Gå til innhold

Den helsikes nynorsken


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjedelig eller ikke. De fleste ser på nynorsk som temmelig enkelt å forstå og med litt innsats er det et fag man enkelt kan få god karakter i. En god karakter teller i sammenhengen. Sier det igjen. Som voksne blir "kjedelig" en del av hverdagen. Å takle "kjedelig" er en viktig lærdom.

Selv liker jeg den språklige variasjonen som er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags bøker liker denne gutten å lese på bokmål, da? 

Jeg er ikke så god på bøker for 7.-klassinger, men vet at det finnes noe fantasy - sånn som Skammarens dotter, f.eks. Lars Mæhle sine bøker har jeg også hørt en del bra om, og så er det en oversatt spionserie som heter Cherub, av Robert Muchamore. Samlaget sier 9-12 år på denne, går jo an å se på biblioteket og vurdere om den ser spennende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ca 85% bruker bokmål, 15% nynorsk (og da er jeg generøs). Hvor har bokmål feilet? I å samle? Før nynorsk ble forsøkt innført var det ingen skille, eksperimentet har ikke fungert, folk flest ønsker ikke nynorsk. Da gjør man hva man gjør med andre mislykkede forsøk, man tar det bort. Eller i hvert fall la majoriteten slippe å forholde seg til det. La nynorsk dø ut naturlig eller la den bli til en måte å skrive dialekt. Ikke tving det på hele landets elever, det har ikke hjulpet å gjøre det populær eller øke bruken, og er bare bortkastet tid. Tid man kunne bruke til verdifull undervisning av noe nyttig.

Anonymkode: 57f79...965

Før nynorsk ble "laget" skrev folk i Norge på dansk. Vi hadde ikke noe eget språk. Omarbeidelsen av dansk til riksmål og bokmål skjedde senere enn samlingen og innføringen av nynorsk. I dag kan man bruke flere varianter av både nynorsk og bokmål. Mange, som ikke kjenner begge språkene relativt godt, vil lure på hvilket av språkene dette er skrevet på for eksempel.

 

«Kvinna blei oppfordra til sjøl å legge alle korta på bordet med omsyn til hva hun dreiv med heime i fritida si"

 

Anonymkode: f1511...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ca 85% bruker bokmål, 15% nynorsk (og da er jeg generøs). Hvor har bokmål feilet? I å samle? Før nynorsk ble forsøkt innført var det ingen skille, eksperimentet har ikke fungert, folk flest ønsker ikke nynorsk. Da gjør man hva man gjør med andre mislykkede forsøk, man tar det bort. Eller i hvert fall la majoriteten slippe å forholde seg til det. La nynorsk dø ut naturlig eller la den bli til en måte å skrive dialekt. Ikke tving det på hele landets elever, det har ikke hjulpet å gjøre det populær eller øke bruken, og er bare bortkastet tid. Tid man kunne bruke til verdifull undervisning av noe nyttig.

Anonymkode: 57f79...965

Bokmålet har jo feilet i å samle hvis 600 år gamle dialekter fortsatt dominerer så mye at Annie 64f får grønn ull på ryggen hver gang hun ser TV... 

All språkundervisning er for øvrig nyttig. Å ikke mestre sitt eget morsmål er barbari.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nynorsk er ingenting å øve på. Elevene får bruke digital oversetter på alle prøver og eksamen.

Anonymkode: 7b821...deb

Vi øver ikke på annet nå enn å lese det med god flyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nynorsk er ingenting å øve på. Elevene får bruke digital oversetter på alle prøver og eksamen.

Anonymkode: 7b821...deb

Du juger så det renner! 

Anonymkode: e169c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker nynorsk. Ordene er mye vakrere og det er fint å lese nynorsk. Skulle ønske jeg var mer stødig på å skrive på nynorsk.

Kan anbefale Frode Grytten. Han skriver gode bøker på nynorsk. 

Anonymkode: 6f1bc...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 7.14, Anonym bruker skrev:

Du juger så det renner! 

Anonymkode: e169c...966

Det er ikke løgn. Jeg gjorde det på alle mine eksamener i nynorsk. Ord for ord. Det handler mer om innhold enn språk uansett.

Anonymkode: 7b821...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...