Gå til innhold

Hvordan mette barns venner på budsjett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Litt dårlig overskrift, men dilemmaet er altså sånn her;

Vi er en familie på fire. En baby og et barn i barneskolealder. Vi har hatt det litt trangt økonomisk i det siste, grunnet ulønnet barsel permisjon og en del store uforutsette utgifter på både bil og hus. Vi har derfor bestemt oss for å ha noen svært nøkterne måneder. Vi har kuttet ut alle unødvendige utgifter, og laget et ganske strengt matbudsjett på 1000 kr i uka. Dette bør gå greit da både jeg og eldste barnet er ganske småspiste og babyen spiser lite. 

Problemet er at vår eldste nesten daglig har med et par kompiser hjem etter skolen, og disse vennene spiser utrolig mye. De kan fort spise et brød på deling etter skolen og drikker gjerne en liter melk ved siden av. De har også ofte fått middag hos oss, og da spiser de flere porsjoner. De har alltid vært mye på besøk hos oss, og er nok derfor i overkant husvarme. De går i skap og henter det de vil av mat, drikke, frukt osv. 

Hvordan hadde dere løst dette? Jeg synes det blir bpde vanskelig og feil å nekte barnet å ha med seg venner hjem. Jeg kan heller ikke nekte de mat når de er her, og de er jo i en vokseperiode og sikkert derfor veldig sultne. 

Er det noe mat som metter mye uten å koste så mye? 

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, hvis du er hjemme, må de spørre før de tar. Og da kan de få brødskive med enkelt pålegg eller hva du har som passer. Nye regler, alltid spørre først.

Anonymkode: 0e656...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-billig kneip til 5kr. 

- 1-2 glass melk, ellers vann hvis de er tørste. 

-Frukt. 

Firsprice har endel basisvarer som funker. 

Anonymkode: 5e077...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å bake får du brød som metter raskere og er mye billigere. Sånn sparer du både brød og pålegg. Kjøp billig syltetøy, for eksempel. Hjemmebakt brød med smør og syltetøy er kjempegodt. De kan drikke vann, lag isbiter og gjør det fristende så blir det deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, hvis du er hjemme, må de spørre før de tar. Og da kan de få brødskive med enkelt pålegg eller hva du har som passer. Nye regler, alltid spørre først.

Anonymkode: 0e656...229

Takk for svar 😊 Jeg ønsker jo å ha litt "ordentlig" pålegg i kjøleskapet. Blir det ikke da feil å si at de kan ta syltetøy eller ost, men holde seg unna skinka mi? Har så lite lyst til å være smålig og gjerrig. Min største frykt er at barnet skal miste venner på grunn av økonomien vår. 😔

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amandine skrev:

Hvis du begynner å bake får du brød som metter raskere og er mye billigere. Sånn sparer du både brød og pålegg. Kjøp billig syltetøy, for eksempel. Hjemmebakt brød med smør og syltetøy er kjempegodt. De kan drikke vann, lag isbiter og gjør det fristende så blir det deilig. 

Tusen takk for tips 😊 Kansje jeg rett og slett må sette frem den maten de får lov til å ta? Problemet mitt er nok at jeg har vært litt for raus tidligere 🙈 De vet veldig godt hvor nugattboksen står, så de går automatisk bort til det skapet når de skal spise 😝 Men om de tømmer en nuagttiboks i løpet av to dager er det 40 kr tatt av budsjettet vårt 😔

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

-billig kneip til 5kr. 

- 1-2 glass melk, ellers vann hvis de er tørste. 

-Frukt. 

Firsprice har endel basisvarer som funker. 

Anonymkode: 5e077...7a4

Tusen takk 😊👍

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor dere bor men nå er det kommet en god del butikker som selger unna «billig» mat. Feks Price, holdbart og havaristen. Kanskje dere bor såpass nærme noen av de at det kunne ha lønt seg.

Anonymkode: e78b1...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt det samme problemet. Eldstebarnet tar gjerne med seg to-tre kompiser hjem etter skolen, og da er alle sultne. Jeg er enslig forsørger, og det er et innhogg som merkes godt på budsjettet. Jeg pleier å kjøpe inn billigste first price-kneipen og skjære den opp i butikken. Skivene tiner på få minutter, så de kan ta så mange de vil ha fra fryseren. Har et lite utvalg av billig pålegg. De må drikke vann, men de får ta isbiter. Det er stas.

Anonymkode: 2f0f9...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med foreldrene deres om deres situasjon og be dem sende med en ekstra matpakke?
Det er ikke deres ansvar å mate dem flere ganger i uken

Anonymkode: b8261...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hvor dere bor men nå er det kommet en god del butikker som selger unna «billig» mat. Feks Price, holdbart og havaristen. Kanskje dere bor såpass nærme noen av de at det kunne ha lønt seg.

Anonymkode: e78b1...d20

Tusen takk 😊 Vi bor ikke så nærme noen sånne steder at det lønner seg å handle der desverre. Men first price og andre billige merker hjelper jo på 😊

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å snakke med foreldrene deres om deres situasjon og be dem sende med en ekstra matpakke?
Det er ikke deres ansvar å mate dem flere ganger i uken

Anonymkode: b8261...b93

Det kan jeg jo gjøre. Men er litt flaut syns jeg. Også er jeg litt redd de skal føle såpass på det at de ikke vil sende barna over her. Og det er jo ikke der jeg vil oppnå. De er jo veldig velkomne! 😊Skulle bare ønske de ikke var så sultne 😝

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å snakke med foreldrene deres om deres situasjon og be dem sende med en ekstra matpakke?
Det er ikke deres ansvar å mate dem flere ganger i uken

Anonymkode: b8261...b93

Det gjør man bare ikke altså, sier at om Per skal være med hit etter skolen må han ha med matpakke for det er ikke vårt ansvar å mate han...

Men jeg synes absolutt gjester skal spørre før de forsyner seg, det kan du innføre som en regel. Og siden du er hjemme i ulønnet permisjon kan du dekke på til dem når de kommer. Dekk på billig brød eller bak helst selv, isvann i en mugge og rimelig pålegg. Spør de etter nugatti sier du at det har dere begynt å spise bare i helgene så det har dere ikke tilgjengelig etter skolen på en tirsdag. I vannmuggen er det stas med noe ekstra, ha i noen skiver agurk eller noe sånt, brukt fantasien, det setter bare bittelitt smak men gjør det mer spennende.

Gjestene trenger ikke få dyrt pålegg, frukt, melk osv, det kan de spise hjemme.

Regner med din gutt spiser hos dem også så da går det litt opp i opp. Helt greit å sende gjestene hjem før middag, greit å spise hos andre av og til, men det kan fint være unntaket mer enn regelen.

Anonymkode: b870f...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har litt det samme problemet. Eldstebarnet tar gjerne med seg to-tre kompiser hjem etter skolen, og da er alle sultne. Jeg er enslig forsørger, og det er et innhogg som merkes godt på budsjettet. Jeg pleier å kjøpe inn billigste first price-kneipen og skjære den opp i butikken. Skivene tiner på få minutter, så de kan ta så mange de vil ha fra fryseren. Har et lite utvalg av billig pålegg. De må drikke vann, men de får ta isbiter. Det er stas.

Anonymkode: 2f0f9...225

Litt godt at det er flere som har problemet 😝 Har du da ikke melk i kjøleskapet? Eller gir du de beskjed om at de ikke kan ta? 

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp stor pakke med nudler på «innvandrer» butikk. Billig, og barna elsker det etter skolen. 
får selv sagt ikke spise dette mye, men stas å ha når venner er med hjem.

Anonymkode: 60053...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør man bare ikke altså, sier at om Per skal være med hit etter skolen må han ha med matpakke for det er ikke vårt ansvar å mate han...

Men jeg synes absolutt gjester skal spørre før de forsyner seg, det kan du innføre som en regel. Og siden du er hjemme i ulønnet permisjon kan du dekke på til dem når de kommer. Dekk på billig brød eller bak helst selv, isvann i en mugge og rimelig pålegg. Spør de etter nugatti sier du at det har dere begynt å spise bare i helgene så det har dere ikke tilgjengelig etter skolen på en tirsdag. I vannmuggen er det stas med noe ekstra, ha i noen skiver agurk eller noe sånt, brukt fantasien, det setter bare bittelitt smak men gjør det mer spennende.

Gjestene trenger ikke få dyrt pålegg, frukt, melk osv, det kan de spise hjemme.

Regner med din gutt spiser hos dem også så da går det litt opp i opp. Helt greit å sende gjestene hjem før middag, greit å spise hos andre av og til, men det kan fint være unntaket mer enn regelen.

Anonymkode: b870f...205

Tusen takk for tips 😁👍 Jeg må nok sikkert bare bli flinkere til å sette frem den maten de får lov å ta av ja 😉 Noe av taktikken vår var å ukeshandle så vi slipper masse småturer til butikken som igjen ofte blir dyrere. Problemet da er jo at kjøleskapet vårt i dag er veldig vellfyllt og der føles så teit å bare sette frem kjip og billig mat. Jeg og mannen ønsker jo å ha litt god mat selv🙈 

Vårt barn spiser hos de andre også. Men vårt spiser gjerne en brødskive til lunsj, mens de andre har klart å spise åtte skiver hver! (Helt seriøst) Tipper vår kommer til å spise mer en periode han også etterhvert, men akkurat nå er han ganske billig i drift. 

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp stor pakke med nudler på «innvandrer» butikk. Billig, og barna elsker det etter skolen. 
får selv sagt ikke spise dette mye, men stas å ha når venner er med hjem.

Anonymkode: 60053...459

Lurt 😁👍 Tusen takk! 

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å lage nye regler hvor det ikke er lov til å forsyne seg uten å spørre og at de får drikke vann.

Kjøp rema 1000 kneip eller first price kneip, koster vel rundt 5-6 kroner hvis jeg ikke husker feil. Lag gjerne en egen kurv i kjøleskapet med lovlig pålegg som sønnen din kan ta ut når de er alene og spiser etter skoletid. First price er gull verdt til det - kokt sinke, syltetøy, sjokoladepålegg, leverpostei, smøreost.

Anonymkode: 66e72...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fire barn som hadde med vennerr hjem støtt og stadig, problemet mitt var at det var umulig å holde kontroll på hva vi hadde av brød når vo voksne jobbet turnus. Så vi bestemte at det var havregryn og cornflaks de kunne forsyne seg av. Brødet var til skolematen. To veninner hadde allergier, de fikk beskjed om at det var rundstykker i frysen de kunne tine (orket ikke styet med å planlegge besøk, at ungene måtte ha med seg mat osv så bakte rundstykker de kunne spise og hadde i frysen. Disse to ungene fikk vite hvor de lå og at de kunne forsyne seg der) Det ble også veldig mye billigere selv om det gikk endel mer melk. Vi hadde flere ulike frokostblandinger, men ikke stående fremme på benken som de kunne forsyne seg av. Våre unger viste at det var havregryn eller cornflaks, om noen ikke likte det så fikk de gå hjem og spise. Hadde kun problemer med ett barn, det likte vistnok ikke dette, men når jeg sa at dette er hva du får og liker du det ikke får du gå hjem og spise. Ungen spiste og klaget aldri igjen. 

Frukt og grønt kunne de forsyne seg av. Vi voksne kuttet ofte opp ett fat til de som vi satte frem. På den måte kunne vi gjøre det billig. Gulrøtter får en billig og de glir ned hos alle når de er kuttet opp. First price epler er også geniale. Mine unger spiser mye grønnsaker rå og grønnsaker er mye billigere en frukt når det ikke er på tilbud, slik at en kan gjøre det billig der også om en handler etter tilbud og sesong. 

Anonymkode: 9a57a...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Jeg har en gutt på 9 og har aldri opplevd at vennene hans har gått i skap og kjøleskap og forsynt seg selv. Selv ikke de som har vært her nesten daglig over lengre tid.

Jeg pleier å sette frem på bordet det de får lov å spise. Min sønn har også noen venner som spiser veldig mye, men den "verste" bor veldig nært, så da pleier jeg å lage til ferdige porsjoner, også er det det de får. Han har kort vei hjem om han er mer sulten, men som regel klarer han seg med det han får om alternativet er å avbryte besøket. 😛 (Det er snakk om en god voksenporsjon altså, så jeg sulter ham ikke, men han kunne fort spist dobbelt så mye om han fikk forsyne seg fritt.)

Anonymkode: 50e86...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, kanskje, men hva er greia med at man plikter å fôre andres unger? Da jeg var liten, spiste jeg hjemme, jeg dro aldri over til vennene mine og forsynte meg der. I tillegg dro vi hjem til middag, vi spiste aldri hos vennene etter skolen. Jeg syns ærlig talt det er en uting. Det gjør det komplisert å planlegge middager, og mange ganger går ukesplanen i vasken fordi vi har opptil ti middagsgjester i løpet av skoleuka. Jeg liker det dårlig, og krever aldri at mine får spise borte. Tvert i mot insisterer jeg på at de skal sendes hjem til middag slik at ikke andre familier skal føle at de må fø på mine barn. Det dumme er at det stort sett bare er jeg som tenker sånn. 
Beklager hi, det var veldig på siden. Jeg har dessverre ingen bedre råd enn de du allerede har fått. 

Anonymkode: 19680...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovere brød, og hjemmebakt.

Masse poteter.

Masse rotgrønnsaker til middagen (koster ingenting, metter masse)

Innføre vann som tørstedrikke og drikke til mat - som en flat regel for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, kanskje, men hva er greia med at man plikter å fôre andres unger? Da jeg var liten, spiste jeg hjemme, jeg dro aldri over til vennene mine og forsynte meg der. I tillegg dro vi hjem til middag, vi spiste aldri hos vennene etter skolen. Jeg syns ærlig talt det er en uting. Det gjør det komplisert å planlegge middager, og mange ganger går ukesplanen i vasken fordi vi har opptil ti middagsgjester i løpet av skoleuka. Jeg liker det dårlig, og krever aldri at mine får spise borte. Tvert i mot insisterer jeg på at de skal sendes hjem til middag slik at ikke andre familier skal føle at de må fø på mine barn. Det dumme er at det stort sett bare er jeg som tenker sånn. 
Beklager hi, det var veldig på siden. Jeg har dessverre ingen bedre råd enn de du allerede har fått. 

Anonymkode: 19680...8ff

Det er sånne som ikke ønsker unger inn til middag og som er analt opphengt i ukesplanen sin som gjør at alle ungdommene havner hos meg - for jeg liker dem, jeg liker å ha dem i hus, jeg klarer alltids å få i dem mat, det er alltids plass og rom, og de merker at de er ønsket. Så for all del, bare fortsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Det er sånne som ikke ønsker unger inn til middag og som er analt opphengt i ukesplanen sin som gjør at alle ungdommene havner hos meg - for jeg liker dem, jeg liker å ha dem i hus, jeg klarer alltids å få i dem mat, det er alltids plass og rom, og de merker at de er ønsket. Så for all del, bare fortsett.

Mhm. Det er akkurat deg jeg ser for meg at alle ungene har såååå lyst til å være hos... 😂

Neida. Men for å svare deg. Jeg lever på grensen til fattigdom, og er alene med tre barn. De spiser meg allerede ut av huset, om jeg ikke skal måtte fø på alle andres unger og. Senest i går hadde vi kjøttboller, 400 gram, spagetti, brokkoli og fløtesaus. To av naboungene var her, og satte seg automatisk til bords. Begge spiste omtrent bare kjøttboller, svært lite av det andre. Jeg fikk tre (3!) kjøttboller selv. Det er faktisk ikke noe ålreit, men hva får jeg gjort da?

 

Anonymkode: 19680...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna? Jeg har en gutt på 9 og har aldri opplevd at vennene hans har gått i skap og kjøleskap og forsynt seg selv. Selv ikke de som har vært her nesten daglig over lengre tid.

Jeg pleier å sette frem på bordet det de får lov å spise. Min sønn har også noen venner som spiser veldig mye, men den "verste" bor veldig nært, så da pleier jeg å lage til ferdige porsjoner, også er det det de får. Han har kort vei hjem om han er mer sulten, men som regel klarer han seg med det han får om alternativet er å avbryte besøket. 😛 (Det er snakk om en god voksenporsjon altså, så jeg sulter ham ikke, men han kunne fort spist dobbelt så mye om han fikk forsyne seg fritt.)

Anonymkode: 50e86...55a

De er 10 år 😊 Godt mulig jeg har lagt opp til det selv, for de pleide å spørre i starten, men så svarte jeg alltid at de bare måtte ta det de ville 🙈 De pleide å være alene hjemme tidligere når jeg jobbet, så de er på en måte vandt med å ordne seg selv. Også har jeg "lært opp" sønnen til at han må tilby gjestene sine mat. Men det var jo når de var søte små og spiste lite 😂

Anonymkode: 6b016...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...