Gå til innhold

Den helsikes nynorsken


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

1 time siden, Optatium skrev:

Skammarens dotter er kul syns jeg! 

Og nynorsk er det vakreste skriftspråket! Det er språket for kultur og poesi🧡

Den vil jeg også anbefale. Den falt i smak hos begge mine på slutten av barneskolen, både ikke leseglad gutt og svært leseglad jente.  

Anonymkode: c8736...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk ! La flertallet få bestemme ! ! Lær ungene sosiale ferdigheter heller. Mange nok som sliter med bokmål, så skal man kludre det til med tullespråk i tillegg ! Nei hjelpes 

Anonymkode: 96840...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk ! La flertallet få bestemme ! ! Lær ungene sosiale ferdigheter heller. Mange nok som sliter med bokmål, så skal man kludre det til med tullespråk i tillegg ! Nei hjelpes 

Anonymkode: 96840...0d5

Sosiale ferdigheter er noe de skal læres uansett

Anonymkode: 9842e...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mia_73 skrev:

Dialekter skal vedlikeholdes. Det er mange av dem. Vern dem, bruk dem.

Likevel syns jeg ikke at man trenger lage et skriftspråk ut av det. Aasen snekret sammen noe som han trodde ville overta "dansken" men det har ikke skjedd. Etter mer enn150 år kan vi konstatere at nynorsk har feilet og folk ikke vil ha det. Avskaff nynorsk som skriftspråk.

Tror du må lese deg opp på norsk språkhistorie! 

Anonymkode: 8ef5f...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk ! La flertallet få bestemme ! ! Lær ungene sosiale ferdigheter heller. Mange nok som sliter med bokmål, så skal man kludre det til med tullespråk i tillegg ! Nei hjelpes 

Anonymkode: 96840...0d5

Kalle de du ikke er enige med for idioter? Ja vi får håpe noen hjelper til og lærer ungene dine sosiale ferdigheter. Ser ikke ut som du kan hjelpe dem...

Anonymkode: bd7c9...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg blir så matt av det som finst av bøker for ungdom no for tida. Det er nesten ingenting anna en sorg, krise, alvor og tungsinn.

Min son er ikkje glad i slik litteratur  han likar humor og kjærleik og "feelgood". Vi har ein stor sorg i familien, og han treng verkeleg ikkje lese om andres opplevingar av det. No les han nesten ingenting, fordi det ikke er mogleg å finne bøker han likar (ikkje på bokmål heller).
Er tek gjerne imot tips om meir gøyale eller kule bøker for ein på på 16 (begge målformer).

Anonymkode: 7fa34...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat i morgenprogrammene burde de kanskje ha folk med veldig enkle dialekter. Det er det jo stort sett bare folk som droppet ut av skolen før de fylte 15 som ser på det. Da bør jo nivået legges deretter.

Anonymkode: f1511...2ab

Ah, sorry, du er en av dem? Om du droppet ut av skolen før fylte 15 så sover du vel for lenge til å få det med deg. Vi andre som har godt betalte jobber må nesten opp tidlig nok til at det kan stå på når morgenkaffen inntas. Men ikke noe poeng lenger når det bare er irriterende, så jeg hadde ikke giddet å stå opp om jeg var deg. Nyhetskanalen er da bedre - og der går det sendinger hele døgnet, tror jeg, så da rekker du også å få det med deg. 

Anonymkode: 269ae...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

De «påfunnene» springer ut av norrønt og var stort sett etablert i Norge allerede på 1400-tallet, så det er vel ganske gamle påfunn, da. Men noen er jo litt mer tungnemme enn andre og trenger et par hundreår mer på å fatte det, kanskje? 

Riktig person til å komme med en uttalelse om tungnemme 😂

Det er akkurat slik det høres ut også. 1400-tallet. Fint at det opprettholdes og tas vare på, men jeg synes fortsatt ikke det har noe å gjøre på riksdekkende tv uten teksting. Det er en grunn til at man tekster samisk, som også er et offisielt språk i Norge. Vi får være enige om å være uenige, nå skal jeg ikke kuppe tråden. 

Anonymkode: 269ae...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktig person til å komme med en uttalelse om tungnemme 😂

Det er akkurat slik det høres ut også. 1400-tallet. Fint at det opprettholdes og tas vare på, men jeg synes fortsatt ikke det har noe å gjøre på riksdekkende tv uten teksting. Det er en grunn til at man tekster samisk, som også er et offisielt språk i Norge. Vi får være enige om å være uenige, nå skal jeg ikke kuppe tråden. 

Anonymkode: 269ae...64f

Du proklamerer uten skam at du er ute av stand til å forstå en dialekt som ligger temmelig nært standard østnorsk, samtidig som du mener vi skal kutte ned på den delen av norskfaget som er best egnet til å tette slike (helt klart pinlige) kunnskapshull?

Ok.

Anonymkode: 2e0de...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du proklamerer uten skam at du er ute av stand til å forstå en dialekt som ligger temmelig nært standard østnorsk, samtidig som du mener vi skal kutte ned på den delen av norskfaget som er best egnet til å tette slike (helt klart pinlige) kunnskapshull?

Ok.

Anonymkode: 2e0de...17a

Uten skam faktisk 😂

Jeg har aldri skrevet at jeg er ute av stand til å forstå dialekten. Du bør fokusere på din forståelse av skriftlig bokmål før du angriper meg for å ha «kunnskapshull». Jeg har lært meg samisk også, men mener fortsatt at de skal tekste det når det sendes på riksdekkende tv. End of discussion. 

Anonymkode: 269ae...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese deg opp på norsk språkhistorie! 

Anonymkode: 8ef5f...40e

Trenger jeg det? Uansett er det bare av akademisk interesse. Du kommer ikke forbi at nynorsk som samlende skriftspråk for Norge har feilet.

Anonymkode: 57f79...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger jeg det? Uansett er det bare av akademisk interesse. Du kommer ikke forbi at nynorsk som samlende skriftspråk for Norge har feilet.

Anonymkode: 57f79...965

Det kan du jobsi om bokmål også. Selv om det er fler som skriver bokmål enn nynorsk (ingen snakker jo noen av delene) er det ikke alle. Kanskje vi burde droppet norsk totaøt og bare gått over til engelsk. Det ville jo løst mange problemer.

Anonymkode: f1511...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk ! La flertallet få bestemme ! ! Lær ungene sosiale ferdigheter heller. Mange nok som sliter med bokmål, så skal man kludre det til med tullespråk i tillegg ! Nei hjelpes 

Anonymkode: 96840...0d5

Selv om jeg ikke er fan av at de må ha nynorsk på skolen så har de faktisk det. Vi skal også selvfølgelig følge opp faget. Vi ønsker å oppmuntre til at det ikke er helt døden å lese nynorsk. Sosiale ferdigheter må læres uansett. Nynorsk eller ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det er totalt unødvendig.

Også har vi disse programlederne som på død og liv skal snakke påfunnede smådialekter. Orker ikke se på God Morgen Norge lenger. Sjelden jeg lar meg provosere av sånt, men det er så innmari overdrevet stygt og unødvendig.
Får sikkert pepper for dette, men det burde vært et krav for programledere at de ikke irriterer vekk seere. 
Burde om ikke annet vært et krav om teksting så man kan skru av lyden. Hå og tå og høss og vøksi og eti og heffer 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 269ae...64f

Og du da, hvilken dialekt har du? 

Anonymkode: e169c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk ! La flertallet få bestemme ! ! Lær ungene sosiale ferdigheter heller. Mange nok som sliter med bokmål, så skal man kludre det til med tullespråk i tillegg ! Nei hjelpes 

Anonymkode: 96840...0d5

Tusen takk for den. Eg er fødd og oppvaksen på ein plass der nynorsk er hovudmål. Gjer det meg til ein idiot?

Anonymkode: cafea...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg har nok et bedre forhold til nynorsk i dag, heldigvis ☀️. Jeg har lest noen bøker på nynorsk og siste bok jeg leste var faktisk på nynorsk. Nynorsk vokser nok på mange tror jeg. 

Uff,..jeg hater nynorsk! Hatet det på skolen og hater det fortsatt. Men det var og er viktig for meg å ikke videreføre mine negative synspunkter til barna mine. Jeg har 3 barn, alle med autismediagnoser, en har både asperger og ADHD og han fikk fritak fra nynorsk (vet ikke helt hvordan det gikk for seg) men han har mer enn nok med vanlig norsk. De 2 andre har nynorsk på skolen, men slipper å ha nynorsk i hjemmelekse. Jeg er veldig glad for det.

Anonymkode: 3951e...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for den. Eg er fødd og oppvaksen på ein plass der nynorsk er hovudmål. Gjer det meg til ein idiot?

Anonymkode: cafea...5dd

Det var jo ikke det hun mente!

Anonymkode: 3951e...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo ikke det hun mente!

Anonymkode: 3951e...439

«Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk». Eg vil ha nynorsk, då må jo eg vere ein idiot? Eller?

Anonymkode: cafea...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Er jo bare noen få idioter som vil ha nynorsk». Eg vil ha nynorsk, då må jo eg vere ein idiot? Eller?

Anonymkode: cafea...5dd

Hun mener selvfølgelig ikke at de som er oppvokst med nynorsk er dumme, det fostår vel du og.

Anonymkode: 3951e...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg blir så matt av det som finst av bøker for ungdom no for tida. Det er nesten ingenting anna en sorg, krise, alvor og tungsinn.

Min son er ikkje glad i slik litteratur  han likar humor og kjærleik og "feelgood". Vi har ein stor sorg i familien, og han treng verkeleg ikkje lese om andres opplevingar av det. No les han nesten ingenting, fordi det ikke er mogleg å finne bøker han likar (ikkje på bokmål heller).
Er tek gjerne imot tips om meir gøyale eller kule bøker for ein på på 16 (begge målformer).

Anonymkode: 7fa34...700

https://www.nynorskbok.no/category/humor/

https://issuu.com/detnorskesamlaget/docs/bu-katalogen

Anonymkode: 298ac...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener selvfølgelig ikke at de som er oppvokst med nynorsk er dumme, det fostår vel du og.

Anonymkode: 3951e...439

Nei, det sa jo ikkje eg heller, at vi er dumme. Men idiotar derimot..! Poenget mitt er at dei færraste som kjem med slike utblåsningar mot nynorsken tenker på at det faktisk fins mennesker her i landet som nynorsk er like naturleg for som bokmål er for dei. Høyrer du nokon av oss klage fordi vi må ha bokmål på skulen? Aldri!

Anonymkode: cafea...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trenger jeg det? Uansett er det bare av akademisk interesse. Du kommer ikke forbi at nynorsk som samlende skriftspråk for Norge har feilet.

Anonymkode: 57f79...965

Tydeligvis har bokmål også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære fleire språk gjer deg smartare. (Gjeld også to så like skriftsspråk som nynorsk og bokmål). Eg tenker at det er noko alle foreldre i utgangspunktet bør ynskje for ungane sine.
 

Men, no er alle foreldre så opptatt av at borna ikkje skal møte noko motstand. Dei skal liksom spasere gjennom dagen og tida utan å måtte streve for eller etter noko. Er noko for vanskeleg? Då må vi slutte med det. Sutrar ungane? Fjern problemet så stoppar nok sutringa. Må dei lære noko dei ikkje ser poenget med? Fjern alt som ikkje gjer dei meining i nuet. Så blir dei vel glad. Så blir dei nok jamnt lykkelige heilt på ekte, heile livet. Lukke til! 

Anonymkode: 6937a...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å lære fleire språk gjer deg smartare. (Gjeld også to så like skriftsspråk som nynorsk og bokmål). Eg tenker at det er noko alle foreldre i utgangspunktet bør ynskje for ungane sine.
 

Men, no er alle foreldre så opptatt av at borna ikkje skal møte noko motstand. Dei skal liksom spasere gjennom dagen og tida utan å måtte streve for eller etter noko. Er noko for vanskeleg? Då må vi slutte med det. Sutrar ungane? Fjern problemet så stoppar nok sutringa. Må dei lære noko dei ikkje ser poenget med? Fjern alt som ikkje gjer dei meining i nuet. Så blir dei vel glad. Så blir dei nok jamnt lykkelige heilt på ekte, heile livet. Lukke til! 

Anonymkode: 6937a...b8c

Nå har jeg vært rimelig tydelig på at vi selvsagt skal følge opp dette faget på lik linje som alle andre fag. Vi trenger ikke like nynorsk men vi er nødt til å gjøre vårt beste uansett. Jeg var i grunn kun ute etter tips til spennende nynorsk litteratur. Ungene må gjerne si akkurat hva de vil om nynorsk men vi må gjøre det uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Tydeligvis har bokmål også det.

Ca 85% bruker bokmål, 15% nynorsk (og da er jeg generøs). Hvor har bokmål feilet? I å samle? Før nynorsk ble forsøkt innført var det ingen skille, eksperimentet har ikke fungert, folk flest ønsker ikke nynorsk. Da gjør man hva man gjør med andre mislykkede forsøk, man tar det bort. Eller i hvert fall la majoriteten slippe å forholde seg til det. La nynorsk dø ut naturlig eller la den bli til en måte å skrive dialekt. Ikke tving det på hele landets elever, det har ikke hjulpet å gjøre det populær eller øke bruken, og er bare bortkastet tid. Tid man kunne bruke til verdifull undervisning av noe nyttig.

Anonymkode: 57f79...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...