Gå til innhold

Når blir man norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er så morsomt å se hva folk mener. Det er faktisk en fasit på det. Alle kan mene at en gulfarge er rød, men likevel er den gul uansett hva folk mener. For å være norsk må man være etnisk norsk, enkelt å greit. Norske og hvite foreldre. 

Anonymkode: 03b06...d7d

Tremenningen min som ble adoptert som ettåring og har ingen annen kultur enn norsk, norsk pass, norske foreldre osv, men er mørkhudet, er da ikke norsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvilken nasjonalitet har du? I denne tråden oppfatter jeg deg som veldig nedlatende mot nordmenn og norsk kultur. Hvorfor er du det? 

Anonymkode: 7abba...5c9

Jeg bare lurte på hva intrigert betyr? Intriger er drama, så intrigert er en som lager masse drama? :D 

Jeg er ikke nedlatende mot nordmenn eller norsk kultur. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skulle ønske å bli norsk bare fordi man flyttet til Norge. Har aldri hørt om nordmenn som flytter til Thailand eller Spania og betrakter seg som thaier eller spanjoler. De sender jo ungene på norskspråklige skoler i Spania, går i butikker der det snakkes norsk, og gjennomfører 17. mai-tog. Så tydeligvis ønsker nordmenn i utlandet å forbli nordmenn. Så hvorfor skal utlendinger i Norge ønske å være norske? De er jo ikke det.

Skrevet
Pobie skrev (13 minutter siden):

Tremenningen min som ble adoptert som ettåring og har ingen annen kultur enn norsk, norsk pass, norske foreldre osv, men er mørkhudet, er da ikke norsk?

Samme med Fredrik Solvang - kan han koreansk? Hvor mye har han vært i Sør-Korea etter adopsjonen? Han er jo adoptert, og juridisk sett blir adoptivbarn ansett på lik linje som biologiske barn. Altså, er barn adoptert av norske foreldre også norske per definisjon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hun er russer. Eller ukrainer eller noe sånt tilsvarende.

Anonymkode: 57ca1...80d

Nope.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Når de selv føler seg relativt norske.

Anonymkode: 62ac6...3c0

Denne er jeg veldig enig i😊 Jeg har ikke så veldig behov for å definere når andre er norsk. 

Anonymkode: 9ad32...c9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor hun er nedlatende mot nordmenn. Det har overhode ingen sammenheng med å ikke beherske norsk. 

Hvorfor er du så sur?

Men du er jo nedlatende mot nordmenn selv når du ikke behersker ditt eget språk. Tips: ikke bruk ord du ikke vet hvordan skrives. Ellers kan det bli ganske så underholdende :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er så morsomt å se hva folk mener. Det er faktisk en fasit på det. Alle kan mene at en gulfarge er rød, men likevel er den gul uansett hva folk mener. For å være norsk må man være etnisk norsk, enkelt å greit. Norske og hvite foreldre. 

Anonymkode: 03b06...d7d

For noe pisspreik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Man kan ikke BLI norsk. Enten er man det, og da vet man det og omverdenen er enig, eller så kan man aldri bli det.

Forøvrig bør alle innvandrere søke å bli norskest mulig, det er ikke verdi i noe annet. I tillegg har de ikke klagerett.

Ikke verdi i noe annet? Hahahaha. Seriøst? Norge er et land med 5 millioner mennesker. Vi har mye bra her, både når det gjelder medisin, skolevesen, økonomi, rettssikkerhet osv. Men for eksempel kultur, idrett annet enn ski og lignende, forskning på og behandling av kvinnesykdommer osv er overhode ikke noe bra her. Mange andre land, som for eksempel Østerrike, Frankrike, Russland, USA, Tyskland er mye bedre på kultur, musikk, idrett osv enn Norge. Å si at det ikke er verdi i noe som 7 milliarder mennesker driver med, sammenlignet med 5 millioner, blir så feil som det går an å bli. 

Klagerett har alle ift. ytringsfrihet (privat) og forvaltningslov (offentlig), så lenge de er bosatt i Norge.

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Ikke verdi i noe annet? Hahahaha. Seriøst? Norge er et land med 5 millioner mennesker. Vi har mye bra her, både når det gjelder medisin, skolevesen, økonomi, rettssikkerhet osv. Men for eksempel kultur, idrett annet enn ski og lignende, forskning på og behandling av kvinnesykdommer osv er overhode ikke noe bra her. Mange andre land, som for eksempel Østerrike, Frankrike, Russland, USA, Tyskland er mye bedre på kultur, musikk, idrett osv enn Norge. Å si at det ikke er verdi i noe som 7 milliarder mennesker driver med, sammenlignet med 5 millioner, blir så feil som det går an å bli. 

Klagerett har alle ift. ytringsfrihet (privat) og forvaltningslov (offentlig), så lenge de er bosatt i Norge.

Der klager du igjen. Det har du ingen rett til, siden du ikke er herfra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Der klager du igjen. Det har du ingen rett til, siden du ikke er herfra.

I henhold til menneskerettsloven har jeg lov til å skrive det jeg vil på offentlig forum, så lenge det ikke strider mot forumets regler og norske lover. Så feil igjen. Så lenge jeg bor her lovlig, betaler skatt og bidrar til samfunnet, har jeg de samme rettighetene som etniske nordmenn. 

Skrevet

Når man snakker om å være norsk eller ikke er drt bestandig i motsettning til noe annet. Hva dette "noe annet" er kan variere og vil være avhengig av konteksten. Ordet "norsk" skifter betydning ut fra sammenhengen. 

Bor du i USA kan du være "norsk" om en av dine forfedre utvandret fra Norges for 100 år siden, selv om du hverken har vært i Norge, snakker norsk eller har norsk statsborgerskap.

I Nordnorge kan det være konflikter mellom norske og samiske rettigheter, selv om alle er norske statsborgere.

På skolen går ofte skille mellom dem som har norsk som morsmål og de som ikke har det. Mine barn har dobbelt statsborgarskap (far er født i et annet labd) men de har norsk som morsmål. De blir oppfattet som norske. En venninne av min datter derimot har også dobbelt statsborgarskap,  og er født i Noreg, men hun har bodd lengst i utlandet og har ikke norsk som morsmål. Hun regnes ikke som "norsk" når skolen ranser opp hvor de har elever fra.

Om du reges som "norsk" kommer rett og slett an på konteksten og hva du vil opp å med å bruke ordet.

Anonymkode: fafef...95d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når man snakker om å være norsk eller ikke er drt bestandig i motsettning til noe annet. Hva dette "noe annet" er kan variere og vil være avhengig av konteksten. Ordet "norsk" skifter betydning ut fra sammenhengen. 

Bor du i USA kan du være "norsk" om en av dine forfedre utvandret fra Norges for 100 år siden, selv om du hverken har vært i Norge, snakker norsk eller har norsk statsborgerskap.

I Nordnorge kan det være konflikter mellom norske og samiske rettigheter, selv om alle er norske statsborgere.

På skolen går ofte skille mellom dem som har norsk som morsmål og de som ikke har det. Mine barn har dobbelt statsborgarskap (far er født i et annet labd) men de har norsk som morsmål. De blir oppfattet som norske. En venninne av min datter derimot har også dobbelt statsborgarskap,  og er født i Noreg, men hun har bodd lengst i utlandet og har ikke norsk som morsmål. Hun regnes ikke som "norsk" når skolen ranser opp hvor de har elever fra.

Om du reges som "norsk" kommer rett og slett an på konteksten og hva du vil opp å med å bruke ordet.

Mine barn blir også ansett som norske på skolen, da de har norsk som morsmål og er født og oppvokst i Norge. De har også norsk far. Men ifølge denne tråden er ikke mine barn norske, hva er de for noe da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Harry-handler, drikker seg pære dritings i helgene og klager på at spanjolene i Alicante ikke snakker godt nok norsk?

Da kjenner du ingen EKTE nordmenn. Men det er vel den gjengen du menger deg med...

Anonymkode: 8be2c...559

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Mine barn blir også ansett som norske på skolen, da de har norsk som morsmål og er født og oppvokst i Norge. De har også norsk far. Men ifølge denne tråden er ikke mine barn norske, hva er de for noe da?

I de aller fleste sammenheger må jo barna dine være norske tror jeg, men i noen statistikker tror jeg man er "innvandrer" hvis en av foreldrene er født i et annet land, med et annet statsborgerskap eller noe sånt.

Du kan jo spørre dem hva de mener skal til for å være amerikaner om du vil ha dem til å tenke litt annerledes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du må kunne spore minst sju generasjoner tilbake i Norge. På både mors og farssida.

Anonymkode: 8be2c...559

🤣

Da blir det ikke mange nordmenn igjenn. De færreste har kontroll på slekra mer enn 3-5 generasjoner bakover med mindre de driver med slektsgranskning.

Skrevet

Juridisk er man norsk når man har norsk statsborgerskap. Alle andre definisjoner handler om følelser og meninger, og min mening er at folk er norske når de føler seg norske og vil være norske. 

Mine tidligere naboer kom som flyktninger fra et krigsherjet land, de var fulle av traumer og de søkte om norsk stasborgerskap så fort de kunne få det og de var stolte av å si at nå var de norske. Andre mennesker jeg kjenner nå, som har kommet hit på fredeligere vis og fra fredelige land, er stolte av tilknytningen til sitt hjemland og holder fast ved sin nasjonale identitet. Og da er det ikke opp til meg å bestemme noe annet. Det er ikke slik at min mening skal være fasiten og overstyre jussen og andre folks følelser.

Syntes for øvrig dette var interessant:

https://www.aftenposten.no/meninger/i/6ne80/naar-er-man-norsk

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Jeg bare lurte på hva intrigert betyr? Intriger er drama, så intrigert er en som lager masse drama? :D 

Jeg er ikke nedlatende mot nordmenn eller norsk kultur. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skulle ønske å bli norsk bare fordi man flyttet til Norge. Har aldri hørt om nordmenn som flytter til Thailand eller Spania og betrakter seg som thaier eller spanjoler. De sender jo ungene på norskspråklige skoler i Spania, går i butikker der det snakkes norsk, og gjennomfører 17. mai-tog. Så tydeligvis ønsker nordmenn i utlandet å forbli nordmenn. Så hvorfor skal utlendinger i Norge ønske å være norske? De er jo ikke det.

Autokorrekturen slo ut feil på ett ord, og ut i fra det konkluderer du med at jeg ikke kan norsk?

Jaja, vi er tross alt på dib, så noe annet hadde vært rart.

Når det gjelder det andre du sier så lurer jeg på det samme. Noen med ikke-norsk bakgrunn er veldig opptatte av at de skal anses som norske, mens andre er opptatte av at de identifiserer seg med eget eller foreldrenes hjemland og kultur. Og det er selvsagt greit. I det første tilfellet handler det kanskje mye om utenforskap, at man føler seg mer inkludert i storsamfunnet om man blir ansett som del av majoritetskulturen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor så mange, særlig etniske nordmenn, blir krenka på vegne av andre dersom en annen etnisk nordmann stiller andre (og kanskje strengere) kriterier til hva det vil si å være norsk enn det en selv gjør. Det er liksom greit at en annengenerasjons innvandrer ikke føler seg norsk (identifiserer seg mer med foreldrenes bakgrunn), men det er ikke greit at en etnisk nordmann ikke anser en annengenerasjons innvandrer som helt norsk? Det henger ikke på greip. Og hvorfor er det negativt å ikke anse en ikke-etnisk nordmann som noe annet enn norsk? Sier man ikke da at det å være norsk er bedre enn å være pakistanere, fransk, kurdisk eller hva som helst annet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor hun er nedlatende mot nordmenn. Det har overhode ingen sammenheng med å ikke beherske norsk. 

Hvorfor er du så sur?

Hun er ikke nedlatende, hun påpeker at et ord ble brukt feil. Tips: Skaff deg en ordbok. 

Anonymkode: 946ba...943

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun er ikke nedlatende, hun påpeker at et ord ble brukt feil. Tips: Skaff deg en ordbok. 

Vedkommende klarer fint å svare for seg selv, så du blander deg bare for å være ufin. Tips: skaff seg litt oppdragelse og dannelse, det finnes kurs.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Autokorrekturen slo ut feil på ett ord, og ut i fra det konkluderer du med at jeg ikke kan norsk?

Jaja, vi er tross alt på dib, så noe annet hadde vært rart.

Når det gjelder det andre du sier så lurer jeg på det samme. Noen med ikke-norsk bakgrunn er veldig opptatte av at de skal anses som norske, mens andre er opptatte av at de identifiserer seg med eget eller foreldrenes hjemland og kultur. Og det er selvsagt greit. I det første tilfellet handler det kanskje mye om utenforskap, at man føler seg mer inkludert i storsamfunnet om man blir ansett som del av majoritetskulturen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor så mange, særlig etniske nordmenn, blir krenka på vegne av andre dersom en annen etnisk nordmann stiller andre (og kanskje strengere) kriterier til hva det vil si å være norsk enn det en selv gjør. Det er liksom greit at en annengenerasjons innvandrer ikke føler seg norsk (identifiserer seg mer med foreldrenes bakgrunn), men det er ikke greit at en etnisk nordmann ikke anser en annengenerasjons innvandrer som helt norsk? Det henger ikke på greip. Og hvorfor er det negativt å ikke anse en ikke-etnisk nordmann som noe annet enn norsk? Sier man ikke da at det å være norsk er bedre enn å være pakistanere, fransk, kurdisk eller hva som helst annet?

Er helt enig med deg i det siste.

Men når det gjelder autokorrektur, så finnes det ikke et ord i norsk språk som heter "intrigert", ergo kan ikke autokorrekturen endre korrekt skrevet ord "integrert" til et ord som ikke finnes :D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vedkommende klarer fint å svare for seg selv, så du blander deg bare for å være ufin. Tips: skaff seg litt oppdragelse og dannelse, det finnes kurs.

Jeg ville normalt aldri ha påpekt skrivefeil, men du må da innrømme at det er litt komisk når en som hevder at andre ikke er norske nok, selv ikke forstår at ordet ble brukt feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville normalt aldri ha påpekt skrivefeil, men du må da innrømme at det er litt komisk når en som hevder at andre ikke er norske nok, selv ikke forstår at ordet ble brukt feil. 

Hvor har jeg hevdet at noen ikke er norske nok?

Skrevet
Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Er helt enig med deg i det siste.

Men når det gjelder autokorrektur, så finnes det ikke et ord i norsk språk som heter "intrigert", ergo kan ikke autokorrekturen endre korrekt skrevet ord "integrert" til et ord som ikke finnes :D 

Nei altså, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må kommentere og forklare den skrivefeilen før det blir for kjedelig. Jeg vet ikke hvorfor den dukka opp. Jeg vet selvsagt at det heter integrert, men det står du fritt til å ikke tro meg på hvis du føler det gir meg mindre tyngde og deg tilsvarende mer. Eller så kan vi bare konkludere med at jeg er ræva i norsk og gå videre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Nei altså, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må kommentere og forklare den skrivefeilen før det blir for kjedelig. Jeg vet ikke hvorfor den dukka opp. Jeg vet selvsagt at det heter integrert, men det står du fritt til å ikke tro meg på hvis du føler det gir meg mindre tyngde og deg tilsvarende mer. Eller så kan vi bare konkludere med at jeg er ræva i norsk og gå videre?

Gjerne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Gjerne. 

Dette var ikke et spørsmål til deg. Du kan jo heller svare på spørsmålet jeg faktisk stilte deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...