Gå til innhold

Er blitt likegyldig til jula

Anbefalte innlegg

Skrevet
frk Nilsen skrev (45 minutter siden):

Vasker hele huset skikkelig, skurer dusjkabinett, flis på kjøkkenet osv. Vi bruker firma, litt dyrere enn enkelt person, men siden det er en gang i året så er det helt ok. Tror det er 1700,- els.

Hvis du kjenner noen i nabolaget som allerede bruker en vaskehjelp de er fornøyd med kan du jo høre om denne er åpen for et engangsoppdrag til jul. Vet det også er en app som du kan legge inn søket ditt på hva du trenger og hvor stort hus det er. 

1700 for hele vasken? 

Anonymkode: 1e6fa...a96

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

De færreste er glade hele tiden men mange klarer å se løsninger foran hindringer. Noen har det best når de har det vondt. Vi er forskjellige 

Det er ikke snakk om å "ha det best når man har vondt", tror du folk har vondt med vilje? At de er triste med vilje? Hvorfor skal det ikke være lov til å kjenne på andre følelser enn ren pur glede og ekstase? De sunneste menneskene er de som har hele følelsesregisteret, og ikke har noe behov for å kvele alle andre følelser enn ren glede i alle situasjoner. 

Anonymkode: dfd3a...a86

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ja, for alle har 1700 kroner i lomma til å bruke i jula, i tillegg til gavene, maten, gjerne billett hjem for studentbarnet osv. 

Nei? Det er det da heller ingen som har antydet? Noen deler hva de gjør for å minske julestresset for seg, og så er det virkelig opp til hver og en av oss hva vi gjør selv. 

Prøv å heller lese hva som står enn å sette deg på krenkekrakken ved den minste ting!

Skrevet
*Miss Marple* skrev (3 minutter siden):

Nei? Det er det da heller ingen som har antydet? Noen deler hva de gjør for å minske julestresset for seg, og så er det virkelig opp til hver og en av oss hva vi gjør selv. 

Prøv å heller lese hva som står enn å sette deg på krenkekrakken ved den minste ting!

Krenkekrakken er sååå 2018... Hvorfor skal man ikke bruke vanlige ord, men snakke med slagord og klisjeer fra to år tilbake? Er det for å virke kul og moderne? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Krenkekrakken er sååå 2018... Hvorfor skal man ikke bruke vanlige ord, men snakke med slagord og klisjeer fra to år tilbake? Er det for å virke kul og moderne? 

Du fikk med deg poenget? Selv om uttrykket er 2018?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå tror jeg det går litt i ball for deg? Hvis uttrykket er to år gammelt (?) så faller vel argumentet om at jeg bruker det for å være kul og moderne litt i fisk? 

Jeg har ellers ikke behov for å oppdatere ord og uttrykk slik at de er fra inneværende år, jeg er helt sikker på at du skjønte hva jeg mente? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Du fikk med deg poenget? Selv om uttrykket er 2018?

Neida, jeg er så dum at jeg ikke skjønner noen ting. Jeg er visst dum, opplyst, "koser meg med misnøye", negativ, lite løsningsorientert, lettkrenket... Har jeg glemt noen karakteristikker nå, eller var dette dekkende nok?

Skrevet

Neida, jeg er så dum at jeg ikke skjønner noen ting. Jeg er visst dum, opplyst, "koser meg med misnøye", negativ, lite løsningsorientert, lettkrenket... Har jeg glemt noen karakteristikker nå, eller var dette dekkende nok?

Du velger dine egne merkelapper 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Du velger dine egne merkelapper 

Neida, disse merkelappene (de fleste av dem) har jeg fått i denne tråden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Neida, disse merkelappene (de fleste av dem) har jeg fått i denne tråden.

Du velger dem ved å ytre deg som du gjør. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Du velger dem ved å ytre deg som du gjør. 

Neida, det er ikke slik det funker. Jeg er ansvarlig for det jeg sier, dere er ansvarlig for det dere sier. Det er ikke jeg som skal ha ansvar for hva dere kaller meg. Typisk mobbers synspunkt dette - du har provosert meg, så her får du. Og igjen prøver du å hindre folk til å ytre seg slik de vil og sette munnkurv på dem. Skummelt.

Skrevet

Neida, det er ikke slik det funker. Jeg er ansvarlig for det jeg sier, dere er ansvarlig for det dere sier. Det er ikke jeg som skal ha ansvar for hva dere kaller meg. Typisk mobbers synspunkt dette - du har provosert meg, så her får du. Og igjen prøver du å hindre folk til å ytre seg slik de vil og sette munnkurv på dem. Skummelt.

Folk må ytre seg som de vil men jeg tror de vil møte motbør hvis ytringene kun er fokusert på det negative. Vi er alle i samme båt og vi velger alle hvordan vi vil håndtere det. Noen velger å fokusere på alt man ikke kan og noen fokuserer på alt man kan. Vi er forskjellige 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Folk må ytre seg som de vil men jeg tror de vil møte motbør hvis ytringene kun er fokusert på det negative. Vi er alle i samme båt og vi velger alle hvordan vi vil håndtere det. Noen velger å fokusere på alt man ikke kan og noen fokuserer på alt man kan. Vi er forskjellige 

Hva når man faktisk ikke kan? Eller har du aldri vært i en situasjon der det ikke ER en løsning i det hele tatt? Aldri hatt uhelbredelig sykdom i familien? Aldri mistet jobben din? Aldri opplevd noe negativt som du ikke får gjort noe med?

Så med en gang man ikke er lykkelig og dansende, skal man møte motbør? Hvorfor ikke si til HI at man forstår hun er bekymret og frustrert, og foreslå konkrete råd, ikke tull som "slutt å bekymre deg"? Hvis man bare kunne slutte å bekymre seg, ville man ikke ha trengt psykologer, samtaleterapeuter, psykiatere osv. Man kan jo bare bestemme seg for å være lykkelig, glad og psykisk frisk. Vipps, så er det ordnet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva når man faktisk ikke kan? Eller har du aldri vært i en situasjon der det ikke ER en løsning i det hele tatt? Aldri hatt uhelbredelig sykdom i familien? Aldri mistet jobben din? Aldri opplevd noe negativt som du ikke får gjort noe med?

Så med en gang man ikke er lykkelig og dansende, skal man møte motbør? Hvorfor ikke si til HI at man forstår hun er bekymret og frustrert, og foreslå konkrete råd, ikke tull som "slutt å bekymre deg"? Hvis man bare kunne slutte å bekymre seg, ville man ikke ha trengt psykologer, samtaleterapeuter, psykiatere osv. Man kan jo bare bestemme seg for å være lykkelig, glad og psykisk frisk. Vipps, så er det ordnet.

Man kan selv om man har hatt motbør i livet velge hvordan man skal ta det. Klarer man selv ikke snu trenden så kan man få hjelp til å snu fokuset. https://www.tv2.no/a/8658681/

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Man kan selv om man har hatt motbør i livet velge hvordan man skal ta det. Klarer man selv ikke snu trenden så kan man få hjelp til å snu fokuset. https://www.tv2.no/a/8658681/

OMG. Så da skal vi avskaffe alt av psykologer, sjelesørgere, prester, psykiatere, samtaleterapeuter, miljøterapeuter, Kirkens SOS og helsesøstre på skolen? Man kan jo bare snu fokuset og tenke seg ut av alle mulige utfordringer. 

Skrevet

OMG. Så da skal vi avskaffe alt av psykologer, sjelesørgere, prester, psykiatere, samtaleterapeuter, miljøterapeuter, Kirkens SOS og helsesøstre på skolen? Man kan jo bare snu fokuset og tenke seg ut av alle mulige utfordringer. 

Dette kom fra en psykolog 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Dette kom fra en psykolog 

Ikke alle er like gode til det de gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Alt det du ramser opp er jo profesjoner som har stort fokus på at pasienten/personen skal finne verktøy i seg selv for å få det bedre? Altså snu tankerekken fra det destruktive til at man kan klare å se lyset i tunellen. 

Du slo faktisk i hjel hele din tidligere argumentasjon med dette svaret. Ser du det ikke ? 

Anonymkode: bde2e...554

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Å snu tankegangen er jo stort sett det disse driver med.

Anonymkode: d9589...ecb

Skrevet

Alt det du ramser opp er jo profesjoner som har stort fokus på at pasienten/personen skal finne verktøy i seg selv for å få det bedre? Altså snu tankerekken fra det destruktive til at man kan klare å se lyset i tunellen. 

Du slo faktisk i hjel hele din tidligere argumentasjon med dette svaret. Ser du det ikke ? 

Nei, jeg ser det ikke. For første regelen til psykolog er å LYTTE. Ikke si "ikke tenk på det", "ikke bekymre deg for det". Denne brukeren lytter ikke, men pøser på som tanks med "TENK POSITIIIIIIVT!!!!!!". Jeg har selv vært hos psykolog under en krise i livet. Psykologen mente at det å rase fra seg, kjefte, klage og sutre i begynnelsen var positivt - i stedet for å kvele følelser i seg og bare smile. De første to timene lot han meg rase fra meg og pøse ut alt jeg hadde. På tredje timen begynte vi å legge strategi på hvordan komme over kneika. 

https://www.kk.no/livstil/syting-er-sunt/68074829

https://utforsksinnet.no/uttrykke-negative-folelser-bra-helsen/

https://psykiskhelse.no/bladet/2018/midtside-kroppen

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å snu tankegangen er jo stort sett det disse driver med.

Ja, men ikke uten å høre personen ut og med en setning som "det er bare å slutte å tenke på det" og "det er bare å ikke bekymre seg og tenke positivt". Man sier jo ikke til en person som har brukket et bein "det er bare å tenke positivt, så gror beinet fortere". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men ikke uten å høre personen ut og med en setning som "det er bare å slutte å tenke på det" og "det er bare å ikke bekymre seg og tenke positivt". Man sier jo ikke til en person som har brukket et bein "det er bare å tenke positivt, så gror beinet fortere". 

Da er du enig i at å snu tankegangen fungerer. Det er fint. 

Det er imidlertid ingen selvfølge at lytting er den beste hjelpen. Ofte er konkrete råd og oppgaver vell så effektivt for en person som ønsker å få det bedre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg ser det ikke. For første regelen til psykolog er å LYTTE. Ikke si "ikke tenk på det", "ikke bekymre deg for det". Denne brukeren lytter ikke, men pøser på som tanks med "TENK POSITIIIIIIVT!!!!!!". Jeg har selv vært hos psykolog under en krise i livet. Psykologen mente at det å rase fra seg, kjefte, klage og sutre i begynnelsen var positivt - i stedet for å kvele følelser i seg og bare smile. De første to timene lot han meg rase fra meg og pøse ut alt jeg hadde. På tredje timen begynte vi å legge strategi på hvordan komme over kneika. 

Ingen har noen gang sagt at man kan tenke seg frisk etter et beinbrudd. Poenget mitt er at man kan velge hvordan man vil ta det benbruddet. Enten ved å fokusere på alt dette benbruddet vil begrense eller ved å fokusere på alt man kan gjøre selv med et brukket bein. Man kan føle at alt raser eller være glad for at ikke armen brakk også. Akkurat nå er verden lik for alle og vi kan velge hvordan vil håndterer det. Hvis det hjelper deg best å se alle begrensninger så er det det som er best for deg. Jeg velger å tenke at dette vil gå over og at vi kan leve godt selv med begrensninger i en kort periode. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

For det første er jeg enig i at det første svaret til ADHD-mamma var litt for lettvint, bare så det er sagt. 

Men ellers er det mye i frasen "det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det". I det ligger det at man må prøve å se om man kan klare å finne et lyspunkt og fokusere på det. 

Alvorlige og store hendelser i livet krever selvsagt mer innsats, og gjerne profesjonell hjelp, enn alle de små trøkkene vi får i hverdagen. Men for å ta koronasituasjoen som et eksempel så er det klart at det føles inngripende for mange å bli isolert. De som i utgangspunktet alt kjente på ensomhet og/eller angst har det nok ekstra hardt nå. Men så har vi dem som klager for å klage. Friske, oppegående folk i arbeid og med familier må virkelig ta seg sammen om de føler for å sutre. Man ser nedover i Europa at hele familier er i Lock-Down i små leiligheter, små barn må ha munnbind og det kjøres knallhardt på sosial avstand. De fleste av oss i Norge har uteområder hvor man kan ferdes trygt selv ihht restriksjonene, vi kan handle på butikken og vi kan til og med gå på kino. For at vi skal kunne fortsette å ha disse mulighetene er det utrolig viktig å følge myndighetenes råd, og det må det virkelig være greit å påpeke uten å bli beskyldt for å hyle ut i orgasme (!!). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Da er du enig i at å snu tankegangen fungerer. Det er fint. 

Det er imidlertid ingen selvfølge at lytting er den beste hjelpen. Ofte er konkrete råd og oppgaver vell så effektivt for en person som ønsker å få det bedre.

Men man kan ikke gi konkrete råd og oppgaver uten å lytte til personen. Og "slutt å tenke på det" er ikke noe råd eller oppgave. Hadde det vært så lett, ville ikke psykiske lidelser, depresjoner og nedstemthet eksistert - da hadde vi danset rund glade og fornøyde hele gjengen fra morgen til kveld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...