Gå til innhold

Har dere pyntet til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her avslutter vi julen ved nyttår. For oss er julaften julens høydepunkt og ikke begynnelse, så romjula er når julen sakte mens sikkert nærmer seg slutten. Hadde aldri orket ha jul til midten av januar.

Anonymkode: b5f09...7dd

Samme her. Fikser ikke jul i et nytt år 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her avslutter vi julen ved nyttår. For oss er julaften julens høydepunkt og ikke begynnelse, så romjula er når julen sakte mens sikkert nærmer seg slutten. Hadde aldri orket ha jul til midten av januar.

Anonymkode: b5f09...7dd

Hver sin smak! 

Jul har jeg overhodet ikke tid til før julaften. 

Anonymkode: 8e537...ddd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? 

Jula varer jo fra 24. desember til 13. januar? Tre uker. 

Anonymkode: 8e537...ddd

Og adventstiden starter 29 november😊 Da er det helt lov å begynne på jul.

Anonymkode: 9093f...f2d

Skrevet

Nei. Adventslys og stjerne kommer opp på søndag. Resten av julepynten kommer opp 23. Desember 

Anonymkode: fe693...a46

Skrevet

Jeg fikk ordnet adventstingene sent i går kveld fordi jeg skulle bort i hele dag og tenkte det ble koselig å komme hjem til alt det fine og ha rolig helg. Pynter til jul helgen før juleaften tenker jeg. Lørdag 19. for da får jeg noen rolige dager før julen inntrer. Gleder meg 🤗

Anonymkode: b580b...784

Skrevet

Kom på en ting til. Jeg pakker adventstingene i en separat eske. Da er det mer lettvint å ta frem akkurat det som trengs. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kom på en ting til. Jeg pakker adventstingene i en separat eske. Da er det mer lettvint å ta frem akkurat det som trengs. 

Her også.

Anonymkode: fe693...a46

Skrevet
Salvador skrev (9 timer siden):

Her kommer julepynten opp i morgen ettermiddag, så det er klart til 1.advent. vi har ikke egen adventspynt, for jeg synes det bare blir stress å bytte pynt igjen etter noen uker. Juletreet kommer ikke opp før kvelden 23.desember. 🙂

1. advent eksisterer ikkje, og det irriterer meg lilla at folk brukar det!!!! Beklagar at det måtte gå utover akkurat deg. Men slik vart det i år. 

Forøvrig har eg ikkje pynta noko, men har tenkt å sette fram adventsstaken til 1.søndag i advent, og den vesle adventspynten vi har. Skulle gjerne hengt opp julegardinene og, men trur ikkje eg rekk å vaske, og det er så trist å henge opp julegardinene på skite kjøken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hver eneste tråd, kommer dette argumentet.

«Feiret dere nyttårsaften 1997, i mai 2003 også??!?!»

Slapp av. 17 mai er én dag! 
Julehøytiden starter med første søndag i advent, som er om 2 dager.  Hos oss varer julen fra første søndag i advent, og ut desember. Da har vi en hel måned med julefilmer, julepynt, julemusikk, juleverksted, baking av julekaker og annet. Og vi koser oss noe så grenseløst! Hadde vi skulle spart absolutt alt som har med julen å gjøre til lille julaften, så hadde julen blitt en stressende høytid. 

Faktisk blir jula ringt inn jula den 24.12 klokka 17.00. Før det er det advent. 

Skrevet

Jeg tror nok mange snakker om julepynt som adventspynt. Jeg pynter litt nå i adventstiden. Det er lysstjerner og lyskranser i vinduene, adventsstake og diverse annen pynt. Min pynt er ikke lilla da jeg ikke er glad i fargen. 
Rett før jul pynter jeg klart for julehøytiden. Adventspynten består, men suppleres betydelig. 

Anonymkode: 87a4c...238

Skrevet
Syngensang skrev (24 minutter siden):

Faktisk blir jula ringt inn jula den 24.12 klokka 17.00. Før det er det advent. 

Og hos oss er det pyntet til jul i advents-tiden 😊 Og det lever vi fint med

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og hos oss er det pyntet til jul i advents-tiden 😊 Og det lever vi fint med

Ja, det gjer du som du vil med. Men jul er det ikkje. 

Skrevet
Syngensang skrev (27 minutter siden):

Spiller det egentlig noen rolle hva folk kaller det? 

Skrevet

Takk for mange fine svar

Pynter nok mer,men blir ikke før senere rundt 18-19 desember,men det var veldig koselig med det lille jeg tok frem nå :)

Skrevet

Begynner i morgen🎅🏻

Anonymkode: ce52b...30c

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Begynner i morgen🎅🏻

Anonymkode: ce52b...30c

herlig :)

Anonymkode: 59d67...36a

Skrevet
Syngensang skrev (1 time siden):

Hos oss er det jul😊 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Nei ikkje eigentleg. Eg prøvar så godt eg kan å akseptere alt dette julehysteriet lenge før jul. Men sidan det fører til endå meir overforbruk og navlebeskuiing der ein skal koooooose seg og koooooose seg frå høgtid til høgtid, slik at eg har mist mi eiga julestemning, eller iallefall evna til å glede meg til jul, er det faktisk litt vanskeleg. Men det er klart. Inne i den rasjonelle delen av hjernen min så ser eg jo at folk må få gjere som dei vil. 

Skrevet

Pynter med adventsstake og stjerne i vinduet nå i helgen. Så kommer det litt og litt pynt opp, før juletreet kommer opp tilslutt på Lille julaften. Folk får gjøre som de vil, slik gjør vi det her hos oss.

Skrevet

Har to rundar med julepynting. Utelys, stakar og stjerner, samt ein del pynt på kjøkenet, kjem på plass til første søndag i advent. Så har eg ein runde nokre dagar før jul, med julekrybber og englar.  23. pyntarvi treet og legg på juledukane.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor svarer du slik? Selv om du ikke har pyntet, så kan du vel svare på en ordentlig måte? Mange har pyntet, da er det ikke en selvfølge å ikke ha pyntet, selv om det er det for deg. Du sitter ikke på fasiten. 

Anonymkode: ab1fb...76c

Missa sikkert på ab knappen. Hun pleier ikke å svare så krasst med nick. 

Anonymkode: fad53...bba

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Ja. Språk brukes til kommunikasjon. For å kunne forstå hverandre må begge parter vite hva ordene betyr.  Derfor lages det ordbøker. 

Hva mener du for eksempel med ordet advent eller med 20.dag jul?

Anonymkode: 94542...825

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Ikke meg du spør, men ja, det spiller jo en rolle at man bruker begrep og betegnelser riktig. 

Selv om noen ønsker å pynte som det var jul i november, så blir det ikke jul for det? Julen er ikke noe man kan lage sine egne regler om, akkurat som vi ikke kan feire påske i februar eller St Hans i forbindelse med pinse fordi det passer så godt med langhelg.  

Pynt og kos dere alt dere vil, men jul er det ikke før 24 desember. 

Jeg syns det er så rart at mange anser julaften nærmest som slutten på julen. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (8 timer siden):

Ikke meg du spør, men ja, det spiller jo en rolle at man bruker begrep og betegnelser riktig. 

Selv om noen ønsker å pynte som det var jul i november, så blir det ikke jul for det? Julen er ikke noe man kan lage sine egne regler om, akkurat som vi ikke kan feire påske i februar eller St Hans i forbindelse med pinse fordi det passer så godt med langhelg.  

Pynt og kos dere alt dere vil, men jul er det ikke før 24 desember. 

Jeg syns det er så rart at mange anser julaften nærmest som slutten på julen. 

Ja... Julaften er vel for mange høydepunkt og så er man på vei ned etter julaften liksom. For meg er det i alle fall slik. Romjula er for meg aller mest fridager og avslapning. Eller dager for opplevelser. Når nyttår kommer så er det greit. Jeg vet med sikkerhet at for min del så henger ikke dette sammen med at vi starter julen tidligere. Hadde vi startet jul lille julaften så hadde bare julen for oss blitt veldig kort. I vår verden så feires jul kun i inneværende år. Når vi går over i det nye året så er det med blanke ark. Jeg er bare ikke så veldig opptatt av når det er lov å kalle jul for jul. Så lenge folk hygger seg med det er det virkelig all good for min del. Folk er forskjellige og jeg sitter ikke på noen annen fasit enn min egen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...