Gå til innhold

Er det lov å sende barn hjem fra skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Normale barn gjør det. 

Anonymkode: 046e6...a4e

Herlig bruk av "normalt" når vi snakker om barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ulenissen skrev:

Vel hva med mitt barns rett til en trygg skoledag og tilpasset opplæring? 
 

Og hvordan bidrar du til at barnet ditt skal slutte å utagerer? Og hvorfor utagerer ungen?

Litt lei foreldre som ikke tar ansvar for egne unger! På mellomste sitt trinn er det en del unger som ikke klarer å oppføre seg. Når skolen tar kontakt med foreldrene unnskylder de ungen sin, eller mener skolen lyver om deres lille gullunge. Dette går selvsagt utover de andre barna som ikke får tilpasset undervisning på grunn av for lite ressurser! Helt seriøst! Hadde min unge oppført seg slik hadde jeg fulgt og blitt (i avtale med skolen) værende på skolen hver dag til han hadde lært å oppføre seg! Skal love deg at bare trusselen hadde fått barnet til å endre adferd.

Jeg ba om akkurat dette da mitt barn utagerte, men fikk ikke på grunn av taushetsplikt (fullt forståelig). Sa også at jeg kunne sitte på gangen eller hvor som helst på skolen for å være i nærheten. Jeg har fire barn som oppfører seg god, og en som kunne utagerte med språk og fysisk. De andre barna merker fort hvem de kan tirre opp, og enkelte benytter seg mer enn gjerne av anledningen (les gjerne om proaktiv og reaktiv aggresjon). Hjemme er han verdens roligste og snilleste gutt. Jeg endte med å gå ned i stilling en periode og tilbringe dagene på biblioteket like ved. Da var han trygg på at jeg var i nærheten. Det er en tid jeg virkelig ikke ønsker tilbake. Det er beintøft å stå i det, og du merker virkelig fordømmelsen fra omverdenen. Heldigvis så lærerne og rektor hva som skjedde, og fikk skikk på klassedynamikken. Jeg forstår at det er lett å dømme når man ikke har vært der selv, men gi meg heller et utagerende barn, som kan unnskyldes med en hjerne i utvikling og en stadig voksende evne til selvkontroll, enn en fordømmende voksen. 

Anonymkode: f8df8...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ba om akkurat dette da mitt barn utagerte, men fikk ikke på grunn av taushetsplikt (fullt forståelig). Sa også at jeg kunne sitte på gangen eller hvor som helst på skolen for å være i nærheten. Jeg har fire barn som oppfører seg god, og en som kunne utagerte med språk og fysisk. De andre barna merker fort hvem de kan tirre opp, og enkelte benytter seg mer enn gjerne av anledningen (les gjerne om proaktiv og reaktiv aggresjon). Hjemme er han verdens roligste og snilleste gutt. Jeg endte med å gå ned i stilling en periode og tilbringe dagene på biblioteket like ved. Da var han trygg på at jeg var i nærheten. Det er en tid jeg virkelig ikke ønsker tilbake. Det er beintøft å stå i det, og du merker virkelig fordømmelsen fra omverdenen. Heldigvis så lærerne og rektor hva som skjedde, og fikk skikk på klassedynamikken. Jeg forstår at det er lett å dømme når man ikke har vært der selv, men gi meg heller et utagerende barn, som kan unnskyldes med en hjerne i utvikling og en stadig voksende evne til selvkontroll, enn en fordømmende voksen. 

Anonymkode: f8df8...df4

Fordømmer overhode ikke foreldre som tar ansvar for barna sine når de trenger oppfølging! Og fordømmer ikke barn som utagerende eller sliter med noe. Men skal innrømme at foreldre som overlater alt til skolen og ikke følger opp egne barn blir sett ned på av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet diagnose kan det ha krav på tilrettelegging og assistent. Er barnet bare utagerende så må foreldre bidra selvsagt. Alle barn har rett på godt læringsmiljø også de i klassen til barnet som utagerer. Jeg vet ingenting om hvorfor barnet er slik men barnet trenger åpenbart hjelp. 

Anonymkode: bbb2a...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor har lov å utvise barn som er voldelige ja. Dere som sier det er ulovlig har ikke peiling på opplæringslova.

Skolen plikter å tilrettelegge ja, men hvis situasjonen ikke er trygg for medelever eller ansatte, så er det både lov og anbefalt å tilkalle foreldre.

 

 

Anonymkode: 5033c...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rektor har lov å utvise barn som er voldelige ja. Dere som sier det er ulovlig har ikke peiling på opplæringslova.

Skolen plikter å tilrettelegge ja, men hvis situasjonen ikke er trygg for medelever eller ansatte, så er det både lov og anbefalt å tilkalle foreldre.

 

 

Anonymkode: 5033c...cf9

Heldig var både læreren hans og rektor mer oppegående enn å ta den enkleste løsningen som å ringe foreldrene. Her ordnet de selv i problemene på skolen.

Anonymkode: edda1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldig var både læreren hans og rektor mer oppegående enn å ta den enkleste løsningen som å ringe foreldrene. Her ordnet de selv i problemene på skolen.

Anonymkode: edda1...692

Dersom de ikke hadde klart å håndtere situasjonen så hadde du vært nødt til å steppe inn, du er enig i det? Ingen her mener at det rette er at skolen ikke prøver å håndtere ett barn eller at det i utgangspunktet er skolens jobb å tilrettelegge. Poenget her er at det er vi som foreldre som er oppdragere og det er vi som må stå opp for våre barn når de sliter. Dersom skolen ikke har ressurser til å håndtere alle barn som sliter betyr det jo lite i praksis at man med loven i hånden kan si at i skolen åpningstid så er det skolen som skal fikse det. Hva når dette ikke er mulig? Hvem har så ansvar? Vi foreldre. Det er tøft og det er vanskelig men det er vi som er foreldre og vi som må stille opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Heldig var både læreren hans og rektor mer oppegående enn å ta den enkleste løsningen som å ringe foreldrene. Her ordnet de selv i problemene på skolen.

Anonymkode: edda1...692

Det prøver nok de fleste skoler, men hvis de ikke opplever de har kontroll over en elev så må foreldrene komme.

Jeg jobber ikke i skole selv, men i instans som samarbeider med skole. Elever som sparker, slår, tar kvelertak, slår med slagvåpen etc...det er ikke lærere trent til å håndtere på en trygg måte. Ikke undervurder hvor farlige situasjoner som kan skje på skolen. Med mange uskyldige tilskuere 

Anonymkode: 5033c...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Herlig bruk av "normalt" når vi snakker om barn 

Det finnes selvsagt normaler og avvik når det gjelder barn også. Blir for dumt å late som noe annet. 

Anonymkode: 046e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldig var både læreren hans og rektor mer oppegående enn å ta den enkleste løsningen som å ringe foreldrene. Her ordnet de selv i problemene på skolen.

Anonymkode: edda1...692

Hvis du tror at det er en enkel løsning og noe vi tyr til først, da tror jeg du skal ta deg jobb i skolen en periode. Det er absolutt siste valg, når alle andre muligheter er brukt. Dvs vi har en til, ringe politiet, men den sitter enda lenger inne. 

Jeg har jobbet snart 10 år i skolen, og har aldri ringt hjem for at elever skal hentes, men jeg vet det har vært gjort ved et håndfull anledninger. 

Mener fortsatt det jeg sa tidligere, dersom dette er et så stort problem at du må hente ungen hver dag, ja da er noe annet det er riv ruskende galt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Hvis du tror at det er en enkel løsning og noe vi tyr til først, da tror jeg du skal ta deg jobb i skolen en periode. Det er absolutt siste valg, når alle andre muligheter er brukt. Dvs vi har en til, ringe politiet, men den sitter enda lenger inne. 

Jeg har jobbet snart 10 år i skolen, og har aldri ringt hjem for at elever skal hentes, men jeg vet det har vært gjort ved et håndfull anledninger. 

Mener fortsatt det jeg sa tidligere, dersom dette er et så stort problem at du må hente ungen hver dag, ja da er noe annet det er riv ruskende galt med. 

Tror du snakker sant når du sier det er siste utvei, men jeg husker da min eldste var sånn cirka fjerdeklassing. Læreren ringte til meg for å fortelle at han og en kamerat «ikke hadde kommet inn da det ringte». Hun forventet at jeg skulle påta meg å kjefte fordi en niåring var et kvarter for seint til time. Da snakker vi tafatt klasseledelse... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Tror du snakker sant når du sier det er siste utvei, men jeg husker da min eldste var sånn cirka fjerdeklassing. Læreren ringte til meg for å fortelle at han og en kamerat «ikke hadde kommet inn da det ringte». Hun forventet at jeg skulle påta meg å kjefte fordi en niåring var et kvarter for seint til time. Da snakker vi tafatt klasseledelse... 

Det som skjer på skolen bør i all hovedsak ordnes opp i på skolen. Det du nevner her bør selvfølgelig skolen ordne opp i og ta med guttene. Hadde satt pris på på info om hendelsen men forventet at de hadde håndtert det. Jeg opplevde en gang en assistent som kom å sa at vedkommende var dødssliten etter en dag på grunn av mitt barn. Jeg tror ikke vedkommende gjorde det av vond vilje men rett og slett uvitenhet. Mange ganger kan man spørre seg om hvilke rutiner skolen og de ansatte har rundt informasjon og dialog med foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det som skjer på skolen bør i all hovedsak ordnes opp i på skolen. Det du nevner her bør selvfølgelig skolen ordne opp i og ta med guttene. Hadde satt pris på på info om hendelsen men forventet at de hadde håndtert det. Jeg opplevde en gang en assistent som kom å sa at vedkommende var dødssliten etter en dag på grunn av mitt barn. Jeg tror ikke vedkommende gjorde det av vond vilje men rett og slett uvitenhet. Mange ganger kan man spørre seg om hvilke rutiner skolen og de ansatte har rundt informasjon og dialog med foreldrene. 

En bagatell som dette; at to ganske små barn gjør et bittelite opprør mot reglene - det regner jeg med at skolen har opplevd før. Og da, hvis jeg var læreren, ville jeg morske meg til og gi dem en passende sanksjon uten å involvere foreldre. Man forteller jo egentlig barna hvor avmektig man er hvis man ikke engang klarer å holde basal disiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pashla skrev:

En bagatell som dette; at to ganske små barn gjør et bittelite opprør mot reglene - det regner jeg med at skolen har opplevd før. Og da, hvis jeg var læreren, ville jeg morske meg til og gi dem en passende sanksjon uten å involvere foreldre. Man forteller jo egentlig barna hvor avmektig man er hvis man ikke engang klarer å holde basal disiplin.

Ikke sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det som skjer på skolen bør i all hovedsak ordnes opp i på skolen. Det du nevner her bør selvfølgelig skolen ordne opp i og ta med guttene. Hadde satt pris på på info om hendelsen men forventet at de hadde håndtert det. Jeg opplevde en gang en assistent som kom å sa at vedkommende var dødssliten etter en dag på grunn av mitt barn. Jeg tror ikke vedkommende gjorde det av vond vilje men rett og slett uvitenhet. Mange ganger kan man spørre seg om hvilke rutiner skolen og de ansatte har rundt informasjon og dialog med foreldrene. 

Det som bekymret deg er ikke at en assistent blir dødssliten etter en dag med ditt barn, men at hen sier det til deg?

Anonymkode: 046e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rektor har lov å utvise barn som er voldelige ja. Dere som sier det er ulovlig har ikke peiling på opplæringslova.

Skolen plikter å tilrettelegge ja, men hvis situasjonen ikke er trygg for medelever eller ansatte, så er det både lov og anbefalt å tilkalle foreldre. 

Anonymkode: 5033c...cf9

Utvisning må formaliseres og kan påklages. Å pålegge foreldre og hente barnet uten dette er ulovlig. HI sier ingenting om at barnet er utvist. 

Anonymkode: 004f2...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som bekymret deg er ikke at en assistent blir dødssliten etter en dag med ditt barn, men at hen sier det til deg?

Anonymkode: 046e6...a4e

Det er uproft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Det er uproft...

Synes det er greit å få vite hvordan barnet mitt har oppført seg i løpet av dagen, jeg. Og hvis hen har oppført seg dårlig, er det ikke de voksne jeg blir sint på. Er ikke greit å oppføre seg dårlig selv om man har diagnose.

Anonymkode: 046e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som bekymret deg er ikke at en assistent blir dødssliten etter en dag med ditt barn, men at hen sier det til deg?

Anonymkode: 046e6...a4e

Jeg forventer at de som jobber på en skole er inneforstått med at noen dager er vanskeligere enn andre. Jeg forstår også at de kan ha beintøffe dager og føle at noen elever tester alt de har av grenser og litt til. Jeg forventer også at de som velger å jobbe med barn vet at ikke alle barn er A4 og at mange barn sliter med forskjellige ting som kan gjøre skoledagene uoverkommelige. Jeg forstår at det kan være beintøffe dager og at de kan bli dødsslitne. Jeg forventer at på tross av at de jobber med utfordrene elver og har tøffe dager så har de såpass respekt for sin arbeidsplass og arbeidsgiver at sånt ikke er ok. Saken ble tatt opp med rektor og skolen beklaget. Dette var i momanget det stod på som verst og jeg tviler ikke ett sekund på at assistent hadde tunge dager men det skadet mer enn det hjalp det vedkommende sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er greit å få vite hvordan barnet mitt har oppført seg i løpet av dagen, jeg. Og hvis hen har oppført seg dårlig, er det ikke de voksne jeg blir sint på. Er ikke greit å oppføre seg dårlig selv om man har diagnose.

Anonymkode: 046e6...a4e

Informasjon er alltid velkomment men det handler ganske enkelt om hvordan informasjon gis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Informasjon er alltid velkomment men det handler ganske enkelt om hvordan informasjon gis 

Det var det du hang deg opp i? Ikke at ditt barn tydeligvis hadde presset en assistent over noen grenser?

Anonymkode: 046e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det var det du hang deg opp i? Ikke at ditt barn tydeligvis hadde presset en assistent over noen grenser?

Anonymkode: 046e6...a4e

Mitt barn på 5,5 år var i kaos. Det var det jeg var opptatt av. Jeg var opptatt av å skape god dialog med skolen og ha et godt samarbeid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg forventer at de som jobber på en skole er inneforstått med at noen dager er vanskeligere enn andre. Jeg forstår også at de kan ha beintøffe dager og føle at noen elever tester alt de har av grenser og litt til. Jeg forventer også at de som velger å jobbe med barn vet at ikke alle barn er A4 og at mange barn sliter med forskjellige ting som kan gjøre skoledagene uoverkommelige. Jeg forstår at det kan være beintøffe dager og at de kan bli dødsslitne. Jeg forventer at på tross av at de jobber med utfordrene elver og har tøffe dager så har de såpass respekt for sin arbeidsplass og arbeidsgiver at sånt ikke er ok. Saken ble tatt opp med rektor og skolen beklaget. Dette var i momanget det stod på som verst og jeg tviler ikke ett sekund på at assistent hadde tunge dager men det skadet mer enn det hjalp det vedkommende sa

Å gidameg. For et persilleblad du er. Du har åpenbart et barn som er et mareritt å jobbe med. Vær takknemlig for at noen gidder. Har sett mange dyktige assistenter slutte fordi de ikke møter forståelse for den beintøffe jobben de gir. Du skulle ha beklaget og vært flau.

Anonymkode: 046e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Mitt barn på 5,5 år var i kaos. Det var det jeg var opptatt av. Jeg var opptatt av å skape god dialog med skolen og ha et godt samarbeid 

«I kaos»?

Anonymkode: 046e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

«I kaos»?

Anonymkode: 046e6...a4e

Ja. I kaos. Overgangen mellom bhg og skole var veldig vanskelig. Vi hadde enda ikke fått adhd diagnosen og det hele ble for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...