Gå til innhold

Er det lov å sende barn hjem fra skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Leverpostei skrev:

I utgangspunktet er barnet i skoletiden skolens ansvar. Hvis man ringer hjem må det være for barnets skyld, og da er situasjonen omtrent som om barnet var sykt. Det bør skje helt unntaksvis. 
 

Dessverre har jeg de siste årene opplevd i økende grad at barn - ungdommer - er på skolen selv om de egentlig ikke er opplæringsdyktige. De kan ha voldsom utagering eller alvorlige psykiske lidelser, men blir sendt på skolen likevel - helt uten medfølgende ressurser. Disse barna burde vært i behandling, og de burde hatt spesialundervisning på en annen opplæringsarena. Da blir man litt rådløs når heller ikke foreldrene vil samarbeide. 

Her søkte vi om utsatt skolestart å hadde mange gode grunner men ble likevel nektet. Hadde han fått ett år til i barnehagen så hadde han kanskje vært mer moden til skolestart,å det hadde kanskje gått bedre enn det gjorde. Men som vi fikk beskjed om når vi fikk avslaget "Det er skolen sin jobb å tilrettelegge for alle barn". 

Anonymkode: edda1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Det som skjer på skolen, skal håndteres på skolen"  Ja, det høres fint ut det, og det stemmer i mange tilfeller. Men det som egentlig trengs er et godt  samarbeid mellom skole og hjem. Skal man hjelpe barn, kanskje spesielt de som sliter mye, men andre også, så kan ikke skole og foreldre sitte på hver sin haug og tenke at "Vi tar oss av vårt, og de tar seg av sitt". Det er det beste vi kan gjøre for hverandre og for elever som av forskjellige grunner trenger hjelp, og alle andre elever også. Da kan ikke ungene sette foreldre og skole opp mot hverandre heller.  

Det er ikke ETT skolebarn og ETT hjemmebarn, det er ETT barn som både er på skolen og hjemme, og de tilbringer omtrent like mange våkne timer på hvert sted - foreldre og skole må samarbeide, ikke skylde på hverandre. 

Anonymkode: 9ff3b...53f

Vi hadde selvsagt tett dialog med skolen å det er jo helt greit. Men blir noe annet om de ringer hver dag å mer meg hente barnet pga han utagerer.

Anonymkode: edda1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her søkte vi om utsatt skolestart å hadde mange gode grunner men ble likevel nektet. Hadde han fått ett år til i barnehagen så hadde han kanskje vært mer moden til skolestart,å det hadde kanskje gått bedre enn det gjorde. Men som vi fikk beskjed om når vi fikk avslaget "Det er skolen sin jobb å tilrettelegge for alle barn". 

Anonymkode: edda1...692

Jeg fikk ikke med meg at det var en 1. klassing. Selvsagt skal skolen tilrettelegge og håndtere det som skjer på skolen. Hva sier ppt? Bup? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leverpostei skrev:

Jeg fikk ikke med meg at det var en 1. klassing. Selvsagt skal skolen tilrettelegge og håndtere det som skjer på skolen. Hva sier ppt? Bup? 

I mitt tilfelle så slet vårt barn i 1 klasse. Det dreide seg om perioden rundt skolestart og det var før vi i det hele tatt hadde vurdert noe diagnose. Uansett hvordan man snur og vender på hi sitt som så koker det ned til at så lenge både skole og hjem ønsker ett godt samarbeid så har barn det beste mulige utgangspunktet. I all hovedsak har skolen ansvar i skoletiden men dersom det skjer noe som tilsier at barnet ikke bør være på skolen akkurat den dagen det skjærer seg så er det oss foreldre som har ansvaret. Har jeg ett godt samarbeid og stoler på at skolen gjør sitt aller beste og ikke minst strekker seg langt så strekker jeg meg også langt for å stille opp dersom det trengs♥️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er hvor utrolig lite raust samfunnet har blitt. Vi er så kjipe med hverandre. Alle som er i jobb må ta en hel haug med valg og avgjørelser hver eneste dag. Spesielt vil jeg tro dette gjelder ansatte i skolen som har med mange ulike barn å gjøre. Hvor mange avgjørelser og valg må vel ikke en lærer eller assistent gjøre i løpet av en skoledag? Så skal det bare ETT lite feilskjær til, en litt uheldig formulering eller noe som kom litt feil ut, så har man foreldrene på nakken med én gang. Rektor skal kontaktes og vedkommende må komme med beklagelse. Så utrolig lite motiverende det må være!

Er det helt umulig å innimellom se bittelitt mellom fingrene og ikke tillegge folk onde motiver, men heller utvise forståelse for at ting kommer ut litt feil i ren frustrasjon noen ganger?

Anonymkode: bd659...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som slår meg er hvor utrolig lite raust samfunnet har blitt. Vi er så kjipe med hverandre. Alle som er i jobb må ta en hel haug med valg og avgjørelser hver eneste dag. Spesielt vil jeg tro dette gjelder ansatte i skolen som har med mange ulike barn å gjøre. Hvor mange avgjørelser og valg må vel ikke en lærer eller assistent gjøre i løpet av en skoledag? Så skal det bare ETT lite feilskjær til, en litt uheldig formulering eller noe som kom litt feil ut, så har man foreldrene på nakken med én gang. Rektor skal kontaktes og vedkommende må komme med beklagelse. Så utrolig lite motiverende det må være!

Er det helt umulig å innimellom se bittelitt mellom fingrene og ikke tillegge folk onde motiver, men heller utvise forståelse for at ting kommer ut litt feil i ren frustrasjon noen ganger?

Anonymkode: bd659...62a

Det handler ikke om å få foreldre på nakken eller sladring. Det handler om å si fra når man opplever noe som ikke er ok. Vi hadde ett strålende samarbeid etter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ubeskrivelig uprofesjonelt å si slikt til foreldre. 

En sier ikke til eks pårørende av pasienter på eldresenter, at min mor eller far har vert vanskelig i dag og vi er heilt slitne. 

 

Anonymkode: a98ad...1f1

Barna er foreldrenes ansvar og skal oppdras. Foreldrene er ikke barnas ansvar og båten har stort sett gått for oppdragelse av pasienter på sykehjem.

Hvis du hadde leid inn privat sykepleier eller "selskapsdame" til din demente mor hadde det vært helt naturlig om du fikk beskjed om at vedkommende ble utslitt og at ordningen ikke fungerte så godt.

De ansatte på skolen bør fortelle foreldrene hvordan dagene er også når det er problemer. Foreldre blir frustrerte hvis barna får stadig nye asistenter eller blir stående uten. Det er gjerne konsekvensen for de vanskeligste barna. Da er det mye bedre at foreldrene vet akkurat hvor tøftcdet er åå skolen så de er forberedt og kan gjøre sitt beste for å hjelpe på situasjonen.

Anonymkode: 3fd4a...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det handler ikke om å få foreldre på nakken eller sladring. Det handler om å si fra når man opplever noe som ikke er ok. Vi hadde ett strålende samarbeid etter dette. 

Ok. Men selv om dere hadde et strålende samarbeid etter dette så mener jeg fremdeles at vi godt kan la ting passere innimellom, i stedet for å kaste oss rundt og lage «en sak» ved det minste lille feilskjær. Folk gjør stort sett så godt de kan.

Tenk om folk hadde gitt ros like ofte som de ga kritikk eller følte de måtte «si fra» om noe...

Anonymkode: bd659...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Men selv om dere hadde et strålende samarbeid etter dette så mener jeg fremdeles at vi godt kan la ting passere innimellom, i stedet for å kaste oss rundt og lage «en sak» ved det minste lille feilskjær. Folk gjør stort sett så godt de kan.

Tenk om folk hadde gitt ros like ofte som de ga kritikk eller følte de måtte «si fra» om noe...

Anonymkode: bd659...62a

Det handlet om tid og sted. Det handlet også om oss som frustrerte nye skoleforeldre. Vi angrer ikke på at vi sa fra. Vedkommende trengte kanskje en påminnelse om hvordan man møter foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som slår meg er hvor utrolig lite raust samfunnet har blitt. Vi er så kjipe med hverandre. Alle som er i jobb må ta en hel haug med valg og avgjørelser hver eneste dag. Spesielt vil jeg tro dette gjelder ansatte i skolen som har med mange ulike barn å gjøre. Hvor mange avgjørelser og valg må vel ikke en lærer eller assistent gjøre i løpet av en skoledag? Så skal det bare ETT lite feilskjær til, en litt uheldig formulering eller noe som kom litt feil ut, så har man foreldrene på nakken med én gang. Rektor skal kontaktes og vedkommende må komme med beklagelse. Så utrolig lite motiverende det må være!

Er det helt umulig å innimellom se bittelitt mellom fingrene og ikke tillegge folk onde motiver, men heller utvise forståelse for at ting kommer ut litt feil i ren frustrasjon noen ganger?

Anonymkode: bd659...62a

Denne rausheten bør også rettes mot barn som sliter med å finne sin plass, og foreldre som gjør alt de kan for å hjelpe. Det er lov å feile, men det er også forskjell på profesjonelle og privatpersoner. Når foreldre fortvilet prøver å få utsatt skolestart for barn de vet ikke er skolemodne, for deretter å se barnet slite enormt både faglig og psykisk er det utrolig vondt. Du står som maktesløst vitne og ser at alt går i feil retning. Du støtter og trygger barnet når du har det hos deg, men har ingenting å stille opp med på skolen. Det er vondt å se barnet sitt ha det slik, og det er vondt å se at det forstyrrer medelevene og gjør jobben vanskeligere for lærere. Det er vondt å stå i alle fordommene fra andre foreldre, som ikke aner hvor hardt du jobber for å holde hodet over vann og begrense skadene på et ungt sinn i utvikling. Dette kan kjøre en familie helt på felgen. Man trenger ikke den ekstra byrden at at profesjonelle forteller deg at ungen er slitsom. Du vet det så inderlig godt fra før. 

Anonymkode: f8df8...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det handlet om tid og sted. Det handlet også om oss som frustrerte nye skoleforeldre. Vi angrer ikke på at vi sa fra. Vedkommende trengte kanskje en påminnelse om hvordan man møter foreldre. 

Men hvorfor tror du at jeg snakker spesifikt om deg?

Anonymkode: bd659...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor tror du at jeg snakker spesifikt om deg?

Anonymkode: bd659...62a

Jeg svarte deg fordi du siterte meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg svarte deg fordi du siterte meg. 

Det gjorde jeg da ikke...?

Anonymkode: bd659...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjorde jeg da ikke...?

Anonymkode: bd659...62a

5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det handler ikke om å få foreldre på nakken eller sladring. Det handler om å si fra når man opplever noe som ikke er ok. Vi hadde ett strålende samarbeid etter dette. 

 

Ok. Men selv om dere hadde et strålende samarbeid etter dette så mener jeg fremdeles at vi godt kan la ting passere innimellom, i stedet for å kaste oss rundt og lage «en sak» ved det minste lille feilskjær. Folk gjør stort sett så godt de kan.

 

Tenk om folk hadde gitt ros like ofte som de ga kritikk eller følte de måtte «si fra» om noe...

 

Anonymkode: bd659...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna er foreldrenes ansvar og skal oppdras. Foreldrene er ikke barnas ansvar og båten har stort sett gått for oppdragelse av pasienter på sykehjem.

Hvis du hadde leid inn privat sykepleier eller "selskapsdame" til din demente mor hadde det vært helt naturlig om du fikk beskjed om at vedkommende ble utslitt og at ordningen ikke fungerte så godt.

De ansatte på skolen bør fortelle foreldrene hvordan dagene er også når det er problemer. Foreldre blir frustrerte hvis barna får stadig nye asistenter eller blir stående uten. Det er gjerne konsekvensen for de vanskeligste barna. Da er det mye bedre at foreldrene vet akkurat hvor tøftcdet er åå skolen så de er forberedt og kan gjøre sitt beste for å hjelpe på situasjonen.

Anonymkode: 3fd4a...d07

Tror du ikke foreldre som har barn med diagnoser og utageringer ikke vet hvor utfordrende det er?  

En assistent har ingenting med å si at " mitt barn sliter han eller hun ut" da er denne personen i feil jobb. En kan gjerne informere hvordan dagen har vert for barnet,men holde seg selv utenom. 

 

 

 

 

Anonymkode: a98ad...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det handler ikke om å få foreldre på nakken eller sladring. Det handler om å si fra når man opplever noe som ikke er ok. Vi hadde ett strålende samarbeid etter dette. 

 

Ok. Men selv om dere hadde et strålende samarbeid etter dette så mener jeg fremdeles at vi godt kan la ting passere innimellom, i stedet for å kaste oss rundt og lage «en sak» ved det minste lille feilskjær. Folk gjør stort sett så godt de kan.

 

Tenk om folk hadde gitt ros like ofte som de ga kritikk eller følte de måtte «si fra» om noe...

 

Anonymkode: bd659...62a

Det første innlegget jeg skrev i denne tråden var ikke et svar/sitering av et annet innlegg. Det var du som begynte å svare/sitere meg. Mitt innlegg var en generell betraktning.

Anonymkode: bd659...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mente læreren at du skulle kjefte eller at du skulle snakke med barnet om å komme inn når det ringte? Mulig det var en supertafatt lærer, det finnes noen av dem, men også godt mulig at læreren har tatt opp dette mange ganger uten at det har virket. Da trenger vi noen ganger foreldrene på lag. Med foreldre på lag, finnes det nesten ikke en ting som ikke kan ordnes. 

Anonymkode: 9ff3b...53f

Læreren var ikke i stand til å utvise autoritet og bestemme hva atferden skulle være. Det er faktisk en basisferdighet i et sånt yrke.


Og nei, de rømte ikke jevnlig. De stakk av etter ett friminutt én gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke samme sak. Hadde vært sammenliknbart hvis maleren var forespeilet kun å male huset, men først måtte slipe ned alt og høytrykksspyler og soppbehandle før henkunne begynne - uten å få mer betalt. Når barnet ditt forårsaker en helvetes masse ekstraarbeid, så er du litt ydmyk. Du flyr ikke og sladrer fordi hen muligens ikke brukte riktig ord.

Anonymkode: 046e6...a4e

Malerens opplevelse og følelser er uansett irrelevant for kunden 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde selvsagt tett dialog med skolen å det er jo helt greit. Men blir noe annet om de ringer hver dag å mer meg hente barnet pga han utagerer.

Anonymkode: edda1...692

Det er jeg helt enig i. Og det er jo sånn det er i de fleste tilfeller i virkeligheten, i alle fall i mitt virkelige liv. Skole og foresatte snakker sammen og samarbeider i de aller fleste tilfeller, i alle fall hos oss. Og jeg regner med at det er sånn ellers også. Men selvfølgelig, det finnes både mer eller mindre håpløse foreldre og håpløse voksne i skolene. 

Anonymkode: 9ff3b...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...