Gå til innhold

Skulle hente datteren min på 11år i dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Ja, jeg syns det er pinlig hvis folk dominerer et rom med latteren sin, og jeg har evnen til å føle med ei jente som syns det er flaut, men ellers tror jeg ikke det er noe galt med holdningene mine. 

Anonymkode: f8b78...4da

Hvis du mener at en elleveårings mening om en helt naturlig atferd er grunn nok til at mora skal endre personlighet, så har du noen veldig rare holdninger... å skamme seg over latteren sin er ikke noe man skal lære barn opp til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis du mener at en elleveårings mening om en helt naturlig atferd er grunn nok til at mora skal endre personlighet, så har du noen veldig rare holdninger... å skamme seg over latteren sin er ikke noe man skal lære barn opp til. 

Nei, men man kan lære sitt barn til å ta hensyn til andre, ved å selv gjøre det. Det er jo ikke direkte latteren, det er jo volumet, som er problemet.

Anonymkode: f8b78...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, men man kan lære sitt barn til å ta hensyn til andre, ved å selv gjøre det. Det er jo ikke direkte latteren, det er jo volumet, som er problemet.

Anonymkode: f8b78...4da

Det er ikke hensynsløst å le høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke hensynsløst å le høyt.

Noen ganger er det det, jo. 

Jeg har som sagt en svigermor som dominerer ethvert rom med latteren sin. Jeg ser at det nok er pga usikkerhet, men det er likevel sjenerende og unødvendig. Ingen trenger å le av full hals så det gjaller i veggene. 

Jeg er enig i at barn og tenåringer kan finne på å skjemmes av de mest utrolige ting, men om barnet mitt hadde gitt uttrykk for at noe jeg enkelt kunne endre på plaget henne, så hadde jeg faktisk tatt det litt på alvor. Noen ganger trenger man at noen korrigerer adferden ens. 

Anonymkode: a2049...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger er det det, jo. 

Jeg har som sagt en svigermor som dominerer ethvert rom med latteren sin. Jeg ser at det nok er pga usikkerhet, men det er likevel sjenerende og unødvendig. Ingen trenger å le av full hals så det gjaller i veggene. 

Jeg er enig i at barn og tenåringer kan finne på å skjemmes av de mest utrolige ting, men om barnet mitt hadde gitt uttrykk for at noe jeg enkelt kunne endre på plaget henne, så hadde jeg faktisk tatt det litt på alvor. Noen ganger trenger man at noen korrigerer adferden ens. 

Anonymkode: a2049...75f

Enig med deg!

Jeg hadde også vurdert å ta det på alvor om 11 åringen (eller 13 åringen eller 16 åring hadde sagt at hun skjemtes over meg. Jeg kunne nok sluttet å le høyt om jeg visste at latteren min var unormalt høy, og jeg kunne slutte å gå i miniskjørt med rompa dissende på utsiden om det var det hun klagde på. Så jeg ville selvfølgelig tenkt over om det var et snev av sannhet i det hun sa. 

Men sånn bortsett fra det, hadde jeg ikke brydd meg om noen av ungene mine hadde sagt at de var flaue over meg, eller at jeg var dum eller gjorde noe dumt. Det har de sikkert sagt også, akkurat som jeg syntes at mora mi var teit en periode (men av en aller annen grunn var faren min alltid perfekt..). Og så er det bare å innse at 11 åringer eller 13 åringer som oftest ikke synes at det er kult at mamma kommer og møter dem uten avtale. De er i ferd med å løsrive seg og de føler seg fort små og flaue akkurat da. 

Anonymkode: b9735...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger er det det, jo. 

Jeg har som sagt en svigermor som dominerer ethvert rom med latteren sin. Jeg ser at det nok er pga usikkerhet, men det er likevel sjenerende og unødvendig. Ingen trenger å le av full hals så det gjaller i veggene. 

Jeg er enig i at barn og tenåringer kan finne på å skjemmes av de mest utrolige ting, men om barnet mitt hadde gitt uttrykk for at noe jeg enkelt kunne endre på plaget henne, så hadde jeg faktisk tatt det litt på alvor. Noen ganger trenger man at noen korrigerer adferden ens. 

Anonymkode: a2049...75f

Og du ser fortsatt ikke at dersom noen gjør noe som irriterer deg, så er det du selv som eier det problemet...? Det er da ikke svigermors skyld at du har lagt en helt normal type atferd for hat. Så lenge hun ikke ler kun når hun er dritings og uten hemninger, så kan du ikke sitte og dømme bare fordi du misliker volumet eller måten.

Hvordan hadde du tatt det hvis mannen din sa "jeg blir flau over å bli sett ute med deg, ta og skift frisyre" eller noe lignende? Å påføre andre skam er bare stygt, og ikke noe man lærer barna opp til at de har lov å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Pashla skrev:

Og du ser fortsatt ikke at dersom noen gjør noe som irriterer deg, så er det du selv som eier det problemet...? Det er da ikke svigermors skyld at du har lagt en helt normal type atferd for hat. Så lenge hun ikke ler kun når hun er dritings og uten hemninger, så kan du ikke sitte og dømme bare fordi du misliker volumet eller måten.

Hvordan hadde du tatt det hvis mannen din sa "jeg blir flau over å bli sett ute med deg, ta og skift frisyre" eller noe lignende? Å påføre andre skam er bare stygt, og ikke noe man lærer barna opp til at de har lov å gjøre. 

Det er jo hensynsløst når hun ler av full hals og "ødelegger" barnet sin teaterforestilling.

Anonymkode: 6422e...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Og du ser fortsatt ikke at dersom noen gjør noe som irriterer deg, så er det du selv som eier det problemet...? Det er da ikke svigermors skyld at du har lagt en helt normal type atferd for hat. Så lenge hun ikke ler kun når hun er dritings og uten hemninger, så kan du ikke sitte og dømme bare fordi du misliker volumet eller måten.

Hvordan hadde du tatt det hvis mannen din sa "jeg blir flau over å bli sett ute med deg, ta og skift frisyre" eller noe lignende? Å påføre andre skam er bare stygt, og ikke noe man lærer barna opp til at de har lov å gjøre. 

Jeg vet at noen mennesker ikke evner å ta mot korreksjoner og insisterer på retten til å oppføre som de vil. 

Hadde mannen min spurt meg på en fin måte om jeg kunne begrense meg på noen måte, hadde jeg faktisk tatt det til etterretning. Det kommer selvsagt av at han er en fornuftig mann som jeg stoler på, og om han hadde sagt noe slikt hadde jeg virkelig tenkt over det. Hadde han vært en kritisk og kverulerende type hadde jeg kanskje ikke tatt det så alvorlig. Så slike ting kommer selvsagt helt an på omstendighetene rundt 

Hi vet at hun har en høy latter. Da er det opp til henne å vurdere om det er noe hun ønsker å gjøre noe med, eller om hun skal stå på sin rett til le så høyt og uhemmet hun vil. 

Anonymkode: a2049...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var drit flau over maten mamma tygde tyggis. 😂😂😂 Syntes hun så teit ut. 
Mamma greier fortsatt ikke tygge tyggis men nå flirer jeg av det. 
Det er vel normalen at det er NOE ungene er flau over ved den alderen. Eldste vil vi skal late som vi ikke kjenner henne på butikken, må ikke finne på å spørre hva hun vil ha til middag. Hun er 11 år. Minste på 6 har nettopp funnet ut at å leie oss offentlig er til tider flaut. 
Når det er sagt så gjør jeg eldste flau med vilje innimellom. Ikke noen stygge ting men litt småtteri. Jeg flirer litt av det i smug at hun synes det er pinlig. 

Anonymkode: 5b629...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 6 barn. Ingen av dem har noen gang uttrykt at de skjemmes over meg. Og jeg skjemtes heller ikke av mine foreldre. Men hvis ett av mine barn hadde sagt at de skjemtes pga latteren min, klesstilen min e.l, hadde jeg gått i meg selv og sett om jeg kunne endret meg. Hensynet til barna går fremfor et egoistisk ønske om å vise verden at "jeg er den jeg er". Det er faktisk veldig pinlig å være tilstede når en av de fremmøtte ler overdrevent høyt. Og hvis det da er ens egen mor som har den latteren, må det være fryktelig flaut.

Anonymkode: f8b78...4da

Det finnes selvfølgelig grenser for hvor høyt man «trenger» å le eller snakke, men hvis du synes det er fryktelig pinlig å være til stede når noen andre ler høyt, så kan det hende at du bør jobbe med din egen toleranse for hvor godt andre skal høres. 

HI - jeg er ambivalent. Det er vanlig å synes at ens foreldre er pinlige, men det er ikke greit å gå fra dem kun av den grunn. I hvert fall ikke fordi du kunne vært pinlig hvis du fikk sjansen. På samme måte som vi foreldre bør ta hensyn, må jo ungene også lære seg at også foreldre er mennesker, og har ulike egenskaper. Ingen av mine tre har uttrykt at jeg er særlig pinlig, men jeg prøver også å ta hensyn hvis de er sammen med jevnaldrende jeg ikke kjenner så godt, eller hvis de er ute med venner. Jeg er temmelig aktiv i fritidsinteressen deres, så de fleste av vennene er vant til å se meg mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo normalt at barna har en periode de er flau over foreldrene sine, men slike innspill kan jo også være en anledning til å gå litt i seg selv og se om man faktisk har en atferd som kan være sjenerende, men som andre er for høflige til å nevne.

Vi har jo alle møtt mennesker med sjenerende oppførsel vi ikke tar opp med dem, og en del av disse har nok flaue barn hjemme.

Nå sier jeg ikke HIs latter er i denne kategorien, men at man ikke uten videre skal slå ned på et innspill utelukkende fordi det kommer fra ens barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har også en datter på 11 og plutselig er ikke mamma og pappa kule lenger;) forandrer ingenting vi, ler som jeg vil, kler meg som jeg vil.. for vet de går over:) har en som er eldre og der er mamma nå blitt kul og bra nok..igjen;) så gi henne noen år, så er dere tilbake igjen:)!

Anonymkode: fce5b...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Iiiiik skrev:

Det finnes selvfølgelig grenser for hvor høyt man «trenger» å le eller snakke, men hvis du synes det er fryktelig pinlig å være til stede når noen andre ler høyt, så kan det hende at du bør jobbe med din egen toleranse for hvor godt andre skal høres. 

HI - jeg er ambivalent. Det er vanlig å synes at ens foreldre er pinlige, men det er ikke greit å gå fra dem kun av den grunn. I hvert fall ikke fordi du kunne vært pinlig hvis du fikk sjansen. På samme måte som vi foreldre bør ta hensyn, må jo ungene også lære seg at også foreldre er mennesker, og har ulike egenskaper. Ingen av mine tre har uttrykt at jeg er særlig pinlig, men jeg prøver også å ta hensyn hvis de er sammen med jevnaldrende jeg ikke kjenner så godt, eller hvis de er ute med venner. Jeg er temmelig aktiv i fritidsinteressen deres, så de fleste av vennene er vant til å se meg mye. 

Nå skrev hun vel overdrevent høyt? Det ligger en nyanseforskjell der. Vi har vel alle opplevd folk som tar over rommet med oppførselen eller latteren sin? Kanskje de hadde satt pris på at noen hadde hvisket dem i øret at det ble litt mye?

Anonymkode: a2049...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leverte minste på skolen, han gikk i 1. Klasse og den andre sønnen min i 7.klasse. Spotta 7.klassingen gående mot meg når jeg hadde levert (han dro senere på skolen) og han kunne ikke prøvd hardere på å bli usynlig! Han gikk en annen vei for å slippe å si hei til meg i skolegården! Så joda. Det er helt normalt! 

Anonymkode: 76bdf...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du håndterte det på en utmerket måte, HI. Samtalen dere hadde åpnet for nåde refleksjon og trening på empati. Godt jobbet! 

Anonymkode: 39270...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Hi vet at hun har en høy latter. Da er det opp til henne å vurdere om det er noe hun ønsker å gjøre noe med, eller om hun skal stå på sin rett til le så høyt og uhemmet hun vil. 

Anonymkode: a2049...75f

«Uhemmet», faktisk... hun trenger ikke le på skoletrappa, det er det vel heller ingen fare for. 
Men å si til sine nærmeste «jeg skammer meg over deg, da må DU endre deg» er ikke kjennetegn på en god relasjon. HI gjorde helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo hensynsløst når hun ler av full hals og "ødelegger" barnet sin teaterforestilling.

Anonymkode: 6422e...1f2

Jeg tror ikke noen i tråden her har problemet med å gjenkjenne hva som er «OK å gjøre i en teatersal» og hvordan det skiller seg fra «OK rent generelt». Det eksempelet er et sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Ja, jeg syns det er pinlig hvis folk dominerer et rom med latteren sin, og jeg har evnen til å føle med ei jente som syns det er flaut, men ellers tror jeg ikke det er noe galt med holdningene mine. 

Anonymkode: f8b78...4da

Men faen da😂 Hvem har sagt at jeg dominerer ett helt rom med latteren min. Ut i fra min tekst så har du gjort deg opp ei mening om at jeg ler så høyt at folk knapt kan snakke. Jeg er ikke der altså. 
Jeg ler vanlig jeg, men når noe treffer skikkelig og jeg synes det er hysterisk morsomt så kommer den ukontrollerte latteren min. 
Det handler heller ikke om at jeg må vise hele verden at dette er meg, hun med latteren. 
Men nå er det sånn da at latteren min er en del av meg, den kommer noen ganger når ting blir usedvanlig morro. 
Men du mener at jeg skal prøve å gjøre noe med det da så jeg kan tilfredsstille deg dersom vi skulle møtes? 
Du er syk😂🤪

Anonymkode: 15b21...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger er det det, jo. 

Jeg har som sagt en svigermor som dominerer ethvert rom med latteren sin. Jeg ser at det nok er pga usikkerhet, men det er likevel sjenerende og unødvendig. Ingen trenger å le av full hals så det gjaller i veggene. 

Jeg er enig i at barn og tenåringer kan finne på å skjemmes av de mest utrolige ting, men om barnet mitt hadde gitt uttrykk for at noe jeg enkelt kunne endre på plaget henne, så hadde jeg faktisk tatt det litt på alvor. Noen ganger trenger man at noen korrigerer adferden ens. 

Anonymkode: a2049...75f

Hadde du likt svigermoren din så hadde du ikke sagt dette. Det er jeg overbevist om. Skjerpings!

Anonymkode: 15b21...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI

Jeg er ikke syk, men kanskje jeg leste litt for mye mellom linjene. Når du skriver at din datter er redd for at du skal le så andre hører det, da virker det for meg som at denne høylytte latteren skjer litt for ofte. Og å beskylde folk for å mislike svigermor, bare fordi de sier hva de mener om f.eks den dominerende latteren, blir for dumt. 

Men jeg ville egentlig bare få frem at kanskje du skal tenke over det din datter sa, og vurdere om du kanskje kan prøve å iallefall dempe latteren litt når hun er til stede. For hennes skyld, ikke fordi jeg og andre syns det er pinlig. Nå har du fått eksempler med kollega og svigermor, og kan sette det i sammenheng med din datters følelser. 

Anonymkode: f8b78...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære HI

Jeg er ikke syk, men kanskje jeg leste litt for mye mellom linjene. Når du skriver at din datter er redd for at du skal le så andre hører det, da virker det for meg som at denne høylytte latteren skjer litt for ofte. Og å beskylde folk for å mislike svigermor, bare fordi de sier hva de mener om f.eks den dominerende latteren, blir for dumt. 

Men jeg ville egentlig bare få frem at kanskje du skal tenke over det din datter sa, og vurdere om du kanskje kan prøve å iallefall dempe latteren litt når hun er til stede. For hennes skyld, ikke fordi jeg og andre syns det er pinlig. Nå har du fått eksempler med kollega og svigermor, og kan sette det i sammenheng med din datters følelser. 

Anonymkode: f8b78...4da

Ja det blir like dumt at jeg sier det som at du sier at jeg bør gjøre noe med det. 

Slo følge med jenta mi ett par hunde meter i morges når hun skulle på skolen og jeg jobb. Hun spurte om jeg ikke kunne le litt. 
Vi blir alle i godt humør når den kommer sånn innimellom. 
 

Elsker datteren min😁

Anonymkode: 15b21...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men faen da😂 Hvem har sagt at jeg dominerer ett helt rom med latteren min. Ut i fra min tekst så har du gjort deg opp ei mening om at jeg ler så høyt at folk knapt kan snakke. Jeg er ikke der altså. 
Jeg ler vanlig jeg, men når noe treffer skikkelig og jeg synes det er hysterisk morsomt så kommer den ukontrollerte latteren min. 
Det handler heller ikke om at jeg må vise hele verden at dette er meg, hun med latteren. 
Men nå er det sånn da at latteren min er en del av meg, den kommer noen ganger når ting blir usedvanlig morro. 
Men du mener at jeg skal prøve å gjøre noe med det da så jeg kan tilfredsstille deg dersom vi skulle møtes? 
Du er syk😂🤪

Anonymkode: 15b21...1a0

Og du er jammen ikke særlig hyggelig. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du likt svigermoren din så hadde du ikke sagt dette. Det er jeg overbevist om. Skjerpings!

Anonymkode: 15b21...1a0

Jeg trenger ikke skjerpe meg. Det er ikke meg ungene gjemmer seg for. 

Anonymkode: a2049...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du er jammen ikke særlig hyggelig. 

Jeg trenger ikke skjerpe meg. Det er ikke meg ungene gjemmer seg for. 

Anonymkode: a2049...75f

 

Endret av Pashla
Feil sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og du er jammen ikke særlig hyggelig. 

Jeg trenger ikke skjerpe meg. Det er ikke meg ungene gjemmer seg for. 

Anonymkode: a2049...75f

Du har vært både hyggelig og uhyggelig du også så det går helt fint. 
Ungene gjemmer seg ikke. 
 

Anonymkode: 15b21...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har vært både hyggelig og uhyggelig du også så det går helt fint. 
Ungene gjemmer seg ikke. 
 

Anonymkode: 15b21...1a0

Hele hi handler jo om at jenta ikke ville gå sammen med deg? Jeg kunne jo skrevet ‘gjemmer’, men tenkte at du tok den. My bad!

At hun ba deg le (!) i dag viser jo at barn er utrolig lojale og opptatt av å ikke såre. Hun oppfattet at du tok kommentaren ille opp og prøvde å blidgjøre deg. Jeg håper dette har gitt deg litt å tenke på. 

Anonymkode: a2049...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...