Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #51 Skrevet 28. november 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Ja... Julaften er vel for mange høydepunkt og så er man på vei ned etter julaften liksom. For meg er det i alle fall slik. Romjula er for meg aller mest fridager og avslapning. Eller dager for opplevelser. Når nyttår kommer så er det greit. Jeg vet med sikkerhet at for min del så henger ikke dette sammen med at vi starter julen tidligere. Hadde vi startet jul lille julaften så hadde bare julen for oss blitt veldig kort. I vår verden så feires jul kun i inneværende år. Når vi går over i det nye året så er det med blanke ark. Jeg er bare ikke så veldig opptatt av når det er lov å kalle jul for jul. Så lenge folk hygger seg med det er det virkelig all good for min del. Folk er forskjellige og jeg sitter ikke på noen annen fasit enn min egen Enig! Vi koser oss med jul fra første søndag i advent. Juleverksted, julepynting, kjøp av julegaver, julefilmer, bake/lage julegodter og generelt koser oss veldig. Julaften er selvfølgelig noe helt eget for seg selv, og høydepunktet i desember. Romjulen er en deilig og rolig tid, hvor vi koser oss med familien og slapper av. Så kommer nyttårsaften for å virkelig avslutte desember (og året) med en kjempefest. Hvis jeg ikke skulle gjøre noe «julete» før 24 desember, så hadde det blitt veldig stress😄 Anonymkode: 9093f...f2d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #52 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Enig! Vi koser oss med jul fra første søndag i advent. Juleverksted, julepynting, kjøp av julegaver, julefilmer, bake/lage julegodter og generelt koser oss veldig. Julaften er selvfølgelig noe helt eget for seg selv, og høydepunktet i desember. Romjulen er en deilig og rolig tid, hvor vi koser oss med familien og slapper av. Så kommer nyttårsaften for å virkelig avslutte desember (og året) med en kjempefest. Hvis jeg ikke skulle gjøre noe «julete» før 24 desember, så hadde det blitt veldig stress😄 Anonymkode: 9093f...f2d Vi gjør jo mye juleting i desember, det er ikke det diskusjonen handler om? Vi baker, lager julepynt, ser julefilm, hører julemusikk, går på julekonserter (i normale tider), spiser grøt og pepperkaker og nyter adventstiden. Men vi tar ikke frem nisser og pynter juletre før julaften nærmer seg. Advent betyr ventetid. Å kjenne på forventningene og glede seg til jul. Anonymkode: a849a...f45
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2020 #53 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi gjør jo mye juleting i desember, det er ikke det diskusjonen handler om? Vi baker, lager julepynt, ser julefilm, hører julemusikk, går på julekonserter (i normale tider), spiser grøt og pepperkaker og nyter adventstiden. Men vi tar ikke frem nisser og pynter juletre før julaften nærmer seg. Advent betyr ventetid. Å kjenne på forventningene og glede seg til jul. Anonymkode: a849a...f45 Diskusjonen er strengt tatt om man har pyntet til jul eller ikke. Uansett... Vi har alle ulike tradisjoner og måter vi liker å feire jul på. Når nissene blir tatt frem spiller egentlig veldig liten rolle. Selv om vi pynter 1 desember så gleder vi oss over og til jul. Folk er ulike og det stopper i grunn der 😊
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #54 Skrevet 28. november 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (16 minutter siden): Diskusjonen er strengt tatt om man har pyntet til jul eller ikke. Uansett... Vi har alle ulike tradisjoner og måter vi liker å feire jul på. Når nissene blir tatt frem spiller egentlig veldig liten rolle. Selv om vi pynter 1 desember så gleder vi oss over og til jul. Folk er ulike og det stopper i grunn der 😊 Det er da virkelig ikke opp til deg å sette hvor grensen for diskusjonen skal stoppe. Anonymkode: a849a...f45
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. november 2020 #55 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er da virkelig ikke opp til deg å sette hvor grensen for diskusjonen skal stoppe. Anonymkode: a849a...f45 På ingen måte. Jeg svarte på hva hi sitt spm var. Jeg mente også at siden vi er ulike så stopper det der da ingen sitter på den ultimate fasiten
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #56 Skrevet 28. november 2020 Det ble ett juletree ute på trappa, det var ikke planen men lyset jeg hadde der for å se svingen i trappa virket ikke veldig godt etter mange års bruk. Så når jeg så ett søtt lite juletre her omdagen ble det kjøpt, satt på lys og satt på trappa. Jeg vil ikke ha jul i huset før den skal være, så imorra skal vi finne frem stjernene til vinduene etter vi har vasket de. Så tar vi julevasken rom for rom etter som vi har tid og da kommer pynten frem. Det er dette som gir glede i desember og det vil jeg ikke ødelegge,hva skal jeg liksom kose meg med og glede meg med om jeg hadde gjort dette i november. Nå er jo de fleste ting som vi normalter opptatt med i desember avlyst,slik at det blir ekstra tid hjemme. Så her kommer det ikke jul inni huset før jula starter og det er 1advent som er i morra. Jula starter enten 1advent eller 1desember,det som kommer først. Ungene er helt enige med meg. Men vi har et lite unntak, sirupsnipp baking med mormor som skjer idag. Dette har blitt en fast tradisjon i slutten av november hvert år. Når ungene var mindre hadde jeg alltid en ukes ferie i slutten av november for å få gjort unna mye siden jeg jobberr mer i desember enn ellers i året og når deg var fire små unger i hus med dertilhørende barnehagebegivenheter, skolesvsluttninger, konserter og avsluttninger på fritidsinteresser så strakk ikke tiden helt til. Så denne bakingen før jeg tok julevasken. Greit å ta griset før vi vasker skikkelig, for det bakes ikek bare litt, det bakes sirupsnipper for halve slekta. Kakene vi vil bake tar vi siden, det er jo bare en posjon her og der, ikke på samlebånd som nå. Så selv om jeg bare har to tenåringer i hus og vi har ikke den tidsklemmen lengre liker ungene denne tradisjonen, og det må bakes i slutten sv november. Anonymkode: fa03a...bce
Anonne Skrevet 28. november 2020 #57 Skrevet 28. november 2020 Nei ......... eller jo ... ja jeg har pyntet litt mest til advent da. 👍👍
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #58 Skrevet 28. november 2020 Jeg skal pynte i dag, hvis jeg finner oppheng til julestjerne som fungerer med batteri. Anonymkode: e30ad...6da
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #59 Skrevet 28. november 2020 Jeg har hengt opp julestjerner og satt opp adventsstaker. Barna har pyntet rommene sine med litt julepynt og satt opp de små juletrærne sine. Jeg har tenkt til å være skikkelig rebell å sette opp juletreet til helgen. Jeg kastet ut jula tidlig da, 1-2 januar slenger jeg bort alt😅. Plager det noen at jeg pynter tidlig får de droppe å komme på besøk, og lukke øynene når de kjører forbi huset😉. Anonymkode: 322bf...410
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #60 Skrevet 28. november 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi gjør jo mye juleting i desember, det er ikke det diskusjonen handler om? Vi baker, lager julepynt, ser julefilm, hører julemusikk, går på julekonserter (i normale tider), spiser grøt og pepperkaker og nyter adventstiden. Men vi tar ikke frem nisser og pynter juletre før julaften nærmer seg. Advent betyr ventetid. Å kjenne på forventningene og glede seg til jul. Anonymkode: a849a...f45 Juletre kommer opp 22 des fast hvert år😊 Men all annen julepynt kommer 1 desember/første søndag i advent Anonymkode: 9093f...f2d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #61 Skrevet 28. november 2020 Har hengt opp stjerner, lyskrans på ytterdøra, satt lysslynge i lykt utenfor, satt opp lys og adventspynt i dag. Så kommer julepynt opp litt sånn sakte men sikkert frem til 24 desember. Anonymkode: bb377...ae1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #62 Skrevet 28. november 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden): På ingen måte. Jeg svarte på hva hi sitt spm var. Jeg mente også at siden vi er ulike så stopper det der da ingen sitter på den ultimate fasiten Neida, du står fritt til å pynte til jul selv om det ikke er jul. Det er ikke forbudt. Personlig pynter jeg ikke før eller etter høytider og markeringer, men vi er forskjellige ja. Anonymkode: 8b410...0a7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #63 Skrevet 28. november 2020 Nei, det er ikke jul ennå. Men adventspynten er i ferd med å komme opp sånn at lysene, både de levende og de elektriske og stjerna i vinduet, kan tennes i morgen tidlig. Anonymkode: 0407d...712
Anonym bruker Skrevet 28. november 2020 #64 Skrevet 28. november 2020 Her kom alt opp nå i dag, til og med juletreet. Litt tidlig for meg, men mann og barn ville. Men så hiver jeg jula uansett ut rett etter nyttår, da er jula ferdig. Kan man ikke bare gjøre som man vil da uten å få "kjeft" her inne? Om naboen pynter nå eller 23.desember bryr jeg meg fint lite om. Anonymkode: c09cf...aa0
Anonym bruker Skrevet 29. november 2020 #65 Skrevet 29. november 2020 Har pyntet til advent, hvertfall startet. Litt for tidlig med juleoynt enda. Men jeg er 95% ferdig med julegavene. Til og med pakket inn. Har egentlig lyst til å dele dem ut også, for å vekk alt som står frem og ikke har noen plass. Anonymkode: 89112...bd8
Anonym bruker Skrevet 29. november 2020 #66 Skrevet 29. november 2020 Har pyntet til advent. Vi har ett klin kokos julehus i nabolaget, sånn som man ser på film. De synes jeg det er koselig at smeller opp alt 1. desember (eller første søndag i advent). Alle andre kan godt vente til tiden er moden. Anonymkode: ad313...68f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2020 #67 Skrevet 29. november 2020 Har faktisk pyntet til jul i stua til ungene. Skulle henge opp adventsstjerner, sette fram staker osv i går kveld, men fikk et grusomt budskap, så ting stoppet opp. Må ta meg sammen i dag, og lete fram smilet, og pynte med ungene. Anonymkode: 4ec8e...3ea
Valkyriemamma Skrevet 29. november 2020 #68 Skrevet 29. november 2020 Her har alt av lys komt opp. Og «normale» ting som skal byttes ut, som gardiner, har blitt bytta til juleversjonen. Har ikkje eigen adventspynt, så då blir det gardiner med nisser på. Eigen julepynt, som krybbe og tre, kjem når juleferien starter. Har to naboer som har gått all in med julepynten alleiere både ute og inne. Det gjer dei kvart år før 1. advent. Berre koseleg at vi gjer ting på vår måte. Då blir det meir variasjon og hygge.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2020 #69 Skrevet 29. november 2020 Har pyntet i dag. Pleier ikke ta frem mer enn adventstake, stjerne og utelys så tidlig. I år føltes det nødvendig å begynne litt tidligere. Treet venter vi med til lille julaften. Anonymkode: 61e42...cbc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. november 2020 #70 Skrevet 29. november 2020 Valkyriemamma skrev (7 timer siden): Her har alt av lys komt opp. Og «normale» ting som skal byttes ut, som gardiner, har blitt bytta til juleversjonen. Har ikkje eigen adventspynt, så då blir det gardiner med nisser på. Eigen julepynt, som krybbe og tre, kjem når juleferien starter. Har to naboer som har gått all in med julepynten alleiere både ute og inne. Det gjer dei kvart år før 1. advent. Berre koseleg at vi gjer ting på vår måte. Då blir det meir variasjon og hygge. Her har treet kommet opp. Det vil si det er kommet opp med lys og pepperkaker. Vurderer å la det være pynten i år. Pepperkakestjerner med melispynt og hvite bånd. Lukter jul i hele huset. Helt enig med deg i at det er flott at alle gjør det på sin måte. ♥️
Anonym bruker Skrevet 29. november 2020 #71 Skrevet 29. november 2020 Har pyntet til advent. Pynter til jul på lillejulaften. Anonymkode: 43b89...1a8
Anonym bruker Skrevet 29. november 2020 #72 Skrevet 29. november 2020 Anonym bruker skrev (På 27.11.2020 den 12.34): Nei. Adventslys og stjerne kommer opp på søndag. Resten av julepynten kommer opp 23. Desember Anonymkode: fe693...a46 Samme her Anonymkode: 6b032...0d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå