Gå til innhold

Hensyn til gjest sitt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Milfy Way skrev:

Har hørt fra flere som følger lavkarbokosthold at de kun spiser grønnsaker som vokser OVER jorden, og ikke under. Det vil si at alt som beter, gulrøtter og lignende utgår. Og det er grønnsaker som vokser under jorden som er billigst. 

Ja, men det handler om personlige valg innenfor et kosthold. Lavkarbo er er kosthold der under 26%E er karbohydrater. Det er rom for å tilpasse seg til menyen framfor å forlange at menyen tilpasses en selv. Spesielt hvis man bare spiser ett av dagens måltider hos andre.

Anonymkode: 8ae49...def

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om de oppfører seg ordentlig eller ikke. Orker ikke føringer til hva jeg skal servere av sunne, friske mennesker, men det hender likevel at jeg har noe i bakhand. Blir litt som å ha te i huset til dem som ikke drikker kaffe.

Skrevet
1 minutt siden, prekæs skrev:

Spørs om de oppfører seg ordentlig eller ikke. Orker ikke føringer til hva jeg skal servere av sunne, friske mennesker, men det hender likevel at jeg har noe i bakhand. Blir litt som å ha te i huset til dem som ikke drikker kaffe.

Te er litt lettere da - det er bare å kjøpe en pakke Earl grey og ha det i skapet. Det kan stå lenge uten å bli ødelagt. Det er ikke slik at tedrikkere forlanger å tilpasse hele menyen til vanen sin :) Jeg er selv en tedrikker, men forlanger ikke at vertskapet har te tilgjengelig. Drikker da vann, brus eller noe annet i stedet for kaffe. Men veldig hyggelig hvis de har en eller annen slags te (bryr meg ikke hvilken type). 

Skrevet

Det kommer nok litt an på både vertskap og den som er gjest. 

Jeg har venninner som er vegetarianere, og da tilpasser jeg til det, jeg har også venninner som lever på spesielle dietter pga sykdom. Når de kommer, spør jeg selvsagt hva de kan spise og ikke. Men det er noe med tilnærmingen også - sier de 'du må kjøpe ditt og lage datt på den bestemte måten' kjenner jeg motviljen brer seg på en helt annen måte enn hvis de f.eks sier 'ikke tenk på meg, jeg kan ta med meg noe'. Da får jeg straks mer lyst til å strekke meg langt. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det handler om personlige valg innenfor et kosthold. Lavkarbo er er kosthold der under 26%E er karbohydrater. Det er rom for å tilpasse seg til menyen framfor å forlange at menyen tilpasses en selv. Spesielt hvis man bare spiser ett av dagens måltider hos andre.

Anonymkode: 8ae49...def

Prøv å fortelle det til en av fanatikkerene...

Det er mer sansynlig at de "må" spise karbofritt til middag og så hive innpå boller etterpå forde de "må jo kunne unne seg litt".

Anonymkode: be8de...24e

Skrevet

Jeg tar hensyn så langt kunnskapen rekker, så spør jeg. Men er det noe som blir for komplisert, så sier jeg hva jeg skal lage, og så må vedkommende evt ta med seg noe som kan tilberedes og forsyne seg av det vi har som de kan spise. Eller ha med ferdig. 

Anonymkode: 53d40...43d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tar hensyn så langt kunnskapen rekker, så spør jeg. Men er det noe som blir for komplisert, så sier jeg hva jeg skal lage, og så må vedkommende evt ta med seg noe som kan tilberedes og forsyne seg av det vi har som de kan spise. Eller ha med ferdig. 

Synes også det er en uting å forvente at vertskapet skal handle inn igjen lage dobbelt/trippelt. 

Så jeg sier alltid i fra om allergier, og at jeg kan ta med eget. Så får de selv velge å tilby alternativer om de vil det. 

Skrevet

Jeg er ikke så tilhenger av å tilrettelegge for livsstilsvalg. Men inviterer man en person på middag og man vet personen ikke spiser endel matvarer så vil man jo lage noe denne personen kan spise, hvis ikke er det ingen vits å invitere. 😊 Jeg tenker man fint kan lage middag og tilbehør slik at man kan møte gjestenes «diett» kall det hva du vil. Koldtbord er en fin ting da. 

Anonymkode: de7db...ce6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å unngå at jeg misforstår her. Det du sier er at siden HI ikke svarer i sin egen tråd slik du ønsker hun skal gjøre, så velger du å såre henne slik du å kunne manipulere henne nok til å vinkle tråden slik du ønsker?  

Anonymkode: 69442...da0

Nei. Du misforstår nok likevel. 

Gjest Forumassistent
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Forumansvarlig

Skrevet

Jeg tilrettelegger gjerne for gjester som kommer. Allergier tas i alle fall hensyn til. Tar også hensyn til andre ting som religion, vegetarianer og dietter/livsstilsvalg som lett lar seg tilpasse. Jo færre gjester, jo mer tilpasset kan jeg bli. Men skal jeg ha et stort selskap med mange personer så kan jeg ikke finlese oppskrifter og innholdsfortegnelser for å tilpasse til dietter. Jeg kan ha litt av hvert slik at alle kan forsyne seg av noe, men jeg kan ikke ha et fullverdig måltid til alle. Blir det for komplekst ender det jo med at folk ikke orker å invitere på måltider. Det er jo ikke alle som er glad i å lage mat og da kan det oppleves som et stort hinder med alt som skal tas hensyn til i detaljer (som maisenna-mel i sausen, om man ikke skal lage til en med cøliaki da). Har man venner som bare skal ha så og så mye proteiner må de selv holde orden på hva de forsyner seg av. Det er ikke alle som lager mat som kan stå med avanserte matematiske formler for å tilpasse alle. 

Anonymkode: d59d9...c8a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et vanlig lavkarbokosthold inneholder alle grønnsaker og noe frukt.

Anonymkode: 9bf73...9c8

Et vanlig lavkarbokosthold er ikke «vanlig».

Anonymkode: 67f53...e0c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et vanlig lavkarbokosthold er ikke «vanlig».

Anonymkode: 67f53...e0c

Det er det vel, lavkarbo inneholder alle typer mat, det bare spises færre karbohydrater.

Anonymkode: 9bf73...9c8

Skrevet

Jeg spiser lavkarbo.  Jeg er også i stand til å tilpasse meg andre mennesker.  

Når jeg inviterer andre på besøk tar jeg hensyn til deres allergier/dietter/religion/smak.  Det går vanligvis helt greit.  Tilpasningen kan være så enkel som å ikke blande ingredienser før servering, altså i stedet for en stor, bladet salat har jeg grønnsaker i en bolle, oppskåret skinke i en bolle, ostebiter i en bolle og dressing i en liten mugge.  Da har jeg tatt hensyn til vegetarianeren, muslimen, den laktose-intolerante og den som går på lavkalori-diett kun ved å bruke mange serveringsskåler.  Null stress.  

Når andre inviterer meg så svarer jeg om jeg blir spurt om mat-ønsker på forhånd.  Om noen har laget noe som er veldig høykarbo begrenser jeg inntaket mitt.  Om noen har bakt kake med sukker/hvetemel så takker jeg nei.  Om noen serverer sukker-brus spør jeg etter vann.  

Jeg spiser lavkarbo fordi jeg etter mange år som overvektig opplever at det faktisk får meg til å gå ned i vekt.  Andre får spise det de vil for min del.  Jeg er ingen misjonær, om noen spør meg om råd angående lavkarbo-kosthold så svarer jeg.    

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...