Gå til innhold

Spiser dere middag med barna i helgene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, nerdybirdy skrev:

Dette er bare kvalmt! Synes absolutt ikke "poenget" ditt står. Med mindre poenget ditt er at du er en belærenede, bedreviter som virker å tro at det at du på en eller annen måte er en bedre forelder ved at du serverer ungene hoity-toity mat! Norsk husmannskost er da vel mer enn godt nok? Tenker det viktigste er at man hygger seg og spiser sammen, og at måltidene er preget av god stemning, uavhengig av hva man serverer inkludert den "vederstyggelige P-maten".

Den siste kommentaren er så unødvendig og vitner om en så sneversynt holdning, som bygger opp under det at foreldre med kresne barn føler seg mislykket. Skam deg! Kresenhet er faktisk en evolusjonær tilpasning, som er en fase de aller fleste barn går gjennom på et eller annet område. Da kan man selvsagt dure på å tvinge, eller man kan tilby, men godta at ungene ikke vil mengdespise annet enn pølse, pannekaker eller fiskekaker (det siste er ikke ordentlig P- men antar du mener det faller i kategorien likevel - i hvert fall de butikk-kjøpte prosesserte som inneholder hvetemel og gud-vet-hva av stoffer...). At foreldre på lørdag ønsker å ikke gjøre måltidene til en kamparena hvor alle pedagogsiek virkemidler skal benyttes for å overtale 4-åringen til å smake boeuf bourguignon, og heller serverer pizza, er ikke bare greit - det er rasjonelt og fornuftig.

P-maten er et tips fra helsesøster, fordi det er lite grønnsaker og proteiner i sånn mat, ikke noe jeg finner på selv.

Og hvis du leser mine øvrige innlegg ser du ikke noe sted at jeg er imot husmannskost. Lapskaus er f eks nevnt, det er husmannskost. Mens pizza og spaghetti neppe har vært servert i et norsk husmannshjem... 🙄

Du må gjerne bli fornærma og kalle det belærende, det er ikke min feil om du trenger å belæres heller, men realiteten er jo at unger som ikke blir eksponert for det de voksne spiser, ikke kommer til å like det når de er større heller. Hvis dét provoserer deg såååå grusomt så la nå bare være å følge det rådet, ungene får sikkert i seg mat likevel. Og hvis du syns dine egne voksenmiddager er så hoity-toity at ikke barna får smake, så la være der også. Jeg kommer neppe hjem til deg og sjekker.

Men hos MEG får alle samme maten, og ingen blir avspist med noe billig av hvetemel bare fordi noen andre skal flotte seg seinere på kvelden.
Det er dét det står i alle mine innlegg. Aner ikke hvilke knapper jeg trykket på hos deg som fikk deg til å kvesse adjektivene og personangrepene, men noe var det. Sannsynligvis dine egne komplekser....

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.8.2020 den 9.36, Anonym bruker skrev:

Ja, vi spiser som regel middag uten barna en kveld i uken, men nå som de er store får de velge selv hva de vil. De velger som regel å spise før oss. Da får de den maten de ønsker seg og vi sitter med dem og spiser gjerne bitte litt, prater og koser oss. Så det er jo ikke akkurat snakk om at vi gir dem drittmat og lar dem sitte der for seg selv, det er akkurat de samme hyggelige måltidene som alle de andre dagene i uken, bare at vi spiser veldig lite.

Senere, som regel 2-3 timer etter, spiser vi mat etter vårt ønske og med vin til mens vi ser film el. Nå vet jeg at mange steiler veldig over å spise foran TV, men det er helt fantastisk å kunne spise ett middagsmåltid i uken helt i fred. Da slapper jeg helt av og får til å nyte maten på en helt annen måte. Ja, jeg er sikkert sær, men det er sånn for meg. Jeg synes det er deilig å kunne spise uten å stresse med å holde en samtale i gang samtidig. Nå hender det at en eller flere av barna/ungdommene velger å spise sent med oss og se film, og det er de selvfølgelig alltid hjertelig velkommen til, men vanligvis vil de ikke selv. Så kan folk mene så mye de bare vil om dette, men jeg tror helt oppriktig at dette er en av de tingene som har gjort det enklere å bevare både roen og det gode forholdet gjennom så mange år og med fire barn tett (etter maten er spist legger vi oss ofte ned i sofaen i skje eller jeg i armkroken hans og vi småprater og småkoser litt mens vi ser ferdig filmen, ikke de gangene ungene er der selvfølgelig, men ellers, det blir en koselig date).

Anonymkode: f8658...d0e

Stresse med å holde samtalen i gang? Virkelig? Med din egen familie? 😱

Anonymkode: bf645...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, «barn» liker ikke automatisk å kose seg med pizza. Ikke mer enn f eks «mennesker» liker det. Fordi barn er forskjellige når de vokser opp i ulike hjem. 
 

Har aldri spist lavkarbo, jeg sa BILLIG karbo. (Dvs hvetemel som hovedrett - det er ikke et festmåltid!) Og man trenger ikke tukte barn til å like god kvalitet. Det er bare å servere dem det, og å la dem delta i å lage maten, så merker de jo fort hva som er mest lødig av billigdritt og ekte mat. (To av mine ville nok bedt om sushi hvis de fikk bestemme lørdagskos. Den tredje påstår at lapskaus er livretten.) 

Anonymkode: 1589a...cd4

Hvorfor antar du at folk lager pizza av hvetemel????

Anonymkode: bf645...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager alltid noe godt til kvelds på lørdag, og ofte på fredag. Da er det voksentid. Det har jeg IKKE dårlig samvittighet for. Barna er 2 og 4 år, og vi spiser sammen ellers. Å dekke på med finservise for å servere biff som blir spyttet ut orker jeg ikke. Hilsen sliten småbarnsmor.

Anonymkode: 76dc6...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat samme som jeg gjør når jeg lager pizza, med unntak av ricottaen. Hva skal man med smøreost på, liksom... men det er allikevel et hvetemel-måltid. Og du vet sikkert like godt som alle andre at p-middager skal begrenses, sant? Pizza, pasta, pølser og pannekaker...

Poenget mitt står seg uansett, det fins ingenting som er «kosemat for barn» selv om mange familier vegrer seg for å lære barna å like skikkelig mat.

Anonymkode: 1589a...cd4

Altså, vi serverer svært lite p-middager som du nevner. Vi spise fisk flere ganger pr uke og sunn hjemmelaget mat. 
Kan lære barn å like «skikkelig» mat ja, det mener jeg at mine gjør. Men jeg vil likevel påstå at det er svært uvanlig at barn ønsker seg feks fiskekaker eller lapskaus til lørdagsmat eller bursdagsmat. Pizza er kos, og HELT innafor en gang i blant. 
 
 

Anonymkode: b5236...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nerdybirdy skrev:

Her impliserer du at med kresne barn kan takke seg selv for de er ikke like flinke  (les: som deg) til å eksponere dem, og det kan du spare deg for! 

Tenke seg til at ikke alle foreldre er like flinke.

Det neste blir vel at noen begynner å påstå at oppdragelse har effekt på atferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Pashla skrev:

Tenke seg til at ikke alle foreldre er like flinke.

Det neste blir vel at noen begynner å påstå at oppdragelse har effekt på atferd. 

Du mener seriøst at nivå av kresenhet hos barn henger sammen med hvor flink forelder man er?

Anonymkode: bf645...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har tydeligvis helsesøster faila noe voldsomt, for jeg har servert p-mat i maaaaange år. Pizza som helgekos, pølser på en tirsdag (tenke seg til). Og jammen er barna mine så godt som altende. Skal koke sammen noen oksekjaker i cider på lørdag tenker jeg, jubelen kommer til å stå i taket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, CherryC skrev:

Her har tydeligvis helsesøster faila noe voldsomt, for jeg har servert p-mat i maaaaange år. Pizza som helgekos, pølser på en tirsdag (tenke seg til). Og jammen er barna mine så godt som altende. Skal koke sammen noen oksekjaker i cider på lørdag tenker jeg, jubelen kommer til å stå i taket..

😂😂

Anonymkode: ecde8...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du regner jo selv automatisk med at pizza er kosemat. Det forteller jo litt om hvor stor eventyrlyst noen har... 

Hvis jeg innimellom baker pizza, så er det på en hverdag. Kos og høytid får jeg ikke ved billig karbo.

Anonymkode: 1589a...cd4

*Fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du regner jo selv automatisk med at pizza er kosemat. Det forteller jo litt om hvor stor eventyrlyst noen har... 

Hvis jeg innimellom baker pizza, så er det på en hverdag. Kos og høytid får jeg ikke ved billig karbo.

Anonymkode: 1589a...cd4

Ooooo... «billig karbo»... 😂 Snobb.

Hva er forresten den store konsekvensen av å bake en pizza på en lørdag i stedet for en hverdag?

Anonymkode: 54449...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ooooo... «billig karbo»... 😂 Snobb.

Hva er forresten den store konsekvensen av å bake en pizza på en lørdag i stedet for en hverdag?

Anonymkode: 54449...e6d

Å knytte det til høytid og fest. På samme måte som sukker = belønning. 

Ja, jeg er matsnobb, det er vel det ene stedet der det lønner seg å aldri gå på kompromiss mht kvalitet. Du er hva du spiser. 

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er hva du spiser. 

Anonymkode: 1589a...cd4

Sant det. Og vi er så friske, slanke og sunne at vi tåler en pizza bakt av hvetemel enten det er mandag eller lørdag. Andre igjen er kanskje ikke like heldige.

Anonymkode: 54449...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sant det. Og vi er så friske, slanke og sunne at vi tåler en pizza bakt av hvetemel enten det er mandag eller lørdag. Andre igjen er kanskje ikke like heldige.

Anonymkode: 54449...e6d

Og det er sikkert derfor helserådene fraråder mye prosessert mat og hyppige p-middager.

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å knytte det til høytid og fest. På samme måte som sukker = belønning. 

Ja, jeg er matsnobb, det er vel det ene stedet der det lønner seg å aldri gå på kompromiss mht kvalitet. Du er hva du spiser. 

Anonymkode: 1589a...cd4

Lørdag er ikke høytid og fest, akkurat?

Vi har alltid pizza og film på fredag, så varierer vi på lørdagskosen. Vi har spist middag om kvelden med ungene fra de var store nok til å være våkne til 20-21. To av dem er altetende, mens nr tre egentlig bare liker pizza, selv om han jo spiser annen mat for ikke å sulte ihjel, for pizza har vi bare en gang i uken. 

Ellers så tenker jeg at om man blir så snobbete av å spise pizza på ukedagene, så tror jeg at vi holder oss til fredagspizza 👍🏼

Anonymkode: c3407...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er sikkert derfor helserådene fraråder mye prosessert mat og hyppige p-middager.

Anonymkode: 1589a...cd4

«Mye» er jo stikkordet her. At man spiser pizza eller annen p-mat betyr jo ikke at man spiser MYE av det. 

Anonymkode: 54449...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å knytte det til høytid og fest. På samme måte som sukker = belønning. 

Ja, jeg er matsnobb, det er vel det ene stedet der det lønner seg å aldri gå på kompromiss mht kvalitet. Du er hva du spiser. 

Anonymkode: 1589a...cd4

og jeg er kunnskapstørst. kunnskap er det som får samfunnet fremover. Sukker = belønning. Det er slik hjernen vår fungerer etter evolusjon over eoner, og det er derfor vi synes det er så innmari godt. Karbohydrater har også vært (og er) en viktig energikilde i menneskers kosthold.  Ettersom vi lever i sukker-overflod, og de fleste av oss spiser for mye av det,  er det faktisk fornuftig å regulere inntaket av det ved feks å kun spise det i spesielle anledninger (høytider/fest). Du har rett og slett tatt det ordtaket litt for bokstavelig. Man er ikke "billig dritt" om man velger å kose seg med pizza og "billig" karbo. Like lite som man er dårlig på å eksponere ungene sine for ulike smaker om man velger å gi dem kosemat på lørdager (1 av 7 dager i uka). Tvangsmessig adferd som manifesterer seg som fanatisk er farlig i alle former, inkludert ortorexi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi alltid middag sammen. Middagstid er en koselig familiestund som jeg elsker. 
Nå er barna 10 og 5. Det har hendt at vi har kost oss med reker eller noe annet lettvint etter barna er lagt. Middag derimot spises sammen. Vi kan fint lage god middag med feks biff og fløtegratinerte poteter og så lager jeg feks noen karbonader til ungene i tillegg. Eldste liker ikke rent kjøtt? Minste kan gjerne spise litt biff og karbonade. 

Anonymkode: 0f085...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, nerdybirdy skrev:

Du har rett og slett tatt det ordtaket litt for bokstavelig. Man er ikke "billig dritt" om man velger å kose seg med pizza og "billig" karbo. Like lite som man er dårlig på å eksponere ungene sine for ulike smaker om man velger å gi dem kosemat på lørdager (1 av 7 dager i uka). Tvangsmessig adferd som manifesterer seg som fanatisk er farlig i alle former, inkludert ortorexi. 

Og du har rett og slett diktet opp en masse ting mellom linjene som jeg verken har sagt eller ment. Ingen (ikke jeg i alle fall) har brukt ordet «billig dritt» og jeg har heller aldri sagt om en person at «man er billig dritt». Det fant du på helt selv. Jeg sa at for meg er ikke billg KARBO noe jeg vil ha som festmat eller helgekos. Straks beskylder noen meg for å spise lavkarbo (hat aldri skjedd) og andre meg for å være snobb (jeg tjener 300.000 i året og bor i rekkehus i en utkant) og for å ha ortoreksi (jeg veier 94 kilo, så nei, det kan jeg umulig ha...) Det eneste jeg har sagt i denne tråden er at barna får det samme som de voksne også i helgene, og at jeg ikke vil lære dem opp til å foretrekke pasta, pizza og andre billige karbohydrater når de først skal kose seg. 
 

Resten har du og andre funnet på helt selv, fordi noen ble fornærma av at jeg antyder at barn også kan legge seg til noen vaner. Og at det er de voksne som starter de vanene. Det kan vel neppe være kontroversielt.

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 12.58, nerdybirdy skrev:

gode gud hvor selvforherligende går det an å bli?

Spiser med ungene, tar gjerne et glass vin til maten lød og Sønd. Litt avhengig av hva vi skal og om jeg må være kjørbar i forhold til ungdom. Stort sett har vi noe vi vet ungene liker som pizza, kyllinglår m/ris, tapas, o.l Om vi lager mer "sær mat" som feks moules frites, serverer vi noe ved siden av, men jeg anser ikke hjemmelagede fiskepinner/fiskekaker (som ungene da fikk) som dårlig mat altså ;)  

For øvrig...min unger (under 10) liker ikke "luxusmat" som biff eller middelhavstorsk, så for dem er den "dårlige" maten (pølser) ofte det de vil ha og anser som kosemat. Vi har som mål at i helgene kan vi kose oss, og tillate oss å skeie ut, dette gjelder for ungene også. 

Da liker de sikkert ikke dette fordi de ikke er vant til å få det. Sånn blir det hos familier som serverer pølser til barna fordi de tror de ikke liker det de voksne spiser. 

Anonymkode: fccec...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2020 den 17.08, Anonym bruker skrev:

Og du har rett og slett diktet opp en masse ting mellom linjene som jeg verken har sagt eller ment. Ingen (ikke jeg i alle fall) har brukt ordet «billig dritt» og jeg har heller aldri sagt om en person at «man er billig dritt». Det fant du på helt selv. Jeg sa at for meg er ikke billg KARBO noe jeg vil ha som festmat eller helgekos. Straks beskylder noen meg for å spise lavkarbo (hat aldri skjedd) og andre meg for å være snobb (jeg tjener 300.000 i året og bor i rekkehus i en utkant) og for å ha ortoreksi (jeg veier 94 kilo, så nei, det kan jeg umulig ha...) Det eneste jeg har sagt i denne tråden er at barna får det samme som de voksne også i helgene, og at jeg ikke vil lære dem opp til å foretrekke pasta, pizza og andre billige karbohydrater når de først skal kose seg. 
 

Resten har du og andre funnet på helt selv, fordi noen ble fornærma av at jeg antyder at barn også kan legge seg til noen vaner. Og at det er de voksne som starter de vanene. Det kan vel neppe være kontroversielt.

Anonymkode: 1589a...cd4

Er det bedre hvis karboen er dyr? Ok med pasta hvis man kjøper en fancy variant som er dobbelt så dyr som den fra f.eks Sopps?

Anonymkode: 54449...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i blåmånen spiser vi voksenmiddag sammen etter ungene har lagt seg. De får noe de velger selv (det vil si taco), og vi lager mat sammen, prater og tar et glass vin til. Det gjør vi med god samvittighet! 
Ellers  spiser vi middag sammen hver enda dag!

Anonymkode: a3f16...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2020 den 13.02, Anonym bruker skrev:

Stresse med å holde samtalen i gang? Virkelig? Med din egen familie? 😱

Anonymkode: bf645...073

Ikke stresse med å holde en samtale i gang, men med å måtte samtale samtidig som man spiser. Jeg liker å spise i fred, uten å måtte snakke samtidig. 

Anonymkode: f8658...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...