Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #1 Skrevet 9. september 2020 Kollegaen min lurte på om hun kunne ha sykkel sin på sykkelstativet vårt ifbm at det regnet ute og jeg skulle forbi der hun bor på tur hjem. Sa at det kunne hun sikkert, men at hun isf måtte hjelpe meg for jeg ikke klarte det selv (Og var usikker på stativet). Hun festet bake og jeg framme på sykkelen. Jeg ristet litt i den for å sjekke at det stod fast på taket. Hun sjekket bake. Mens vi kjørte datt sykkelen av taket, og feste bake var revet opp), og lagde skader på bilen vår til 50.000kr. Vi måtte bruke bilforsikringen på den for å dekke lakkskader og bulker. Jeg synes vi bør dele på utgiftene. Er snakk om 2000kr i egenandel pluss et bonustap på 7000-12000 kr (men tenker at vi kan si 7000 i og med at vi ikke vet-det var forsikringsselskapet som sa at bonustapet vil ligge på det). Kollegaen min har ikke tatt det opp siden, tror hun unnviker å dele på «skylda». Hun sa de ville dele på utgiftene.. Men kjenner jeg gruer meg litt til å ta det opp. Men hva er egentlig riktig her? Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #2 Skrevet 9. september 2020 Det går nok på din kappe. Anonymkode: 83506...514
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #3 Skrevet 9. september 2020 Juridisk setg er jeg ganske sikker på at du som bileier og sjåfør har ansvaret. Moralsk er jeg usikker. Anonymkode: 5ad09...2e0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #4 Skrevet 9. september 2020 Det er du som sjåfør som er ansvarlig for at det du frakter er riktig og skikkelig festet. Jeg hadde ment at dette måtte du som sjåfør ta. Hvem betaler for skadene på sykkelen? Når det er sagt, min mann har alltid nektet å frakte sykkel på bil, på taket eller bak på kroken, pga fare for skader på bil. Når vi frakter sykler tar vi de med på en henger. Anonymkode: 6fd52...b39
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #5 Skrevet 9. september 2020 Juridisk sett tror jeg ikke du har noen rettigheter. Ingen kan jo vite om kollegaen har gjort noe galt. I og med at festet ble ødelagt kan det jo være det som røk og utløste velten. Det er uansett urimelig å forvente dekning av bonustap. Den faktiske egenandelen kan du spørre om hun er villig til å dele, men jeg tror ikke jeg hadde gjort det selv uten at det var VELDIG tydelig at hun hadde handlet uaktsomt. Og det får jeg ikke inntrykk av at det er. Anonymkode: 7a2ee...8b7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #6 Skrevet 9. september 2020 Stativet er godkjent.. Jeg også lurer på om det er vår skyld. Ble iaf en dyr lærdom🙈 Kommer aldri til å la noen ha sykkelen sin på vår bil igjen, bare våre😅 Men kollegaen sa hun ville være med å dekke det.. Men det virker som hun unnviker temaet, ville dere spurt? Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #7 Skrevet 9. september 2020 At stativet er godkjent betyr ikke at det ikke kan svikte. Uten at noen har gjort noe galt. Anonymkode: 7a2ee...8b7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #8 Skrevet 9. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: At stativet er godkjent betyr ikke at det ikke kan svikte. Uten at noen har gjort noe galt. Anonymkode: 7a2ee...8b7 Det skjønner jeg, vet at stativet kan svikte. Var bare en opplysning 🙂 Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #9 Skrevet 9. september 2020 Både du og hun kontrollerte etter den var festet at det satt godt. At det gikk sunt er et hendel uhell ingen av dere to har skyld for. Skal man fordele skyld må stativet "obdoseres" (sjekkes) av produsenten. Virker jo som at det er et dårlig produkt som sviktet. Om kollegaen din er med på halve egenandelen er jo det fint. Bonustapet må du bære. At hun er unnvikende er jo ganske naturlig, men du kan jo åpne opp med å fortelle at det blir sånn og sånn av utgift og at egenandelen er på to tusen og om hun kan være med på akkurat den. Nekter hun ville jeg vel latt det gå, men da hadde det blitt litt surere stemning 😬 Anonymkode: defed...d04
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Både du og hun kontrollerte etter den var festet at det satt godt. At det gikk sunt er et hendel uhell ingen av dere to har skyld for. Skal man fordele skyld må stativet "obdoseres" (sjekkes) av produsenten. Virker jo som at det er et dårlig produkt som sviktet. Om kollegaen din er med på halve egenandelen er jo det fint. Bonustapet må du bære. At hun er unnvikende er jo ganske naturlig, men du kan jo åpne opp med å fortelle at det blir sånn og sånn av utgift og at egenandelen er på to tusen og om hun kan være med på akkurat den. Nekter hun ville jeg vel latt det gå, men da hadde det blitt litt surere stemning 😬 Anonymkode: defed...d04 Jeg får si det slik å se hva hun gjør med det. Sykkelstativet er av god kvalitet i utgangspunktet og har vært i aktiv bruk i 2 år, men skjønner at slikt utstyr kan svikte. Kjedelig sak🙈 Anonymkode: 70f27...02b
Pobie Skrevet 9. september 2020 #11 Skrevet 9. september 2020 Det virker som et uhell, men det hadde ikke skjedd hvis det ikke var for sykkelen hennes og hun ba deg om en tjeneste. Jeg ville forventet at hun skulle betale halvparten. Ville bare sagt at det kostet x kr og kan hun betale halvparten? Kanskje ikke riktig juridisk sett, men som venn ville jeg betalt halvparten og ville ikke syntes det var riktig at en venn av meg skulle måtte betale så mye pga meg.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #12 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, Pobie skrev: Det virker som et uhell, men det hadde ikke skjedd hvis det ikke var for sykkelen hennes og hun ba deg om en tjeneste. Jeg ville forventet at hun skulle betale halvparten. Ville bare sagt at det kostet x kr og kan hun betale halvparten? Kanskje ikke riktig juridisk sett, men som venn ville jeg betalt halvparten og ville ikke syntes det var riktig at en venn av meg skulle måtte betale så mye pga meg. Selv om jeg skjønner at jeg ikke kan forvente det er det litt det jeg tenker selv... om hun ville betalt 1.000kr så hadde det hjulpet på, vi betaler jo opp mot 12 000 til sammen for at jeg gjorde ho en tjeneste. Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #13 Skrevet 9. september 2020 Jeg synes kollegaen din er ufin. Hun burde selv tilby seg å betale. Anonymkode: 61b38...771
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #14 Skrevet 9. september 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kollegaen min lurte på om hun kunne ha sykkel sin på sykkelstativet vårt ifbm at det regnet ute og jeg skulle forbi der hun bor på tur hjem. Sa at det kunne hun sikkert, men at hun isf måtte hjelpe meg for jeg ikke klarte det selv (Og var usikker på stativet). Hun festet bake og jeg framme på sykkelen. Jeg ristet litt i den for å sjekke at det stod fast på taket. Hun sjekket bake. Mens vi kjørte datt sykkelen av taket, og feste bake var revet opp), og lagde skader på bilen vår til 50.000kr. Vi måtte bruke bilforsikringen på den for å dekke lakkskader og bulker. Jeg synes vi bør dele på utgiftene. Er snakk om 2000kr i egenandel pluss et bonustap på 7000-12000 kr (men tenker at vi kan si 7000 i og med at vi ikke vet-det var forsikringsselskapet som sa at bonustapet vil ligge på det). Kollegaen min har ikke tatt det opp siden, tror hun unnviker å dele på «skylda». Hun sa de ville dele på utgiftene.. Men kjenner jeg gruer meg litt til å ta det opp. Men hva er egentlig riktig her? Anonymkode: 70f27...02b Jeg ville tilbudt å betale halve egenandelen for å være grei, men ingenting for bonustap. Det er deres bil, deres sykkelstativ og du "ristet i sykkelen" før du kjørte. Kanskje burde du sjekka mer nøye før du kjørte, det er jo ikke sykkelen sin feil at bilen er ødelagt. Det er enten (deres) sykkelstativ som ikke virket eller for dårlig festing av sykkel (ditt ansvar som sjåfør). Vær heller glad sykkelen ikke ramlet helt av og forårsaket en ulykke for dem bak deg. Anonymkode: cdac6...e63
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #15 Skrevet 9. september 2020 Uff så utrolig kjedelig, Ble sykkelen ødelagt? Da har jo kollegaen din en utgift der, kjip for henne også hvis det var en sykkel til 30-40 tusen. Hvis det var en helt vanlig sykkel eller hvis den ikke ble ødelagt så blir det litt annerledes. Anonymkode: 1b6f2...e9a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #16 Skrevet 9. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Uff så utrolig kjedelig, Ble sykkelen ødelagt? Da har jo kollegaen din en utgift der, kjip for henne også hvis det var en sykkel til 30-40 tusen. Hvis det var en helt vanlig sykkel eller hvis den ikke ble ødelagt så blir det litt annerledes. Anonymkode: 1b6f2...e9a Sykkelen ble ikke ødelagt.. hun hadde et feste som stakk ut og lagde stor skade på bilen. Ja, kjedelig, og en dyr lærdom 🙈 Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #17 Skrevet 9. september 2020 Hadde jeg vært din kollega, ville jeg hatt skikkelig skyldfølelse og selvsagt insistert på å betale hver eneste krone. Hadde også kjøpt blomster og vin, f eks, for "tort og svie". Hadde følt meg elendig om jeg ved å spørre om en så stor tjeneste hadde skadet bilen din. Anonymkode: 5cc40...399
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #18 Skrevet 9. september 2020 Jeg ville iaf vært med å dele. Er umulig å si hva som har skjedd, og om dette var dømt til å skje eller om det var min eller hennes feil blir bare spekulasjoner. Jeg ville nok likevel vært med å betale litt om det var min feil at bilen til kollegaen ble ødelagt moralsk sett, men man tenker selvsagt forskjellig. Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #19 Skrevet 9. september 2020 Ikke min feil, men min etterspørsel etter tjeneste * Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #20 Skrevet 9. september 2020 Har tenkt litt mer på dette og hadde jeg vært kollegan din så hadde jeg tilbydd meg å betale hele egenandelen på to tusen. Anonymkode: defed...d04
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #21 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selv om jeg skjønner at jeg ikke kan forvente det er det litt det jeg tenker selv... om hun ville betalt 1.000kr så hadde det hjulpet på, vi betaler jo opp mot 12 000 til sammen for at jeg gjorde ho en tjeneste. Anonymkode: 70f27...02b Bonustapet er jo ikke noe dere betaler. Skjønner du hva bonustap betyr? Anonymkode: 7a2ee...8b7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #22 Skrevet 9. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bonustapet er jo ikke noe dere betaler. Skjønner du hva bonustap betyr? Anonymkode: 7a2ee...8b7 Jo, bonustapet betales direkte av oss fordi vi får dyrere forsikring fordi vi har hatt skade på bilen. Bonustapet blir kostenes oss mellom 7000-12000 kr. Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #23 Skrevet 9. september 2020 Fordelt på 3 år. Anonymkode: 70f27...02b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #24 Skrevet 9. september 2020 Jo, men det er likevel helt annerledes. Det er ikke en konkret utgift på den måten. Det er jo avhengig av så utrolig mange ting som du overhode ikke kan laste kollegaen din for. Type forsikring, og om dere har kjørt skadefritt tidligere. Hvis dette hadde skjedd meg Feks, så hadde jeg ikke fått bonustap. Jeg har en skadd uten bonustap på forsikringen min fordi jeg har kjørt skadefritt og har Max bonus. Anonymkode: 7a2ee...8b7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2020 #25 Skrevet 9. september 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kollegaen min lurte på om hun kunne ha sykkel sin på sykkelstativet vårt ifbm at det regnet ute og jeg skulle forbi der hun bor på tur hjem. Sa at det kunne hun sikkert, men at hun isf måtte hjelpe meg for jeg ikke klarte det selv (Og var usikker på stativet). Hun festet bake og jeg framme på sykkelen. Jeg ristet litt i den for å sjekke at det stod fast på taket. Hun sjekket bake. Mens vi kjørte datt sykkelen av taket, og feste bake var revet opp), og lagde skader på bilen vår til 50.000kr. Vi måtte bruke bilforsikringen på den for å dekke lakkskader og bulker. Jeg synes vi bør dele på utgiftene. Er snakk om 2000kr i egenandel pluss et bonustap på 7000-12000 kr (men tenker at vi kan si 7000 i og med at vi ikke vet-det var forsikringsselskapet som sa at bonustapet vil ligge på det). Kollegaen min har ikke tatt det opp siden, tror hun unnviker å dele på «skylda». Hun sa de ville dele på utgiftene.. Men kjenner jeg gruer meg litt til å ta det opp. Men hva er egentlig riktig her? Anonymkode: 70f27...02b Det er ditt ansvar alene. Anonymkode: fd54b...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå