Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #26 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er du så dum eller gjør du deg til? Skoler kan stenges og drive digitalt, derved unngå å samle flere hundre unger pr skole pr dag, derved slippe at de smitter hverandre og tar smitten med seg hjem til - butikkmedarbeidere, sykepleiere, leger og alle andre i foreldregruppa/familien. Du ser kanskje at om færre samles vil færre smittes? Anonymkode: 34510...b05 Men diss flere hundre blir samlet på SFO ... Anonymkode: 357b4...f46
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #27 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men diss flere hundre blir samlet på SFO ... Anonymkode: 357b4...f46 Nei, det gjør de selvsagt ikke. For det første vil mange foreldre ikke trenge det, for det andre dekker sfo kun opp til fjerdeklasse uansett, og selv da er det relativt sett færre fra tredje og fjerde som bruker det rett og slett fordi det ikke er nødvendig. Anonymkode: 34510...b05
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #28 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Men hvorfor skal lærer skånes? hva med butikkmedarbeidere, sykepleiere, leger, sfo /aks? stenge helse samfunnet? Anonymkode: 357b4...f46 Hvorfor skal lærere ikke skånes? Skal lærere utsettes for smitterisiko helt opp mot juleferien bare fordi sykepleiere, leger osv ikke kan skånes? På butikken der jeg handler er det forresten påbud om én meters avstand og munnbind. Det er hengt opp «plastvegg» mellom kassene så folk ulike køer ikke skal stå for nærme hverandre. Sykepleieruniform leger skal også overholde ekstremt strenge smittevertiltak. Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men på skolen der barna mine går er det verken plastvegger, munnbindpåbud eller andre tiltak. Anonymkode: 2ba86...d7f
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #29 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Nei, det gjør de selvsagt ikke. For det første vil mange foreldre ikke trenge det, for det andre dekker sfo kun opp til fjerdeklasse uansett, og selv da er det relativt sett færre fra tredje og fjerde som bruker det rett og slett fordi det ikke er nødvendig. Anonymkode: 34510...b05 De yngste ser jeg ikke noen grunn til å sende hjem. De smitter lite, blir lite syke selv, har syort behov for sossial ko takt og har dårlig utbytte av hjemmeskole. I tillegg ktever de såpass med tilsyn at de ikke kan være alene hjemme hele dagen og i praksiss også forstyrrer foreldre med hjemmekontor. Kostnaden ved å holde dem hjemme i forhold til gevinsten mener jeg ikke kan forsvare et så syrengt tiltak. Når det gjelder ungdomskolebarn og ungdom på videregående blir det litt annerledes. En del av dem har bra utbytte av hjemmeskole og de er mer selvstendige enn barneskolebarn. For dem kan jeg forstå at det kan være et nødvendig tiltak i kommuner med spesielt høyt smittepress. Jeg mener imidlertid de heller bør flytte undervisningsdager til sommeren enn å regne med at de lærer det de skal på hjemmeskole. For at det skal ha en positiv effekt er det også vintig at det ikke fører til at folk benytter anledningen til å reise tidlig på juleferie for å kunne treffe venner og familie "hjemme". Pålagt oppmøte 22/12, i 10 minutter, for å se at de faktisk fortsatt er hjemme kunne løse det. Anonymkode: 8cee9...129
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #30 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, for leger, bioingeniører, sykepleiere, butikkansatte, politi osv kan jo ha hjemmekontor... Anonymkode: 83200...35f Jepp, i tillegg til snekkere, rørleggere, elektrikere osv. Anonymkode: 13dc3...c38
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #31 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): De får holde SFO åpent for de som har behov. Ellers vil jeg tro det er mange med hjemmekontor som ønsker å ha barna hjemme den siste uken så de kan feire jul med besteforeldre. Anonymkode: 6a006...9f7 Jeg har hatt hjemmekontor kombinert med hjemmeskole. Hvis jeg kan unngå det, så vil jeg slippe det en gang til. Verre helvete skal man lete lenge etter - man fikk verken jobbet på ordentlig måte eller fulgt opp skolearbeid. Bare surr alt sammen. Anonymkode: 13dc3...c38
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #32 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt hjemmekontor kombinert med hjemmeskole. Hvis jeg kan unngå det, så vil jeg slippe det en gang til. Verre helvete skal man lete lenge etter - man fikk verken jobbet på ordentlig måte eller fulgt opp skolearbeid. Bare surr alt sammen. Anonymkode: 13dc3...c38 Ja, hjemmeskole er ikke optimalt i kombinasjon med hjemmekontor, men hvis man kutter ut undervisningen (hvor mye ordinær undervisning er det uansett siste uke før jul?), og holder SFO åpent for de som trenger det, vil foreldre slippe å undervise mens vi har møter på Teams eller rapporter som skal leveres. Anonymkode: 6a006...9f7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #33 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): De yngste ser jeg ikke noen grunn til å sende hjem. De smitter lite, blir lite syke selv, har syort behov for sossial ko takt og har dårlig utbytte av hjemmeskole. I tillegg ktever de såpass med tilsyn at de ikke kan være alene hjemme hele dagen og i praksiss også forstyrrer foreldre med hjemmekontor. Kostnaden ved å holde dem hjemme i forhold til gevinsten mener jeg ikke kan forsvare et så syrengt tiltak. Når det gjelder ungdomskolebarn og ungdom på videregående blir det litt annerledes. En del av dem har bra utbytte av hjemmeskole og de er mer selvstendige enn barneskolebarn. For dem kan jeg forstå at det kan være et nødvendig tiltak i kommuner med spesielt høyt smittepress. Jeg mener imidlertid de heller bør flytte undervisningsdager til sommeren enn å regne med at de lærer det de skal på hjemmeskole. For at det skal ha en positiv effekt er det også vintig at det ikke fører til at folk benytter anledningen til å reise tidlig på juleferie for å kunne treffe venner og familie "hjemme". Pålagt oppmøte 22/12, i 10 minutter, for å se at de faktisk fortsatt er hjemme kunne løse det. Anonymkode: 8cee9...129 Det er jo ganske mange klassetrinn på barneskolen som bør klare seg enten hjemme alene eller klare å ikke forstyrre de voksne hjemme som jobber da
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #34 Skrevet 1. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden): Det er jo ganske mange klassetrinn på barneskolen som bør klare seg enten hjemme alene eller klare å ikke forstyrre de voksne hjemme som jobber da Bør klare, ja. I praksiss klarer få foreldre å være effektive på hjemmekontor med barneskolebarn i huset. Drt dreoer seg mok like mye om at foreldrene ikke klarer å sette grenser for barna som at barna ikke egentlig kunne klart seg uten å forstyrre. Anonymkode: 8cee9...129
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #35 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Bør klare, ja. I praksiss klarer få foreldre å være effektive på hjemmekontor med barneskolebarn i huset. Drt dreoer seg mok like mye om at foreldrene ikke klarer å sette grenser for barna som at barna ikke egentlig kunne klart seg uten å forstyrre. Anonymkode: 8cee9...129 Ve.... Noen klarer ikke å jobbe med unger i hus. Ikke at få klarer det Endret 1. desember 2020 av mamma til adhd gutt<3
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #36 Skrevet 1. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Ve.... Noen klarer ikke å jobbe med unger i hus. Ikke at få klarer det Min erfaring, fra ganske mange kolegaer og andre jeg har ko takt med i jobbsammenheng, er at effektiviteten synker kraftig for mange. Anonymkode: 8cee9...129
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #37 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Min erfaring, fra ganske mange kolegaer og andre jeg har ko takt med i jobbsammenheng, er at effektiviteten synker kraftig for mange. Anonymkode: 8cee9...129 Jeg tenker uansett at dette er en god ide i områder med mye smitte.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #38 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor skal lærer skånes? hva med butikkmedarbeidere, sykepleiere, leger, sfo /aks? stenge helse samfunnet? Anonymkode: 357b4...f46 Her er det hjemmeskole siste uke før jul. Dette er ikke for å skåne lærer, men elevene. Anonymkode: 169d4...984
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #39 Skrevet 1. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Jeg tenker uansett at dette er en god ide i områder med mye smitte. Det kommer jo an på hvor mye smitte drt er, men i dag er det veldig få steder i Norge det er så stor smittefare at jeg synes det å frata elever undervisning er hensiktsmessig. Jeg anser skole som då vintig at da er det bedre å si at desverre, i år kan ikke folk fra de områdene med mest smitte treffe mer enn for eksempel 5 personer utenom dem de bpr med, i løpet av jula. Anonymkode: 8cee9...129
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #40 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det kommer jo an på hvor mye smitte drt er, men i dag er det veldig få steder i Norge det er så stor smittefare at jeg synes det å frata elever undervisning er hensiktsmessig. Jeg anser skole som då vintig at da er det bedre å si at desverre, i år kan ikke folk fra de områdene med mest smitte treffe mer enn for eksempel 5 personer utenom dem de bpr med, i løpet av jula. Anonymkode: 8cee9...129 Det er jo sånn sett en bra ting. At det er få steder med høy smitte. Ingen tror at dette vil innføres på steder med lav smitte. Hjemmeskole er også et alternativ. Ikke optimalt men faktisk helt ok siste uken før jul. En uke som tradisjonelt er mye kos og sviker normal undervisningsuke på skolen.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #41 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kommer jo an på hvor mye smitte drt er, men i dag er det veldig få steder i Norge det er så stor smittefare at jeg synes det å frata elever undervisning er hensiktsmessig. Jeg anser skole som då vintig at da er det bedre å si at desverre, i år kan ikke folk fra de områdene med mest smitte treffe mer enn for eksempel 5 personer utenom dem de bpr med, i løpet av jula. Anonymkode: 8cee9...129 Men det er ikke noe problem å få skole digitalt. Du vil jo helst bare være vrang. Og påføre andre verst mulig jul så du kan si "det var det jeg sa". Anonymkode: 34510...b05
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #42 Skrevet 1. desember 2020 Ser det blir nevnt at den siste uka er "bare" kos, men den kosen er faktisk også viktig for barna. Spesielt i år som de har gått glipp av så mye ellers. På skolen her skal de gjøre ekstra mye koselig i desember nettopp pga det, og fordi det ikke blir juleavslutning med foreldre, samling med hele skolen osv. Men de kunne gjerne droppet skole mandag 21. da. Hadde vært fint med 3 dager lenger ferie ved å ofre én skoledag. Anonymkode: c3eb5...434
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #43 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ser det blir nevnt at den siste uka er "bare" kos, men den kosen er faktisk også viktig for barna. Spesielt i år som de har gått glipp av så mye ellers. På skolen her skal de gjøre ekstra mye koselig i desember nettopp pga det, og fordi det ikke blir juleavslutning med foreldre, samling med hele skolen osv. Men de kunne gjerne droppet skole mandag 21. da. Hadde vært fint med 3 dager lenger ferie ved å ofre én skoledag. Anonymkode: c3eb5...434 Enig i dette. Her er siste skoledag 18 desember. Veldig greit i grunn
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #44 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvorfor skal lærere ikke skånes? Skal lærere utsettes for smitterisiko helt opp mot juleferien bare fordi sykepleiere, leger osv ikke kan skånes? På butikken der jeg handler er det forresten påbud om én meters avstand og munnbind. Det er hengt opp «plastvegg» mellom kassene så folk ulike køer ikke skal stå for nærme hverandre. Sykepleieruniform leger skal også overholde ekstremt strenge smittevertiltak. Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men på skolen der barna mine går er det verken plastvegger, munnbindpåbud eller andre tiltak. Anonymkode: 2ba86...d7f Ja, stakkars lærere.. Ingen som hyler opp om bhgansatte som daglig tar i mot snørrete og hostete barn (restsymptomer må vite), med kos og klem. For vi kan jo fint trøste på avstand, skifte bleie på avstand, tørke snørr og tårer på avstand og leke på avstand. Tror ikke jeg har hørt en yrkesgruppe stakkarsliggjøres mer enn lærere under denne pandemien. I mars var "alle" såååå takknemlige for barnehager og samfunnet klarte seg visst ikke uten. Nå er vi like mye en selvfølge som før mars, en yrkesgruppe som "bare passer barn". Anonymkode: 67633...07a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #45 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men det er ikke noe problem å få skole digitalt. Du vil jo helst bare være vrang. Og påføre andre verst mulig jul så du kan si "det var det jeg sa". Anonymkode: 34510...b05 Jeg har ikke noe ønske om at noen skal ha en dårlig jul selv om jeg synes skole er viktig. Det beste er om vi får smitten ned uten at det går ut over skolegangen til barn og ungdom, men hvis vi må velge ville jeg prioritere skolegang fremfor mulighet for mye besøk i jula. Anonymkode: 8cee9...129
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #46 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, for leger, bioingeniører, sykepleiere, butikkansatte, politi osv kan jo ha hjemmekontor... Anonymkode: 83200...35f Vel. når det var full nedstegning var det unntak for foreldre i samfunnskritiske jobber, regner med at det blir slik igjen Anonymkode: af29c...c08
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #47 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, stakkars lærere.. Ingen som hyler opp om bhgansatte som daglig tar i mot snørrete og hostete barn (restsymptomer må vite), med kos og klem. For vi kan jo fint trøste på avstand, skifte bleie på avstand, tørke snørr og tårer på avstand og leke på avstand. Tror ikke jeg har hørt en yrkesgruppe stakkarsliggjøres mer enn lærere under denne pandemien. I mars var "alle" såååå takknemlige for barnehager og samfunnet klarte seg visst ikke uten. Nå er vi like mye en selvfølge som før mars, en yrkesgruppe som "bare passer barn". Anonymkode: 67633...07a Ja huff, stakkars barnehagetantene altså. Anonymkode: 2ba86...d7f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. desember 2020 #48 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, stakkars lærere.. Ingen som hyler opp om bhgansatte som daglig tar i mot snørrete og hostete barn (restsymptomer må vite), med kos og klem. For vi kan jo fint trøste på avstand, skifte bleie på avstand, tørke snørr og tårer på avstand og leke på avstand. Tror ikke jeg har hørt en yrkesgruppe stakkarsliggjøres mer enn lærere under denne pandemien. I mars var "alle" såååå takknemlige for barnehager og samfunnet klarte seg visst ikke uten. Nå er vi like mye en selvfølge som før mars, en yrkesgruppe som "bare passer barn". Anonymkode: 67633...07a Men kjære deg da! Barnehagebarn klarer seg ikke selv men det gjør gjerne skolebarn. Stenger noen skoler så er det mindre inngripende enn å stenge barnehager. Det er dessuten lite praktisk med hjemmebarnehage. Selvsagt er dere like viktige som dere alltid har vært.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #49 Skrevet 1. desember 2020 Her var det mange med vondt i viljen.... Hjemmeskole eller skolen stengt siste uken før julaften er jo slik at så få som mulig av disse barna skal ta med seg coronavirus i julegave til sine besteforeldre - ikke for å skåne lærere. Og så vil ikke dette gå for absolutt alle, men vi finner jo løsninger slik at det ordner seg. Anonymkode: de577...780
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2020 #50 Skrevet 1. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja, stakkars lærere.. Ingen som hyler opp om bhgansatte som daglig tar i mot snørrete og hostete barn (restsymptomer må vite), med kos og klem. For vi kan jo fint trøste på avstand, skifte bleie på avstand, tørke snørr og tårer på avstand og leke på avstand. Tror ikke jeg har hørt en yrkesgruppe stakkarsliggjøres mer enn lærere under denne pandemien. I mars var "alle" såååå takknemlige for barnehager og samfunnet klarte seg visst ikke uten. Nå er vi like mye en selvfølge som før mars, en yrkesgruppe som "bare passer barn". Anonymkode: 67633...07a Skjerp deg. Ingen «hyler opp» om lærere. Kan ikke yrkesgrupper heller vise solidaritet med hverandre enn å ha konkurranse om hvem det er mest synd på? For vår del kommer vi til å ha barna hjemme fra barnehagen (og fra skolen hvis det blir mulig) fra 11. desember for å kunne feire trygt med besteforeldre, og for å avhjelpe de ansatte. Det er ingen smitte her vi bor, men ganske mye i nabokommunen. Anonymkode: 6a006...9f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå