Gå til innhold

Er blitt likegyldig til jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang gler eg meg ikkje til jul. Og tok meg sjølv i å tenke at det hadde vore like greit om jula ikkje fantest... Syns det er så trist!! 

Anonymkode: 82b17...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva får deg til å føle det sånn? Julen er hva man gjør det til

Anonymkode: f1fb4...bde

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva får deg til å føle det sånn? Julen er hva man gjør det til

Anonymkode: f1fb4...bde

Det er vel nettopp det. Er sliten, og bekymra for klimaendringee og covid og alt i hop. Og har så grisetett program fram til jul at eg er redd eg kjem til å kjøpe meg betre samvit overfor borna. Og korona set stoppar for julebesøk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel nettopp det. Er sliten, og bekymra for klimaendringee og covid og alt i hop. Og har så grisetett program fram til jul at eg er redd eg kjem til å kjøpe meg betre samvit overfor borna. Og korona set stoppar for julebesøk. 

Jeg tror at mitt beste råd er å ikke bekymre deg over ting du ikke får gjort noe med. Dessuten er det ikke skrevet i stein hvordan julen kommer til å bli i forbindelse med covid-19. Mye av derre handler om at julen i år blir akkurat det du gjør den til. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Jeg tror at mitt beste råd er å ikke bekymre deg over ting du ikke får gjort noe med. Dessuten er det ikke skrevet i stein hvordan julen kommer til å bli i forbindelse med covid-19. Mye av derre handler om at julen i år blir akkurat det du gjør den til. 

Så enkelt at man bare kan bestemme seg for at man ikke skal bekymre seg er det nok ikke. De fleste av oss lever ikke i en rosa drømmeverden hvor alt er bra. 

Hi, så trist at du føler det slik, men jeg tror mange kjenner på den følelsen i år. Ting er så usikkert, man kan knapt planlegge hva man skal i morgen og alt man gleder seg til blir enten avlyst eller endret. 

Mitt beste råd er å legge lista lavt. Fokuser på de forberedelsene som gir deg glede. I fjor var jeg syk mesteparten av desember, men det ble jul likevel, selv med kjøpekaker, gaver kjøpt på nett og slett ikke julerent hus. Ungene fikk bake pepperkaker (ferdig deig fra butikken) og pyntet pepperkakehus (også ferdigkjøpt, kun å montere), vi såg julefilmer og fokuserte på kos. 

Ønsker deg en fin adventstid 🌟

Anonymkode: bde2e...554

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så enkelt at man bare kan bestemme seg for at man ikke skal bekymre seg er det nok ikke. De fleste av oss lever ikke i en rosa drømmeverden hvor alt er bra. 

Hi, så trist at du føler det slik, men jeg tror mange kjenner på den følelsen i år. Ting er så usikkert, man kan knapt planlegge hva man skal i morgen og alt man gleder seg til blir enten avlyst eller endret. 

Mitt beste råd er å legge lista lavt. Fokuser på de forberedelsene som gir deg glede. I fjor var jeg syk mesteparten av desember, men det ble jul likevel, selv med kjøpekaker, gaver kjøpt på nett og slett ikke julerent hus. Ungene fikk bake pepperkaker (ferdig deig fra butikken) og pyntet pepperkakehus (også ferdigkjøpt, kun å montere), vi såg julefilmer og fokuserte på kos. 

De færreste lever i en rosa drømmeverden men jula blir virkelig til det man gjør den til. Støtter forslaget om å legge lista lavt. Og skulle du hi ha null julestemning når alt kommer til alt så er det viktigste at ungene får en fin jul😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (40 minutter siden):

Å milde. Hva er dette for et råd?

Ikke bekymre deg for at du har kreft du, du får ikke gjort noe med det.....,.

Anonymkode: d6c60...367

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja det var akkurat sånn det var ment... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

For første gang gler eg meg ikkje til jul. Og tok meg sjølv i å tenke at det hadde vore like greit om jula ikkje fantest... Syns det er så trist!! 

Har du noen å feire jul sammen med? I så fall ville jeg forsøkt å fokusere på og glede meg over det. Det blir mange som sitter alene i år.

Er enig i at fremtiden virker ganske gloomy akkurat nå. 

Anonymkode: 6862e...851

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Ja det var akkurat sånn det var ment... 

Du skjønner ikke at bekymringer ikke er noe man skrur av og på eller? Hadde det vært så enkelt å styre det psykiske hadde det ikke vært behov for psykologer. Å komme med slike banaliteter hjelper da ikke noen ting. Det beviser bare at du mangler noe når det gjelder forståelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du skjønner ikke at bekymringer ikke er noe man skrur av og på eller? Hadde det vært så enkelt å styre det psykiske hadde det ikke vært behov for psykologer. Å komme med slike banaliteter hjelper da ikke noen ting. Det beviser bare at du mangler noe når det gjelder forståelse. 

https://www.tv2.no/a/8658681/ oppsummeres greit her. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (16 minutter siden):

https://www.tv2.no/a/8658681/ oppsummeres greit her. 

Likte den plakaten. Enkelt og godt illustrert. 

Julen er hva du gjør det til her og nå, gjør det beste utav det du har og det du kan gjøre. 

En ting jeg gjør før jul for å lette julestresset og stemningen i heimen er å leie inn en vaskehjelp til en skikkelig vask av hus. Det er eneste gangen i året vi har det. Pleier å booke inn siste arbeidsdag før feire, da kommer jeg hjem til gullende rent hus og ferie.
Du trenger jo ikke å følge mitt eksempel, men dette var et stressmoment for meg som igjen smittet over til mann og barn. Stresset og gretten kone og mamma er lite trivelig. 

Skrevet

Noen år kan det være slik for alle. Du trenger ikke ha dårlig samvittiget for ikke å ha julestemning, men du bør gjøre ditt beste for at du selv og andre skal få fine fridager likevell.

Hva med å sette dere ned i familien nå og legge en plan for hva som er biktig og hvem som skal gjøre hva. Snakk om klimautfordringer og hva som egentlig er viktig. Snakk om korona og hvilke begrensninger og muligheter det gir. Snakk om at du har mye å gjøre på jobb og at de andre må gjøre sin del av forberedelsene.

Kanskje det er en idee å overlate gaveinnkjøpene til ungene hvis de er tenåringer for eksempel. Gi dem en sum å handle for. Krev at alle på lista får en gjennomtenkt gave og at alt skal kjøpes brukt.  Det tror jeg kunne blitt ganske gøy.

Sjekk hva som er viktig for alle i familien og dropp ting som ikke er viktige.

En annen ting er at det fortsatt er desember. Du skal ikke ha julestemning må, men det kan hende den kommer. Hvis den ikke kommer så kan du fortsatt få noen fine fridager. 

Anonymkode: d9589...ecb

Skrevet
frk Nilsen skrev (2 minutter siden):

Julen er hva du gjør det til her og nå, gjør det beste utav det du har og det du kan gjøre. 

En ting jeg gjør før jul for å lette julestresset og stemningen i heimen er å leie inn en vaskehjelp til en skikkelig vask av hus. Det er eneste gangen i året vi har det. Pleier å booke inn siste arbeidsdag før feire, da kommer jeg hjem til gullende rent hus og ferie.
Du trenger jo ikke å følge mitt eksempel, men dette var et stressmoment for meg som igjen smittet over til mann og barn. Stresset og gretten kone og mamma er lite trivelig. 

Ikke sant. Veldig godt forklart. Jeg tror det begynner med å bestemme seg for å tenke mer løsningsbasert og ikke problembasert. Vaskehjelp før jul er gull og det er et knakende godt juletips

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men det er utrolig mye man kan gjøre selv ved å jobbe med sin egen tankegang. Jeg var en stor bekymrer før og brukte enormt mye krefter på ting jeg ikke fikk gjort noe med. Men etter å ha blitt totalt utslitt av å hele tiden bekymre meg for ting som kanskje skjer eller som skjer, men jeg ikke har noen mulighet til å styre innså jeg at det er kun jeg som kan styre mine egne tanker. Jeg begynte med yoga, jeg begynte med å gjøre noe fysisk når tankene mine begynte å vandre. og jeg måtte helt bevisst si til meg selv at dette er det ikke noe poeng å bekymre meg for nå fordi jeg får ikke gjort noe med det. Det var krevende å snu sine egne tanker og reaksjonsmønster, men fy søren så deilig å kunne skru tankene vekk fra bekymringer og velge å leve et godt liv under de forutsetninger livet til enhver tid gir meg. Ja mange trenger psykolog for å klare å sortere tanker og følelser, men det er mye man kan gjøre selv også hvis man er bevisst på seg selv og sine egne tanker og følelser.

Anonymkode: 05cdd...9ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har kreft. Jeg blir ikke frisk. Om jeg lever om et år vet jeg ikke. Men jeg lever i dag og prøver så langt det går å ikke bekymre meg/tenke på at jeg snart dør. Og det funker. Jeg vet hva tankespinnet gjør med meg. Jeg vet hvor dårlig jeg blir. Derfor har jeg valgt å prøve så langt det går å tenke her og nå. 

Skrevet
frk Nilsen skrev (51 minutter siden):

Hva vasker vaskehjelpen da? Hva koster det?

Anonymkode: 1e6fa...a96

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Omtrent sånn som du beskrev fjorårets jul har jeg det hvert år. For meg er det helt normalt og jeg trives med det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hva vasker vaskehjelpen da? Hva koster det?

Vasker hele huset skikkelig, skurer dusjkabinett, flis på kjøkkenet osv. Vi bruker firma, litt dyrere enn enkelt person, men siden det er en gang i året så er det helt ok. Tror det er 1700,- els.

Hvis du kjenner noen i nabolaget som allerede bruker en vaskehjelp de er fornøyd med kan du jo høre om denne er åpen for et engangsoppdrag til jul. Vet det også er en app som du kan legge inn søket ditt på hva du trenger og hvor stort hus det er. 

Skrevet
frk Nilsen skrev (25 minutter siden):

Vasker hele huset skikkelig, skurer dusjkabinett, flis på kjøkkenet osv. Vi bruker firma, litt dyrere enn enkelt person, men siden det er en gang i året så er det helt ok. Tror det er 1700,- els.

Hvis du kjenner noen i nabolaget som allerede bruker en vaskehjelp de er fornøyd med kan du jo høre om denne er åpen for et engangsoppdrag til jul. Vet det også er en app som du kan legge inn søket ditt på hva du trenger og hvor stort hus det er. 

Ja, for alle har 1700 kroner i lomma til å bruke i jula, i tillegg til gavene, maten, gjerne billett hjem for studentbarnet osv. 

Anonymkode: dfd3a...a86

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for alle har 1700 kroner i lomma til å bruke i jula, i tillegg til gavene, maten, gjerne billett hjem for studentbarnet osv. 

Gud bedre! Det var kun et tips. Mange har sikkert både lyst og mulighet til å bekoste dette. Man må kunne gi tips her inne uten å måtte vurdere hvorvidt alle har råd 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Gud bedre! Det var kun et tips. Mange har sikkert både lyst og mulighet til å bekoste dette. Man må kunne gi tips her inne uten å måtte vurdere hvorvidt alle har råd 

Men det blir det samme som da Marie Antoinette sa at hvis de fattige ikke hadde råd til brød, kunne de jo bare spise kake.

Jeg synes at folk som er udelt positivt hele tiden til absolutt alt, uansett hvor kjipe ting er, har begrenset følelsesregister. Det må være lov å føle seg trist, oppgitt, sint, og ikke bare glad, lykkelig og smilende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som jeg skrev i første innlegget, dette fungerer for oss. Hva som fungerer for deg aner jeg ikke, det er det bare du som kan finne ut av. Jeg skrev også at siden dette er en gang i året så er det litt dyrere enn om du finner en vaskehjelp som ikke er tilknyttet firma. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det blir det samme som da Marie Antoinette sa at hvis de fattige ikke hadde råd til brød, kunne de jo bare spise kake.

Jeg synes at folk som er udelt positivt hele tiden til absolutt alt, uansett hvor kjipe ting er, har begrenset følelsesregister. Det må være lov å føle seg trist, oppgitt, sint, og ikke bare glad, lykkelig og smilende. 

De færreste er glade hele tiden men mange klarer å se løsninger foran hindringer. Noen har det best når de har det vondt. Vi er forskjellige 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva er galt nå da? Har du ikke lyst å bruke 1700 på en vaskehjelp,  ja da lar du være da. Og så vasker du selv. Eller lar være å vaske. Det er fullstendig opp til deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...