Gå til innhold

Ja, da har man fått covid-19...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nøyaktig hva har jeg skrevet feil? Det er pr idag 128 innlagt i hele landet. 
Hvordan kan du da påstå at det ikke stemmer at nesten alle får det omtrent liks mildt som hi? 

Anonymkode: d64d0...f5c

Det er framleis svært få av befolkinga som er smitta, men dei som vert innlagde og treng intensivbehandling er svært sjuke. Eg har sjølv ein del års erfaring, og kollegaene mine har 20 -30 års erfaring frå sjukehus. Vi har hatt mange influensasesongar, men ikkje opplevd noko som liknar dette.  Du gløymer at "kun" 128 innlagde er etter rimeleg harde tiltak, kurva peika rett opp før ein stramma til.

 Du kjenner nokon som har hatt det mildt, eg kjenner tre på rundt 50 år, som har vore sjuk i fleire veker, og borte frå jobb i minst 2 mnd. Den sporty 40 åringen eg kjenner vart fortare frisk, men hadde svært ubehagelege pusteproblem då det stod på. (men andre i familien var lite plaga)

Til no er det svært liten andel av befolkninga som har vore sjuke, omslag 2-3 %, medan vi må opp i 60 -70 % for å få den mykje omtala flokkimmuniteten. Ingen av oss har vore gjennom infeksjonen før, og viruset er svært smittsomt og spreier seg fort. Eg les rapportar frå helsepersonell i andre land med meir uttbredd smitte, og det er ikkje lystelig lesing. Sjukehusa fyller seg opp. Ein reknar med at ein stor del av helsepersonellet i USA vil slite med PTSD i etterkant av dette. 

No er vi månader i frå å få ei verksam vaksine, og då meiner eg vi må stå løpet ut.  Vi må heile tida bruke skjøn på om enkelte tiltak kan koste meir enn nytten, men behov for fest og feiring får vi legge til sides ei stund til.

Til deg HI vil eg berre ynskje god betring! Eg håpar du vert skåna frå dei store problema, og er i den heilt klart største kategorien av smitta som har eit mildt forløp :)

Endret av soleia
*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤣🤣🤣 hysteri kalles det! Det er faktisk lov å bruke den hjernen man har fått utdelt. At du sliter med pusten har andre årsaker. Jeg har selv slitt med det lenge før det fantes corona og da har vi angst, panikk, lungebetennelse, kols, dårlig kondisjon mm

Anonymkode: 23995...b22

Herregud, du er jo ikkje klok...

Anonymkode: 155dd...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤣🤣🤣 hysteri kalles det! Det er faktisk lov å bruke den hjernen man har fått utdelt. At du sliter med pusten har andre årsaker. Jeg har selv slitt med det lenge før det fantes corona og da har vi angst, panikk, lungebetennelse, kols, dårlig kondisjon mm

Anonymkode: 23995...b22

Hva feiler det deg? Nå har ikke jeg slitt med pusten før korona, så dette er nytt, har heller ikke angst. Hva er det du vil oppnå?

Anonymkode: 9c917...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Denne grafen forteller meg at det var overdødelighet i mars/ april. Det er gammel nytt. Mediene har skrevet krigsoverskrifter om dette, men aldri kommet med noen analyse. Grafen du viser til viser feks bare tre år. Hvor vanlig er slike topper? Det ser ut som grafen kommer fra et høyere punkt enn både 2018 og 2019 viser. Kan underødelighet i disse årene forklare noe? At det var mange ekstra svake som hadde overlevd lenger enn vanlig? (Dette gjelder feks Sverige).

Og det aller viktigste funnet i grafen er status nå: det er ingen topp nå. Hvorfor? Er det fordi viruset har mutert? Hvorfor skal vi fortsette å ødelegge arbeidsplasser og psyken til folk om vi har helt normal dødelighet?

Anonymkode: d64d0...f5c

Ang kurva, så burde eg forklart at dipen på slutten der, som er markert med gult, er at ein tek høgde for forseinka innrapportering. Ein kan gå ut frå at kurva vil fylgje trenden og gå oppover ei stund til. Du kan sjå utvida kurve, og kurver frå enkeltland om du går inn på sida. 

Veit ikkje om eg orkar bruke så mykje meir tid på deg, for erfaring tilseier at folk  som sit heime i stova si og tykkjer dei er smartere enn andre som har dette som spesialfelt, er temmeleg faktaresistente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, soleia skrev:

Det er framleis svært få av befolkinga som er smitta, men dei som vert innlagde og treng intensivbehandling er svært sjuke. Eg har sjølv ein del års erfaring, og kollegaene mine har 20 -30 års erfaring frå sjukehus. Vi har hatt mange influensasesongar, men ikkje opplevd noko som liknar dette.  Du gløymer at "kun" 128 innlagde er etter rimeleg harde tiltak, kurva peika rett opp før ein stramma til.

 Du kjenner nokon som har hatt det mildt, eg kjenner tre på rundt 50 år, som har vore sjuk i fleire veker, og borte frå jobb i minst 2 mnd. Den sporty 40 åringen eg kjenner vart fortare frisk, men hadde svært ubehagelege pusteproblem då det stod på. (men andre i familien var lite plaga)

Til no er det svært liten andel av befolkninga som har vore sjuke, omslag 2-3 %, medan vi må opp i 60 -70 % for å få den mykje omtala flokkimmuniteten. Ingen av oss har vore gjennom infeksjonen før, og viruset er svært smittsomt og spreier seg fort. Eg les rapportar frå helsepersonell i andre land med meir uttbredd smitte, og det er ikkje lystelig lesing. Sjukehusa fyller seg opp. Ein reknar med at ein stor del av helsepersonellet i USA vil slite med PTSD i etterkant av dette. 

No er vi månader i frå å få ei verksam vaksine, og då meiner eg vi må stå løpet ut.  Vi må heile tida bruke skjøn på om enkelte tiltak kan koste meir enn nytten, men behov for fest og feiring får vi legge til sides ei stund til.

Til deg HI vil eg berre ynskje god betring! Eg håpar du vert skåna frå dei store problema, og er i den heilt klart største kategorien av smitta som har eit mildt forløp :)

Om du er sykepleier vet vel du at mange også blir svært syke av feks influensa også? Du sier at du aldri har vært borti liknende. Hva med 2017/2018 sesongen da det lå innlagt tilsammen 7600 mennesker med influensa? Det er fem ganger så mange som hittil har vært innlagt med korona. De var bare lagt inn for litt ekstra omsorg tenker du? Det er også normalt at både unge og eldre kan slite i lang tid etter sykdommer som kyssesyken, influensa mm. Dette er jo ikke noe nytt. 
 

Jeg forstår at det føles annerledes å gå på jobb når media og myndigheter spyr skremselspropaganda hver eneste dag. 

Anonymkode: d64d0...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, soleia skrev:

Ang kurva, så burde eg forklart at dipen på slutten der, som er markert med gult, er at ein tek høgde for forseinka innrapportering. Ein kan gå ut frå at kurva vil fylgje trenden og gå oppover ei stund til. Du kan sjå utvida kurve, og kurver frå enkeltland om du går inn på sida. 

Veit ikkje om eg orkar bruke så mykje meir tid på deg, for erfaring tilseier at folk  som sit heime i stova si og tykkjer dei er smartere enn andre som har dette som spesialfelt, er temmeleg faktaresistente.

Men du kan ikke svare for historiske tall som ikke er oppgitt? Hva vil du med å legge ut slike bilder av ting du selv ikke har forsket på? 
 

Nå er det både professorer, leger, helseøkonomer og epidemiloger som sier nøyaktig det samme som meg, så den hersketeknikker du forsøker på kan du gjerne bare droppe. 

Anonymkode: d64d0...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du kan ikke svare for historiske tall som ikke er oppgitt? Hva vil du med å legge ut slike bilder av ting du selv ikke har forsket på? 
 

Nå er det både professorer, leger, helseøkonomer og epidemiloger som sier nøyaktig det samme som meg, så den hersketeknikker du forsøker på kan du gjerne bare droppe. 

Anonymkode: d64d0...f5c

Du vil nesten bestandig finne både eksperter og "eksperter" som er enige med deg. Noen ganger kan det være vanskelig å vite hvem man skal høre på. Det virker som om du tror norske myndigheter, fhi og helsedirektoratet er med i en internasjonal konspirasjon. Mener du det og hva skulle de tjene på det?

Anonymkode: cee40...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du kan ikke svare for historiske tall som ikke er oppgitt? Hva vil du med å legge ut slike bilder av ting du selv ikke har forsket på? 
 

Nå er det både professorer, leger, helseøkonomer og epidemiloger som sier nøyaktig det samme som meg, så den hersketeknikker du forsøker på kan du gjerne bare droppe. 

Anonymkode: d64d0...f5c

Eg brukar hersketeknikken med å vise til offisielle sider og data, mener du?  Er ikkje så mange fagfolk som jamstiller influensa og Covid, men dei finnes sikkert.  Det finnes iallfall mange av denne kategorien som ikkje gjer det. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/zggnlr/inngripende-tiltak-mot-korona-er-noedvendige

 

Er det du som er tidlegare b22 og har fått ny annonymkode? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du tilgang til mini-pep (blåsefløyte), HI? Det kan hjelpe. Om du ikke har så er det mulig å bestille på nett igjen.

God bedring :)

Anonymkode: d280a...5f1

Oppdaga nyleg at det var noko som kallast blåse-flaske, som du kanskje kan nytte fram til du får ein ventil. Då brukar ein ein liten slange som ligg nedi ei flaske med vatn.  Mengde vatn avgjer kor stort mottrykk du puster mot.  Dette skal visst ha ganske god effekt mot moderate pusteproblem ved Covid.

Så här använder Du PEP-flaskan

1. Sitt bekvämt i en avslappnad ställning, gärna med stöd för armarna.
2. Placera slangen i munnen och slut läpparna tätt kring slangen.
3. Andas in något djupare än ett vanligt andetag.
4. Blås ut genom munnen med måttlig kraft så att det bubblar i flaskan. Töm inte lungorna helt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soleia skrev:

Eg brukar hersketeknikken med å vise til offisielle sider og data, mener du?  Er ikkje så mange fagfolk som jamstiller influensa og Covid, men dei finnes sikkert.  Det finnes iallfall mange av denne kategorien som ikkje gjer det. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/zggnlr/inngripende-tiltak-mot-korona-er-noedvendige

 

Er det du som er tidlegare b22 og har fått ny annonymkode? 

 

Hersketeknikk er å kalle andre dumme når de ikke er enig med deg: du skriver at jeg er faktaresistent. Og nå insinuerer du at jeg er en person jeg ikke engang aner hvem er? 
 

Du kan jo lese her hva professor og lege Mette Kalager sier feks. Hun etterlyser tall og grunnlag for at det som gjøres kan forsvares. Så kan du lese hva professor og helseøkonom Ivar Sønbø Kristiansen sier om situasjonen og hvordan man normalt veier kost/nytte, forventet gjenlevende levetid mot kostnad. 

Anonymkode: d64d0...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nei sliter ikke med leseforståelse men sliter å fatte deres redsel. At hun har positiv test trenger ikke å fortelle mye når de har gått ut at mange får en positiv test selv om den er negativ. En kompis fikk positiv test uten å ha tatt en test, den testen der må hver utrolig dyktig 🤣 og les deg opp hva en pandemi er, en corona er ingen pandemi. Og husk: dette er veldig viktig. Media jobber for staten, media kjører hardt på for å forårsake redsel og frykt. 
dette blir min siste mld her inne, men tenk litt selv for guds skyld. Alle reglene de har satt opp henger ikke på grep.! 2+2 kommer alltid til å hver 4

Anonymkode: 23995...b22

Jeg ønsker sjelden noen noe vondt, men jeg tror du hadde hatt godt av et opphold i en respirator. Kanskje det kunne gitt deg litt livsvisdom. 

Anonymkode: 9be3f...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker sjelden noen noe vondt, men jeg tror du hadde hatt godt av et opphold i en respirator. Kanskje det kunne gitt deg litt livsvisdom. 

Anonymkode: 9be3f...ff4

Wow du er ond du! Stygt menneske 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, soleia skrev:

Eg brukar hersketeknikken med å vise til offisielle sider og data, mener du?  Er ikkje så mange fagfolk som jamstiller influensa og Covid, men dei finnes sikkert.  Det finnes iallfall mange av denne kategorien som ikkje gjer det. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/zggnlr/inngripende-tiltak-mot-korona-er-noedvendige

 

Er det du som er tidlegare b22 og har fått ny annonymkode? 

 

Nei det er faktisk ikke det du, og hvorfor skulle jeg gjør det? 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow du er ond du! Stygt menneske 

Anonymkode: 23995...b22

Anonym ff4 ønsker deg livsvisdom... du ønsker død over flere tusen personer. Og du kaller henne et stygt menneske.

Logikken din er ikke blitt bedre i løpet av tråden...

Anonymkode: d280a...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Årlig dør det langt færre av influensa. Det høyeste tallet WHO presenterer, er 650.000 årlige dødsfall knyttet til influensa. Det er maks antall døde. Og det er på ett helt år. Covid-19 er mye farligere, og mer dødelig.  Dette er et faktum du ikke kan diskutere. Skru av YouTube, og les ordentlig faglitteratur 

Anonymkode: 8b4fe...ec4

Det er jo bare fordi ingen har imunitet mot korona enda, derfor er dødstallet høyere nå. Hadde ingen hatt imunitet mot influensa, så hadde nok dødstallene for det vært mye høyere for et år. 

Anonymkode: edcc6...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonym ff4 ønsker deg livsvisdom... du ønsker død over flere tusen personer. Og du kaller henne et stygt menneske.

Logikken din er ikke blitt bedre i løpet av tråden...

Anonymkode: d280a...5f1

Ønsker jeg død over flere tusen personer eller er det mediene og han helseministeren vi har som ikke har noen utdanning som sier det? 
det som går igjen og igjen er jo dere som ønsker å følge dugnad og hjelpe og roper størst av alt er kjærlighetene men viser gang på gang her inne på tråden at dere kjører dobbel moral. Gå igjennom tråden en gang til å se hvor flott dere skriver når en person er uenig med dere. 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker jeg død over flere tusen personer eller er det mediene og han helseministeren vi har som ikke har noen utdanning som sier det? 
det som går igjen og igjen er jo dere som ønsker å følge dugnad og hjelpe og roper størst av alt er kjærlighetene men viser gang på gang her inne på tråden at dere kjører dobbel moral. Gå igjennom tråden en gang til å se hvor flott dere skriver når en person er uenig med dere. 

Anonymkode: 23995...b22

Du bør begynne hos deg selv. Lære deg å forstå forskning, faktisk sette deg inn i forskning, lære deg å se helheten i samfunnet osv.

Du har skylapper på deg, ignorerer absolutt alt annet enn det du selv ønsker å se. Da er det umulig å diskutere med deg, for du kan ikke tas på alvor når du ikke en gang har forstått de mest elementære ting rundt dette viruset eller pandemien eller de følgene det får for samfunnet enten man velger restriksjoner eller å åpne helt opp. Du har ikke forstått det mest elementære, og da misforstår du dessverre også resten.

 

Anonymkode: d280a...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nei sliter ikke med leseforståelse men sliter å fatte deres redsel. At hun har positiv test trenger ikke å fortelle mye når de har gått ut at mange får en positiv test selv om den er negativ. En kompis fikk positiv test uten å ha tatt en test, den testen der må hver utrolig dyktig 🤣 og les deg opp hva en pandemi er, en corona er ingen pandemi. Og husk: dette er veldig viktig. Media jobber for staten, media kjører hardt på for å forårsake redsel og frykt. 
dette blir min siste mld her inne, men tenk litt selv for guds skyld. Alle reglene de har satt opp henger ikke på grep.! 2+2 kommer alltid til å hver 4

Anonymkode: 23995...b22

Du lovte...

Anonymkode: bef51...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker jeg død over flere tusen personer eller er det mediene og han helseministeren vi har som ikke har noen utdanning som sier det? 
det som går igjen og igjen er jo dere som ønsker å følge dugnad og hjelpe og roper størst av alt er kjærlighetene men viser gang på gang her inne på tråden at dere kjører dobbel moral. Gå igjennom tråden en gang til å se hvor flott dere skriver når en person er uenig med dere. 

Anonymkode: 23995...b22

Ja, følg dine egne råd, du...

Gå gjennom tråden og legg spesielt merke til at det er du som kaller andre for hysteriske, blinde høner, saueflokk.

Og at du råder andre til å bruke den hjernen de har. Spesielt dette siste rådet bør du følge selv, bruk den til å skaffe deg litt faktisk kunnskap, både om helse, koronaviruset og sykdommen den fører til, pandemi generelt og denne spesielt og ikke minst - elementær samfunnskunnskap om det samfunnet og den verden du lever i. Logg av forumet og bruk heller litt mer tid på å tilegne deg litt faktakunnskap.

Anonymkode: d280a...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker jeg død over flere tusen personer eller er det mediene og han helseministeren vi har som ikke har noen utdanning som sier det? 
det som går igjen og igjen er jo dere som ønsker å følge dugnad og hjelpe og roper størst av alt er kjærlighetene men viser gang på gang her inne på tråden at dere kjører dobbel moral. Gå igjennom tråden en gang til å se hvor flott dere skriver når en person er uenig med dere. 

Anonymkode: 23995...b22

Hvilken utdanning har du da, som gjør at vet bedre enn de som bestemmer? Du vet tydeligvis ikke at helseministeren rådfører seg med andre med kunnskaper om dette, noe som gjør at han selvfølgelig og får endel kunnskaper om dette.

Anonymkode: d3f54...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, følg dine egne råd, du...

Gå gjennom tråden og legg spesielt merke til at det er du som kaller andre for hysteriske, blinde høner, saueflokk.

Og at du råder andre til å bruke den hjernen de har. Spesielt dette siste rådet bør du følge selv, bruk den til å skaffe deg litt faktisk kunnskap, både om helse, koronaviruset og sykdommen den fører til, pandemi generelt og denne spesielt og ikke minst - elementær samfunnskunnskap om det samfunnet og den verden du lever i. Logg av forumet og bruk heller litt mer tid på å tilegne deg litt faktakunnskap.

Anonymkode: d280a...5f1

Ja og det rådet der har jeg gjort for lenge siden da jeg følger med på verdens basisk. Når leger i andre land som har høyere tall av smitte og døde går ut og sier at de er tvungen til å sette covid-19 som død diagnose når pasienten døde av andre ting sier jo seg selv at det er noe som er spinn hakkende gale. Og som jeg skreiv i tidligere innlegg at hvis du får en positiv test og dør senere innen 30 dager av andre årsaker, og må da sette covid som døds årsak. 
min fakta kunnskap har økt da jeg har stilt spørsmål tegn til tiltakene de setter. Som f eks på min jobb, man har ikke lov å servere kaffe men vann går helt fint.. man får ikke stå i ett lokal men sitte får fint. For viruset er så smart og kan ikke angripe når man sitter men med en gang man står så angriper det.. jævlig smart virus dette! 
vi får ha 5 nære personer å omgås uten om de vi bor samen med, og de vi kan omgås med får ha 5 personer osv, + mann har de man jobber sammen med.. det blir mange personer til slutt bare der.. 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken utdanning har du da, som gjør at vet bedre enn de som bestemmer? Du vet tydeligvis ikke at helseministeren rådfører seg med andre med kunnskaper om dette, noe som gjør at han selvfølgelig og får endel kunnskaper om dette.

Anonymkode: d3f54...727

Når han strammer enda mer enn det anbefales i andre land som har enda høyere smitte og dødsfall og får kritikk for det ja da kan vist veldig mye. Når leger går ut og sier at desse reglene henger ikke på grep. Danmark har nå innsett at munnbind har ingen virkning. I Bulgaria har dødeligheten økt selv om folk bruker munnbind.. skal jeg fortsette? 
https://www.nrk.no/norge/norske-leger-stotter-omstridt-opprop-om-a-fjerne-smitteverntiltakene-1.15203335

 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når han strammer enda mer enn det anbefales i andre land som har enda høyere smitte og dødsfall og får kritikk for det ja da kan vist veldig mye. Når leger går ut og sier at desse reglene henger ikke på grep. Danmark har nå innsett at munnbind har ingen virkning. I Bulgaria har dødeligheten økt selv om folk bruker munnbind.. skal jeg fortsette? 
https://www.nrk.no/norge/norske-leger-stotter-omstridt-opprop-om-a-fjerne-smitteverntiltakene-1.15203335

 

Anonymkode: 23995...b22

Jeg spør igjen, hvilken utdanning har du som gjør at du vet bedre enn de som bestemmer?

Anonymkode: d3f54...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør igjen, hvilken utdanning har du som gjør at du vet bedre enn de som bestemmer?

Anonymkode: d3f54...727

Man trenger ingen utdanning for å forstå hva som foregår nå. Jeg klare å tenke selv jeg, jeg trenger ikke å ha noen som bestemmer hva jeg får lov til å ikke for lov til å gjør. Det er noe som kalles for menneske rettigheter og de tiltakene som er kommet nå bestrider grunnloven og våre rettigheter. Så utdanning har ingenting med dette å gjør men kunnskap. Er rart hva man lærer av å snakke med andre som har utdanning i helse ser du. 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta ett eksempel til, min datter er i korpset og hvert år spiller de ute mens det er julegran tenning. I år ble det avlyst men å gå på trampoline parken med hele gjengen er ikke avlyst.. 

Anonymkode: 23995...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...