Gå til innhold

Hvordan skal jeg takle å bli 40?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fylt 39 år nettopp, og kjenner at jeg må jobbe hardt med å akseptere at jeg snart blir 40. Heldigvis trives jeg godt med familie og jobb, så dette handler kun om meg selv. Jeg skammer meg over å føle det slik; man skal liksom omfavne å bli eldre, elske rynkene sine og ønske grå hår velkommen. Til dels kan jeg jo kjenne det sånn, men det er også en side av meg som finner det utfordrende å miste ungdommen helt. Har dere noen tips? Jeg må tåle å bli eldre 😭

Anonymkode: dd1cc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare ta deg sammen og ikke ta deg selv så høytidelig. 
 

hilsen hu med helgrått hår i en alder av 38

Anonymkode: ee45c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, hvis det bare var å ta meg sammen så hadde jeg jo gjort det.. Og tar egentlig ikke meg selv så høytidelig heller. Men sliter med å bli gammel 😳

Anonymkode: dd1cc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vært ungdom på en god stund. Hva er det du føler du mister? Skal du stoppe å gjøre noen av de tingene du gjør i dag? I mitt hode er voksne folk stort sett voksne folk uavhengig av om de er 55 eller 35. Kanskje på forskjellige steder i familieliv og med varierende grad av erfaringer, men de er voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, topaz skrev:

Du har ikke vært ungdom på en god stund. Hva er det du føler du mister? Skal du stoppe å gjøre noen av de tingene du gjør i dag? I mitt hode er voksne folk stort sett voksne folk uavhengig av om de er 55 eller 35. Kanskje på forskjellige steder i familieliv og med varierende grad av erfaringer, men de er voksne.

Jeg pleide å se ung ut for alderen, det er bare et år siden jeg ble spurt om leg sist. Men nå eldes jeg plutselig kjempefort. Er litt det kanskje, jeg liker ikke å miste det.

Anonymkode: dd1cc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg skjønner godt kva du meiner. Her har livet føltes veldig skjørt fortida. Ei 32 år gammal småbarnsmor døde plutselig frå tre små ungar. Nå går eg rundt og er så takknemlig for kvar dag eg er her med familien min, og kor heldig eg er som blir eldre saman med mine. Det setter perspektiv på ting. Men eg forstår godt kva du meiner. Har kjent på det same si eg bikka 24 år sjølv😅

Endret av leahr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, leahr skrev:

Eg skjønner godt kva du meiner. Her har livet føltes veldig skjørt fortida. Ei 32 år gammal småbarnsmor døde plutselig frå tre små ungar. Nå går eg rundt og er så takknemlig for kvar dag eg er her med familien min, og kor heldig eg er som blir eldre saman med mine. Det setter perspektiv på ting. Men eg forstår godt kva du meiner. Har kjent på det same si eg bikka 24 år sjølv😅

Takk! Ja, jeg er selvfølgelig inderlig takknemlig for livet og familien min ❤️ Men tror kanskje det handler om identitet også. Den må på en måte omformes fra ung til gammel.

Anonymkode: dd1cc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som plutselig eldes ved deg den dagen du bikker 40 altså. Du er likedan som nå da. Du kan vente med disse tankene til du nærmer deg 55 tenker jeg, for nå tildags er vi unge til vi bikker 60

Anonymkode: 826de...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting som plutselig eldes ved deg den dagen du bikker 40 altså. Du er likedan som nå da. Du kan vente med disse tankene til du nærmer deg 55 tenker jeg, for nå tildags er vi unge til vi bikker 60

Anonymkode: 826de...17d

Er ikke det noe vi bare sier til oss selv? 😅

Anonymkode: dd1cc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det noe vi bare sier til oss selv? 😅

Anonymkode: dd1cc...848

Hvis du faktisk skal se på deg selv som GAMMEL fordi du fyller 40 så har du et problem. Vi blir virkelig ikke definert som gammel halve livet.

Anonymkode: 9c5ac...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det noe vi bare sier til oss selv? 😅

Anonymkode: dd1cc...848

Nei, overhodet ikke. Se deg rundt, folk ER mer ungdommelige  nå til dags enn ved 1900 tallet. Både til sinns, på utseende og på sykdommer. Vi lever lengre. 

Anonymkode: 826de...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å gjøre litt uvanlige ting! Jeg bader hele året, kjører fort på ski, hopper opp på alle kasser jeg ser, slår hjul, står på hodet, og på hendene. 
 

For meg handlet følelsen av å bli eldre om at jeg bare var fornuftig, voksen og moden. Nå åpner jeg vinduene når vi kjører forbi en elv som sender dråper over veien, danser til Bli Med dansen, spiller dataspill, løper gjennom vannspredere med alle klærne på, har snøballkrig i undertøyet ( bor ikke i borettslag) og leter hele tiden etter noe å le av, være takknemlig for og fornøyd med. 
 

Livet er herlig, selv om jeg er 43 🥳🥳

Anonymkode: 12e85...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fylt 39 år nettopp, og kjenner at jeg må jobbe hardt med å akseptere at jeg snart blir 40. Heldigvis trives jeg godt med familie og jobb, så dette handler kun om meg selv. Jeg skammer meg over å føle det slik; man skal liksom omfavne å bli eldre, elske rynkene sine og ønske grå hår velkommen. Til dels kan jeg jo kjenne det sånn, men det er også en side av meg som finner det utfordrende å miste ungdommen helt. Har dere noen tips? Jeg må tåle å bli eldre 😭

Anonymkode: dd1cc...848

Er det virkelig et problem for deg bør du få hjelp. Det er da virkelig ingenting å sippe over... 

Anonymkode: 8878c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig et problem for deg bør du få hjelp. Det er da virkelig ingenting å sippe over... 

Anonymkode: 8878c...c47

Trenger ikke oppsøke hjelp, når jeg kan få råd fra sympatiske mennesker som deg.

Anonymkode: dd1cc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe når jeg blir såpass at jeg har forandret meg i hodet like mye som utseendet evt. Jeg heller liker ikke å bli eldre men jeg er 28. Blir 29 om 1 mnd. 
Klarer ikke helt innse at jeg er 30 snart. Følte liksom at det var så gammelt når jeg var 20. Mamma er 55 og holder seg bra. Noen eldes fort, noen ser nesten ut som de alltid har gjort. Har med stil å gjøre og. Men det er liksom litt det at det er så mye du ikke kan gjøre når du blir eldre. Er ikke sosialt akseptert. Eldes gjør vi jo alle, men ja, det er vanskelig å innse at man blir eldre. Og all irritasjonen jeg har fått mot ungdommen. Da må jeg tenke at jeg har vært ungdom selv. Men de er så naive og selvopptatte! Tror de er unike og eier verden! De aner ikke alle skuffelsene de har i vente! Mange isåfall. 

Anonymkode: 9b6a0...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg velger å gjøre litt uvanlige ting! Jeg bader hele året, kjører fort på ski, hopper opp på alle kasser jeg ser, slår hjul, står på hodet, og på hendene. 
 

For meg handlet følelsen av å bli eldre om at jeg bare var fornuftig, voksen og moden. Nå åpner jeg vinduene når vi kjører forbi en elv som sender dråper over veien, danser til Bli Med dansen, spiller dataspill, løper gjennom vannspredere med alle klærne på, har snøballkrig i undertøyet ( bor ikke i borettslag) og leter hele tiden etter noe å le av, være takknemlig for og fornøyd med. 
 

Livet er herlig, selv om jeg er 43 🥳🥳

Anonymkode: 12e85...5bc

Sånn forsøker jeg også å gjøre - er 50 ;)

Har allerede gledet meg en stund til første ordentlige høststormen - da skal jeg ut uten regntøy, bli gjennomvåt og bare kjenne på været ruske i kroppen. Og så i dusjen og en kopp kakao eller et glass rødvin etterpå.

I sommer har jeg lært meg å gå på line. Jeg balanserer på alt jeg kan balansere på når jeg går tur. Jeg klatrer i trær. Har funnet en minikulp i ei elv som ligger få meter fra der mange, mange går, men likevel nesten avskjermet, der har jeg tenkt å bade før vinteren setter inn. Den er bitteliten, kan ikke svømme i den, men er dyp nok til at jeg kan sette meg på huk i den og legge meg ned og flyte. Den har den fineste hvite sanden og ser ut som en idyllisk tropisk strand i miniformat. Kontrasten til det iskalde fjellvannet blir enorm :) Jeg lærer meg å nyte andre typer musikk enn jeg har hørt på tidligere, danser på kjøkkengulvet, synger høyt (noe jeg ikke har gjort før).

Tror du og jeg kunne hatt det moro sammen :) Det er altfor mange som stivner mentalt med alderen og glemmer å lekenheten som er så viktig hele livet.

 

Anonymkode: d5a5c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også 40 år neste år. Men det er bare et tall. Hvordan du føler deg er det viktigste. Her føler jeg meg fortsatt ung til sinns.

Anonymkode: 0f6d9...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir også 40 år neste år. Men det er bare et tall. Hvordan du føler deg er det viktigste. Her føler jeg meg fortsatt ung til sinns.

Anonymkode: 0f6d9...442

«Ung til sinns» sier alle «eldre». Hva vil det si å være ung til sinns? Det er ikke særlig positivt synes jeg. Det betyr at man er naiv. For meg isåfall. 

Anonymkode: 9b6a0...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Ung til sinns» sier alle «eldre». Hva vil det si å være ung til sinns? Det er ikke særlig positivt synes jeg. Det betyr at man er naiv. For meg isåfall. 

Anonymkode: 9b6a0...780

Det betyr at man ikke føler seg gammel.

På tide å jobbe litt med ordforrådet om du tror det betyr at man er naiv... 🙄

Anonymkode: 7207b...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke oppsøke hjelp, når jeg kan få råd fra sympatiske mennesker som deg.

Anonymkode: dd1cc...848

Så bra jeg kan hjelpe, da er det bare å ta deg sammen å komme seg videre. Du får ikke sympati over slike ting som det der. 

Anonymkode: 8878c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å fylle 40 egentlig? Som noen allerede har sagt  alternativet er verre! Jeg fylte 40 for 2 år siden og følte det ikke som noen krise. Men så har jeg vært nære på å miste livet i en naturkatastrofe og gjennomgått to operasjoner pga kreft, så det har nok satt ting litt i perspektiv for meg. 

Anonymkode: 5d8ab...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble 40 i sommer. Gruet leg et år til det. Men. Det er faktisk ikke sånn at den dagen du blir 40 så våkner du med et hav av grå hår, stokk, gikt og midtlivskrise. Inge kan se det på deg. 

Anonymkode: ce7b0...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det noe vi bare sier til oss selv? 😅

Anonymkode: dd1cc...848

Men hva så? Du er til enhver tid den historien du forteller deg selv om deg selv. Du kan velge å fortelle en gørr historie om hun som ble gammel fordi hun frykta førtiårene, eller en spennende historie om et levende menneske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

«Ung til sinns» sier alle «eldre». Hva vil det si å være ung til sinns? Det er ikke særlig positivt synes jeg. Det betyr at man er naiv. For meg isåfall. 

Anonymkode: 9b6a0...780

Du kan ikke velge at sofa betyr sausenebb. Likeledes står du ikke fritt til å velge at ung til sinns betyr naiv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...