Anonym bruker Skrevet 22. november 2020 #26 Skrevet 22. november 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det noen som praktiserer dette? Svigerinnen min foreslo dette for oss i år, men jeg er virkelig ikke motet på det. For det første har jeg en barnslig glede av å få gaver. De trenger ikke å være flotte eller dyre, ofte kunne jeg godt kjøpt det selv, men det at noen har lagt innsats i å finne noe jeg setter pris på og spenningen med å åpne pakken er en liten glede som jeg ikke ønsker å slutte med. For det andre koser jeg med å både handle gaver og å pakke dem inn. I år får min mor en bok og abonnement på Hjemmet, ting jeg vet at hun ikke unner seg selv. Det gleder meg å gi henne dette. For det tredje, og viktigeste, er det viktig å lære barna gleden ved å gi. De trenger å se at andre også blir glade for gaver og at ikke hele julegavestyret handler om deres behov. I fjor var yngste med pappa og kjøpte en parfyme som jeg ønsket meg, og han flyttet rundt på gaven i hele desember, livredd for at jeg skulle finne den 😍det resulterte jo i at gaven dukker opp overalt hvor jeg var, men den sitrende gleden han viste da jeg pakket opp var helt ubetalelig. Hva gjør dere? Jo flere, jo bedre, eller er det måtehold som gjelder? Anonymkode: 37e5f...1b8 Du kan ta med barna og kjøpe gaver til barn som vokser opp under dårlige økonomiske forhold. I år har vi via hjelp oss og hjelpe fått 2 barn å kjøpe til. Anonymkode: 91c5f...df7
Sommerkroppen 2029 Skrevet 22. november 2020 #27 Skrevet 22. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er for det første ingen motsetninger å både gi gaver til jul og gi bidrag til dem som sliter. Vi er heldigvis i en situasjon hvor vi kan gjør begge deler. For barn er og blir julegaver en stor del av julefeiringen og det er jo litt rart å lese at noen barn faktisk ikke reflekterer over at de er de eneste som har gaver under treet. Som sagt syns jeg det er viktig å gi barna opplevelsen av gleden ved å gi, både til foreldre og besteforeldre og til veldedige formål. Hi Anonymkode: 37e5f...1b8 Neida men for dem som kanskje ikke har så mye å rutte med, så holder det kanskje å gi til noen få. Gleden er personlig større når man kan gi en gave til et fremmed barn som trenger det, istedetfor svigerinnen min som har det meste fra før, dog kanskje i en annen farge...jeg skjønner poenget ditt, men synes likevel at det er tullete å bytte penger med voksne folk på den måten. For det er jo det man gjør. Hvis jeg forstår det du skriver rett, så har du god økonomi. Det er det jo ikke alle som har.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2020 #28 Skrevet 22. november 2020 3 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Neida men for dem som kanskje ikke har så mye å rutte med, så holder det kanskje å gi til noen få. Gleden er personlig større når man kan gi en gave til et fremmed barn som trenger det, istedetfor svigerinnen min som har det meste fra før, dog kanskje i en annen farge...jeg skjønner poenget ditt, men synes likevel at det er tullete å bytte penger med voksne folk på den måten. For det er jo det man gjør. Hvis jeg forstår det du skriver rett, så har du god økonomi. Det er det jo ikke alle som har. Jeg «bytter ikke penger» med andre voksne. Vi kjøper/lager gaver til hverandre, med flid om omtanke, for å glede. Du får det å gi gave til å høres kaldt og kynisk ut. Sånn er det ikke for alle. Det er veldig mye jeg får til jul som jeg aldri ville ha unnet meg selv. Og ting jeg aldri kunne skaffet meg selv, fordi det er laget av noen som ønsket å glede nettopp meg. Anonymkode: a8665...05c
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. november 2020 #29 Skrevet 23. november 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg «bytter ikke penger» med andre voksne. Vi kjøper/lager gaver til hverandre, med flid om omtanke, for å glede. Du får det å gi gave til å høres kaldt og kynisk ut. Sånn er det ikke for alle. Det er veldig mye jeg får til jul som jeg aldri ville ha unnet meg selv. Og ting jeg aldri kunne skaffet meg selv, fordi det er laget av noen som ønsket å glede nettopp meg. Anonymkode: a8665...05c Det er godt mulig jeg er kynisk, og jeg ser selvsagt andres side her. Dere voksne må jo gjerne bytte gaver med de andre voksne i din familie. Jeg er bare veldig glad for at vi har sluttet med det, for jo jeg anser det å kjøpe gave til hverandre kun er å bytte penger. Har man nok av sistnevnte, og er veldig glad i å handle så skjønner jeg deg. Men jeg forstår nok bedre din svigerinne, som foreslår å kutte ut dette. Jeg er nok også slik at jeg ikke er overmåte glad i å handle.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #30 Skrevet 23. november 2020 Mine søsken og jeg gir ikke gaver til hverandre. Vi gir til tante/onkelbarn. Vi bestemte for noen år siden, at istedenfor gaver til hverandre vil vi heller legge de pengene inn i det å gjøre noe koselig sammen. Bytur, konsert, middag og show osv. Det gir oss mye mer enn at vi kjøper sengetøy eller noe annet fornuftig til hverandre 😅 Men barna ser jo fortsatt at vi får gaver. Vi får gaver av mine foreldre, mannens foreldre, min bestemor, min steonkel, mannens tante, mannens søster, venner, av barna og av hverandre. Anonymkode: 95cf4...017
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #31 Skrevet 23. november 2020 3 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Det er godt mulig jeg er kynisk, og jeg ser selvsagt andres side her. Dere voksne må jo gjerne bytte gaver med de andre voksne i din familie. Jeg er bare veldig glad for at vi har sluttet med det, for jo jeg anser det å kjøpe gave til hverandre kun er å bytte penger. Har man nok av sistnevnte, og er veldig glad i å handle så skjønner jeg deg. Men jeg forstår nok bedre din svigerinne, som foreslår å kutte ut dette. Jeg er nok også slik at jeg ikke er overmåte glad i å handle. Jeg er ikke hi 😊 Men uansett, her er man forskjellig, og det er selvsagt greit. Jeg lager gjerne gaver, så dette er ting mottakerne ikke ville ha fått ellers og som de setter veldig stor pris på. Tilbake får jeg som regel ting som er kjøpt, men som jeg neppe hadde unnet meg selv å kjøpe, eller i det hele tatt kommet på. Det er veldig hyggelig, synes jeg 😊 Anonymkode: a8665...05c
Leverpostei Skrevet 23. november 2020 #32 Skrevet 23. november 2020 Jeg gir til mine barn, foreldrene mine, mannen, og tantebarn. Jeg får fra foreldrene mine og mannen + de aller beste gavene - barnas hjemmelagde. Jeg syns det er en fin ordning. Selv om vi har redusert antall voksengaver har jo barna utrolig stor glede av å gi oss det de har laget.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #33 Skrevet 23. november 2020 Vi kjøper kun gaver til tante/onkelbarn og våre foreldre. Selvsagt også egne barn. (Har ikke besteforeldre). grunnen er at vi alle har så utrolig mye ting, vi prøver å begrense ting i huset og begrense pengebruk og stress. Våre ungdommer kjøper gave til oss foreldre, hverandre og småsøsken. De må bruke egne penger og vi har sagt at tanken er mye viktigere enn at det koster mye. vi gir en liten oppmerksomhet til de voksne i familien. Pent innpakket kjeks/julegodt, i år får noen strikket tøfler/tykke sokker som de ønsker seg. En liten ting der regelen egentlig er at det skal kunne spises eller brukes opp! de små er flittige til å lage nisser/perlebrett og diverse som de pakker inn selv. vi har sluttet å gi gave til venninner osv. vi (og de fleste av våre venner) bruker førjulstiden til å kose oss, gjøre aktiviteter sammen og ikke ha så mye fokus på gavekjøp. Jeg skal i år kjøpe gaver til 7 tante/onkelbarn, en felles gave til mine foreldre, en felles til svigers og 2 hver til egne barn. Våre barn får ca 10 gaver hver på jul, mer enn nok. helt ærlig: vet du hvilken gave jeg gleder meg mest til hver jul? Gavene laget i barnehagen. De lager som regel julepynt, og jeg elsker å ha rare nisser og skakk julepynt framme! Anonymkode: 29757...dc4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. november 2020 #34 Skrevet 23. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mine søsken og jeg gir ikke gaver til hverandre. Vi gir til tante/onkelbarn. Vi bestemte for noen år siden, at istedenfor gaver til hverandre vil vi heller legge de pengene inn i det å gjøre noe koselig sammen. Bytur, konsert, middag og show osv. Det gir oss mye mer enn at vi kjøper sengetøy eller noe annet fornuftig til hverandre 😅 Men barna ser jo fortsatt at vi får gaver. Vi får gaver av mine foreldre, mannens foreldre, min bestemor, min steonkel, mannens tante, mannens søster, venner, av barna og av hverandre. Anonymkode: 95cf4...017 Opplevelser synes jeg virkelig er den beste gaven ♥️
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #35 Skrevet 23. november 2020 43 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Opplevelser synes jeg virkelig er den beste gaven ♥️ Jeg liker gaver med papir på også Blir aldri helt voksen, tror jeg Vi finner på ting med familien gjennom hele året uten å kalle det for gaver. Vil man være sammen finner man tid og anledning uansett. Anonymkode: 37e5f...1b8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. november 2020 #36 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg liker gaver med papir på også Blir aldri helt voksen, tror jeg Vi finner på ting med familien gjennom hele året uten å kalle det for gaver. Vil man være sammen finner man tid og anledning uansett. Anonymkode: 37e5f...1b8 Det ene er heldigvis ikke mer rett enn det andre😊
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #37 Skrevet 23. november 2020 21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Det ene er heldigvis ikke mer rett enn det andre😊 Nei? Det har jeg da virkelig ikke påstått! Anonymkode: 37e5f...1b8
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #38 Skrevet 23. november 2020 Jeg tenker det har litt med hva dere er vant til å gi og hvilke tradisjoner dere har rundt dette. Kjøper dere gaver bare for å kjøpe, er det ønsker på lista bare for å sette noe på ønskelista så tenker jeg det kan være greit å revurdere gaver til de voksne. I min familie så gir vi hverandre gaver pga at vi vil gi hverandre gaver, de trenger ikke å være dyre, fancy elle stå på noen ønskeliste. Jeg har gitt en gave til ett tantebarn som kostet meg 10kr, som min svoger ble like glad for og min søster irriterte seg over for de gjorde ikke noe annet enn å leke med den i hele romjula. Sånn kan det gå når tante ramler over 1kr salg i lekebutikken og hun vet dette passer. Hva ungen hadde på ønskelista det året aner jeg ikke, og gleden jeg så når tantebarnet åpnet gaven varmet meg. Om jeg hadde betalt 10kr eller 1000kr for den er det samme igrunn, jeg syns gavene skal passe den de er ment for. Det samme blir det med de voksne. Det må ikke være store og fine ting, det kan være en liten hjemmelaget ting som ikke koster meg mye. Jeg får hverjulaften tovede tøffler av min mor, hun skjønner fortsatt ikke at jeg vil ha det og blir like glad for det hvert eneste år. Jeg får tøffler flere ganger i året (bor i de hele året og sliter de ut) så hun syns ikke det er noen julegave i den forstand. Men for meg så er det ikke jul uten denne gaven og jeg trenger faktisk ikke andre gaver. Hun err ganske kreati, så det er alltid en haug av gaver som hun har laget. Selv tenåringene mine liker at mormor gir de en haug med hjemmelagede gaver. Hun har fått ønskelista av de i år,hun ble nesten litt irritert over at de bare hadde selbuvotter og nye raggsokker i år. Som de sier selv, så er det det de ønsker seg fra mormor, de har mange par, men de liker å få nye og det er noe spessielt når de tar på seg helt nye raggsokker på julaften. Enda gøyere blir det når det er farger og mønstere som kræsjer heltmed pentøyet de har på seg. Anonymkode: e73ec...db2
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. november 2020 #39 Skrevet 23. november 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei? Det har jeg da virkelig ikke påstått! Anonymkode: 37e5f...1b8 Men kjære tid, gidder du??!!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #40 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Men kjære tid, gidder du??!! Av samme grunn som deg sikkert. Komentarer (lik denne) som ikke har noe med temaet å gjøre og bare skrives for å få tråden til å handle om seg selv kan være irriterende. Anonymkode: b4418...b16
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. november 2020 #41 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Av samme grunn som deg sikkert. Komentarer (lik denne) som ikke har noe med temaet å gjøre og bare skrives for å få tråden til å handle om seg selv kan være irriterende. Anonymkode: b4418...b16 På hvilken måte da tenker du? Det er mange forskjellige som kommenterer her, og det må jo være lov å skrive meningen sin.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #42 Skrevet 23. november 2020 7 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: På hvilken måte da tenker du? Det er mange forskjellige som kommenterer her, og det må jo være lov å skrive meningen sin. Ja, men i utgangspunktet helst om temaet. Hva man skulle gi i gaver var ikke temaet, men en kommentar fra en bruker som daglig forsøker å dreie diskusjonen over på seg selv. Anonymkode: b4418...b16
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. november 2020 #43 Skrevet 23. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men i utgangspunktet helst om temaet. Hva man skulle gi i gaver var ikke temaet, men en kommentar fra en bruker som daglig forsøker å dreie diskusjonen over på seg selv. Anonymkode: b4418...b16 Man skriver jo gjerne ut ifra sin egen situasjon, og i mange tilfeller kan det være ok å høre hvordan andre løser ting. Man får gjerne ideer man aldri hadde tenkt over.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #44 Skrevet 23. november 2020 3 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Man skriver jo gjerne ut ifra sin egen situasjon, og i mange tilfeller kan det være ok å høre hvordan andre løser ting. Man får gjerne ideer man aldri hadde tenkt over. Det var ikke akkurat det som var tilfelle her. Anonymkode: b4418...b16
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #45 Skrevet 23. november 2020 7 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Opplevelser synes jeg virkelig er den beste gaven ♥️ Ja, det er helt gull! Og vi søskene bort litt fra hverandre, ser hverandre ikke så ofte og ingen av oss har voldsomt god råd, så med denne løsningen forplikter vi oss litt til å finne på noe sammen, og det er veldig koselig! Viktig å ta vare på søskenbåndet som voksen å 😊 Og våre foreldre er forberedt på at de må være barnevakter den helga vi setter av 😉 Anonymkode: 95cf4...017
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. november 2020 #46 Skrevet 23. november 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er helt gull! Og vi søskene bort litt fra hverandre, ser hverandre ikke så ofte og ingen av oss har voldsomt god råd, så med denne løsningen forplikter vi oss litt til å finne på noe sammen, og det er veldig koselig! Viktig å ta vare på søskenbåndet som voksen å 😊 Og våre foreldre er forberedt på at de må være barnevakter den helga vi setter av 😉 Anonymkode: 95cf4...017 Høres fantastisk ut 😊😊😊
Anonym bruker Skrevet 23. november 2020 #47 Skrevet 23. november 2020 NEI! Et stort og rungende NEI. Her får alle gaver, og de årene vi er alene bare kjernefamilien, kjøper vi ekstra mange gaver. Julaften uten å pakke opp gaver, er ikke skikkelig julaften for oss. Men det trenger ikke å være dyre gaver, og heller ikke noe billig "ræl" som går i stykker rett etter det er tatt ut av pakningen. Heldigvis er alle i familiene på begge sider enige om at både barn og voksne skal få gaver. Det kan være nyttige ting, mest av det forresten. Gjerne så enkelt som sokker, kjøkkenhåndkler, god olje osv. Og det kan være mer eller mindre "unyttige" , men morsomme eller kjekt-å-ha-ting. Det er noe vi ønsker oss, og noen overraskelser, og vi blir like glade for alt. Pakkeåpning på julaften er stor stas både for små og for store. Anonymkode: e4221...a00
Hengebukksvinet Skrevet 23. november 2020 #48 Skrevet 23. november 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: NEI! Et stort og rungende NEI. Her får alle gaver, og de årene vi er alene bare kjernefamilien, kjøper vi ekstra mange gaver. Julaften uten å pakke opp gaver, er ikke skikkelig julaften for oss. Men det trenger ikke å være dyre gaver, og heller ikke noe billig "ræl" som går i stykker rett etter det er tatt ut av pakningen. Heldigvis er alle i familiene på begge sider enige om at både barn og voksne skal få gaver. Det kan være nyttige ting, mest av det forresten. Gjerne så enkelt som sokker, kjøkkenhåndkler, god olje osv. Og det kan være mer eller mindre "unyttige" , men morsomme eller kjekt-å-ha-ting. Det er noe vi ønsker oss, og noen overraskelser, og vi blir like glade for alt. Pakkeåpning på julaften er stor stas både for små og for store. Anonymkode: e4221...a00 Så hjertens enig i dette👏👏👏
Anonym bruker Skrevet 24. november 2020 #49 Skrevet 24. november 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: NEI! Et stort og rungende NEI. Her får alle gaver, og de årene vi er alene bare kjernefamilien, kjøper vi ekstra mange gaver. Julaften uten å pakke opp gaver, er ikke skikkelig julaften for oss. Men det trenger ikke å være dyre gaver, og heller ikke noe billig "ræl" som går i stykker rett etter det er tatt ut av pakningen. Heldigvis er alle i familiene på begge sider enige om at både barn og voksne skal få gaver. Det kan være nyttige ting, mest av det forresten. Gjerne så enkelt som sokker, kjøkkenhåndkler, god olje osv. Og det kan være mer eller mindre "unyttige" , men morsomme eller kjekt-å-ha-ting. Det er noe vi ønsker oss, og noen overraskelser, og vi blir like glade for alt. Pakkeåpning på julaften er stor stas både for små og for store. Anonymkode: e4221...a00 Er du sikker på at alle de andre i familien er så fryktelig glade for dette som du er? Min mor er sånn som elsker gaver, jo mer jo ber og fra så mange som mulig. Jeg synes det er et overflod som ikke ligner grisen! Det er alltid vanskelig i en storfamilie å være den som foreslår en litt mer restriktiv linje, man blir gjerne sett på som kjip og gjerrig. Saken er kun den at det overhodet ikke er nødvendig med et overflod at pakker. Det finnes så uendelige mange andre måter å glede hverandre på. Men nå er nok jeg en av dem som til slutt bare fikk nok av pakkestyr og kav. Vi satt i 4 timer og åpnet gaver, og til slutt ble alle så lei at gavene ble slengt rundt til de forskjellige. Ingen fikk se hva de andre fikk, bare et stort kaos. Anonymkode: adc93...4e3
sug lut Skrevet 24. november 2020 #50 Skrevet 24. november 2020 Masse gaver, og gaver til alle, uansett alder, dvs barn, foreldregenerasjon, besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn, og så venner av barna, venner av de voksne, osv. Bøtter og spann og sekker og poser med gaver. Det skal bugne, og det skal være mye til alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå