Gå til innhold

Men altså... denne motstanden mot munnbind...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en famille på 4 vil dette fort ble en ekstra kostnad per måned på 1200 - 1800 kroner så da ryker deler av matbudsjettet fordi de skal kjøpe munnbind.

Det finnes heller ingen god dokumentasjon på at dette tiltaket fungerer. Jeg velger å følge de andre tiltakene: holde 1 meters avstand så langt det lar seg gjøre, vasker hendene ofte og benytter sprit der det er tilgjengelig og vil holde meg hjemme om jeg blir syk. 

Ser at f.eks. i Tyrkia hvor munnbind har vært påbudt utenfor hjemmet siden mars at smitten stiger der også. 

Anonymkode: d8cf5...adb

Hva med å kjøpe munnbind som kan vaskes, eventuelt sy selv?
Bedre for økonomien, og miljøet.

Hilsen mor i familie på 5

Og forresten, anbefalingen/påbudet om munnbind gjelder bare for personer fra ungdomsskolealder og oppover, og barn under 2 år skal ikke under noen omstendigheter bruke munnbind på grunn av faren for krybbedød.
Er ihvertfall det som står på FHI sine sider.

Anonymkode: aef94...1d9

Skrevet

Men statistikken viser det motsatte i befolkningen - folk slapper mer av og holder mindre avstand ved å bruke munnbind. Bare hør hvordan påbudet er utformet: "Påbud om munnbind DER MAN IKKE KAN HOLDE EN METER AVSTAND". Av mange tolkes det som enten-eller, altså hvis jeg klarer å holde meteren så trenger jeg ikke munnbind (korrekt forståelse), og hvis jeg har på munnbind, trenger jeg ikke å holde avstand (ukorrekt forståelse, men det er slik mange oppfatter det). 

Anonymkode: d31ef...fbd

Hvilken statistikk? Det er faktisk gjort målinger på dette. En italiensk forsker brukte et belte som måler avstand til andre mennesker, og beveget seg rundt på offentlige steder med og uten munnbind. Etter målinger av 12000 passeringer fant han at folk holdt dobbelt så stor avstand når han brukte munnbind som når han ikke gjorde det. 

Massimo Marchiori, PhD, professor of computer science at University of Padua in Padua, Italy, decided to take the COVID-19 pandemic as an opportunity to study how people actually behave when it comes to physical distancing.

To measure how people physically distance themselves, he came up with the idea of using a “social distancing belt.”

The belt included a data card, rechargeable battery, and sensors to measure the nearness of other people.

Marchiori and some of his friends wore the belts around their waists as they walked through Venice and surrounding areas.

Altogether, the belts measured more than 12,000 encounters with other people.

What Marchiori found was quite dramatic.

When they weren’t wearing a mask, people tended to get quite close — sometimes within a foot away — when they passed by.

When they wore a mask, however, the distance maintained nearly doubled.

Her er en link til studien:

https://arxiv.org/pdf/2005.12446.pdf

Anonymkode: 15704...b8b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor snakket jeg om å spise ute på restaurant? 

Syns at akkurat nå bør man utsette restaurant besøk og lignende unødvendigheter, det med, eller uten munnbind.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor snakket jeg om å spise ute på restaurant? 

Hvor ellers sitter du med munnbind på FØR du spiser og tar det på deg igjen etterpå? Munnbind er tenkt på offentlig sted. 🙄🙄🙄🙄

Spiser du på kjøkkenet ditt kan du trygt droppe munnbindet. Snakker om å konstruere problemer. 

Anonymkode: 7bac4...fef

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns at akkurat nå bør man utsette restaurant besøk og lignende unødvendigheter, det med, eller uten munnbind.

Jeg har ikke noe sted skrevet om det å spise på restaurant.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ellers sitter du med munnbind på FØR du spiser og tar det på deg igjen etterpå? Munnbind er tenkt på offentlig sted. 🙄🙄🙄🙄

Spiser du på kjøkkenet ditt kan du trygt droppe munnbindet. Snakker om å konstruere problemer. 

Så man spiser ikke på noen offentlige steder? Man drikker ikke hvis man må reise 1,5 time med toget og blir tørst? Man verken spiser eller drikker på videregående skole gjennom hele dagen? Du kan ikke tenke deg situasjoner der man spiser og drikker på offentlig sted?

Skrevet

Så man spiser ikke på noen offentlige steder? Man drikker ikke hvis man må reise 1,5 time med toget og blir tørst? Man verken spiser eller drikker på videregående skole gjennom hele dagen? Du kan ikke tenke deg situasjoner der man spiser og drikker på offentlig sted?

Jo, men ikke at man gjør det så ofte at et ekstra munnbind blir en økonomisk faktor. Eller at det å ta med et rent tekstilmunnbind blir umulig. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du har diktet opp et fiktivt scenario der man blakker seg på medisinske munnbind fordi de må kastes etter hvert eneste måltid man tar på en totimers togtur. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du har diktet opp et fiktivt scenario der man blakker seg på medisinske munnbind fordi de må kastes etter hvert eneste måltid man tar på en totimers togtur. 

Åh, gi deg. 

Anonymkode: 19398...d36

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, vi er i det hjørnet i dag.

Skrevet

Jeg vil heller bruke munnbind og ta feil, enn å ikke bruke munnbind og ta feil. 

Anonymkode: 2f0c5...958

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vil heller bruke munnbind og ta feil, enn å ikke bruke munnbind og ta feil. 

Anonymkode: 2f0c5...958

Så bra. Kos deg med munnbindene. Vi andre som ikke har påbud her vi bor (enda) velger å ikke inhalere vår egen CO2 i stedet for frisk luft.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke spesifikt om det å spise på restaurant.
Hovedinnlegget går på bruk an munnbind på generell basis.
Et av stedene det er anbefalt å bruke munnbind er på restaurant nå man ikke sitter nede ved bordet, altså, det går under det som står i hovedinnlegget og vil være en naturlig del av diskusjonen i denne tråden.

Likeledes vil bruk av munnbind på kollektivtransport og på kjøpesenter være en naturlig del av diskusjonen.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, gi deg. 

Det er jo du selv som bruker penger som argument.

Skrevet

Så bra. Kos deg med munnbindene. Vi andre som ikke har påbud her vi bor (enda) velger å ikke inhalere vår egen CO2 i stedet for frisk luft.

Gjør tannlegen din også det, eller fotpleieren? Sykepleieren? Legen som opererer deg? Alle disse har brukt mundbind i alle år. Sjokkerende nyheter til deg nå: det GÅR an å puste gjennom dem.

Skrevet

Det er jo du selv som bruker penger som argument.

Sorry, var til deg🔽

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, vi er i det hjørnet i dag.

Ikke deg.🔽

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, gi deg. 

«Vi er i det hjørnet» er ikke et argument for eller imot noe. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør tannlegen din også det, eller fotpleieren? Sykepleieren? Legen som opererer deg? Alle disse har brukt mundbind i alle år. Sjokkerende nyheter til deg nå: det GÅR an å puste gjennom dem.

Ingen av disse bruker munnbind uten pause i lang tid.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, var til deg🔽

Ikke deg.🔽

«Vi er i det hjørnet» er ikke et argument for eller imot noe. 

Det du skriver er heller ikke argumenter for eller imot noe. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan fort bli stående noen timer når man utfører kirurgi. 

Anonymkode: 15704...b8b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men statistikken viser det motsatte i befolkningen - folk slapper mer av og holder mindre avstand ved å bruke munnbind. Bare hør hvordan påbudet er utformet: "Påbud om munnbind DER MAN IKKE KAN HOLDE EN METER AVSTAND". Av mange tolkes det som enten-eller, altså hvis jeg klarer å holde meteren så trenger jeg ikke munnbind (korrekt forståelse), og hvis jeg har på munnbind, trenger jeg ikke å holde avstand (ukorrekt forståelse, men det er slik mange oppfatter det). 

Hvordan skal det tolkes da?

Anonymkode: 93ea7...31f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jo. Det gjør de. 
Men det gjør ikke du. Du kan pille den av deg når du kommer ut av bussen. Skal du kjøre Norge på langs med buss, altså? 

Skrevet

Det er ikke spesielt gunstig for miljøet. Det er ikke gunstig for lommeboka (kjøpte nettopp en pakke med 50 stk, 400 kr) har du fire i familien hvor to bruker buss/bane bruker du fort like mye penger på munnbind som månedskortet koster. 

Så er det alle som bruker det feil da. Det er mange, sett flere, til og med sykepleiere på sykehuset. Gjett hvilken avdeling. Det er også avdekket mange piratkopier, det er de som er avdekket. Tror du det finnes noen som gikk gjennom? 

Sier ikke at man ikke skal bruke på banen i Oslo hvor du ikke kan holde avstand. Liten runde med opplæring hjemme, så er det mer sikkert enn ingenting. Men påbud bør begrenses til høyst nødvendig. 

Anonymkode: e0a71...cbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...