Luksusdyret Skrevet 24. november 2020 #26 Skrevet 24. november 2020 Jeg skjønner for øvrig ikke ønsket om å bli norsk, når man har en annen nasjonalitet. Man kan godt bo i Norge uten å være norsk. Jeg har bodd i Norge i over 20 år, men blir aldri norsk, fordi jeg er født i utlandet av utenlandske foreldre.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #27 Skrevet 24. november 2020 Milfy Way skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner for øvrig ikke ønsket om å bli norsk, når man har en annen nasjonalitet. Man kan godt bo i Norge uten å være norsk. Jeg har bodd i Norge i over 20 år, men blir aldri norsk, fordi jeg er født i utlandet av utenlandske foreldre. Jeg vet om mange som deg, som ikke identifiserer seg som norsk selv etter å ha bodd i Norge i mange år. Noen av dem er endatil født her. Så hvorfor blir så mange (spesielt nordmenn) så sure når andre nordmenn påpeker at man ikke er norsk selv om man har bodd lenge i Norge? Anonymkode: 7abba...5c9
Luksusdyret Skrevet 24. november 2020 #28 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet om mange som deg, som ikke identifiserer seg som norsk selv etter å ha bodd i Norge i mange år. Noen av dem er endatil født her. Så hvorfor blir så mange (spesielt nordmenn) så sure når andre nordmenn påpeker at man ikke er norsk selv om man har bodd lenge i Norge? Anonymkode: 7abba...5c9 Det vet jeg ikke. Jeg vet også om mange nordmenn som forventer at man skal la seg assimilere når man har kommet hit - altså kaste alt av egne tradisjoner, kultur, mat, språk osv og bli til Ola Nordmann som spiser fårikål og brunost.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #29 Skrevet 24. november 2020 Du må kunne spore minst sju generasjoner tilbake i Norge. På både mors og farssida. Anonymkode: 8be2c...559
Luksusdyret Skrevet 24. november 2020 #30 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du må kunne spore minst sju generasjoner tilbake i Norge. På både mors og farssida. Anonymkode: 8be2c...559 Så den norske kongen er egentlig ikke norsk han
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #31 Skrevet 24. november 2020 Milfy Way skrev (3 minutter siden): Det vet jeg ikke. Jeg vet også om mange nordmenn som forventer at man skal la seg assimilere når man har kommet hit - altså kaste alt av egne tradisjoner, kultur, mat, språk osv og bli til Ola Nordmann som spiser fårikål og brunost. Ja, også er det en del nordmenn som nærmest synes det er flaut å være norsk, og som synes stort sett alle andre kulturer er mye mer spennende og sofistikerte. De vil aldri vedkjenne seg å spise brunost og fårikål, men kaster seg over enhver eksotisk mattrend som kommer deres vei og som selvfølgelig er sååå mye bedre enn fårikål og ribbe 😊 Nordmenn er vel som alle andre nasjonaliteter: ulike. Anonymkode: 7abba...5c9
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #32 Skrevet 24. november 2020 Milfy Way skrev (5 minutter siden): Så den norske kongen er egentlig ikke norsk han Nei, det er han ikke. Men nordisk opprinnelse er jo like bra. Anonymkode: 8be2c...559
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #33 Skrevet 24. november 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, da er man norsk. Det har vi tatt opp før. Men foreldre dine må også være 100 % norsk. En muslim eller en fra Asia vil aldri bli norsk, norsk statsborgerskap, ja, men det betyr ikke at de er norsk. Anonymkode: 03b06...d7d Eh, du vet at det finnes såkalt etnisk norske, som har en muslimsk tro? Jeg er norsk så langt tilbake som jeg kjenner min slekt, det vil si til tipp-tipp oldeforeldre. Men så tok jeg en gentest, som viser at 30 prosent av genene mine kommer ikke fra Skandinavia. Ganske stor sjanse for at jeg har muslimer langt bak i slekta. Blir jeg mindre norsk da? Anonymkode: 9c03a...6c8
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #34 Skrevet 24. november 2020 Aldri er mitt svar. Jeg et født og oppvokst her, med begge foreldre fra andre land. Snakker perfekt norsk, ingen som ikke kjenner meg vet at jeg er fremmedspråklig. Men uansett så føler jeg meg aldri 100% norsk. Det ligger alltid et men der. Navnet mitt sier også sitt. Så nei - aldri. Men når det er sagt - jeg vil IKKE være norsk. Jeg er en god blanding og føler meg heldigere enn de som kun er det ene eller andre. Jeg bruker det beste fra begge land og mikser det sammen. Har fast jobb i staten og tjenee godt. Føler meg oppegående og veldig heldig som kan bo her og tjene godt. Være trygg. Men jeg elsker å reise «hjem» og møte min andre halvdel av en kultur♥️Familie♥️Opphav♥️ Anonymkode: f8900...c0a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #35 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Etter din egen definisjon: er man norsk når man har norsk statsborgerskap, er født i Norge, har foreldre som bor i Norge eller bare når man er såkalt "etnisk" norsk? Anonymkode: fc299...95d Når de selv føler seg relativt norske. Anonymkode: 62ac6...3c0
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #36 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Anonymkode: e5208...005 Særlig. Av 5 millioner folk, er ikke dette typisk norsk altså. Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jo, det tenker jeg. Anonymkode: 7fa9f...9b0 Jeg vet om flere som har blitt norske statsborgere. De fleste av dem er godt intrigert. De snakker norsk. Da føler jeg at de er norske. Samme om de kom hit for 20 år siden eller 2. En inngiftet i familien nekter å snakke norsk. Nekter å spise norsk mat. Bare syter og klager. Bodd her i 8 år og skjønner ikke hva hennes to barn snakker om når de snakker norsk. Jeg mener barna er norske. De er født her. Gått i barnehage og skole. De er bare litt gyldne i huden. Mammaen er ikke mye norsk altså. Helt annen kultur og nekter å snakke norsk. Anonymkode: e031c...c16
Pobie Skrevet 25. november 2020 #37 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Etnisk norsk eller minst 3 generasjoner i Norge Anonymkode: 94bfd...988 Jeg er født og oppvokst i Norge, men med denne definisjonen er ikke barna mine norske.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #38 Skrevet 25. november 2020 Er så morsomt å se hva folk mener. Det er faktisk en fasit på det. Alle kan mene at en gulfarge er rød, men likevel er den gul uansett hva folk mener. For å være norsk må man være etnisk norsk, enkelt å greit. Norske og hvite foreldre. Anonymkode: 03b06...d7d
Luksusdyret Skrevet 25. november 2020 #39 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Særlig. Av 5 millioner folk, er ikke dette typisk norsk altså. Jeg vet om flere som har blitt norske statsborgere. De fleste av dem er godt intrigert. De snakker norsk. Da føler jeg at de er norske. Samme om de kom hit for 20 år siden eller 2. En inngiftet i familien nekter å snakke norsk. Nekter å spise norsk mat. Bare syter og klager. Bodd her i 8 år og skjønner ikke hva hennes to barn snakker om når de snakker norsk. Jeg mener barna er norske. De er født her. Gått i barnehage og skole. De er bare litt gyldne i huden. Mammaen er ikke mye norsk altså. Helt annen kultur og nekter å snakke norsk. Anonymkode: e031c...c16 Intrigert? Altså lager masse drama om alt mulig?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #40 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Særlig. Av 5 millioner folk, er ikke dette typisk norsk altså. Jeg vet om flere som har blitt norske statsborgere. De fleste av dem er godt intrigert. De snakker norsk. Da føler jeg at de er norske. Samme om de kom hit for 20 år siden eller 2. En inngiftet i familien nekter å snakke norsk. Nekter å spise norsk mat. Bare syter og klager. Bodd her i 8 år og skjønner ikke hva hennes to barn snakker om når de snakker norsk. Jeg mener barna er norske. De er født her. Gått i barnehage og skole. De er bare litt gyldne i huden. Mammaen er ikke mye norsk altså. Helt annen kultur og nekter å snakke norsk. Anonymkode: e031c...c16 Hvis far/mor er norsk, er barna halvt norske. Hvis begge er norske, er barna også norske. Hvis verken mor eller far er norske, er heller ikke barna det. Dette er fasiten, og sånn er det bare. Anonymkode: fc299...95d
EI16 Skrevet 25. november 2020 #41 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Så da mener du at en mus som er født i en stall blir en travhest? Anonymkode: 03b06...d7d Vi diskuterer mennesker, ikke dyr. Det "argumentet" du kommer med her, brukes flittig av amerikanske nynazister og KKK. Er det noen du ønsker å identifisere deg med?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #42 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Når man oppfører seg som en nordmann tenker jeg. Anonymkode: e031c...c16 Harry-handler, drikker seg pære dritings i helgene og klager på at spanjolene i Alicante ikke snakker godt nok norsk? Anonymkode: 9ad32...c9b
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #43 Skrevet 25. november 2020 Det er bare å snu litt på det. Dersom du/dine foreldre flytter til Kina. Når vil du se på deg selv og dine barn som kinesere? Anonymkode: 47263...e9a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #44 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Harry-handler, drikker seg pære dritings i helgene og klager på at spanjolene i Alicante ikke snakker godt nok norsk? Anonymkode: 9ad32...c9b Er det sånn du oppfatter nordmenn? Er ikke det like fordomsfullt som å si at alle muslimer er late, snylter på Nav og har et ræva kvinnesyn? Anonymkode: 7abba...5c9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #45 Skrevet 25. november 2020 Milfy Way skrev (45 minutter siden): Intrigert? Altså lager masse drama om alt mulig? Hvilken nasjonalitet har du? I denne tråden oppfatter jeg deg som veldig nedlatende mot nordmenn og norsk kultur. Hvorfor er du det? Anonymkode: 7abba...5c9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #46 Skrevet 25. november 2020 Man kan ikke BLI norsk. Enten er man det, og da vet man det og omverdenen er enig, eller så kan man aldri bli det. Forøvrig bør alle innvandrere søke å bli norskest mulig, det er ikke verdi i noe annet. I tillegg har de ikke klagerett. Anonymkode: 57ca1...80d
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #47 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvilken nasjonalitet har du? I denne tråden oppfatter jeg deg som veldig nedlatende mot nordmenn og norsk kultur. Hvorfor er du det? Anonymkode: 7abba...5c9 Hun er russer. Eller ukrainer eller noe sånt tilsvarende. Anonymkode: 57ca1...80d
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #48 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvilken nasjonalitet har du? I denne tråden oppfatter jeg deg som veldig nedlatende mot nordmenn og norsk kultur. Hvorfor er du det? Anonymkode: 7abba...5c9 Hun behersker tydeligvis norsk bedre enn deg, som ikke engang forstår hvorfor hun skriver det hun gjør over. Anonymkode: 946ba...943
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #49 Skrevet 25. november 2020 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hun behersker tydeligvis norsk bedre enn deg, som ikke engang forstår hvorfor hun skriver det hun gjør over. Anonymkode: 946ba...943 Jeg lurer på hvorfor hun er nedlatende mot nordmenn. Det har overhode ingen sammenheng med å ikke beherske norsk. Hvorfor er du så sur? Anonymkode: 7abba...5c9
Anonym bruker Skrevet 25. november 2020 #50 Skrevet 25. november 2020 Man er norsk når man har norsk statsborgerskap. Når man føler seg norsk er en helt annen ting. Nasjonal tilhørighet kan være kompleks. Vi ser jo f.eks. at blant dem som er adoptert fra utlandet er det noen (men langt ifra alle) som føler tilhørighet til landet de ble adoptert fra. Noen har foreldre som ikke er norske men er født og oppvokst her, noen har norske foreldre men er født og oppvokst i et annet land. De kan føle mer eller mindre tilhørighet til Norge. Jeg synes det er synd at denne diskusjonen blir preget av folk som tror at hudfarge og religion definerer nasjonalitet. Anonymkode: cc4ef...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå