Gå til innhold

Den helsikes nynorsken


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Nå sitter vi å leser nynorsk med 7 klassingen og det er virkelig ikke populært. Vi prøver å si at det finnes flotte tekster på nynorsk også. Uansett så er nynorsk et rent hat. Det blir bare irritasjon og "dette er helt meningsløst"!. Jeg husker selv fra skolen at nynorsk var dritkjedelig og bare noe man måtte gjennom. Er det noen av dere som har kjennskap til noen spennende ungdomsbøker på nynorsk? Kanskje vi kan finne noe som fenger mer enn lesebok... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på biblioteket og spør. Der er de kjempeflinke. Min mann bruker nynorsk som skriftspråk så her i huset er nynorsk uproblematisk. 
Må innrømme at Bærumsungdom som sutrer over nynorsk er utrolig lite sjarmerende.

Anonymkode: e8eaf...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte første bok i Villheksserien til søsteren min, og hun slukte den. Sa den var så spennende at hun glemte at det var nynorsk ;) Det har blitt en serie på 7 bøker nå. Aner ikke om de er jentene, i og med at det er en jente som er hovedpersonen, men verdt å sjekke ut kanskje

https://www.bokklubben.no/utvalg.do?term=serietittel:"Villheks"&vis=ruter&overskrift=Serie Villheks

Ellers er det mange tips her, kommer jo litt an på hva slags sjanger han liker også.

https://www.xn--slvberget-l8a.no/Anbefalinger/Lesetips-for-barn-og-unge/Nynorsk-for-ungdomsskolen

Anonymkode: 251db...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er så latterlig at jeg ikke får sagt det ! Så mye viktigere ting barna bør lære seg før det. Så lenge man forstår de 10 prosentene som bruker det så må da det holde ! Stakkars ungdom som har mer enn nok å stri med ! Men håper han finner en god bok 

Anonymkode: 96840...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to målformene av norsk er ikke så ulike. Det burde holde at man velger et hovedmål, og får en tilstrekkelig grundig innføring i sidemålet. Rart at det skal gis tre (hvis det fortsatt er slik) karakterer i norsk, når det er så mye annet viktig som skal læres. 

Anonymkode: 0955a...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nynorsk er så latterlig at jeg ikke får sagt det ! Så mye viktigere ting barna bør lære seg før det. Så lenge man forstår de 10 prosentene som bruker det så må da det holde ! Stakkars ungdom som har mer enn nok å stri med ! Men håper han finner en god bok 

Anonymkode: 96840...0d5

Problemet er jo at dei ikkje forstår! Særleg austlandsungdom kokketterar gjerne med at de hverken forstår nynorsk eller andre dialekter enn si eiga. Det er nesten så ein kan mistenke at det er noko i vatnet som senker intelligensen til store deler av ungdommen der borte og ein heil del vaksne.

Nordledingar har også for det aller, aller meste bokmål som hovudmål og i tillegg ei dialekt som er mykje meir bokmålsnær enn på austlandet. Likevel høyrer du sjeldan at dei slit med å forstå nynorsknære dialekter og trur det er den andres problem. 

Anonymkode: 2e0de...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De to målformene av norsk er ikke så ulike. Det burde holde at man velger et hovedmål, og får en tilstrekkelig grundig innføring i sidemålet. Rart at det skal gis tre (hvis det fortsatt er slik) karakterer i norsk, når det er så mye annet viktig som skal læres. 

Anonymkode: 0955a...bfb

Er en del endringer i den nye fagfornyelsen, de får ikke karakter i nynorsk før i 10.klasse nå. Den inngår i norskkarakteren.

Anonymkode: 251db...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare bedt han om å slutte å sutre og ikke nøre opp under at nynorsk er hat. Det er bare ufordragelig. Da jeg gikk på skolen hatet jeg matte, men ingen forventer at matte skal være spennende. Det må bare læres.

Anonymkode: 1e50e...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville bare bedt han om å slutte å sutre og ikke nøre opp under at nynorsk er hat. Det er bare ufordragelig. Da jeg gikk på skolen hatet jeg matte, men ingen forventer at matte skal være spennende. Det må bare læres.

Anonymkode: 1e50e...f4f

Synes i grunn det må være lov å ikke like nynorsk. Det skal han også få lov å utrykke. Det er uansett ikke noe vei utenom nynorsk. Vi må lære det og er det lekser i nynorsk så gjør vi dem. Vi gjør dem også like godt som hvilken som helst annen lekse. Jeg prøver å fortelle at nynorsk i grunn ikke er så vanskelig og at vi ikke må gjøre det mer komplisert enn det faktisk er. Derfor skal vi finne noen bøker på nynorsk som er spennende og som ei lenger opp i tråden skriver at man glemmer at det er nynorsk man leser. Jeg likte ikke nynorsk selv men jeg kom meg igjennom det og det skal sønnen min også gjøre. ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er totalt unødvendig.

Også har vi disse programlederne som på død og liv skal snakke påfunnede smådialekter. Orker ikke se på God Morgen Norge lenger. Sjelden jeg lar meg provosere av sånt, men det er så innmari overdrevet stygt og unødvendig.
Får sikkert pepper for dette, men det burde vært et krav for programledere at de ikke irriterer vekk seere. 
Burde om ikke annet vært et krav om teksting så man kan skru av lyden. Hå og tå og høss og vøksi og eti og heffer 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 269ae...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det er totalt unødvendig.

Også har vi disse programlederne som på død og liv skal snakke påfunnede smådialekter. Orker ikke se på God Morgen Norge lenger. Sjelden jeg lar meg provosere av sånt, men det er så innmari overdrevet stygt og unødvendig.
Får sikkert pepper for dette, men det burde vært et krav for programledere at de ikke irriterer vekk seere. 
Burde om ikke annet vært et krav om teksting så man kan skru av lyden. Hå og tå og høss og vøksi og eti og heffer 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 269ae...64f

Dialekt er en del av identiteten din, og sier noe om hvor du kommer fra. Heia de som holder på dialekten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Flott! Tusen takk 😊

Anbefaler deg å lese noe på nynorsk selv i voksen alder. Synes også nynorsk var dust på ungdomskolen, men i voksen alder har jeg lest flere bøker på nynorsk, disse hadde ikke vært det samme på bokmål ;)

En som er lettlest og morsom er "operasjon sjøldisiplin" av Agnes Ravatn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det er totalt unødvendig.

Også har vi disse programlederne som på død og liv skal snakke påfunnede smådialekter. Orker ikke se på God Morgen Norge lenger. Sjelden jeg lar meg provosere av sånt, men det er så innmari overdrevet stygt og unødvendig.
Får sikkert pepper for dette, men det burde vært et krav for programledere at de ikke irriterer vekk seere. 
Burde om ikke annet vært et krav om teksting så man kan skru av lyden. Hå og tå og høss og vøksi og eti og heffer 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 269ae...64f

Akkurat i morgenprogrammene burde de kanskje ha folk med veldig enkle dialekter. Det er det jo stort sett bare folk som droppet ut av skolen før de fylte 15 som ser på det. Da bør jo nivået legges deretter.

Anonymkode: f1511...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Anbefaler deg å lese noe på nynorsk selv i voksen alder. Synes også nynorsk var dust på ungdomskolen, men i voksen alder har jeg lest flere bøker på nynorsk, disse hadde ikke vært det samme på bokmål ;)

En som er lettlest og morsom er "operasjon sjøldisiplin" av Agnes Ravatn. 

Jeg har nok et bedre forhold til nynorsk i dag, heldigvis ☀️. Jeg har lest noen bøker på nynorsk og siste bok jeg leste var faktisk på nynorsk. Nynorsk vokser nok på mange tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det er totalt unødvendig.

Også har vi disse programlederne som på død og liv skal snakke påfunnede smådialekter. Orker ikke se på God Morgen Norge lenger. Sjelden jeg lar meg provosere av sånt, men det er så innmari overdrevet stygt og unødvendig.
Får sikkert pepper for dette, men det burde vært et krav for programledere at de ikke irriterer vekk seere. 
Burde om ikke annet vært et krav om teksting så man kan skru av lyden. Hå og tå og høss og vøksi og eti og heffer 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 269ae...64f

Jeg er så utrolig glad for at jeg kan se og høre dialekter av flere slag og at jeg slipper å kun måtte forholde meg til østlendinger som ikke kan smal L eller forskjell på skj og kj. Det hadde gitt meg utslett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også har vi disse programlederne som på død og liv skal snakke påfunnede smådialekter. 

De «påfunnene» springer ut av norrønt og var stort sett etablert i Norge allerede på 1400-tallet, så det er vel ganske gamle påfunn, da. Men noen er jo litt mer tungnemme enn andre og trenger et par hundreår mer på å fatte det, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekter skal vedlikeholdes. Det er mange av dem. Vern dem, bruk dem.

Likevel syns jeg ikke at man trenger lage et skriftspråk ut av det. Aasen snekret sammen noe som han trodde ville overta "dansken" men det har ikke skjedd. Etter mer enn150 år kan vi konstatere at nynorsk har feilet og folk ikke vil ha det. Avskaff nynorsk som skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frk Nilsen skrev:

Anbefaler deg å lese noe på nynorsk selv i voksen alder. Synes også nynorsk var dust på ungdomskolen, men i voksen alder har jeg lest flere bøker på nynorsk, disse hadde ikke vært det samme på bokmål ;)

En som er lettlest og morsom er "operasjon sjøldisiplin" av Agnes Ravatn. 

Anna Gavaldi og Elena Ferrante er fantastisk oversatt til nynorsk.

Anonymkode: 8f532...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Optatium skrev:

Skammarens dotter er kul syns jeg! 

Og nynorsk er det vakreste skriftspråket! Det er språket for kultur og poesi🧡

Du syns det er vakkert. Jeg syns det er grautete. Tragisk at du ikke klarer deg uttrykke poetisk med bokmål. Og du virker elitær med din påstand.

85% og vel så det taler et tydelig språk (pun intended) - folk vil ha bokmål. Og et så tydelig flertall burde ikke pines med et ekstra skriftspråk som er total overflodig.

Anonymkode: 57f79...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av mine elever liker bøkene om Svarte-Matilda. Nynorsken er også ganske lettfattelig hos Røssland, som faktisk skriver på begge mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...