Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 Helt klar over at der knyttes usikkerhet til effekten. Men ærlig talt: hva med å bare prøve det ut? Se om det funker? For dette er faktisk et tiltak som IKKE har bivirkninger! Et munnbind av tøy koster hva da, femti kroner? Eller sy et selv. Å stenge ned skoler, restauranter, barer, frisørsalonger, sportsevenementer, teatre, konsertscener, halvere kapasitet på busser og tog ... alt dette har bivirkninger. Å kle på deg ei fille i ansiktet har ingen bivirkninger. (Og jada, det fins en minuskul andel av befolkninga som mener at de har helsemessige utfordringer ved å ta på munnbind. De kan sette på seg et plastvisir i stedet, eller være mer nøye med å holde meteren. Ikke la det bli en avsporing.) Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 Det er ganske ekkelt. Folk bruker samme munnbindet fra morgen til kveld, av og på, i lomma, under haka, til siden og på igjen. Det er en oppsamler av basilusker, og er ekkelt. Folk fikler med munnbindet sitt og tar på dørhåndtak, gelendere osv etterpå. Det er jo mer uhygienisk enn noe annet. Det er så mye feilbruk av munnbind. Men nå bor heldigvis ikke jeg i noen storby, så her er vi aldri tett nok på hverandre til at vi trenger bruke det. Avstand er vel det som best hindrer smitte. Anonymkode: 9655b...a79
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ganske ekkelt. Folk bruker samme munnbindet fra morgen til kveld, av og på, i lomma, under haka, til siden og på igjen. Det er en oppsamler av basilusker, og er ekkelt. Folk fikler med munnbindet sitt og tar på dørhåndtak, gelendere osv etterpå. Det er jo mer uhygienisk enn noe annet. Det er så mye feilbruk av munnbind. Men nå bor heldigvis ikke jeg i noen storby, så her er vi aldri tett nok på hverandre til at vi trenger bruke det. Avstand er vel det som best hindrer smitte. Anonymkode: 9655b...a79 Det er jo bare bortforklaringer. Greit nok for deg som bor på et sted der det ikke trengs, men man kan ikke bruke andres eventuelle manglende evne til noe så enkelt som å bruke munnbind som unnskyldning for at man selv ikke vil bruke det. Vi som er helsepersonell har ikke akkurat et eget fag i munnbindbruk, det er ikke noe hokus-pokus. Hvis man virkelig ikke, etter all informasjon som her gått ut, evner å bruke munnbind burde man kanskje ikke ferdes fritt i samfunnet. Håper i alle fall ikke disse folkene kjører bil eller bruker stemmeretten. Noen grupper er fritatt fra å bruke munnbind, men vi andre få trå til. Anonymkode: 15704...b8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo bare bortforklaringer. Greit nok for deg som bor på et sted der det ikke trengs, men man kan ikke bruke andres eventuelle manglende evne til noe så enkelt som å bruke munnbind som unnskyldning for at man selv ikke vil bruke det. Vi som er helsepersonell har ikke akkurat et eget fag i munnbindbruk, det er ikke noe hokus-pokus. Hvis man virkelig ikke, etter all informasjon som her gått ut, evner å bruke munnbind burde man kanskje ikke ferdes fritt i samfunnet. Håper i alle fall ikke disse folkene kjører bil eller bruker stemmeretten. Noen grupper er fritatt fra å bruke munnbind, men vi andre få trå til. Anonymkode: 15704...b8b Det er ikke bortforklaringer. Det er observasjoner. Folk greier ikke å bruke munnbind korrekt. Du som jobber i helsevesenet vet at man skal være ren på hendene når det tas på. Man skal ikke fikle, henge det fra øret eller ha det rundt håndleddet. Man skal ikke dekke kun munnen, eller ha det i panna. Det skal kastes i søpla, ikke på bakken. Folk greier ikke dette. Anonymkode: 19398...d36
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke bortforklaringer. Det er observasjoner. Folk greier ikke å bruke munnbind korrekt. Du som jobber i helsevesenet vet at man skal være ren på hendene når det tas på. Man skal ikke fikle, henge det fra øret eller ha det rundt håndleddet. Man skal ikke dekke kun munnen, eller ha det i panna. Det skal kastes i søpla, ikke på bakken. Folk greier ikke dette. Anonymkode: 19398...d36 Jeg har tilgode å se at folk ikke klarer det, men uansett kunne jeg ikke brukt andres inkompetanse som unnskyldning for å ikke bruke munnbind selv. Anonymkode: 15704...b8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har tilgode å se at folk ikke klarer det, men uansett kunne jeg ikke brukt andres inkompetanse som unnskyldning for å ikke bruke munnbind selv. Anonymkode: 15704...b8b Så er du helsepersonell og da - du klarer det helt sikkert. Poenget er at det gir falsk trygghet. Det gir folk en grunn til å droppe meteren og vaske hender - de har jo munnbind på. Anonymkode: 19398...d36
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så er du helsepersonell og da - du klarer det helt sikkert. Poenget er at det gir falsk trygghet. Det gir folk en grunn til å droppe meteren og vaske hender - de har jo munnbind på. Anonymkode: 19398...d36 Er du forutinntatt nå, eller har du faktisk tall på dette? Du tror ikke de som faktisk bruker munnbind også er de beste til å følge andre forholdsregler, som vasking, spruting og avstand? Det ville i alle fall vært det naturlige. Munnbind kan også fungere som en påminnelse om at tidene ikke er normale, slik at folk husker å holde avstand. Anonymkode: 15704...b8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #8 Skrevet 29. oktober 2020 Kan noen vise meg effekten munnbind har hatt i feks Frankrike og Spania? Smitten der er meget høy til tross for påbud om munnbind. Hvis jeg skal pålegges ting som griper inn i min personlige frihet, vil jeg at de skal ha effekt. Anonymkode: e554e...680
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #9 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan noen vise meg effekten munnbind har hatt i feks Frankrike og Spania? Smitten der er meget høy til tross for påbud om munnbind. Hvis jeg skal pålegges ting som griper inn i min personlige frihet, vil jeg at de skal ha effekt. Anonymkode: e554e...680 Dette er fra USA, i alle fall We find that achieving universal mask use (95% mask use in public) could be sufficient to ameliorate the worst effects of epidemic resurgences in many states. Universal mask use could save an additional 129,574 (85,284–170,867) lives from September 22, 2020 through the end of February 2021, or an additional 95,814 (60,731–133,077) lives assuming a lesser adoption of mask wearing (85%), when compared to the reference scenario. https://www.nature.com/articles/s41591-020-1132-9 Anonymkode: 15704...b8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #10 Skrevet 29. oktober 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt klar over at der knyttes usikkerhet til effekten. Men ærlig talt: hva med å bare prøve det ut? Se om det funker? For dette er faktisk et tiltak som IKKE har bivirkninger! Et munnbind av tøy koster hva da, femti kroner? Eller sy et selv. Å stenge ned skoler, restauranter, barer, frisørsalonger, sportsevenementer, teatre, konsertscener, halvere kapasitet på busser og tog ... alt dette har bivirkninger. Å kle på deg ei fille i ansiktet har ingen bivirkninger. (Og jada, det fins en minuskul andel av befolkninga som mener at de har helsemessige utfordringer ved å ta på munnbind. De kan sette på seg et plastvisir i stedet, eller være mer nøye med å holde meteren. Ikke la det bli en avsporing.) Anonymkode: 7bac4...fef Det er et tiltak som er hemmende for mange. Og jo, den har bivirkninger for dem som er avhengig av frie luftveier, slike som folk med astma og nedsatt lungekapasitet. Det går også ut over læring hvis små barn må høre på en lærer med munnbind. Ordene blir mindre tydelige og mye av kroppsspråket og ansiktsmimikken, som er så viktig for mindre skolebarn, forsvinner. En annen ting er at tiltaket ikke har noen dokumentert effekt. Alle land i Europa der munnbind har vært påbudt, sliter med stor økning i smitte, mye større enn det Norge har nå, selv om vi ikke bruker munnbind. Det finnes ingen seriøse studier som viser at munnbind har avgjørende effekt mot smitten. I tillegg blir det utfordring med å holde 2 meter avstand, som er anbefalt nå, hvis begge personer som snakker har på munnbind. Munnbind demper lyden og gjør ordene mer utydelige, slik at man enten må rope eller stå nærmere for å høre hva folk sier. Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #11 Skrevet 29. oktober 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du forutinntatt nå, eller har du faktisk tall på dette? Du tror ikke de som faktisk bruker munnbind også er de beste til å følge andre forholdsregler, som vasking, spruting og avstand? Det ville i alle fall vært det naturlige. Munnbind kan også fungere som en påminnelse om at tidene ikke er normale, slik at folk husker å holde avstand. Anonymkode: 15704...b8b Men statistikken viser det motsatte i befolkningen - folk slapper mer av og holder mindre avstand ved å bruke munnbind. Bare hør hvordan påbudet er utformet: "Påbud om munnbind DER MAN IKKE KAN HOLDE EN METER AVSTAND". Av mange tolkes det som enten-eller, altså hvis jeg klarer å holde meteren så trenger jeg ikke munnbind (korrekt forståelse), og hvis jeg har på munnbind, trenger jeg ikke å holde avstand (ukorrekt forståelse, men det er slik mange oppfatter det). Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #12 Skrevet 29. oktober 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke bortforklaringer. Det er observasjoner. Folk greier ikke å bruke munnbind korrekt. Du som jobber i helsevesenet vet at man skal være ren på hendene når det tas på. Man skal ikke fikle, henge det fra øret eller ha det rundt håndleddet. Man skal ikke dekke kun munnen, eller ha det i panna. Det skal kastes i søpla, ikke på bakken. Folk greier ikke dette. Anonymkode: 19398...d36 Men da får man lære det bort til alle da. Problem solved. Og fortsatt billigere enn å stenge skoler, bedrifter og transportmidler. Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Av mange tolkes det som enten-eller, altså hvis jeg klarer å holde meteren så trenger jeg ikke munnbind (korrekt forståelse), og hvis jeg har på munnbind, trenger jeg ikke å holde avstand (ukorrekt forståelse, men det er slik mange oppfatter det). Anonymkode: d31ef...fbd Sitter du på bussen har du ikke valget, dvs på med munnbindet. Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tilgode å se at folk ikke klarer det, men uansett kunne jeg ikke brukt andres inkompetanse som unnskyldning for å ikke bruke munnbind selv. Anonymkode: 15704...b8b Men folk har ikke sjanse til å klare det. Mange nyser og klør mye av munnbind. Det er et helvete å ikke kunne klø der man klør, å ikke kunne rette på munnbind som har sklidd opp under brillene og så videre. Så spiser og drikker man - tar munnbind av og på. Hver eneste gang blir munnbindet kontaminert og må byttes. Med dagens munnbindpriser så har mange ikke råd til å ha tilstrekkelig med munnbind for å bruke dem korrekt. Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Sitter du på bussen har du ikke valget, dvs på med munnbindet. Anonymkode: 7bac4...fef Nei, men da setter man seg ved siden av en annen person - ingen avstand. Og munnbind er ikke en erstatning for avstand, det er et supplement til avstand. Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er et tiltak som er hemmende for mange. Og jo, den har bivirkninger for dem som er avhengig av frie luftveier, slike som folk med astma og nedsatt lungekapasitet. Det går også ut over læring hvis små barn må høre på en lærer med munnbind. Ordene blir mindre tydelige og mye av kroppsspråket og ansiktsmimikken, som er så viktig for mindre skolebarn, forsvinner. Henviser her til hovedinnlegget: 1 time siden, Anonym bruker skrev: (Og jada, det fins en minuskul andel av befolkninga som mener at de har helsemessige utfordringer ved å ta på munnbind. De kan sette på seg et plastvisir i stedet, eller være mer nøye med å holde meteren. Ikke la det bli en avsporing.) Ingen skoler i Norge har ellers innført munnbind på verken barna eller de ansatte, så det blir et skinnargument. Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men folk har ikke sjanse til å klare det. Mange nyser og klør mye av munnbind. Det er et helvete å ikke kunne klø der man klør, å ikke kunne rette på munnbind som har sklidd opp under brillene og så videre. Så spiser og drikker man - tar munnbind av og på. Hver eneste gang blir munnbindet kontaminert og må byttes. Med dagens munnbindpriser så har mange ikke råd til å ha tilstrekkelig med munnbind for å bruke dem korrekt. Anonymkode: d31ef...fbd Men man har råd til å spise ute...? Planlegger du restaurantbesøk: ta med ett ekstra. 🙄 Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #18 Skrevet 29. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: En annen ting er at tiltaket ikke har noen dokumentert effekt. Alle land i Europa der munnbind har vært påbudt, sliter med stor økning i smitte, mye større enn det Norge har nå, selv om vi ikke bruker munnbind. Det finnes ingen seriøse studier som viser at munnbind har avgjørende effekt mot smitten. Tyskland sliter ikke. Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #19 Skrevet 29. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: I tillegg blir det utfordring med å holde 2 meter avstand, som er anbefalt nå, hvis begge personer som snakker har på munnbind. Munnbind demper lyden og gjør ordene mer utydelige, slik at man enten må rope eller stå nærmere for å høre hva folk sier. Anonymkode: d31ef...fbd Du misforstår jammen mye rart med vilje her... der man IKKE kan holde avstand bør munnbind brukes. Har du så god plass at alle i samtalen er 2 meter fra hverandre, så er vel problemet løst... Anonymkode: 7bac4...fef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #20 Skrevet 29. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Henviser her til hovedinnlegget: Ingen skoler i Norge har ellers innført munnbind på verken barna eller de ansatte, så det blir et skinnargument. Anonymkode: 7bac4...fef Nei, men hvordan vet du at det ikke blir innført? Det har allerede innført det i for eksempel Tyskland og Frankrike. Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #21 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man har råd til å spise ute...? Planlegger du restaurantbesøk: ta med ett ekstra. 🙄 Anonymkode: 7bac4...fef Hvor snakket jeg om å spise ute på restaurant? Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #22 Skrevet 29. oktober 2020 For en famille på 4 vil dette fort ble en ekstra kostnad per måned på 1200 - 1800 kroner så da ryker deler av matbudsjettet fordi de skal kjøpe munnbind. Det finnes heller ingen god dokumentasjon på at dette tiltaket fungerer. Jeg velger å følge de andre tiltakene: holde 1 meters avstand så langt det lar seg gjøre, vasker hendene ofte og benytter sprit der det er tilgjengelig og vil holde meg hjemme om jeg blir syk. Ser at f.eks. i Tyrkia hvor munnbind har vært påbudt utenfor hjemmet siden mars at smitten stiger der også. Anonymkode: d8cf5...adb
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #23 Skrevet 29. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du misforstår jammen mye rart med vilje her... der man IKKE kan holde avstand bør munnbind brukes. Har du så god plass at alle i samtalen er 2 meter fra hverandre, så er vel problemet løst... Anonymkode: 7bac4...fef Nettopp, så når man har munnbind på, er det fordi man skal være veldig nært andre mennesker. Noe som i seg selv fører til smitte. Og statistikken viser at munnbind har mye dårligere effekt enn avstand. Anonymkode: d31ef...fbd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #24 Skrevet 29. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ganske ekkelt. Folk bruker samme munnbindet fra morgen til kveld, av og på, i lomma, under haka, til siden og på igjen. Det er en oppsamler av basilusker, og er ekkelt. Folk fikler med munnbindet sitt og tar på dørhåndtak, gelendere osv etterpå. Det er jo mer uhygienisk enn noe annet. Det er så mye feilbruk av munnbind. Men nå bor heldigvis ikke jeg i noen storby, så her er vi aldri tett nok på hverandre til at vi trenger bruke det. Avstand er vel det som best hindrer smitte. Anonymkode: 9655b...a79 Hadde det vært problemet ville man ikke hatt så store problemer som man har med forsøpling og fulle søppelkasser på grunn av brukte munnbind. Etter hva jeg har sett, og hva andre har sagt er det problemet du beskriver minimalt, og en dårlig bortforklaring Anonymkode: aef94...1d9
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #25 Skrevet 29. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tyskland sliter ikke. Anonymkode: 7bac4...fef https://www.dw.com/en/coronavirus-angela-merkel-defends-lockdown-warns-of-difficult-winter-in-germany/a-55430787 Neida, de sliter overhode ikke, derfor innfører de lockdown og helsevesenet holder på å bli overbelastet. Anonymkode: d31ef...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå