Gå til innhold

Spiser dere middag med barna i helgene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spiser middag med barna mine nesten hver dag. De er 10,12 og 20. Av og til er de hos noen andre, men for det meste spiser vi sammen, og det har vi alltid gjort

Anonymkode: 2ec33...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spiser middag sammen med barna. De er 1, 6 og 8 år. På lørdager spiser vi på stua foran barne TV eller en Disney film. Hvis vi voksne har lyst på noe vi vet eller tror at barna ikke liker så har vi det i tillegg. På lørdager pleier vi å ha hjemmelaget pizza eller sushi. 

Anonymkode: 2acd9...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser som oftest pizza i sofaen med hele familien foran tv på lørdags kvelder. Synes det er en fin tradisjon. 

Anonymkode: dfce3...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri lagd middag for ungene og oss senere, ikke en gang da de var små. En grei lørdagsmiddag er gjerne biff med fløtegratinerte poteter, soppsaus og vin til. Da mine var små likte de ikke biff så de fikk f.eks. stekt kyllingfilet. Så jeg gjorde noen små tilpasninger og alle var fornøyde. Tom mindre barn setter pris på et fint dekket bord.

Hvis vi trengte kjærestetid gikk vi ut og hadde barnevakt. Avslutte en romantisk kveld med oppvask er ikke min greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid spist sammen med ungene, og ungene spiser den maten vi lager - har aldri laget noe egen "kosemat" til dem. Kunne egentlig ikke tenke meg å begynne å lage noe egen mat etter at ungene har lagt seg. Gidder ikke lage to middager. 

Da vil jeg heller synke ned i sofaen med et glass vin eller en kopp te og litt snacks sammen med mannen etter at de har lagt seg. 

Anonymkode: 1009a...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det en sjelden gang da de var så små at måltid var mest mating og søling og vi av og til trengte en middag i ro og fred hvor vi kunne holde i vårt eget bestikk og spise mens maten var varm samtidig som vi førte en samtale. Men de aller fleste helger spiste vi sammen med barna i helgene også da da var små.

Anonymkode: ded49...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, nerdybirdy skrev:

gode gud hvor selvforherligende går det an å bli?

Spiser med ungene, tar gjerne et glass vin til maten lød og Sønd. Litt avhengig av hva vi skal og om jeg må være kjørbar i forhold til ungdom. Stort sett har vi noe vi vet ungene liker som pizza, kyllinglår m/ris, tapas, o.l Om vi lager mer "sær mat" som feks moules frites, serverer vi noe ved siden av, men jeg anser ikke hjemmelagede fiskepinner/fiskekaker (som ungene da fikk) som dårlig mat altså ;)  

For øvrig...min unger (under 10) liker ikke "luxusmat" som biff eller middelhavstorsk, så for dem er den "dårlige" maten (pølser) ofte det de vil ha og anser som kosemat. Vi har som mål at i helgene kan vi kose oss, og tillate oss å skeie ut, dette gjelder for ungene også. 

Helt enig!!

Anonymkode: b5236...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 12.33, Anonym bruker skrev:

Hvis man serverer ulike retter 6 dager i uka, men på lørdag spiser barna før de voksne; barna får sin livrett og foreldrene får sin.. hvordan er det at dette bidrar til at barn ikke blir introdusert for mange former for mat? 
ser at stort sett alle her som spiser lørdagsmiddag sammen med barna lager «kosemat». Er vel ofte pizza og lignende det går i uansett da. Så jeg tror ikke at dette med at barna ikke lærer å like ulik mat er et argument i denne sammenhengen🤔

Anonymkode: b5236...b63

Du regner jo selv automatisk med at pizza er kosemat. Det forteller jo litt om hvor stor eventyrlyst noen har... 

Hvis jeg innimellom baker pizza, så er det på en hverdag. Kos og høytid får jeg ikke ved billig karbo.

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kommer jo helt an på alder på barna da? Er de gamle da?

Vi spiser middag med barna hver dag, mandag-søndag, helg ingen unntak. Våre barn er 8 og 10 da, ikke under fem.. 

Da barna var 1 og 3 kunne vi spise noe lett i 15-16 tiden med de for så å lage oss noe godt etter de la seg i 19 tiden. Man skal jo være kjærester også😊

Anonymkode: 44db8...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du regner jo selv automatisk med at pizza er kosemat. Det forteller jo litt om hvor stor eventyrlyst noen har... 

Hvis jeg innimellom baker pizza, så er det på en hverdag. Kos og høytid får jeg ikke ved billig karbo.

Anonymkode: 1589a...cd4

Nei, men barn liker å kose seg med pizza på lørdag. Men de skal tuktes til å like din lavkarbo høytidsmat eller? 😅

Anonymkode: b5236...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men barn liker å kose seg med pizza på lørdag. Men de skal tuktes til å like din lavkarbo høytidsmat eller? 😅

Anonymkode: b5236...b63

Nei, «barn» liker ikke automatisk å kose seg med pizza. Ikke mer enn f eks «mennesker» liker det. Fordi barn er forskjellige når de vokser opp i ulike hjem. 
 

Har aldri spist lavkarbo, jeg sa BILLIG karbo. (Dvs hvetemel som hovedrett - det er ikke et festmåltid!) Og man trenger ikke tukte barn til å like god kvalitet. Det er bare å servere dem det, og å la dem delta i å lage maten, så merker de jo fort hva som er mest lødig av billigdritt og ekte mat. (To av mine ville nok bedt om sushi hvis de fikk bestemme lørdagskos. Den tredje påstår at lapskaus er livretten.) 

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2020 den 21.44, Anonym bruker skrev:

Vi har flere vennepar som serverer barna sine det jeg vil si er dårlig mat, og får dem i seng til kl 19 i helgene. For så selv å lage seg eksklusiv mat og drikke vin selv litt senere.

Skjønner man må pleie forholdet, men hver fredag og lørdag? 

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: fccec...50e

Har alltid spist med barnet

Anonymkode: fc5ca...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, «barn» liker ikke automatisk å kose seg med pizza. Ikke mer enn f eks «mennesker» liker det. Fordi barn er forskjellige når de vokser opp i ulike hjem. 
 

Har aldri spist lavkarbo, jeg sa BILLIG karbo. (Dvs hvetemel som hovedrett - det er ikke et festmåltid!) Og man trenger ikke tukte barn til å like god kvalitet. Det er bare å servere dem det, og å la dem delta i å lage maten, så merker de jo fort hva som er mest lødig av billigdritt og ekte mat. (To av mine ville nok bedt om sushi hvis de fikk bestemme lørdagskos. Den tredje påstår at lapskaus er livretten.) 

Anonymkode: 1589a...cd4

Jeg er opptatt av mat med gode råvarer, og min pizza er ikke et kjedelig høykarboalterternativ. Mulig du bør utfordre deg selv på det feltet? Vi lager mat med barna. Pizzadeigen settes kvelden før, sammen med hjemmelaga pizzasaus. Bakes ut med deilige råvarer. Ricotta, mozzarella, kjøttboller vi lager av blant annet fenikkel og grønnsaker som frister. Serves med en deilig og frisk salat og hjemmelagd dressing. Stekes på pizzastål, slik at bunnen blir fantastisk. 

Barna mine koser seg med alle typer mat. Spiser absolutt alt sammen og lager maten sammen. Svært uenig i at pizza som helgekos er et dårlig alternativ. 

Anonymkode: a1503...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er opptatt av mat med gode råvarer, og min pizza er ikke et kjedelig høykarboalterternativ. Mulig du bør utfordre deg selv på det feltet? Vi lager mat med barna. Pizzadeigen settes kvelden før, sammen med hjemmelaga pizzasaus. Bakes ut med deilige råvarer. Ricotta, mozzarella, kjøttboller vi lager av blant annet fenikkel og grønnsaker som frister. Serves med en deilig og frisk salat og hjemmelagd dressing. Stekes på pizzastål, slik at bunnen blir fantastisk. 

Barna mine koser seg med alle typer mat. Spiser absolutt alt sammen og lager maten sammen. Svært uenig i at pizza som helgekos er et dårlig alternativ. 

Anonymkode: a1503...718

Akkurat samme som jeg gjør når jeg lager pizza, med unntak av ricottaen. Hva skal man med smøreost på, liksom... men det er allikevel et hvetemel-måltid. Og du vet sikkert like godt som alle andre at p-middager skal begrenses, sant? Pizza, pasta, pølser og pannekaker...

Poenget mitt står seg uansett, det fins ingenting som er «kosemat for barn» selv om mange familier vegrer seg for å lære barna å like skikkelig mat.

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat samme som jeg gjør når jeg lager pizza, med unntak av ricottaen. Hva skal man med smøreost på, liksom... men det er allikevel et hvetemel-måltid. Og du vet sikkert like godt som alle andre at p-middager skal begrenses, sant? Pizza, pasta, pølser og pannekaker...

Poenget mitt står seg uansett, det fins ingenting som er «kosemat for barn» selv om mange familier vegrer seg for å lære barna å like skikkelig mat.

Anonymkode: 1589a...cd4

Jeg er enig i at det ikke er noe som er kosemat for barn. Vi spiser hele familien. Pølser og pannekaker spiser vi ikke, men pizza og pasta blir det fort 1-2 ganger i måneden. Nytes like mye av store som små 

Anonymkode: a1503...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat samme som jeg gjør når jeg lager pizza, med unntak av ricottaen. Hva skal man med smøreost på, liksom... men det er allikevel et hvetemel-måltid. Og du vet sikkert like godt som alle andre at p-middager skal begrenses, sant? Pizza, pasta, pølser og pannekaker...

Poenget mitt står seg uansett, det fins ingenting som er «kosemat for barn» selv om mange familier vegrer seg for å lære barna å like skikkelig mat.

Anonymkode: 1589a...cd4

Dette er bare kvalmt! Synes absolutt ikke "poenget" ditt står. Med mindre poenget ditt er at du er en belærenede, bedreviter som virker å tro at det at du på en eller annen måte er en bedre forelder ved at du serverer ungene hoity-toity mat! Norsk husmannskost er da vel mer enn godt nok? Tenker det viktigste er at man hygger seg og spiser sammen, og at måltidene er preget av god stemning, uavhengig av hva man serverer inkludert den "vederstyggelige P-maten".

Den siste kommentaren er så unødvendig og vitner om en så sneversynt holdning, som bygger opp under det at foreldre med kresne barn føler seg mislykket. Skam deg! Kresenhet er faktisk en evolusjonær tilpasning, som er en fase de aller fleste barn går gjennom på et eller annet område. Da kan man selvsagt dure på å tvinge, eller man kan tilby, men godta at ungene ikke vil mengdespise annet enn pølse, pannekaker eller fiskekaker (det siste er ikke ordentlig P- men antar du mener det faller i kategorien likevel - i hvert fall de butikk-kjøpte prosesserte som inneholder hvetemel og gud-vet-hva av stoffer...). At foreldre på lørdag ønsker å ikke gjøre måltidene til en kamparena hvor alle pedagogsiek virkemidler skal benyttes for å overtale 4-åringen til å smake boeuf bourguignon, og heller serverer pizza, er ikke bare greit - det er rasjonelt og fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at det ikke er noe som er kosemat for barn. Vi spiser hele familien. Pølser og pannekaker spiser vi ikke, men pizza og pasta blir det fort 1-2 ganger i måneden. Nytes like mye av store som små 

Anonymkode: a1503...718

og du virker for øvrig knapt hakket bedre - se kommentar over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat samme som jeg gjør når jeg lager pizza, med unntak av ricottaen. Hva skal man med smøreost på, liksom... men det er allikevel et hvetemel-måltid. Og du vet sikkert like godt som alle andre at p-middager skal begrenses, sant? Pizza, pasta, pølser og pannekaker...

Poenget mitt står seg uansett, det fins ingenting som er «kosemat for barn» selv om mange familier vegrer seg for å lære barna å like skikkelig mat.

Anonymkode: 1589a...cd4

Lurer på om italienerne har fått den informasjonen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Lurer på om italienerne har fått den informasjonen her

FANTASTISK, nå lo jeg høyt :) :) :) 

Endret av nerdybirdy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nerdybirdy skrev:

og du virker for øvrig knapt hakket bedre - se kommentar over

Hvorfor virker jeg knapt hakket bedre? Ikke at det interesseret meg hva du synes om akkurat det, og jeg akter ikke å skamme meg. Hvorfor i all 🌏 skal jeg det? Jeg mener at barn kan kose seg med sammen type mat som voksne, og at det ikke er noe som heter "kosemat" forbeholdt barn. Vi spiser den samme maten og koser oss med den samme maten. 

Anonymkode: a1503...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett sammen, men en og annen gang avtaler sønnen å spille med venner online og vil heller ha en grandis på rommet, da ser gjerne størstemann sitt snitt til å få noe annet "servert" på rommet der han kan sitte å se på film (Uten å inngå kompromiss som vi alltid må når vi ser film) og da får vi middag alene. men tror jeg kan telle på en hånd disse tilfeller.

VI har gjerne tre-retters middag sammen med ungene. Da har gjerne en ansvar for forrett (evt bare må "finne på") og den andre dessert så står mann og jeg for hovedrett. Det er kjempekos. Skjer ikke ofte nok, kjenner jeg. Vi får ta opp dette mer til høsten når grillsesongen er over :) 

Husker ikke hvordan vi gjorde det da barna var små.... Fredag har vært tacokveld i 15 år nå..... Lørdag har vi voksne bestemt,- men tror ikke det har vært planlagt to middager noen gang....Skjønner behovet for det en og annen gang,- men ikke regelmessig eller så veldig mange ganger i året.. Men folk er forskjellige da.....

Anonymkode: 0385c...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var under sju-åtte, fikk de havregrøt til middag (eller risengrynsgrøt om vinteren) hver lørdag, før voksne og barn spiste godteri og så film sammen. Stor stas. Deretter ble ungene lagt i åttetiden og vi koste oss med voksenmiddag, f.eks. biff, grønnsaker og risotto, foran en film vi selv hadde valgt, eller ved bordet med en flaske vin. Deilige og tiltrengte pusterom i en travel hverdag, og en god anledning til å snakke sammen uten at barna hørte hvert ord. Det hendte til og med at vi orket å ha sex de kveldene - under over alle under!

Resten av uka spiste vi middag sammen rundt bordet alle sammen. 

Anonymkode: f0062...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2020 den 21.44, Anonym bruker skrev:

Vi har flere vennepar som serverer barna sine det jeg vil si er dårlig mat, og får dem i seng til kl 19 i helgene. For så selv å lage seg eksklusiv mat og drikke vin selv litt senere.

Skjønner man må pleie forholdet, men hver fredag og lørdag? 

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: fccec...50e

Såklart spiser alle middag sammen hver dag (de som er hjemme). Skjønner faktisk ikke hvorfor man ikke skulle gjøre det? Kan vel pleie forholdet etter barna har lagt seg uten å lage en middag til?? 

Ikke rart barn blir kresne om de aldri får skikkelig mat... hender jo vi lager noe vi antar de ikke spiser, feks noe veldig sterkt, men da lages jo noe vi vet de spiser også. Ett måltid. Sammen. Dette synes jeg faktisk er viktig. Så travel som uka er så er å samles ved middagsbordet kvalitetstid sammen, spesielt helg. Helgekosen med mamma og pappa huskes og danner tradisjoner. 

I helger er jo også barna oppe litt lenger enn til vanlig. Vi liker jo å være sammen med dem. 

Anonymkode: bf645...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Lurer på om italienerne har fått den informasjonen her

Tror vel at italienske barn blir inkludert i voksenmiddagene uansett hva som er maten. I alle fall er det det jeg observerer når jeg er i Italia; da er ungene med på restaurant selv om det blir seint, og de serverer ikke junk på barnemenyene slik som norske restauranter gjør...

Anonymkode: 1589a...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror vel at italienske barn blir inkludert i voksenmiddagene uansett hva som er maten. I alle fall er det det jeg observerer når jeg er i Italia; da er ungene med på restaurant selv om det blir seint, og de serverer ikke junk på barnemenyene slik som norske restauranter gjør...

Anonymkode: 1589a...cd4

 Nå var min kommentar til dette med at pizza og pasta er nei mat. Junk som du kaller det finnes på de fleste menyer i inn og utland men du har rett i at det er en annen matkultur i Italia og andre middelhavsland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...