Gå til innhold

Hensyn til gjest sitt kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har lur på en stund.

Dersom noen er på besøk, hvorfor tas det alltid hensyn dersom en person er vegetarianer/veganer, men ikke dersom en lever på lavkarbo?

Bare for å ha sagt det, et lavkarbo kosthold er IKKE bare snakk om å leve på kjøtt og egg.
Det består av veldig mye grønnsaker også, bare enkelte grønnsaker som utgår.
Lavkarbo har også en veldig god effekt for personer med diabetes/er i risikosonen for å få diabetes, samt har også for mange veldig  effekt på migrene.

Anonymkode: 90ceb...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting jeg har lur på en stund.

Dersom noen er på besøk, hvorfor tas det alltid hensyn dersom en person er vegetarianer/veganer, men ikke dersom en lever på lavkarbo?

Bare for å ha sagt det, et lavkarbo kosthold er IKKE bare snakk om å leve på kjøtt og egg.
Det består av veldig mye grønnsaker også, bare enkelte grønnsaker som utgår.
Lavkarbo har også en veldig god effekt for personer med diabetes/er i risikosonen for å få diabetes, samt har også for mange veldig  effekt på migrene.

Noen ser helt rødt når det kommer til lavkarbo, jeg fikk mange dumme hånende kommentarer når jeg gikk på det, enda de visste jeg prøvde det pga sykdom. Men det er som du sier, mange tror man omtrent lever på bacon og egg.

Anonymkode: 9bf73...9c8

Skrevet

Det er et livsstilsvalg du kan drive og sulle med på egen hånd.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Det er et livsstilsvalg du kan drive og sulle med på egen hånd.

Så dersom man gjør det for å ha kontroll over migrene og blodsukker (som jeg nevnte i hovedinnlegget) så skiter folk i det, men dersom folk tar livsstilsvalg som vegetarianer/veganer uten helsemessige grunner så skal det tas hensyn til?

Hva er logikken i det?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så dersom man gjør det for å ha kontroll over migrene og blodsukker (som jeg nevnte i hovedinnlegget) så skiter folk i det, men dersom folk tar livsstilsvalg som vegetarianer/veganer uten helsemessige grunner så skal det tas hensyn til?

Hva er logikken i det?

Ta med egen mat,  ikke forvent folk skal lese seg opp på ulike dietter.

Anonymkode: 15dbd...886

Skrevet

Det er lettere å ta hensyn til en vegetarianer enn en som lever på lavkarbo. Det er mange retninger innen lavkarbo og er komplisert for en som ikke kan det å sette seg inn i. Lever selv på lavkarbo (keto) og forventer ikke at folk skal ha oversikt over hva jeg kan spise og ikke. Det krever også en del spesielle ingredienser som de fleste ikke har hjemme. Er jeg en sjelden gang borte på middag, spiser jeg kjøtt/fisk og grønnsaker. Null stress 

Anonymkode: d5b04...a16

Skrevet

Poenget mitt er at dersom folk sier de er vegetarianere/veganer får de 100 spørsmål om hvordan folk kan tilrettelegge, forslag til hva de kan lage og så videre.
Når folk sier de går på lavkarbo for de bare beskjed om å skeie ut denne ene gangen og en formaning om hvorfor det er så ille uten at folk i det hele tatt vet hva de snakker om.
Så lenge det er snakk om helsemessige årsaker syns jeg folk skal behandles likt.
Lavkarbo er heller ikke så veldig vanskelig, i det fleste tilfeller kan man spise det meste som alle andre, men noen ganger ønsker man kanskje bare noe skal tas av får det blandes med andre ting

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget mitt er at dersom folk sier de er vegetarianere/veganer får de 100 spørsmål om hvordan folk kan tilrettelegge, forslag til hva de kan lage og så videre.
Når folk sier de går på lavkarbo for de bare beskjed om å skeie ut denne ene gangen og en formaning om hvorfor det er så ille uten at folk i det hele tatt vet hva de snakker om.
Så lenge det er snakk om helsemessige årsaker syns jeg folk skal behandles likt.
Lavkarbo er heller ikke så veldig vanskelig, i det fleste tilfeller kan man spise det meste som alle andre, men noen ganger ønsker man kanskje bare noe skal tas av får det blandes med andre ting

De fleste vet hva vegetar eller til nød vegansk er. Folk som ikke går på lavkarbo vet ikke nødvendigvis hva du spiser eller ikke.  

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste vet hva vegetar eller til nød vegansk er. Folk som ikke går på lavkarbo vet ikke nødvendigvis hva du spiser eller ikke.  

Men hvorfor kan de ikke spørre på samme måte de spør de som er vegetarianere/veganere?

Skrevet

Jeg ønsker at gjestene mine skal føle seg velkommen og ivaretatt, noe jeg trodde var en selvfølge for de fleste helt til jeg begynte å lese her inne og ser at mange er betydelig mer opptatt av å fronte sine meninger og kjepphester enn å føle at de bør være et godt vertskap. 

Uansett, som et ledd i å være god vertinne, prøver jeg alltid å sørge for at alle gjestene mine skal ha noe de liker/kan spise, og jeg gir også alltid klar beskjed om at det er helt lov å ikke like alt. Jeg vil at folk skal kose seg, ikke sulte, tvinge i seg mat de ikke liker el. Så om jeg vet at jeg får besøk av en veganer, en på lavkarbo og en med cøliaki f.eks., så lager jeg mat deretter. Det er faktisk ikke så vanskelig. Og om man lager en hovedrett med ulikt tilbehør, så kan jo gjestene forsyne seg selv med det de vil.

Anonymkode: 0b066...eb8

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Men hvorfor kan de ikke spørre på samme måte de spør de som er vegetarianere/veganere?

Hvorfor skal de det? Med mindre du lever med et ekstremlavkarbokosthold, er det vel ikke de største tilpasningene som må gjøres. Du kan da ikke forvente at folk skal lage lavkarbomiddag til deg, når det tross alt er et kosthold du har valgt (i motsetning til folk med f.eks. cøliaki). Jeg spiser f.eks. ikke kjøtt selv, men jeg forventer da ikke at folk skal endre hele menyen for meg. 

Skrevet

Det er jo egentlig bare å gi opp dersom man har følgende sammensetning til bords: en veganer, en på lavkarbo, en med cøliaki, en med laktoseintoleranse (spiller kanskje ingen rolle mtp veganeren), også er det gjerne noen egenkomponerte: tåler ikke mais, tåler ikke løk, får vondt i magen av bønner.. 

Lag et gourmetmåltid folkens!

Anonymkode: 08ef1...404

Skrevet

Begge deler er irriterende, spessielt når dere ikke klarer å la være å misjonere. 

Hovedproblemet med lavkarbogjestene er at de bare vil ha den dyreste maten og at dere ofte er ganske vanskelige å tilfredstille. Vegetarianere er mye enklere.

Anonymkode: be8de...24e

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenker jeg også. Jeg gjør mange tilpasninger, og av de tingene jeg allerede har i skapet kan folk få spise eller la være å spise. Men jeg leser meg ikke opp for å stå klar med havremelk eller chiafrø. Det som er kjøpt inn er alle hjertelig velkomne til å forsyne seg av.

Skrevet

Det er jo egentlig bare å gi opp dersom man har følgende sammensetning til bords: en veganer, en på lavkarbo, en med cøliaki, en med laktoseintoleranse (spiller kanskje ingen rolle mtp veganeren), også er det gjerne noen egenkomponerte: tåler ikke mais, tåler ikke løk, får vondt i magen av bønner.. 

Koldtbord! 

Skrevet

Begge deler er irriterende, spessielt når dere ikke klarer å la være å misjonere. 

Hovedproblemet med lavkarbogjestene er at de bare vil ha den dyreste maten og at dere ofte er ganske vanskelige å tilfredstille. Vegetarianere er mye enklere.

Den dyreste maten, nå håper jeg virkelig du tuller, det er langt i fra det jeg kjenner til

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Dette tenker jeg også. Jeg gjør mange tilpasninger, og av de tingene jeg allerede har i skapet kan folk få spise eller la være å spise. Men jeg leser meg ikke opp for å stå klar med havremelk eller chiafrø. Det som er kjøpt inn er alle hjertelig velkomne til å forsyne seg av.

Havremelk er det veganere bruker, ikke nødvendigvis det på lavkarbo.
Det som bruker chiafrø pleier å bruke det til frokost eller lunsj, ikke middag

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der var jo faktisk enkelt. Jeg har et barn med cøliaki, et med fruktosemalabsorpsjon, en nevø med melkeallergi og en niese som er veganer. Null problem å lage mat altså. Det går kun på viljen til å prøve. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den dyreste maten, nå håper jeg virkelig du tuller, det er langt i fra det jeg kjenner til

Poteter, ris, pasta, brød.

Skrevet

Poteter, ris, pasta, brød.

Blomkål, brokkoli, sellerirot

Skrevet

Men spørsmålet mitt er det samme, og det gidder dere ikke å svare på.

Hvorfor tilpasse for noen og ikke andre når det ligger helsemessige årsaker til grunne.

Har ikke noe problem med å ta med egent, men syns det blir for galt at jeg må gjøre det når verten gjør ekstremt mye for å tilpasse for andre

Skrevet

Hvorfor tilpasse for noen og ikke andre når det ligger helsemessige årsaker til grunne.

Har ikke noe problem med å ta med egent, men syns det blir for galt at jeg må gjøre det når verten gjør ekstremt mye for å tilpasse for andre

Har du fortalt verten at det er av helsemessige årsaker da?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du fortalt verten at det er av helsemessige årsaker da?

Selvfølgelig, og det er ikke første gang, er mer regelen enn unntaket.

Skrevet

Jeg vil tro folk har sine egne grunner til hva de gidder og ikke gidder, men jeg tror flere her har et poeng: man vet hva en vegetarianer og en veganer spiser og ikke spiser. Dropp kjøttet, så er det gjort. Dropp animalske produkter, så er det gjort. Lavkarbo finnes det mange varianter av, tankene mine går til måling, veiing, gram karbohydrater i rotgrønnsaker, lavkarbo eller karbofritt osv osv. Da blir det med en gang mer komplisert.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blomkål, brokkoli, sellerirot

Fortsatt veldig mye dyrere. Selleri koster gjerne ca 10 ganger så mye som det jeg nevnte og de fleste som oikke er på diett synes det er rart å spise blomkål med pålegg til lunch eller å bytte ut potetene til middagen med brokkoli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...