så du syns det er greit at de går utifra at man har fri i to uker? 

Anonymkode: 3e10e...b73

Har de sagt at de går ut i fra at dere skal ha 2 uker fri? Nei, de har jo ikke det og de går jo ikke ut i fra det. De bare ønsker at de som vet at de skal ha fri sier i fra så ansatte kan få fri mens flest mulig unger har fri. Jeg skjønner faktisk ikke at det kan være negativt.

Anonymkode: e3155...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Burde man ikke kunne forvente at foreldre klarer å huske å si fra om de skal ha fri eller ei?

Anonymkode: e3155...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være dagens ikke-problem!

hvis du vet at dere skal i jobb og barnehage fram til julaften så er det jo bare å skrive seg opp. 

Anonymkode: da149...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Det er sikker flere som tar ferie fra helgen før i år enn andre år. Det er i alle fall slik hos oss da ferie ikke er tatt ut etter vanlig mønster og flere har ferie de må bruke opp. Det er det viktig for barnehagen å dimensjonere riktig slik at ansatte som ikke trengs kan ta seg en etterlengtet juleferie. Mange som jobber i barnehager er slitne etter for lav bemanning mange steder nå i høst. 

Forstår godt at barnehagen gjør det slik at dere må gi beskjed om dere skal bruke plassen. De har nok opplev mange ganger at foreldre er alt for slappe med å gi beskjed. Skulle du meldt deg av ved ferie og man antok at barn som ikke meldte fra kom, ville det vært barnehagen som står som taper for alle de som ikke ga beskjed. Ved å snu det rundt vil det ikke gå utover barnehagen om folk glemmer å gi beskjed. Er det noen som ikke klarer å gi beskjed er det dem selv det går ut over. Når det vil gå direkte utover foreldrene om de ikke melder fra er flere påpasselig med å gi beskjed så tilbakemeldingene blir nok mye riktigere.

Barnehagen mine barn gikk i gjorde det alltid slik. De aller fleste husket da å svare. Det hendte det var noen som glemte å gi beskjed innen fristen og hvor det var veldig viktig med plass de dagene.  Hadde de god grunn og det var rom for flere fikk de komme likevel. 

Anonymkode: 0e915...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Så gi beskjed om at barnet ditt kommer alle dagene den uken. Enkelt og greit. 

Kjære meg.....noen MÅ bare gjøre seg så forbanna kostbare og vanskelige. 

Anonymkode: 48734...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Det er jo for at vi skal kunne beregne bemanning da... Om ingen svarer om de kommer, aner vi jo ikke hvor mange barn vi ender opp med og må bemanne fullt. 

Dra nesa ut av din egen boble og se det store bildet. Ingen som forventer at dere tar fri, men bhg må vite hvor mange som faktisk kommer. 

Anonymkode: 81ce5...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Men så si fra, da. Det er ikke så spesielt, akkurat. Med mindre du leiter etter noe å opprøres over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man ikke problemer, så lager man seg problemer...det er rett og slett ganske godt gjort😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den praksisen kjører dei på SFO her i alle ferier.  Setter opp barn på «fri», med mindre foreldre gir beskjed. Det er altfor mange som ikkje svarer, og det gjer planlegging vanskeleg. Dagen svaret skal inn, blir det sendt mld til dei som ennå ikkje har svart; «rekner med Per skal ha fri, sida vi ikkje har fått svar på skjema». Då kjem alle svar inn, og SFO kan planlegge antall ansatte og aktiviteter. Det er altfor mange foreldre som er slakke og ikkje gidder å svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Nå består jo hele uke 52 av kun 3 bhg dager. For bhg har vel stengt på julaften som er på torsdag.

Så ikke rart at man må gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke ee har lov til å nekte barnet å komme selv om du har glemt å gi beskjed om at bsrnet kommer akkurat den dagen med mindre det står spesefikt i vedtektene at du må gi beskjed om dette. Det er en tjeneste du har kjøpt og betalt for.

Når det er sakt så er det fornuftig å samarbeide med barnehagen slik at de kan planlegge resursbruken sin best mulig. Det vil barna tjene på.

Anonymkode: eec65...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kanskje jeg ikke formulerte meg godt nok: hvis jeg ikke sier fra at jeg kommer, blir det satt opp som fri hele uke 52, altså uken FØR julaften. Det hadde vært logisk for meg om det gjaldt romjulen, men fire dager før jul, har jeg ikke barnehage med mindre jeg husker å si fra. DET syns jeg er spesielt. 

Anonymkode: 3e10e...b73

Det er nok fordi de regner med at en del barn skal ha fri, så for å kunne være i forkant med å planlegge bemanningen så er det helt forståelig at de sender ut en slik forespørsel. 

Det er da ikke spesielt i det hele tatt. Har dere behov for barnepass så melder dere fra om det. Det kan virkelig ikke være et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange barnehagebarn har fri sammen med eldres søsken som går på skolen.

Helt vanlig at barnehagen spør hvem som kommer i skoleferiene altså. Det er da virkelig ikke noe problem, jobber du setter du opp at barnet kommer.

Anonymkode: a3f10...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer er best skrev (1 time siden):

Nå består jo hele uke 52 av kun 3 bhg dager. For bhg har vel stengt på julaften som er på torsdag.

Så ikke rart at man må gi beskjed.

Barnehagene har åpnet til kl 12.00 på julaften, i vår barnehage med 6 avdelinger kommer det bare 10 barn den dagen. Så da trenger vi bare å være 3 voksne på jobb den dagen. 

Anonymkode: 35ee3...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barnehagene har åpnet til kl 12.00 på julaften, i vår barnehage med 6 avdelinger kommer det bare 10 barn den dagen. Så da trenger vi bare å være 3 voksne på jobb den dagen. 

Anonymkode: 35ee3...a99

Ikke alle barnehager er åpen på julaften nei . 

Anonymkode: 36f64...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke forventet at alle skal ta to uker ferie. Men barnehagene trenger, kanskje i år mer enn noen gang, muligheten til å planlegge disse dagene. De ønsker å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke alle barnehager er åpen på julaften nei . 

Anonymkode: 36f64...216

Ikke alle har åpnet, men de fleste kommunale holder åpnet til kl 12.00, private barnehager pleier å holde stengt. Jeg svarte bare "sommer er best"  som spurte om barnehagen var steng julaften. 🙂

Anonymkode: 35ee3...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har fri fra 18. desember - 4. januar. Hva er problemet med å melde fra om ferie/ikke ferie? 

Anonymkode: f6020...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ikke alle har åpnet, men de fleste kommunale holder åpnet til kl 12.00, private barnehager pleier å holde stengt. Jeg svarte bare "sommer er best"  som spurte om barnehagen var steng julaften. 🙂

Anonymkode: 35ee3...a99

I vår kommune har alle kommunale barnehager stengt julaften og nyttårsaften 

Anonymkode: 359a0...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...