Gå til innhold

Hensyn til gjest sitt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig, og det er ikke første gang, er mer regelen enn unntaket.

Anonymkode: 90ceb...729

Det blir jo vanskelig for oss å svare på, jeg er en som alltid tilrettelegger. 

Anonymkode: 0b066...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men spørsmålet mitt er det samme, og det gidder dere ikke å svare på.

Hvorfor tilpasse for noen og ikke andre når det ligger helsemessige årsaker til grunne.

Har ikke noe problem med å ta med egent, men syns det blir for galt at jeg må gjøre det når verten gjør ekstremt mye for å tilpasse for andre

Men lavkarbo....er det ikke noe du kan spise da? Utenom brød og sånn? Noe kan du vel ha?

Skrevet
1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men lavkarbo....er det ikke noe du kan spise da? Utenom brød og sånn? Noe kan du vel ha?

Selvfølgelig, jeg kan spise det meste, men spiser liksom ikke bare kjøtt.
Er vist veldig populært for tiden å blande grønnsakene finhakket oppi coscos, ris og slikt, og har kun det som tilbehør, og det kan jeg ikke spise. Grunnen til at de gjør det er at da blir det visstnok ett fullverdig måltid for hun som er veganer, som de faktisk snakker med og spør hva hun kan og ikke kan spise. For min del hadde det vært enkelt, ta av litt av grønnsakene før de blandes i risen/coscosen/hva det når er. Hadde vært en fordel om saus ble jevnet med maizena istedenfor hvetemel siden da trenger man mindre og karbo innholdet blir lavere, men det er ikke så viktig, kan fint klare meg med lite saus.

Og så videre, og så videre.

Ønsker bare å bli spurt på lik linje med andre

Skrevet

Du prøver å få til en generell debatt her inne, men du henviser hele tiden til dine egne opplevelser med folk du kjenner og så generaliserer du dine opplevelser til å gjelde "alle". Ingen her inne kan gi deg det svaret du leter etter, for vi er ikke hun/ han/ de som inviterer deg uten å ta hensyn.

Skrevet

jeg tar alltid hensyn til allergier, men ikke dietter. Lavkarbo/middelhavs etc er eksempler på dette. Jeg prøver jo å tilrettelegge noe, eks. serverer ikke svinekjøtt når min leddgiktplagede tante kommer på middag...men vet ikke om jeg hadde laget lavkarbo spesial. Kanskje det er lettere om du inviterer på middag eller tar med deg mat om utfordringene er så store? Har en hyperallergisk venn som gjør sistnevnte, litt for å være sikker og trygg på at det er "safe" mat og litt fordi det er omtrent umulig å kokke for vedkommende....  

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Havremelk er det veganere bruker, ikke nødvendigvis det på lavkarbo.
Det som bruker chiafrø pleier å bruke det til frokost eller lunsj, ikke middag

Ok. Det var ikke tenkt som konkrete eksempler fra en bestemt diett...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men spørsmålet mitt er det samme, og det gidder dere ikke å svare på.

Hvorfor tilpasse for noen og ikke andre når det ligger helsemessige årsaker til grunne.

Har ikke noe problem med å ta med egent, men syns det blir for galt at jeg må gjøre det når verten gjør ekstremt mye for å tilpasse for andre

Da er det vel sånn at akkurat den verten ikke liker deg da, og håper du blir hjemme. Hvem vet hvorfor han/hun har sine favoritter.

Skrevet
12 minutter siden, Pashla skrev:

Da er det vel sånn at akkurat den verten ikke liker deg da, og håper du blir hjemme. Hvem vet hvorfor han/hun har sine favoritter.

Hva ønsker du å oppnå med å komme med ett slikt svar? 

Anonymkode: 69442...da0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor kan de ikke spørre på samme måte de spør de som er vegetarianere/veganere?

Jeg spør ikke en vegetarianer hva de kan spise og ikke. De får kokt egg i stedet for kjøtt, fugl eller fisk, og samme tilbehør.

Anonymkode: f1c8a...060

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva ønsker du å oppnå med å komme med ett slikt svar? 

At HI slutter å bruke denne verten som eksempel på at "alle" eller "folk generelt" ikke tilrettelegger. Det er det vel like mange svar på som det er mennesker. Og ett av svarene kan være at vedkommende rett og slett ikke bryr seg nok om gjesten. 

Skrevet

Jeg har matallergi, og selv til nærmeste familie, så må jeg ha med mat. Da de ikke tilrettelegger. Nå har jeg mer enn en allergi og, så er veldig vant til å ta med selv. 

Og hvorfor ikke de vil tilrettelegge noe for deg, må du spørre de om.

Hadde noen som spiste lavkarbo kommet til meg, så hadde jeg laget noe kjøtt, med varierte grønnsaker, saus, og så poteter til oss andre. Lager og ofte sopp i fløte. Jeg prøver jo å lage mat alle kan spise. 

Anonymkode: eb2c6...c93

Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så dersom man gjør det for å ha kontroll over migrene og blodsukker (som jeg nevnte i hovedinnlegget) så skiter folk i det, men dersom folk tar livsstilsvalg som vegetarianer/veganer uten helsemessige grunner så skal det tas hensyn til?

Hva er logikken i det?

Du får bare innse at hva akkurat  du spiser en komplett uinteressant for andre. 

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor akkurat lavkarbo er så vanskelig. Bare å lage ekstra grønnsaker og eventuelt droppe sausen om den er laget med hvetemel. Kanskje en liten kladd med smør til som saus erstatning. Er virkelig ikke vanskeligere enn det! Ikke er det dyrt heller med litt ekstra blomkål. 

Anonymkode: 01fac...c3c

Skrevet
6 timer siden, Pashla skrev:

At HI slutter å bruke denne verten som eksempel på at "alle" eller "folk generelt" ikke tilrettelegger. Det er det vel like mange svar på som det er mennesker. Og ett av svarene kan være at vedkommende rett og slett ikke bryr seg nok om gjesten. 

For å unngå at jeg misforstår her. Det du sier er at siden HI ikke svarer i sin egen tråd slik du ønsker hun skal gjøre, så velger du å såre henne slik du å kunne manipulere henne nok til å vinkle tråden slik du ønsker?  

Skrevet

«Det er heller regelen enn unntaket» skriver du. Hvor ofte spiser du der egentlig? Hva med å invitere til deg heller? Så velger du hva som skal serveres. Lavkarbokosthold er dyrere og vanskeligere å legge til rette for enn vegetarianere. Vi inviterer helst folk uten matnykker da vi liker å lage mat.

Anonymkode: 68b82...d1d

Skrevet

Å diske opp lavkarbo gidder jeg faktisk ikke, det er langt unna det jeg spiser til vanlig og dermed styrete å tilrettelegge. Vegetarisk og vegansk er det samme som jeg spiser til vanlig, bare uten kjøtt/animalske produkter. Null stress. Særlig vegetarisk er enkelt, det spiser vi jo selv flere ganger i uka.

Anonymkode: 8ae49...def

Skrevet

Jeg spiser lavkarbo og har aldri noe problem når jeg er på besøk. Familie pleier å lage noe alle kan spise, som feks taco eller koldtbord der alle tar det de vil ha. Hos andre så så spiser jeg kjøtt/grønnsaker eller har med mat selv.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig, jeg kan spise det meste, men spiser liksom ikke bare kjøtt.
Er vist veldig populært for tiden å blande grønnsakene finhakket oppi coscos, ris og slikt, og har kun det som tilbehør, og det kan jeg ikke spise. Grunnen til at de gjør det er at da blir det visstnok ett fullverdig måltid for hun som er veganer, som de faktisk snakker med og spør hva hun kan og ikke kan spise. For min del hadde det vært enkelt, ta av litt av grønnsakene før de blandes i risen/coscosen/hva det når er. Hadde vært en fordel om saus ble jevnet med maizena istedenfor hvetemel siden da trenger man mindre og karbo innholdet blir lavere, men det er ikke så viktig, kan fint klare meg med lite saus.

Og så videre, og så videre.

Ønsker bare å bli spurt på lik linje med andre

Du spiser LAV-karbo, ikke NULL-karbo.

Du kan droppe sausen hvis den lille skjema med saus er det som velter lasset. Du trenger heller ikke hive innpå couscous blandet med grønnsaker. Ta LITT og spis litt mer av det andre.

Uansett er det vel ikke SÅÅÅÅ ofte du er bedt bort på middag OG grønnsakene er blandet med risen. I et store og hele er vel dette noe som skjer noen få ganger. Da kan du tilrettelegge for deg selv ved å spise minimalt av akkurat det.

Anonymkode: 5fb38...632

Skrevet

Jeg får litt dårlige vibber når du misjonerer for lavkarbodietten din allerede i aller første innlegg. Kanskje det er dette som er problemet når du er på besøk? At vertskapet er drittlei av å høre hvor bra lavkarbo er, og at alle bør spise det? 

Du skriver at man kan jevne ut sausen med maizena, lage maten sånn og sånn. Jeg synes det blir for kravstort, ærlig talt. Hvis man skal detaljstyre hvordan vertskapet skal tilberede maten, så er man ute og kjøre. Ja, det er enklere med vegetarisk enn lavkarbo. Hvorfor?

Vegetarisk er bare EN slag matvane - altså alt unntatt kjøtt. Så man kan bruke absolutt alle andre matvarer så lenge det ikke er kjøtt. Man kan da lage masse salat, poteter, saus +++ som personen kan spise. Lavkarbo er mange forskjellige typer - LCHF, Atkins, keto, smartkarbo og så videre. Noen spiser masse fett og nesten null karbohydrater, noen spiser ikke sånne og sånne grønnsaker, noen spiser mer karbohydrater, men av bestemt type. Man må saumfare alle matvarer man bruker, også olje/smør man bruker i pannen, alle halvfabrikata osv, beregne hvor mange gram karbo det blir og så videre. Vanvittig styr. 

Skrevet

Man kan ikke ta MER av kjøtt og grønnsaker. Man kan la være å spise pasta/poteter/ris, men man kan likevel ikke ta mer enn «sin del» av det andre. Ta med egen mat om nødvendig.

Skrevet

Jeg tilrettelegger. Har en med cøliaki og en med melkeallergi i nær omgangskrets og tilrettelegger alltid. Hun med cøliaki har jeg satt at en egen skuff til på kjøkkenet, og øver meg stadig på bakverk alle kan spise og ikke serverer henne «spesialmat». Hadde også tilrettelagt for lavkarbo. 

Anonymkode: d1322...248

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke ta MER av kjøtt og grønnsaker. Man kan la være å spise pasta/poteter/ris, men man kan likevel ikke ta mer enn «sin del» av det andre. Ta med egen mat om nødvendig.

Dette. Det er provoserende at en gjest tar mer av den dyreste maten enn andre gjester, slik at det blir mindre på dem. Kjøtt er vanvittig dyrt i Norge (nå snakker jeg om rent kjøtt, ikke kjøttdeig og lignende). Blir veldig dyrt i lengden hvis gjesten kun skal spise kjøtt og fancy grønnsaker som også koster mye. For grønnsaker som koster lite (poteter, gulrøtter, kålrot, rødbeter) kan folk på lavkarbo ikke spise. 

Skrevet
Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Dette. Det er provoserende at en gjest tar mer av den dyreste maten enn andre gjester, slik at det blir mindre på dem. Kjøtt er vanvittig dyrt i Norge (nå snakker jeg om rent kjøtt, ikke kjøttdeig og lignende). Blir veldig dyrt i lengden hvis gjesten kun skal spise kjøtt og fancy grønnsaker som også koster mye. For grønnsaker som koster lite (poteter, gulrøtter, kålrot, rødbeter) kan folk på lavkarbo ikke spise. 

Jo, det kan de. Men de vil ikke. Av de grønnsakene du lister opp er det bare poteter som har mye karbo. Og på lavkarbo bør man begrense potet. Men ikke nødvendigvis kutte ut helt. Gulrøtter, beter og kålrot kan spises.

Det er faktisk rom for en hel del karbo innenfor definisjonen av lavkarbo. Men det er morsommere å være sær.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan de. Men de vil ikke. Av de grønnsakene du lister opp er det bare poteter som har mye karbo. Og på lavkarbo bør man begrense potet. Men ikke nødvendigvis kutte ut helt. Gulrøtter, beter og kålrot kan spises.

Det er faktisk rom for en hel del karbo innenfor definisjonen av lavkarbo. Men det er morsommere å være sær.

Har hørt fra flere som følger lavkarbokosthold at de kun spiser grønnsaker som vokser OVER jorden, og ikke under. Det vil si at alt som beter, gulrøtter og lignende utgår. Og det er grønnsaker som vokser under jorden som er billigst. 

Skrevet
Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Har hørt fra flere som følger lavkarbokosthold at de kun spiser grønnsaker som vokser OVER jorden, og ikke under. Det vil si at alt som beter, gulrøtter og lignende utgår. Og det er grønnsaker som vokser under jorden som er billigst. 

Dette er jo en av grunnene til at mange på lavkarbo får så mye pes, fordi mange feil inntrykk av hva som spises på lavkarbo. Det er bare de strengeste formene for lavkarbo, som f.eks ketolyse som ikke skal spise grønnsaker som vokser under jorden. Et vanlig lavkarbokosthold inneholder alle grønnsaker og noe frukt.

Anonymkode: 9bf73...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...