Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Etter din egen definisjon: er man norsk når man har norsk statsborgerskap, er født i Norge, har foreldre som bor i Norge eller bare når man er såkalt "etnisk" norsk? Anonymkode: fc299...95d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Etnisk norsk eller minst 3 generasjoner i Norge Anonymkode: 94bfd...988
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Når man har norst statsborgerskap tenker jeg. Anonymkode: 7fa9f...9b0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Umulig å sette en definisjon på det. Jeg kjenner folk som er født og oppvokst i Norge, men som identifiserer seg med en annen kultur og anser seg for å være av en annen nasjonalitet. Anonymkode: 7abba...5c9
KatrinesMammaBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Man må være etisk norsk for å være norsk etter min mening. Jeg blir ikke kineser om jeg flytter til Kina, eller polakk om jeg bor et år i Polen... Jeg er fremdeles meg, og har fremdeles mine røtter. De samme røttene som jeg hadde før jeg dro, det er ikke sånn at min slektshistorie og/eller opprinnelse endrer seg hvis jeg flytter til et nytt sted. Min kjæreste har bodd i Norge mesteparten av livet sitt, men han er spanjol, og veldig stolt over det. Så barna våre er halvt norsk, halvt spansk
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Pr juridisk definisjon tenker jeg at du er norsk når du har fått norsk statsborgerskap. Derimot har jeg stor forståelse for at man ikke kvitter seg med sin bakgrunn av den grunn. Jeg kommer alltid til å være eidsvolling, uansett hvor lenge jeg bor i Trøndelag 🤷♀️ Anonymkode: 9a838...e75
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Jeg er i alle fall 100 prosent sikker på at alle ungene i klassen til barnet mitt er norske, uavhengig av hvor foreldrene deres er fra. De er født i Norge, gått i barnehage og pp skole her. Og de som har foreldre fra andre land har ikke engang vært på besøk der. Anonymkode: 9c03a...6c8
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 3 hours ago, Anonym bruker said: Etter din egen definisjon: er man norsk når man har norsk statsborgerskap, er født i Norge, har foreldre som bor i Norge eller bare når man er såkalt "etnisk" norsk? Anonymkode: fc299...95d er norsk kun med norske foreldre, er foreldrene fra et annet land, er ikke du norsk selvom du er født i norge da Anonymkode: d5563...41d
Musemor med tre søte små Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Når det gjelder personer som kommer til Norge fra andre land og får norsk statsborgerskap avhenger det av hvor integrerte de er hvorvidt jeg ser på dem som norske eller ikke. Lurer egentlig litt på hvor skille mellom etnisk norsk og etterkommer går. Dersom 2 personer kommer til Norge fra for eksempel Somalia og får barn vil dette barnet kalles etterkommer. Dersom 2 etnisk norske bosatt i Norge får barn vil barnet være etnisk norsk. Dersom en person kommer til Norge fra for eksempel Somalia, og får barn med en som er etnisk norsk, barnet vokser opp med norsk kultur og føler seg norsk - hva vil det barnet være. På grunn av utseende vil barne kunne bli utsatt for rasisme, og mange vil ikke kalle det norsk. Jeg derimot har lys hud, og lyst hår, men jeg er like mye norsk som dette barnet siden min mor er dansk og ikke norsk, men ingen har problemer med å kalle meg etnisk norsk....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 Etnisk norsk og født i Norge, dvs færrest mulige svensker og tyskere involvert. Anonymkode: 57ca1...80d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 KatrinesMammaBruker skrev (3 timer siden): Man må være etisk norsk for å være norsk etter min mening. Jeg blir ikke kineser om jeg flytter til Kina, eller polakk om jeg bor et år i Polen. Her blander du to vidt forskjellige begreper. Polsk og kineser. Tilsvarende om polsk er da "polakk". Akkurat som at det er forskjell på å være norsk og å være nordmann. Ordet "nordmann" er arkaisk og handler om mer enn nasjonal tilhørighet. Det stammer fra en tid da etnisitet var ensbetydende med nasjonal tilhørighet. Det er det "kineser" betyr, en som er etnisk tilhørende en av folkegruppene i Kina og følgelig konkluderes det med at vedkommende også er nasjonalt tilhørende Kina. Å være norsk betyr at en har norsk tilhørighet, tilhørighet til Norge. Det betyr ikke at det er den eneste kulturelle bakgrunnen en har, men det betyr at det er det landet en tilhører. Anonymkode: e5208...005
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Når man oppfører seg som en nordmann tenker jeg. Anonymkode: e031c...c16
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Når man oppfører seg som en nordmann tenker jeg. Anonymkode: e031c...c16 Anonymkode: e5208...005
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Etnisk norsk eller minst 3 generasjoner i Norge Anonymkode: 94bfd...988 Da er vi svært mange som ikke er norske. Og hva er vi da? Jeg føler meg helt norsk, er her jeg er født og oppvokst, jeg har ingen familie eller tilhørighet til noe annet land. Selv om jeg har besteforeldre som ikke er etnisk norske. Anonymkode: 709e7...f29
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Da er vi svært mange som ikke er norske. Anonymkode: 709e7...f29 Kongen inkludert. Anonymkode: e5208...005
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 Når man er på besøk i gamlelandet, og syns alle der snakker høyt/ er frekke/ slitsomme/ annerledes. Da har man blitt norsk. Anonymkode: 0f53a...9c3
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Etter din egen definisjon: er man norsk når man har norsk statsborgerskap, er født i Norge, har foreldre som bor i Norge eller bare når man er såkalt "etnisk" norsk? Anonymkode: fc299...95d Ja, da er man norsk. Det har vi tatt opp før. Men foreldre dine må også være 100 % norsk. En muslim eller en fra Asia vil aldri bli norsk, norsk statsborgerskap, ja, men det betyr ikke at de er norsk. Anonymkode: 03b06...d7d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når man har norst statsborgerskap tenker jeg. Anonymkode: 7fa9f...9b0 Nei Anonymkode: 03b06...d7d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei Anonymkode: 03b06...d7d Jo, det tenker jeg. Anonymkode: 7fa9f...9b0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 Min niese som kom til Norge som 4 åring, definerer seg selv som norsk. Hun forstår mye av morsmålet, men snakker det ikke selv. Selv om mor og etterhvert lillesøster snakker morsmålet godt og bruker det aktivt hjemme. Hun nekter for at hun er noe annet enn norsk, selv om hun er mørk i huden og vet hun kommer fra et annet land. Skal noen andre bestemme hva hun skal definere seg selv som? Er det opp til andre å bestemme hvordan hun føler? Jeg blir trist av tanken på at hun skal møte voksne som mener de har råderett over hennes egen følelse av å være norsk. Anonymkode: c6721...9ce
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #21 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jo, det tenker jeg. Anonymkode: 7fa9f...9b0 Så da mener du at en mus som er født i en stall blir en travhest? Anonymkode: 03b06...d7d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #22 Skrevet 24. november 2020 Når man føler seg norsk. Anonymkode: a3da1...dbb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #23 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Så da mener du at en mus som er født i en stall blir en travhest? Anonymkode: 03b06...d7d Du får en lage en tråd om det, så skal jeg svare deg der Anonymkode: 7fa9f...9b0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #24 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du får en lage en tråd om det, så skal jeg svare deg der Anonymkode: 7fa9f...9b0 Hvorfor det, jeg spør deg? Anonymkode: 03b06...d7d
Luksusdyret Skrevet 24. november 2020 #25 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, da er man norsk. Det har vi tatt opp før. Men foreldre dine må også være 100 % norsk. En muslim eller en fra Asia vil aldri bli norsk, norsk statsborgerskap, ja, men det betyr ikke at de er norsk. Anonymkode: 03b06...d7d Hva når den ene forelderen er norsk da? Hva kalles man da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå