Gå til innhold

Hvordan mette barns venner på budsjett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mhm. Det er akkurat deg jeg ser for meg at alle ungene har såååå lyst til å være hos... 😂

Neida. Men for å svare deg. Jeg lever på grensen til fattigdom, og er alene med tre barn. De spiser meg allerede ut av huset, om jeg ikke skal måtte fø på alle andres unger og. Senest i går hadde vi kjøttboller, 400 gram, spagetti, brokkoli og fløtesaus. To av naboungene var her, og satte seg automatisk til bords. Begge spiste omtrent bare kjøttboller, svært lite av det andre. Jeg fikk tre (3!) kjøttboller selv. Det er faktisk ikke noe ålreit, men hva får jeg gjort da?

 

Anonymkode: 19680...8ff

Du forsyner dem, og korrigerer dem når de bare tar kjøttboller. Akkurat som du ville korrigert egne unger. 

Anonymkode: 93dd5...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mhm. Det er akkurat deg jeg ser for meg at alle ungene har såååå lyst til å være hos... 😂

Neida. Men for å svare deg. Jeg lever på grensen til fattigdom, og er alene med tre barn. De spiser meg allerede ut av huset, om jeg ikke skal måtte fø på alle andres unger og. Senest i går hadde vi kjøttboller, 400 gram, spagetti, brokkoli og fløtesaus. To av naboungene var her, og satte seg automatisk til bords. Begge spiste omtrent bare kjøttboller, svært lite av det andre. Jeg fikk tre (3!) kjøttboller selv. Det er faktisk ikke noe ålreit, men hva får jeg gjort da?

 

Anonymkode: 19680...8ff

Da setter du grenser og sier fra at det ikke er lov å maule seg mett på det de liker best, de må også spise tilbehøret. Synes du det er vanskelig, så legger du opp porsjoner på tallerkner så ingen får forsyne seg selv, og så sier du at ingen får mer før alt er spist opp. Og "alt" inkluderer tilbehøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips 😁👍 Jeg må nok sikkert bare bli flinkere til å sette frem den maten de får lov å ta av ja 😉 Noe av taktikken vår var å ukeshandle så vi slipper masse småturer til butikken som igjen ofte blir dyrere. Problemet da er jo at kjøleskapet vårt i dag er veldig vellfyllt og der føles så teit å bare sette frem kjip og billig mat. Jeg og mannen ønsker jo å ha litt god mat selv🙈 

Vårt barn spiser hos de andre også. Men vårt spiser gjerne en brødskive til lunsj, mens de andre har klart å spise åtte skiver hver! (Helt seriøst) Tipper vår kommer til å spise mer en periode han også etterhvert, men akkurat nå er han ganske billig i drift. 

Anonymkode: 6b016...2f4

Mat smaker ekstra godt når man er flere rundt bordet, og på besøk og får litt annen mat enn hjemme. Det er slett ikke sikkert de andre hadde spist 8 skiver hjemme selv om de gjør det hos deg. Samme med din sønn, selv om han bare spiser en skive hjemme kan det godt hende han spiser 4 på besøk ;)

Men man må bare legge tilrette etter egen lommebok altså. Denne uken var det vel 40% på alle toroposer hos Obs!, handle inn og ha på lur. Jeg har fire barn selv, og det har i perioder vært så mye mennesker og spist her på en uke at jeg helt har mistet oversikten, men har man toro tomatsuppe og slike ting å supplere med så blir alle mette :) 

 

Anonymkode: b870f...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Det er sånne som ikke ønsker unger inn til middag og som er analt opphengt i ukesplanen sin som gjør at alle ungdommene havner hos meg - for jeg liker dem, jeg liker å ha dem i hus, jeg klarer alltids å få i dem mat, det er alltids plass og rom, og de merker at de er ønsket. Så for all del, bare fortsett.

Du har ikke tenkt på at det kan være et økonomisk spørsmål for noen da?

Anonymkode: 66e72...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, kanskje, men hva er greia med at man plikter å fôre andres unger? Da jeg var liten, spiste jeg hjemme, jeg dro aldri over til vennene mine og forsynte meg der. I tillegg dro vi hjem til middag, vi spiste aldri hos vennene etter skolen. Jeg syns ærlig talt det er en uting. Det gjør det komplisert å planlegge middager, og mange ganger går ukesplanen i vasken fordi vi har opptil ti middagsgjester i løpet av skoleuka. Jeg liker det dårlig, og krever aldri at mine får spise borte. Tvert i mot insisterer jeg på at de skal sendes hjem til middag slik at ikke andre familier skal føle at de må fø på mine barn. Det dumme er at det stort sett bare er jeg som tenker sånn. 
Beklager hi, det var veldig på siden. Jeg har dessverre ingen bedre råd enn de du allerede har fått. 

Anonymkode: 19680...8ff

Hadde det ikke vært for økonomien vår akkurat nå, hadde jeg oppriktig syntes at det var koselig. Vi bor nærmest skolen, så de synes nok det er enkelt å dra hit. I starten ble det også er alternativ til Sfo, og en trygghet at han ikke var alene etter skolen. Men merker jo at det er litt vanskeligere å planlegge innkjøp, middager osv nå som de spiser mer en voksne menn 😝

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke tenkt på at det kan være et økonomisk spørsmål for noen da?

Anonymkode: 66e72...2cc

Selvsagt. Men jeg tør påstå at det gjelder for langt færre enn alle de som gnæger om det her hver gang temaet kommer opp. Det er også et prioriteringsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billig brød, billig sylt, billig skinke fra rema (18,- for en stor pakke), havregrøt, first price sjokoladepålegg. 

Anonymkode: 27a5f...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Det er sånne som ikke ønsker unger inn til middag og som er analt opphengt i ukesplanen sin som gjør at alle ungdommene havner hos meg - for jeg liker dem, jeg liker å ha dem i hus, jeg klarer alltids å få i dem mat, det er alltids plass og rom, og de merker at de er ønsket. Så for all del, bare fortsett.

Jeg ønsker også at de skal komme hit. Og er takknemlig for at de ønsker å være her 😊 Jeg og mannen har lenge vært enige om at vi ønsker et åpent hus for barnas venner, og at vi vil få igjen for det senere når de blir eldre. Akkurat nå er det bare økonomien som stresser meg litt 😊

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Billig brød, billig sylt, billig skinke fra rema (18,- for en stor pakke), havregrøt, first price sjokoladepålegg. 

Anonymkode: 27a5f...706

Tusen takk for tips 😁👍

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

Selvsagt. Men jeg tør påstå at det gjelder for langt færre enn alle de som gnæger om det her hver gang temaet kommer opp. Det er også et prioriteringsspørsmål.

Ja, det kan stemme. Men synes det er en litt trist holdning mot de det gjelder, å fremstille de som gjerrige, at de ikke liker ungene og at de ikke er velkomne der.

Anonymkode: 66e72...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker også at de skal komme hit. Og er takknemlig for at de ønsker å være her 😊 Jeg og mannen har lenge vært enige om at vi ønsker et åpent hus for barnas venner, og at vi vil få igjen for det senere når de blir eldre. Akkurat nå er det bare økonomien som stresser meg litt 😊

Anonymkode: 6b016...2f4

Det er helt forståelig. Men min erfaring er at de slampeungdommene sjelden er vanskelige eller kresne, altså, og at det for dem også er viktigere å være sammen og spise enn å spise spennende og avansert. Bare stapp i dem enkelt og mettende. Det er en super investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mat smaker ekstra godt når man er flere rundt bordet, og på besøk og får litt annen mat enn hjemme. Det er slett ikke sikkert de andre hadde spist 8 skiver hjemme selv om de gjør det hos deg. Samme med din sønn, selv om han bare spiser en skive hjemme kan det godt hende han spiser 4 på besøk ;)

Men man må bare legge tilrette etter egen lommebok altså. Denne uken var det vel 40% på alle toroposer hos Obs!, handle inn og ha på lur. Jeg har fire barn selv, og det har i perioder vært så mye mennesker og spist her på en uke at jeg helt har mistet oversikten, men har man toro tomatsuppe og slike ting å supplere med så blir alle mette :) 

 

Anonymkode: b870f...205

Haha, ja det kan jo hende. Husker jeg og spiste mer hos venninner på den alderen 😅

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mhm. Det er akkurat deg jeg ser for meg at alle ungene har såååå lyst til å være hos... 😂

Neida. Men for å svare deg. Jeg lever på grensen til fattigdom, og er alene med tre barn. De spiser meg allerede ut av huset, om jeg ikke skal måtte fø på alle andres unger og. Senest i går hadde vi kjøttboller, 400 gram, spagetti, brokkoli og fløtesaus. To av naboungene var her, og satte seg automatisk til bords. Begge spiste omtrent bare kjøttboller, svært lite av det andre. Jeg fikk tre (3!) kjøttboller selv. Det er faktisk ikke noe ålreit, men hva får jeg gjort da?

 

Anonymkode: 19680...8ff

Uff, jeg føler virkelig med deg! Her tar de også lite av tilbehøret og mye av kjøttet. Hjelper liksom ikke å lage en haug av poteter når de uansett spiser seg mette på fisken eller kjøttet 🙈 Jeg syns også det er vanskelig å si ifra til de, men mulig jeg bare må tørre å behandle de mer som egne barn 😊

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

First price makaroni er billig, og kan drøye en middag! Makaroni passer til så mangt og meget, og mange barn liker det.

 

Anonymkode: 53483...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant dem som synes det er en uting at unger alltid skal spise der de er. Og det gjelder mine egne unger også. En ting er om de får en brødskive eller to om de er med noen hjem etter skolen, men jeg synes absolutt at de kan sendes hjem når det er middagstid. Når vi handler inn og lager middag her hjemme, lager vi sjelden mer enn det vi spiser. Det har vært et av målene våre - minst mulig matsvinn, og dermed også ikke lage mer enn vi fire spiser. En annen ting er selvfølgelig avtalt middagsbesøk, men jeg handler ikke ekstra for at jeg skal ha nok til flere barn. Når vi spise middag, for de enten gå hjem eller vente på rommet til jentene. 

Jeg har faktisk et helt utmerket forhold til ungenes venner, og de liker å være her selv om jeg er ganske "streng" med maten. Ei venninne av min eldste var (er) fryktelig kresen og spise omtrent bare rent kjøtt og et par utvalgte grønnsaker. Hos oss er det ikke sånn at man kan spise 3 koteletter fordi man ikke liker noe av tilbehøret. Det er helt ok å ikke spise potet og grønnsaker, men da får hun klare seg men en kotelett. Riktignok synes hun ikke det er så kjekt å spise middagh er lenger, men hun er her likevel rett som er, så det går helt fint.

Anonymkode: d479e...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mhm. Det er akkurat deg jeg ser for meg at alle ungene har såååå lyst til å være hos... 😂

Neida. Men for å svare deg. Jeg lever på grensen til fattigdom, og er alene med tre barn. De spiser meg allerede ut av huset, om jeg ikke skal måtte fø på alle andres unger og. Senest i går hadde vi kjøttboller, 400 gram, spagetti, brokkoli og fløtesaus. To av naboungene var her, og satte seg automatisk til bords. Begge spiste omtrent bare kjøttboller, svært lite av det andre. Jeg fikk tre (3!) kjøttboller selv. Det er faktisk ikke noe ålreit, men hva får jeg gjort da?

 

Anonymkode: 19680...8ff

Men da sender du de hjem når det er middag! Du kan bare ikke være så tafatt når du skal oppdra barn. 

Anonymkode: c3536...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, jeg føler virkelig med deg! Her tar de også lite av tilbehøret og mye av kjøttet. Hjelper liksom ikke å lage en haug av poteter når de uansett spiser seg mette på fisken eller kjøttet 🙈 Jeg syns også det er vanskelig å si ifra til de, men mulig jeg bare må tørre å behandle de mer som egne barn 😊

Anonymkode: 6b016...2f4

Hva er greia med å være så redd for å si fra og sette grenser i sitt eget hjem? Det kan gjøres på en hyggelig måte, men du må jo si fra! Det er helt innafor å si fra hvilke regler som gjelder, og kreve at også besøkende barn forholder seg til det.

I mitt hjem har vi alltid hatt nugatti i skapet, men mine barn har aldri fått fri tilgang. Det er lørdagspålegg, og de samme reglene gjelder besøkende barn. I mitt hjem er det ikke greit at noen tar så mye av kjøttet at det ikke blir nok til alle, og det gjelder også besøkende barn. De må begynne med litt, og også ta tilbehør. Klarer dere ikke si fra om det, så får dere starte med å servere ferdig opplagte porsjoner da. 

Jeg er streng, men jeg er rolig og forutsigbar. Jeg har aldri fått høre, hverken av mine barn eller vennenes foreldre, at barnas venner ikke vil komme hit fordi jeg nekter dem fri tilgang i nugattiboksen eller å maule bare kjøttboller til middag og ikke spise noe tilbehør. Det er ikke farlig å sette grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er blant dem som synes det er en uting at unger alltid skal spise der de er. Og det gjelder mine egne unger også. En ting er om de får en brødskive eller to om de er med noen hjem etter skolen, men jeg synes absolutt at de kan sendes hjem når det er middagstid. Når vi handler inn og lager middag her hjemme, lager vi sjelden mer enn det vi spiser. Det har vært et av målene våre - minst mulig matsvinn, og dermed også ikke lage mer enn vi fire spiser. En annen ting er selvfølgelig avtalt middagsbesøk, men jeg handler ikke ekstra for at jeg skal ha nok til flere barn. Når vi spise middag, for de enten gå hjem eller vente på rommet til jentene. 

Jeg har faktisk et helt utmerket forhold til ungenes venner, og de liker å være her selv om jeg er ganske "streng" med maten. Ei venninne av min eldste var (er) fryktelig kresen og spise omtrent bare rent kjøtt og et par utvalgte grønnsaker. Hos oss er det ikke sånn at man kan spise 3 koteletter fordi man ikke liker noe av tilbehøret. Det er helt ok å ikke spise potet og grønnsaker, men da får hun klare seg men en kotelett. Riktignok synes hun ikke det er så kjekt å spise middagh er lenger, men hun er her likevel rett som er, så det går helt fint.

Anonymkode: d479e...8e8

Når de blir større er det jo ved matbordet man får sett barnas venner. Ellers er de jo opptatt med sitt. Jeg synes små og store middagsgjester er helt topp. Vi har alltid litt ekstra i frysen som kan tines eller det blir litt ekstra mye spagetti eller gulrøtter. 
Er forøvrig enig med de som sier at man må sette grenser så besøket ikke gnafser i seg bare kjøttet, men det takler barn helt fint.

Anonymkode: d1642...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enslig forsørger selv, men vil strekke meg veldig langt disse årene ungene har med seg venner hjem, i forhold til matbudsjett. Alle gjester i vårt hus får selvsagt mat. For meg sitter det så i ryggmargen, at noe annet er utenkelig. Da tar jeg heller et ekstra knekkebrød til kvelds. Nå som den ene er 13 er middager med hennes venner en uvurderlig kilde til å bli kjent, få informasjon etc. Det å by på mat er en så stor del av gjestfrihet og raushet for meg, så det kommer jeg ikke til å slutte med. Men til det hi egentlig spør om, nudler er genialt etter skolen. 

Anonymkode: 2d092...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også mange av vennene til eldste innom daglig. De dagene det ikke passer, sier jeg : «Nå skal vi spise middag, så da passer det at du går hjem å spiser ,også kan dere leke mer etterpå. Eller du kan vente på rommet med iPad «. Eller « Nå skal vi spise middag og jeg har dessverre ikke nok, kanskje du hjem å få deg litt middag?  Sagt i en hyggelig tone ;) 
 

0 stress. De får mat hjemme ;) 

Når det kommer til brød etter skolen sier jeg» Ikke ta brødet, det skal til matpakker. Dere kan ta havregryn eller knekkebrød « (billig og mettende) Enten spiser de det, eller så drar de hjem å spiser.

Som regel kan de fleste spise her altså, men dersom jeg ikke skal handle før dagen etter... Så sier jeg i fra:) 

Anonymkode: a708b...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også mange av vennene til eldste innom daglig. De dagene det ikke passer, sier jeg : «Nå skal vi spise middag, så da passer det at du går hjem å spiser ,også kan dere leke mer etterpå. Eller du kan vente på rommet med iPad «. Eller « Nå skal vi spise middag og jeg har dessverre ikke nok, kanskje du hjem å få deg litt middag?  Sagt i en hyggelig tone ;) 
 

0 stress. De får mat hjemme ;) 

Når det kommer til brød etter skolen sier jeg» Ikke ta brødet, det skal til matpakker. Dere kan ta havregryn eller knekkebrød « (billig og mettende) Enten spiser de det, eller så drar de hjem å spiser.

Som regel kan de fleste spise her altså, men dersom jeg ikke skal handle før dagen etter... Så sier jeg i fra:) 

Anonymkode: a708b...914

Husker fortsatt at jeg måtte sitte og vente på rommet mens hun jeg var på besøk hos spiste middag. Jeg var sjokka i lang tid. Har aldri opplevd det hos noen av barnas venner. Min kjære mormor hadde vridd seg i graven, hvis hun hadde visst at vi hadde gjester i huset som ikke ble tilbudt mat.... For meg er det helt utenkelig. 

Anonymkode: 2d092...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker fortsatt at jeg måtte sitte og vente på rommet mens hun jeg var på besøk hos spiste middag. Jeg var sjokka i lang tid. Har aldri opplevd det hos noen av barnas venner. Min kjære mormor hadde vridd seg i graven, hvis hun hadde visst at vi hadde gjester i huset som ikke ble tilbudt mat.... For meg er det helt utenkelig. 

Anonymkode: 2d092...0b8

Når jeg vokste opp, så var det helt vanlig der jeg bodde, med mindre det var avtalt besøk eller overnatting. Synes ikke det var rart i det hele tatt å vente på rommet, eller gå hjem og spise.

Anonymkode: 66e72...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg vokste opp, så var det helt vanlig der jeg bodde, med mindre det var avtalt besøk eller overnatting. Synes ikke det var rart i det hele tatt å vente på rommet, eller gå hjem og spise.

Anonymkode: 66e72.

Hm. Kanskje det er vanligere i typiske boligfelt med veldig mange unger i samme alder?

Anonymkode: 2d092...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker fortsatt at jeg måtte sitte og vente på rommet mens hun jeg var på besøk hos spiste middag. Jeg var sjokka i lang tid. Har aldri opplevd det hos noen av barnas venner. Min kjære mormor hadde vridd seg i graven, hvis hun hadde visst at vi hadde gjester i huset som ikke ble tilbudt mat.... For meg er det helt utenkelig. 

Anonymkode: 2d092...0b8

Hyggeligst å kunne by på noe, så klart. Men dersom det blir et økonomisk problem, så er det vel ikke et spørsmål om høflighet lenger. Da må nesten ungdommene gå på rundgang og fordele belastningen litt, eller finne seg i at de ikke får noe borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...