Gå til innhold

Julegaver kun til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som praktiserer dette?

Svigerinnen min foreslo dette for oss i år, men jeg er virkelig ikke motet på det. 

For det første har jeg en barnslig glede av å få gaver. De trenger ikke å være flotte eller dyre, ofte kunne jeg godt kjøpt det selv, men det at noen har lagt innsats i å finne noe jeg setter pris på og spenningen med å åpne pakken er en liten glede som jeg ikke ønsker å slutte med. 

For det andre koser jeg med å både handle gaver og å pakke dem inn. I år får min mor en bok og abonnement på Hjemmet, ting jeg vet at hun ikke unner seg selv. Det gleder meg å gi henne dette. 

For det tredje, og viktigeste, er det viktig å lære barna gleden ved å gi. De trenger å se at andre også blir glade for gaver og at ikke hele julegavestyret handler om deres behov. I fjor var yngste med pappa og kjøpte en parfyme som jeg ønsket meg, og han flyttet rundt på gaven i hele desember, livredd for at jeg skulle finne den 😍det resulterte jo i at gaven dukker opp overalt hvor jeg var, men den sitrende gleden han viste da jeg pakket opp var helt ubetalelig. 

Hva gjør dere? Jo flere, jo bedre, eller er det måtehold som gjelder?

Anonymkode: 37e5f...1b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har avtale med min bror at vi bare kjøper til barna . Men vi voksne får gaver av foreldrene våre, og noe av barna,  og noen ganger av hverandre.  

Anonymkode: f4a8b...3ff

Skrevet

Jeg er enig med deg, selvfølgelig skal vi voksne også ha gaver. Jula handler ikke bare on barna, de må dele gleden med oss voksne 😉

Om jeg var deg ville jeg sagt: "Jeg er ikke enig i at bare barna skal få gaver, men jeg vet ikke alle er enige med meg. Om du ønsker at vi bare skal gi til hverandres barn og ikke hverandre så er det greit, men jeg kommer til å kjøpe gaver til alle de andre voksne i slekta for det er sånn jeg ønsker å ha det"

At du ikke får gave fra tante Turid betyr jo ikke at dere skal slutte å kjøpe til besteforeldre, den andre foreldren og andre tanter og onkler, og det betyr ikke at barna skal åpne pakke etter pakke på julaften uten å se foreldrene få en eneste en.

Anonymkode: 54005...fe5

Skrevet

Jeg forstår ikke ideen om at når man er voksen så skal man bare ha det kjipt - ikke gaver, ikke feire bursdag, ikke ditt og ikke datt. Vi lever bare en gang, og jeg har samme barnslige gleden av å både gi og få gaver. 

Anonymkode: f453c...21f

Skrevet

Jul handler ikke bare om barna og barn hae godt av å oppleve at andre også får. Vi kjøper til alle i familien, barn og voksne😊 

Anonymkode: cbc00...02e

Skrevet

Vi gjør det slik. Alle er fornøyde med ordningen. I ditt tilfelle hadde jeg forklart hva du tenker. Vår ordning fungerer fordi alle er enige og vi hygger oss mer med samværet enn gaver. Vi gir gjerne tid i form av å invitere venner og familie på en god middag eller vi reiser bort sammen. Det er på ingen måte riktig eller galt. Dere bør feire på den måten som er rett for dere. 

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi gjør det slik. Alle er fornøyde med ordningen. I ditt tilfelle hadde jeg forklart hva du tenker. Vår ordning fungerer fordi alle er enige og vi hygger oss mer med samværet enn gaver. Vi gir gjerne tid i form av å invitere venner og familie på en god middag eller vi reiser bort sammen. Det er på ingen måte riktig eller galt. Dere bør feire på den måten som er rett for dere. 

De fleste klarer begge deler. Gi gaver OG tilbringe tid med familie og venner. Tid er ikke en gave, men en selvfølgelighet i normale forhold 

Skrevet

Her gjør vi det sånn. Og nå var det mitt forslag, da jeg er enslig mor, og har ikke god råd. Og ikke minst så fikk jeg julepynt av de andre hvert eneste år. Ennå de vet at jeg hverken ønsker meg det, eller trenger det. Jeg er i 40 årene, og har all den julepynten jeg trenger. Det har jeg hatt i mange år. Er jo og over 10 år siden mine foreldre døde, var jo mye julepynt man arver da og.

Men jeg gir en liten oppmerksomhet til alle. Gjerne noe jeg har laget. 

Anonymkode: e7838...630

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste klarer begge deler. Gi gaver OG tilbringe tid med familie og venner. Tid er ikke en gave, men en selvfølgelighet i normale forhold 

Ok. Det fungerer godt for oss og heldigvis ingen fasit på jul, gaver eller hvordan julen feires

Skrevet

Her gjør vi det sånn. Og nå var det mitt forslag, da jeg er enslig mor, og har ikke god råd. Og ikke minst så fikk jeg julepynt av de andre hvert eneste år. Ennå de vet at jeg hverken ønsker meg det, eller trenger det. Jeg er i 40 årene, og har all den julepynten jeg trenger. Det har jeg hatt i mange år. Er jo og over 10 år siden mine foreldre døde, var jo mye julepynt man arver da og.

Men jeg gir en liten oppmerksomhet til alle. Gjerne noe jeg har laget. 

Anonymkode: e7838...630

Vi gir i år en julekurv med god kaffe, lesestoff, kryssord, kaffegodt, lokal eplemost, øl og barnas hjemmelagde konfekt. Leveres i førjulstiden og nytes når det måtte ønskes

Skrevet

Jeg liker også både å få og gi gaver. Jeg synes anonym ...fe5 hadde et godt forslag til et svar du kan gi. Og så kan du jo også tenke på at det kan hende hun har en grunn til å foreslå det, for eksempel dårlig råd.

Skrevet
22 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg liker også både å få og gi gaver. Jeg synes anonym ...fe5 hadde et godt forslag til et svar du kan gi. Og så kan du jo også tenke på at det kan hende hun har en grunn til å foreslå det, for eksempel dårlig råd.

Ja, jeg kommer til å si noe slikt. Og man kan jo aldri vite om det bunner i økonomiske problem, men de har begge trygge jobber og tar seg råd til det meste ellers. Jeg tror helst det handler om at hun ikke liker å styre med gaver, og det er greit, men jeg vil både få og gi gaver fra oss. 

Hi

Skrevet
27 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi gir i år en julekurv med god kaffe, lesestoff, kryssord, kaffegodt, lokal eplemost, øl og barnas hjemmelagde konfekt. Leveres i førjulstiden og nytes når det måtte ønskes

Så dere gir gaver, bare ikke på julaften?

Vi gir av vår tid hele året (i normale tider) og føler ikke for å begrense det til førjulstiden. Da er det jo normalt så mye annet som skjer. 

Jeg føler at det er viktig at barna lærer å gi bort ting også. Reagere de ikke på at ingen voksne får en enste gave på julekvelden?

Hi

Skrevet

Vi gir av vår tid hele året (i normale tider) og føler ikke for å begrense det til førjulstiden. Da er det jo normalt så mye annet som skjer. 

Jeg føler at det er viktig at barna lærer å gi bort ting også. Reagere de ikke på at ingen voksne får en enste gave på julekvelden?

Hi

Ingen reagerer på det. Barna gir bort ellers i året og når det gjelder tid så er det litt prekært da det må planlegges godt og settes av tid da vi bor spredt over hele Europa. Uansett.. Vi gjør det sånn og det fungerer godt for oss. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svigerinnen min foreslo dette for oss i år, men jeg er virkelig ikke motet på det. 

For det første har jeg en barnslig glede av å få gaver. De trenger ikke å være flotte eller dyre, ofte kunne jeg godt kjøpt det selv, men det at noen har lagt innsats i å finne noe jeg setter pris på og spenningen med å åpne pakken er en liten glede som jeg ikke ønsker å slutte med. 

For det andre koser jeg med å både handle gaver og å pakke dem inn. I år får min mor en bok og abonnement på Hjemmet, ting jeg vet at hun ikke unner seg selv. Det gleder meg å gi henne dette. 

For det tredje, og viktigeste, er det viktig å lære barna gleden ved å gi. De trenger å se at andre også blir glade for gaver og at ikke hele julegavestyret handler om deres behov. I fjor var yngste med pappa og kjøpte en parfyme som jeg ønsket meg, og han flyttet rundt på gaven i hele desember, livredd for at jeg skulle finne den 😍det resulterte jo i at gaven dukker opp overalt hvor jeg var, men den sitrende gleden han viste da jeg pakket opp var helt ubetalelig. 

Nei, da tar man jo gleden ut av julen. En del er jo gaver. 

Anonymkode: 100d5...d17

Skrevet

For min del hadde det vært helt topp! Vi voksne har som regel plenty nok av greier. Hadde det vært opp til meg, hadde vi også gitt penger til tenåringene i stedet for å kjøpe gaver. Slik det er i dag, plukker vi bare ting fra en ønskeliste (bestillingsliste) likevel, så det hadde vært utrolig mye enklere for alle parter om de bare kunne gå ut å kjøpe seg det de ønsket. Da hadde de kunnet få en stor ting i stedet for mange små. I mine øyne er det i grunnen bare meningsfylt å gi gaver til småbarn. Men skjønner at de fleste er uenig med meg, så da gjør vi det slik vi alltid har gjort det. 

Anonymkode: 75f25...ce8

Skrevet

Vi gjev berre til tante/onkelbarn og foreldra våre. Funkar fint for vår del. Er ikkje så oppteken av gåver, så held med nokre få. Eg har aldri likt å handle gåver, og slit når eg får ting som blir husefyll. Har samla oss mykje gjennom åra.

Skrevet

Vi gir gaver til egne barn og nieser og nevøer. Samt til egne foreldre. Søsken med partnere får ikke. Og vice versa. Passer meg utmerket. Det går nok penger ut i desember ifra før😉

Skrevet

Hi

Men barna kan jo fint lære at man ikke nødvendigvis må kjøpe gaver til hverandre, for å ha en koselig jul? Jeg synes det er tullete at voksne folk skal bytte gaver med hverandre. Spesielt om man har det man trenger. Da kan man jo heller gi en gave til foreninger som virkelig har bruk for det. Er mange fattige nordmenn som kunne trenge  et bidrag f.eks.

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ingen reagerer på det. Barna gir bort ellers i året og når det gjelder tid så er det litt prekært da det må planlegges godt og settes av tid da vi bor spredt over hele Europa. Uansett.. Vi gjør det sånn og det fungerer godt for oss. 

Nå vet ikke jeg om dere hsr familie eller venner annet enn foreldre og barn, men hvis dere harcdet kan det godt hende de misliker praksossen selv om de ikke sier noe om det. Det skal sterk rygg til å si at det varen dårlig idee og at man vil ha gave hvis en venninne foreslår å droppe julegavene. Jeg har to vennenner og e  mann som synes det er veldig vanskelig. Mannen får ingenting fra sin familie. Og venninnene mine har veldig liten familie. Om de ikke hadde fått gaver fra oss hadde de fått en gave til jul etter at brødrene deres fant ut at de skulle slutte med gaver til de voksne. Det er såpass leit at de kjøper og pakker inn nissegaver til seg selv for å ha følelsen av å få julegaver. Ingen av dem har orket å fortelle det eller foreslå til andre venner at de skulle ønske de fikk noen flere gaver.

Anonymkode: b4418...b16

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet ikke jeg om dere hsr familie eller venner annet enn foreldre og barn, men hvis dere harcdet kan det godt hende de misliker praksossen selv om de ikke sier noe om det. Det skal sterk rygg til å si at det varen dårlig idee og at man vil ha gave hvis en venninne foreslår å droppe julegavene. Jeg har to vennenner og e  mann som synes det er veldig vanskelig. Mannen får ingenting fra sin familie. Og venninnene mine har veldig liten familie. Om de ikke hadde fått gaver fra oss hadde de fått en gave til jul etter at brødrene deres fant ut at de skulle slutte med gaver til de voksne. Det er såpass leit at de kjøper og pakker inn nissegaver til seg selv for å ha følelsen av å få julegaver. Ingen av dem har orket å fortelle det eller foreslå til andre venner at de skulle ønske de fikk noen flere gaver.

Anonymkode: b4418...b16

Ikke greit hvis noen føler på det. Når det er sagt så tviler jeg sterkt på at noen av våre føler det slik. Mange av dem bor og lever i andre land hvor fokus på julegaver er mindre enn her. Barn i familien får selvsagt gaver. Så lenge vi i familien er fornøyd med ordningen så er det gull. 

Skrevet
1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men barna kan jo fint lære at man ikke nødvendigvis må kjøpe gaver til hverandre, for å ha en koselig jul? Jeg synes det er tullete at voksne folk skal bytte gaver med hverandre. Spesielt om man har det man trenger. Da kan man jo heller gi en gave til foreninger som virkelig har bruk for det. Er mange fattige nordmenn som kunne trenge  et bidrag f.eks.

Det er for det første ingen motsetninger å både gi gaver til jul og gi bidrag til dem som sliter. Vi er heldigvis i en situasjon hvor vi kan gjør begge deler. 

For barn er og blir julegaver en stor del av julefeiringen og det er jo litt rart å lese at noen barn faktisk ikke reflekterer over at de er de eneste som har gaver under treet. 

Som sagt syns jeg det er viktig å gi barna opplevelsen av gleden ved å gi, både til foreldre og besteforeldre og til veldedige formål. 

Hi

Skrevet

Det er for det første ingen motsetninger å både gi gaver til jul og gi bidrag til dem som sliter. Vi er heldigvis i en situasjon hvor vi kan gjør begge deler. 

For barn er og blir julegaver en stor del av julefeiringen og det er jo litt rart å lese at noen barn faktisk ikke reflekterer over at de er de eneste som har gaver under treet. 

Som sagt syns jeg det er viktig å gi barna opplevelsen av gleden ved å gi, både til foreldre og besteforeldre og til veldedige formål. 

Hi

Det tenker jeg og, hva slags barn synes ikke det er rart at bare de får gaver?? Og at de ikke læres til at det er stas å GI gaver, ikke bare FÅ?? Veldig merkelig...

Anonymkode: 100d5...d17

Skrevet

På siden til mannen min kjøper vi kun til barna. Tror det var vårt forslag. Vi har ikke så mye kontakt med de. 

På min side kjøper vi til søsken m/partnere + tantebarn 😁 

Anonymkode: 2456b...9cf

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Ikke noe for det nei

Anonymkode: 22d16...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...