Gå til innhold

Solbrillebruk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er en annen tråd her hvor det virker som om "alle" er avhengig av å bruke solbriller nesten hele tiden. Sansynøog vis er det en overvekt av de mest ihuga solbrillebrukerene som har svart der, men jeg synes det virker som om det er skremmende mange som bruker dem veldig mye.

Hvis vi ser bort fra uttalelser fra firmaer og personer som selger solbriller, er det da noen som anbefaler bruk annet enn ved spesdielt sterkt lys som på sjøen en sommerdag eller på fjellet med som og snø?

Øynene må trenes opp til å gjøre jobben sin. Hvis de aldrk får litt mye sol, aldri vind ol venner de seg ikke til å tåle det heller. I tillegg er kraftig lys bra for psyken. Det forebygger og kan være med på å kurere depresjon. En psykiater jeg kjenner forteller at noe av det første hun ber sine deprimerte pasienter om er å kvitte seg med solbrillene og å være masse ute i sola. Det er ubehaglig de første dagene og så går det mye bedre. Min erfaring er også at det er en vanesak.

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått gamlisøyne. De renner ved sterkt lys, vind osv og da ser jeg dårlig. 

Kan dessverre ikke trene bort aldring på øynene :) Så får godta at solbriller trengs. 

Anonymkode: 47435...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått gamlisøyne. De renner ved sterkt lys, vind osv og da ser jeg dårlig. 

Kan dessverre ikke trene bort aldring på øynene :) Så får godta at solbriller trengs. 

Anonymkode: 47435...1c1

Er du sikker på at det ikke kan yrenes bort eller i det minste at det er mulig å stoppe utviklingen med riktig eksponering?

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på at det ikke kan yrenes bort eller i det minste at det er mulig å stoppe utviklingen med riktig eksponering?

Anonymkode: 193e3...118

Iflg øyelegen kan jeg være sikker på det, ja :)  Jeg er også nærsynt og nå langsynt på lesesynet. Også en del av det å eldes. 

Anonymkode: 47435...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who the fuck cares?? Andres solbrillebruk er like interessant som deres bruk av bh. Ikke mine øyne eller pupper, gjør hva dere vil

Anonymkode: ec01c...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke bruker solbriller øker det sjansen for å få grå stærog andre øyesykdommer. Netthinneløsning er også vanligere på sommeren. Så ja. Solbriller er viktig.

Anonymkode: a8f5c...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man ikke bruker solbriller øker det sjansen for å få grå stærog andre øyesykdommer. Netthinneløsning er også vanligere på sommeren. Så ja. Solbriller er viktig.

Anonymkode: a8f5c...398

Solbrille ruk er nok smart i tilfeller med spessielt mye sol. Det jeg snakker om er daglig bruk. Det kan godt hende du har rett i at solbrillebruk beskytter mot grå stær og netthinneløsning, men finnes det dokumentasjon på det?

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, leger anbefaler bruk av solbriller også ved lett overskyet vær. https://www.lommelegen.no/øye/artikkel/solbriller-beskytter-mot-oyesykdom/71284491

At sol og lys er viktig for oss på mange vis er jeg ikke i tvil om, men jeg lurer litt på om du kan dokumentere det at øyet kan trenes opp til å "gjøre jobben sin". Kan det også trenes opp til å ikke få skader av UV-stråling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en annen tråd her hvor det virker som om "alle" er avhengig av å bruke solbriller nesten hele tiden. Sansynøog vis er det en overvekt av de mest ihuga solbrillebrukerene som har svart der, men jeg synes det virker som om det er skremmende mange som bruker dem veldig mye.

Hvis vi ser bort fra uttalelser fra firmaer og personer som selger solbriller, er det da noen som anbefaler bruk annet enn ved spesdielt sterkt lys som på sjøen en sommerdag eller på fjellet med som og snø?

Øynene må trenes opp til å gjøre jobben sin. Hvis de aldrk får litt mye sol, aldri vind ol venner de seg ikke til å tåle det heller. I tillegg er kraftig lys bra for psyken. Det forebygger og kan være med på å kurere depresjon. En psykiater jeg kjenner forteller at noe av det første hun ber sine deprimerte pasienter om er å kvitte seg med solbrillene og å være masse ute i sola. Det er ubehaglig de første dagene og så går det mye bedre. Min erfaring er også at det er en vanesak.

Anonymkode: 193e3...118

Det er feil, øynene «trenes» ikke opp. De skades.

Jeg har ingen sykdommer/overfølsomhet  og heller ikke migrene, og et vel dermed ikke hva du kaller «ihuga solbrillebruker», men jeg har dem på når det er sol. Ikke bare på fjellet eller på sjøen, men når jeg kjører bil og andre ting jeg trenger synet til, det syns jeg ikke er ekstremt på noen måte. Hvorfor ha det ubekvemt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Det er feil, øynene «trenes» ikke opp. De skades.

Jeg har ingen sykdommer/overfølsomhet  og heller ikke migrene, og et vel dermed ikke hva du kaller «ihuga solbrillebruker», men jeg har dem på når det er sol. Ikke bare på fjellet eller på sjøen, men når jeg kjører bil og andre ting jeg trenger synet til, det syns jeg ikke er ekstremt på noen måte. Hvorfor ha det ubekvemt? 

Så vidt jeg vet er øyets evne til å gjøre pupillen større og mindre trenbar. Det samme er evnen til å fokusere og se klart. 

Folk og da mest barn som ikke er nok ute blir raskt nærsynte.

Jeg har ikke noe mot at folk bruker solbriller så lenge de er gjennomskinlige nok til at jeg ser øynene når vi kommuniserer, men jeg synes det er interessant å få vite om det er vitenskaplig belegg for å anbefale solbrillebruk, og eventuelt i hvilke tilfeller, eller om det faktisk kan være skadlig på sikt.

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så vidt jeg vet er øyets evne til å gjøre pupillen større og mindre trenbar. Det samme er evnen til å fokusere og se klart. 

Folk og da mest barn som ikke er nok ute blir raskt nærsynte.

Jeg har ikke noe mot at folk bruker solbriller så lenge de er gjennomskinlige nok til at jeg ser øynene når vi kommuniserer, men jeg synes det er interessant å få vite om det er vitenskaplig belegg for å anbefale solbrillebruk, og eventuelt i hvilke tilfeller, eller om det faktisk kan være skadlig på sikt.

Anonymkode: 193e3...118

Nærsynthet skyldes ikke at folk har vært for lite ute. Hvor henter du infoen din, egentlig? Nærsynthet er dels genetisk, og dels kan den forverres ved at mange arbeidsoppgaver er på nært hold, f eks mye lesing, søm og andre finstilte oppgaver. Musklene rundt linsa tilpasser seg nærarbeid. Men det har null og niks å gjøre med solskader! 

I den tråden som blir referert til lå det faktisk en link om UV-stråler og grå stær. Ta og les den. Hvis du mener øynene dine er blitt «vant» til sterk sol, så kan det jo hende det er stær du har bygget opp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mye ute er det mye lys, samme hva årstid bruker jeg solbriller. Er tidvis sterkt plaget med migrene. 

Bruker heller solbriller og caps, enn å ha en til tre dager med migrene. 

Anonymkode: 10c08...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Pashla skrev:

Nærsynthet skyldes ikke at folk har vært for lite ute. Hvor henter du infoen din, egentlig? Nærsynthet er dels genetisk, og dels kan den forverres ved at mange arbeidsoppgaver er på nært hold, f eks mye lesing, søm og andre finstilte oppgaver. Musklene rundt linsa tilpasser seg nærarbeid. Men det har null og niks å gjøre med solskader! 

I den tråden som blir referert til lå det faktisk en link om UV-stråler og grå stær. Ta og les den. Hvis du mener øynene dine er blitt «vant» til sterk sol, så kan det jo hende det er stær du har bygget opp... 

Jeg mente ikke at nærsynthet hadde med solskader å gjøre, men at det var trenbart. Der er vi jo enige.

Anonymkode: 193e3...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mente ikke at nærsynthet hadde med solskader å gjøre, men at det var trenbart. Der er vi jo enige.

Anonymkode: 193e3...118

Nei, da leste du meg feil. Sol gjør deg ikke mindre nærsynt. Heller ikke kan du trene AV deg nærsynthet ved å få lys på øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mente ikke at nærsynthet hadde med solskader å gjøre, men at det var trenbart. Der er vi jo enige.

Anonymkode: 193e3...118

En kan ikke trene bort nærsynthet, men en kan redusere ytterligere skade. Da ved å lese mindre. Det er ikke gjennomførbart for mange, og en vil da bli gradvis mer nærsynt fordi man er belemra med gener som disponerer for det.

Og når man er ekstremt nærsynt vil en også være lysfølsom. Og desverre utsatt for netthinneløsning, noe som også påvirkes av sterkt lys. Solbriller er derfor nødvendig. 

Anonymkode: d289f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man kan venne seg til å bruke solbriller og på den måten føle behovet for dempet lys når man ikke har de på. Har vennet meg av med solbriller og bruker det kun ved strandliv. Eller er jeg ganske sikker på at øye kan trenes. Man "trener" barn ved lappebehandling ved skjeling som følge av nedsatt syn, b.la.

Endret av prekæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, prekæs skrev:

Jeg tenker at man kan venne seg til å bruke solbriller og på den måten føle behovet for dempet lys når man ikke har de på. Har vennet meg av med solbriller og bruker det kun ved strandliv. Eller er jeg ganske sikker på at øye kan trenes. Man "trener" barn ved lappebehandling ved skjeling som følge av nedsatt syn, b.la.

Lappebehandling er jo for å trene hjernen, ikke øyet. Når barn skjeler så velger hjernen bort synsinntrykkene fra det dårligste øyet for å unngå dobbeltsyn. Lappebehandling er for å tvinge hjernen til å "se" med det dårlige øyet. Lappebehandling alene er ikke nok til å rette opp i skjeling.

Jeg kan godt gå uten solbriller i sola, men det jeg merker er at jeg myser, anstrenger meg og ender gjerne opp med hodepine (og rynker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsen og størrelsen på pupillen er to forskjellige ting. Pupillestørrelse regulerer unnslippe av lys. Linsen sørger for brytning av lyset. 
Det overrasker meg at mange blir så forstyrret av å snakke med folk som har på solbriller. Sarte sjeler?

Anonymkode: 11ce7...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker solbriller for å unngå å myse. Det gir meg hodepine og det gir meg rynker. Jeg vil ikke ha noen av delene.

 

Anonymkode: 60696...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker solbriller på lik linje med solkrem for og beskytte øynene mot uvA og uvB stråler som kan skade øynene og ja man skal og bruke solbriller om det er litt overskyet eller på vinteren når det er sol ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det mye, og det er fordi jeg lett får migrene om jeg ikke bruker det. Tenker også det er lurt for å beskytte øynene mot skadelige UV-stråler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen forklare meg hvorfor det er så uhøflig å ha solbriller på når man prater med folk? 
 

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne det.

Anonymkode: 60696...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan noen forklare meg hvorfor det er så uhøflig å ha solbriller på når man prater med folk? 
 

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne det.

Anonymkode: 60696...cc1

For noen mååååå se øynene dine for og klare og snakke med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...