Gå til innhold

Solbrillebruk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan noen forklare meg hvorfor det er så uhøflig å ha solbriller på når man prater med folk? 
 

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne det.

Anonymkode: 60696...cc1

Det blir som å snakke i telefonen. Man går glipp av mye av mimikken til den som skjuler en del av ansiktet. Spessielt hvis bare den ene har dekket seg til blir det en skjevhet "makten" mellom dem som snakker sammen. Den ene blottstiller seg ved å vise øynene mens den andre ikke viser like mye av seg selv.

Personlig synes jeg sjelden det er noe problem, men det blir noen misforståelser når man ikke ser hvilken rettning personen ser. Jeg kan tro at vedkommende snakker til en annen for eksempel.

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Iflg øyelegen kan jeg være sikker på det, ja :)  Jeg er også nærsynt og nå langsynt på lesesynet. Også en del av det å eldes. 

Anonymkode: 47435...1c1

Noen artikler om trening av synet både for nærsynte og langsynte. Meningene er tydøigvis øitt delte, spessielt for hvor mye trening har effekt på voksne, men legg merk til at de i den nederste artikøen vektlegger hvor viktig det er at barn skal få nok lys på øynene for at synet skal utvikles riktig.

https://forskning.no/forebyggende-helse-trening-oye-og-syn/trener-seg-til-super-syn/577598

https://www.nrk.no/innlandet/tren-oynene---slipp-a-bruke-briller-1.8291534

https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/derfor-kan-du-vare-narsynt-om-34-ar

https://forskning.no/forebyggende-helse-menneskekroppen-ny/far-jeg-darligere-oyne-nar-jeg-ikke-vil-ga-med-briller/270789

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man blir mer ømfintelig jo mer man bruker solbriller, tror mange skaper den ømfinteligheten selv. Snakker ikke da om de som er ømfintelig pga sykdommer.

Anonymkode: 2f263...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen artikler om trening av synet både for nærsynte og langsynte. Meningene er tydøigvis øitt delte, spessielt for hvor mye trening har effekt på voksne, men legg merk til at de i den nederste artikøen vektlegger hvor viktig det er at barn skal få nok lys på øynene for at synet skal utvikles riktig.

https://forskning.no/forebyggende-helse-trening-oye-og-syn/trener-seg-til-super-syn/577598

https://www.nrk.no/innlandet/tren-oynene---slipp-a-bruke-briller-1.8291534

https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/derfor-kan-du-vare-narsynt-om-34-ar

https://forskning.no/forebyggende-helse-menneskekroppen-ny/far-jeg-darligere-oyne-nar-jeg-ikke-vil-ga-med-briller/270789

Anonymkode: 193e3...118

Du kan jo uansett ikke trene deg mindre lysfølsom. Your argument is invalid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kan noen forklare meg hvorfor det er så uhøflig å ha solbriller på når man prater med folk? 
 

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne det.

Anonymkode: 60696...cc1

Ikke jeg heller, men HI i den andre tråden har jo store sosiale issues som handlet om at hun trodde folk himlet med øynene bak brilleglassene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prekæs skrev:

Jeg tenker at man kan venne seg til å bruke solbriller og på den måten føle behovet for dempet lys når man ikke har de på. Har vennet meg av med solbriller og bruker det kun ved strandliv. Eller er jeg ganske sikker på at øye kan trenes. Man "trener" barn ved lappebehandling ved skjeling som følge av nedsatt syn, b.la.

Det er noe helt annet. Lappebehandling skyldes at samsynet er dårlig og at det ene øyet begynner å dominere. Har ikke noe med lys å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pashla skrev:

Det er noe helt annet. Lappebehandling skyldes at samsynet er dårlig og at det ene øyet begynner å dominere. Har ikke noe med lys å gjøre.

Mulig, men hvordan skal det forklares at jeg har vent meg av med å bruke solbriller? Jeg tenker at man kan venne øynene til konstant dempet lys og da kan man også venne øynene til sterkt lys. Selv jobber jeg et sted hvor det er sterke lamper, så sterke at de som ikke er vant med dem ofte reagerer. Gjorde det selv da jeg begynte å jobbe der, nå tenker jeg ikke på det lenger, bortsett fra når andre minner meg på det sterke lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pashla skrev:

Ikke jeg heller, men HI i den andre tråden har jo store sosiale issues som handlet om at hun trodde folk himlet med øynene bak brilleglassene osv.

Hi fra den andre tråden her. Jeg har ikke «store sosiale issues.» Det med himlingen bak brilleglassene var satt på spissen, jeg tror ikke folk gjør det. Jeg mener uansett det er uhøflig å ikke ta av solbrillene når man snakker med folk. Det handler som sagt mye om det non-verbale, at det er vanskeligere å tolke vedkommende. Det kan du vel ikke si deg uenig i? Og så tror jeg faktisk ikke noe på at 80-90% får migrene og alskens plager ved å ta av solbrillene i fem minutter. 

Anonymkode: 412cb...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men for noe sludder?

Jeg hadde briller fra 13-21 år og det største problemet mitt da var når det var sol og sterkt lys. Dette er en del år siden, og solbriller med styrke fantes ikke, så da måtte jeg vurdere om jeg skulle se godt, men få vondt i øynene med briller, eller se dårlig og slippe vonde øyner med solbriller. 

Mine øyner ble i hvert fall ikke trent opp til å tåle sol og sterkt lys på de 8 årene, så jeg lurer litt på hvilket tidsperspektiv du har på den teorien?

Jeg kan heller ikke tenke meg at øyenene/pupillene har godt av å tvinges til sterkt lys? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi fra den andre tråden her. Jeg har ikke «store sosiale issues.» Det med himlingen bak brilleglassene var satt på spissen, jeg tror ikke folk gjør det. Jeg mener uansett det er uhøflig å ikke ta av solbrillene når man snakker med folk. Det handler som sagt mye om det non-verbale, at det er vanskeligere å tolke vedkommende. Det kan du vel ikke si deg uenig i? Og så tror jeg faktisk ikke noe på at 80-90% får migrene og alskens plager ved å ta av solbrillene i fem minutter. 

Anonymkode: 412cb...dbc

I fem minutter?

Jeg er et sosialt vesen. På finværsdager har  jeg solbriller på i utrolig mange settinger. På uteservering når solen er oppe, på sidelinjen mens vi ser barna spille kamp eller trene, på tur med venninner på fjellet, på shopping (utendørs) i byen, når jeg henter i skolegården, når vi står ute på lekeplassen med barna, når jeg sitter på terassen og naboen kommer bortom for en kopp kaffe. 

Tenker dere at jeg i alle disse settingene burde droppe solbrillene? 
 

Og nei, jeg skjønner ikke at man sliter så mye med å tolke motparten pga solbriller. Ikke i det hele tatt faktisk. Jeg har faktisk aldri tenkt over problemstillingen. Og jeg anser meg selv som et over middels normalt høflig menneske sånn ellers. 

Anonymkode: 60696...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, prekæs skrev:

Mulig, men hvordan skal det forklares at jeg har vent meg av med å bruke solbriller? Jeg tenker at man kan venne øynene til konstant dempet lys og da kan man også venne øynene til sterkt lys. Selv jobber jeg et sted hvor det er sterke lamper, så sterke at de som ikke er vant med dem ofte reagerer. Gjorde det selv da jeg begynte å jobbe der, nå tenker jeg ikke på det lenger, bortsett fra når andre minner meg på det sterke lyset.

Samme her. Etter at jeg begynte å være mye mer utendørs tåler jeg mye mer lys uten at det blir ubehaglig.

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Unnskyld meg, men for noe sludder?

Jeg hadde briller fra 13-21 år og det største problemet mitt da var når det var sol og sterkt lys. Dette er en del år siden, og solbriller med styrke fantes ikke, så da måtte jeg vurdere om jeg skulle se godt, men få vondt i øynene med briller, eller se dårlig og slippe vonde øyner med solbriller. 

Mine øyner ble i hvert fall ikke trent opp til å tåle sol og sterkt lys på de 8 årene, så jeg lurer litt på hvilket tidsperspektiv du har på den teorien?

Jeg kan heller ikke tenke meg at øyenene/pupillene har godt av å tvinges til sterkt lys? 

 

Jeg har ikke svart tidligere i tråden, men leste noe for noen år siden som kanskje har med det du skriver å gjøre. Husker ikke ordrett lenger, men det hadde noe med at det å bruke blanke briller med styrke gjorde noe med måten lyset traff øyet på, at man derfor fikk, eller oppfattet det som, skarpere lys. Noe med hvordan lyset reflekterte i glassene også. Husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men jeg la merke til det fordi det stemte med det jeg selv erfarte da jeg brukte briller selv. Jeg slet veldig med refleksene i glassene (selv med anti-refleks i glassene), fikk oftere hodepine og ble veldig sliten. Var også veldig lysømfintlig.

Jeg byttet til linser. Da blir man jo også mer lysømfintlig enn om man ikke bruker linser/briller, tror optikerne sier at man blir minst 25 % mer lysømfintlig. Jeg slet veldig med det i mange år, like mye og kanskje mer enn da jeg brukte briller. Så solbriller ble helt nødvendig.

For en del år tilbake begynte jeg å merke at noe føltes annerledes hvis jeg fikk dagslys uten solbriller enn om jeg hele tiden brukte solbriller. Det var litt tilfeldig, men det var en periode hvor det var grått vær når jeg gikk ut, tok ikke med solbriller, så ble det sterk sol. Etter en lengre periode slik og så stabilt solvær fulgt av en ustabil værperiode igjen så skjønte jeg at det ikke var innbildning. Bl.a. sov jeg bedre etter å ha fått ufiltrert dagslys, fikk mer energi, var gladere (var ikke deprimert).

Et par år etter kom jeg over en forskningsartikkel som bekreftet det, at vi trenger å få hele spekteret av lys, at ulike lysbølger/farger påvirker oss og fysiologien vår på ulike måter, og at solbriller gjør at vi ikke får en del av dette som er viktig for oss.

Jeg bruker fremdeles linser, men har pga. det over i flere år nå vært bevisst på å bruke solbriller kun akkurat så mye som absolutt nødvendig. Hvis jeg f.eks. går mot solen så bruker jeg solbrillene, når jeg har solen i ryggen tar jeg av solbrillene. Jeg er blitt mer bevisst når det er nødvendig og ikke. Selv om jeg fremdeles er lysømfintlig pga. linsebruken så opplever jeg det samme som prækes, at øynene mine til en viss grad har vennet seg til å tåle mer lys. Jeg er ikke i nærheten så plaget nå, om jeg glemmer solbrillene og det blir skarp sol, som jeg var tidligere.

At lyset er viktig og kan påvirke oss i forskjellige retninger, det er det mye forskning på etterhvert. Derfor tenker jeg at det kanskje også burde bli mer bevissthet og forskning rundt hvilke toner man f.eks. bruker på glassene i solbriller, hvor mye man bruker dem osv.

Man kan få mindre melatoninproduksjon om man bruker solbriller hele tiden, så det stemmer jo også med søvn. Alle har vel hørt at blått lys kan hindre søvn. De har begynt å bruke oransje briller for å behandle både søvnproblemer og visse psykiske sykdommer (f.eks. har bipolare færre maniske perioder med bruk av oransje briller).

Jeg tenker at det ikke må være enten eller, men at man kan få et mer bevisst forhold til solbrillebruk. Mulig det er individuelle forskjeller, men min erfaring som tidligere ekstremt lysømfintlig (i tillegg til brille-/linsebruk så fikk jeg en skade som gjorde meg enda mer lysømfintlig i mange år) er i hvert fall at man til en viss grad kan trene seg opp til å tåle noe mer lys.

Anonymkode: ca775...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke svart tidligere i tråden, men leste noe for noen år siden som kanskje har med det du skriver å gjøre. Husker ikke ordrett lenger, men det hadde noe med at det å bruke blanke briller med styrke gjorde noe med måten lyset traff øyet på, at man derfor fikk, eller oppfattet det som, skarpere lys. Noe med hvordan lyset reflekterte i glassene også. Husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men jeg la merke til det fordi det stemte med det jeg selv erfarte da jeg brukte briller selv. Jeg slet veldig med refleksene i glassene (selv med anti-refleks i glassene), fikk oftere hodepine og ble veldig sliten. Var også veldig lysømfintlig.

Jeg byttet til linser. Da blir man jo også mer lysømfintlig enn om man ikke bruker linser/briller, tror optikerne sier at man blir minst 25 % mer lysømfintlig. Jeg slet veldig med det i mange år, like mye og kanskje mer enn da jeg brukte briller. Så solbriller ble helt nødvendig.

For en del år tilbake begynte jeg å merke at noe føltes annerledes hvis jeg fikk dagslys uten solbriller enn om jeg hele tiden brukte solbriller. Det var litt tilfeldig, men det var en periode hvor det var grått vær når jeg gikk ut, tok ikke med solbriller, så ble det sterk sol. Etter en lengre periode slik og så stabilt solvær fulgt av en ustabil værperiode igjen så skjønte jeg at det ikke var innbildning. Bl.a. sov jeg bedre etter å ha fått ufiltrert dagslys, fikk mer energi, var gladere (var ikke deprimert).

Et par år etter kom jeg over en forskningsartikkel som bekreftet det, at vi trenger å få hele spekteret av lys, at ulike lysbølger/farger påvirker oss og fysiologien vår på ulike måter, og at solbriller gjør at vi ikke får en del av dette som er viktig for oss.

Jeg bruker fremdeles linser, men har pga. det over i flere år nå vært bevisst på å bruke solbriller kun akkurat så mye som absolutt nødvendig. Hvis jeg f.eks. går mot solen så bruker jeg solbrillene, når jeg har solen i ryggen tar jeg av solbrillene. Jeg er blitt mer bevisst når det er nødvendig og ikke. Selv om jeg fremdeles er lysømfintlig pga. linsebruken så opplever jeg det samme som prækes, at øynene mine til en viss grad har vennet seg til å tåle mer lys. Jeg er ikke i nærheten så plaget nå, om jeg glemmer solbrillene og det blir skarp sol, som jeg var tidligere.

At lyset er viktig og kan påvirke oss i forskjellige retninger, det er det mye forskning på etterhvert. Derfor tenker jeg at det kanskje også burde bli mer bevissthet og forskning rundt hvilke toner man f.eks. bruker på glassene i solbriller, hvor mye man bruker dem osv.

Man kan få mindre melatoninproduksjon om man bruker solbriller hele tiden, så det stemmer jo også med søvn. Alle har vel hørt at blått lys kan hindre søvn. De har begynt å bruke oransje briller for å behandle både søvnproblemer og visse psykiske sykdommer (f.eks. har bipolare færre maniske perioder med bruk av oransje briller).

Jeg tenker at det ikke må være enten eller, men at man kan få et mer bevisst forhold til solbrillebruk. Mulig det er individuelle forskjeller, men min erfaring som tidligere ekstremt lysømfintlig (i tillegg til brille-/linsebruk så fikk jeg en skade som gjorde meg enda mer lysømfintlig i mange år) er i hvert fall at man til en viss grad kan trene seg opp til å tåle noe mer lys.

Anonymkode: ca775...883

Jeg har virkelig prøvd, for ved bruk av solbriller hele tiden får man virkelig et kraftig brilleskille. Så av rent kosmetiske årsaker (Jålete, ja) prøver jeg å ta dem av så mye jeg kan, men klarer virkelig ikke mange minutt om gangen. 
 

Dette blir jo bare svogerforskning fra meg, men min erfaring er at ikke alle klarer å trene seg opp til å tåle mer sol.
 

Og jeg tar alltid av brillene i møte med folk, om det så bare er for en kort tid før jeg unnskylder meg og tar de på igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mye sol for øynene blir vel omtrent som høy lyd for ørene? Holder en knapp på solbriller ...

Man får ikke dårlig hørsel av hvisking, og ei heller dårligere syn ved bruk av solbriller. 
Men om man som barn vokser opp i en dunkel kjeller, vil nok synet bli svekket. Men da har de ofte større problemer enn dårlig syn ... 

Jeg fortsetter med min svogerforskning ...

man får vondt i øynene av sterkt lys, men ikke av «sterkt» mørke ... så, der kom det flere poeng til solbriller ...

Anonymkode: ef4af...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen artikler om trening av synet både for nærsynte og langsynte. Meningene er tydøigvis øitt delte, spessielt for hvor mye trening har effekt på voksne, men legg merk til at de i den nederste artikøen vektlegger hvor viktig det er at barn skal få nok lys på øynene for at synet skal utvikles riktig.

https://forskning.no/forebyggende-helse-trening-oye-og-syn/trener-seg-til-super-syn/577598

https://www.nrk.no/innlandet/tren-oynene---slipp-a-bruke-briller-1.8291534

https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/derfor-kan-du-vare-narsynt-om-34-ar

https://forskning.no/forebyggende-helse-menneskekroppen-ny/far-jeg-darligere-oyne-nar-jeg-ikke-vil-ga-med-briller/270789

Anonymkode: 193e3...118

Ja... jeg bruker ikke briller. Annet enn når jeg skal fornye lappen og må klare synsprøven. Så tenker mitt nærsyn og langsyn er daglig trent. :) 

Jeg vet at solbriller hjelper - så de bruker jeg.

 

Anonymkode: 47435...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi fra den andre tråden her. Jeg har ikke «store sosiale issues.» Det med himlingen bak brilleglassene var satt på spissen, jeg tror ikke folk gjør det. Jeg mener uansett det er uhøflig å ikke ta av solbrillene når man snakker med folk. Det handler som sagt mye om det non-verbale, at det er vanskeligere å tolke vedkommende. Det kan du vel ikke si deg uenig i? Og så tror jeg faktisk ikke noe på at 80-90% får migrene og alskens plager ved å ta av solbrillene i fem minutter. 

Anonymkode: 412cb...dbc

Jeg har vanligvis ikke så store problemer med å tolke nonverbal kommunikasjon at jeg ønsker kløe og stær på folk, nei. Enten de himler eller lar være så klarer jeg å avlese smil, ord og stemmeklang osv for å danne meg et bilde av hva de prøver å  formidle.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, prekæs skrev:

Mulig, men hvordan skal det forklares at jeg har vent meg av med å bruke solbriller? Jeg tenker at man kan venne øynene til konstant dempet lys og da kan man også venne øynene til sterkt lys. Selv jobber jeg et sted hvor det er sterke lamper, så sterke at de som ikke er vant med dem ofte reagerer. Gjorde det selv da jeg begynte å jobbe der, nå tenker jeg ikke på det lenger, bortsett fra når andre minner meg på det sterke lyset.

Jeg bruker heller aldri solbriller innendørs. Så sterke lamper kan neppe sammenlignes med sol. Hvordan det kan forklares at du har vennet deg til sola? Ikke vet jeg, men kanskje du får en overraskelse i form av sykdom på øyet om noen år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pashla skrev:

Nei, da leste du meg feil. Sol gjør deg ikke mindre nærsynt. Heller ikke kan du trene AV deg nærsynthet ved å få lys på øynene. 

Hadde det vært trenbart hadde jeg blitt glad. -7 og er helt avhengig av briller eller linser. 

...og nå etter 40 må jeg jaggu ha lesebriller over linsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Hadde det vært trenbart hadde jeg blitt glad. -7 og er helt avhengig av briller eller linser. 

...og nå etter 40 må jeg jaggu ha lesebriller over linsene. 

Jepp. Er også nærsynt, og det fins virkelig ingen ting å gjøre med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Jeg bruker heller aldri solbriller innendørs. Så sterke lamper kan neppe sammenlignes med sol. Hvordan det kan forklares at du har vennet deg til sola? Ikke vet jeg, men kanskje du får en overraskelse i form av sykdom på øyet om noen år? 

Hvorfor skulle jeg det? Er det en vanlig til at folk blir skadet av å være ute en sommerdag uten solbriller? I så fall bør det tas ansvar fra ungene starter i barnehagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, prekæs skrev:

Hvorfor skulle jeg det? Er det en vanlig til at folk blir skadet av å være ute en sommerdag uten solbriller? I så fall bør det tas ansvar fra ungene starter i barnehagen.

 

Ja, i den barnehagen mine unger gikk ble vi bedt om å sende med enten solbriller eller caps, i tillegg til solkremen. 

Det er neppe vanlig at folk blir skadet av å være ute en (1) sommerdag, nei. Ikke får de hudkreft på én dag heller. Men UV-stråler gir jo en akkumulert skadeeffekt. Det er vel barnelærdom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, i den barnehagen mine unger gikk ble vi bedt om å sende med enten solbriller eller caps, i tillegg til solkremen. 

Det er neppe vanlig at folk blir skadet av å være ute en (1) sommerdag, nei. Ikke får de hudkreft på én dag heller. Men UV-stråler gir jo en akkumulert skadeeffekt. Det er vel barnelærdom? 

Selvfølgelig. Men solbriller er ikke den eneste måten å beskytte synet på, på samme måte er heller ikke solkrem løsningen på alt. Mener likevel at om jeg ikke hadde klart å være utendørs en sommerdag i uten solbriller er muligheten stor for at jeg har vent meg til å tusle rundt i tussmørke. Da ville jeg sannelig forsøkt venne øynene til mer lys. Øyne er laget for variasjoner i lysstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, prekæs skrev:

Selvfølgelig. Men solbriller er ikke den eneste måten å beskytte synet på, på samme måte er heller ikke solkrem løsningen på alt. Mener likevel at om jeg ikke hadde klart å være utendørs en sommerdag i uten solbriller er muligheten stor for at jeg har vent meg til å tusle rundt i tussmørke. Da ville jeg sannelig forsøkt venne øynene til mer lys. Øyne er laget for variasjoner i lysstyrke.

De er ikke laget for å vare i 80 år. Men det er så lenge vi mennesker varer nå, når steinalderen er tilbakelagt. Da må vi finne løsninger på ting som i en naturtilstand aldri ville inntruffet, fordi vi var døde ved 45...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi fra den andre tråden her. Jeg har ikke «store sosiale issues.» Det med himlingen bak brilleglassene var satt på spissen, jeg tror ikke folk gjør det. Jeg mener uansett det er uhøflig å ikke ta av solbrillene når man snakker med folk. Det handler som sagt mye om det non-verbale, at det er vanskeligere å tolke vedkommende. Det kan du vel ikke si deg uenig i? Og så tror jeg faktisk ikke noe på at 80-90% får migrene og alskens plager ved å ta av solbrillene i fem minutter. 

Anonymkode: 412cb...dbc

Er det uhøflig å ringe folk også? Det er jo så mye lettere å forstå hva de mener på facetime, når man kan se ansiktsuttrykk... 

#Hvorerironiflaggetmitt? 

Anonymkode: 6498f...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det uhøflig å ringe folk også? Det er jo så mye lettere å forstå hva de mener på facetime, når man kan se ansiktsuttrykk... 

#Hvorerironiflaggetmitt? 

Anonymkode: 6498f...d20

:klaske:

Anonymkode: 2f263...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...