Gå til innhold

Har dere bestandig gjær i huset?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alltid tørrgjær ja. Etter at jeg begynte med kaldheving varer jo en pakke tørrgjær en liten evighet også. Foretrekker fersk gjær til annet enn eltefritt og kaldheving, men det går jo bra med tørr også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tørrgjær, surdeig, bakepulver og natron i hus, ja. I tillegg til at jeg alltid har hjemmesyrnet surmelk. Har selvfølgelig også diverse typer mel og korn, egg, smør, sukker, salt++++ Altså vanlige basisvarer i hus. 
Og jeg er av typen som koser meg når jeg har tid og overskudd til å bake. Baker surdeigsbrød en gang eller to i uka. Ungene kommer ofte hjem fra skolen til scones, boller, rundstykker, brød eller kake når jeg har turnusfri. 

Anonymkode: f3035...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid litt i hus, og etter perioden i vår uten tilgang på gjær av noe slag har jeg nå alltid en pakke ekstra liggende. Føler meg naken uten😂 med gjør kan man liksom overleve alt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Optatium skrev:

Har alltid litt i hus, og etter perioden i vår uten tilgang på gjær av noe slag har jeg nå alltid en pakke ekstra liggende. Føler meg naken uten😂 med gjør kan man liksom overleve alt 😅

Akkurat sånn har jeg det og! Må ha én pakke i bakhånd😁

Anonymkode: d24ac...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid gjær, en av basistingene her i heimen. Er det pare en eske igjen, kjøper jeg noen nye. En eske er minimum i skapet her, for vipps har en unge bakt og jeg ikke har kontrollen osv. 
 

Nå etter hamstringen har jeg lært at det er noen flere ting jeg må ha ett større lager på. Med allergiske barn, så har det vært rimelig utfordrende å få tak i såpe de tåler. Alt annet har gått ganske greit, passet dårlig at ungenefikk dilla på smoodie rett før corona satte inn, for fryste bær ble ett problem å få tak i. 

Anonymkode: 70ae5...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid tørrgjær i hus. Plutseleg dukker det opp besøk på døra, og då er det greit å kunne slenge eit brett med boller i omnen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da bake uten gjær. Veldig sjelden jeg baker med gjær. Har gjær i huset, men den tror jeg er gått ut på dato. Men kan da lage en kake o.l. likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pobie skrev:

Man kan da bake uten gjær. Veldig sjelden jeg baker med gjær. Har gjær i huset, men den tror jeg er gått ut på dato. Men kan da lage en kake o.l. likevel. 

 

Men nå var det jo først og fremst snakk om brød. 

Anonymkode: c35f3...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, basic bakeingredienser har vi stort sett i huset. Tørrgjær, hvetemel, grovere meltyper, natron, bakepulver, vaniljesukker, melk, egg, osv. Har alltid stående og kjøper nytt når det brukes opp. 

Anonymkode: 44afe...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå var det jo først og fremst snakk om brød. 

Anonymkode: c35f3...c08

Er mange typer brød man ikke trenger gjær for å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tørrgjær i hus, brukes til type ppizzadeig etc. Dersom jeg skal bake kanelboller fra Lom, har jeg alltid fersk gjær, så ja, jeg har begge deler, kommer an på hva jeg skal bake :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Ja, baker kun med tørrgjær og det har jeg jo alltid sammen med mel og sukker. Det er basisvarer som jeg alltid passer på å fylle på med. 

Men man kan jo ikke benytte tørrgjær til all bakst. Dersom du gjør det, er du dessverre ikke kvalifisert til å besvare denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rhapsody in blue skrev:

Men man kan jo ikke benytte tørrgjær til all bakst. Dersom du gjør det, er du dessverre ikke kvalifisert til å besvare denne tråden. 

Her var det en som føltte seg litt høyt på strå 🙄

Anonymkode: caae4...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rhapsody in blue skrev:

Men man kan jo ikke benytte tørrgjær til all bakst. Dersom du gjør det, er du dessverre ikke kvalifisert til å besvare denne tråden. 

Det er ingen GJÆR-bakst man ikke kan lage med tørrgjær. 
 

Anonymkode: f3035...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her var det en som føltte seg litt høyt på strå 🙄

Anonymkode: caae4...35f

Herrevene, har du ikke hørt om blandingen mellom tørrgjær, honning og salt? Det har med kjemi å gjøre, intet annet! Beklager om jeg fornærmet deg, Miss Marple!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rhapsody in blue skrev:

Herrevene, har du ikke hørt om blandingen mellom tørrgjær, honning og salt? Det har med kjemi å gjøre, intet annet! Beklager om jeg fornærmet deg, Miss Marple!

Jeg er ikke Miss Marple bare fordi jeg synes du svarer unødvendig dumt

Anonymkode: caae4...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen GJÆR-bakst man ikke kan lage med tørrgjær. 
 

Anonymkode: f3035...815

Man kan lage all gjærbakst med tørrgjær. Det smaker bare ikke like like godt om man ikke følger oppskriften og heller ikke skjønner væske mengde og kjemi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke Miss Marple bare fordi jeg synes du svarer unødvendig dumt

Anonymkode: caae4...35f

Men du kommer heller ikke med svar på dette med kjemi og tørrgjær, honning og salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...