Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #27 Skrevet 22. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, når bara når skolealder kan jeg gå ed på at det er merkelig. Men med små barn? Anonymkode: 78e2a...522 Jeg skriver jo det, vi har alltid hatt middag sammen som familie. For meg er det veldig rart å skulle lage middag til dem som de spiser alene først også middag til oss som vi spiser alene. Vi har alltid samlet store og små rundt bordet og spist sammen. Anonymkode: cc231...141
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #28 Skrevet 22. august 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og den interessen kommer av seg selv, tror du? Dere må jo øve på det! Anonymkode: 1589a...cd4 Barna er 1 og 5 år, så jeg forventer ikke at de skal sitte ved bordet like lenge som oss voksne altså.. de «øver» på det 6 dager i uka sammen med oss, så tror det skal gå helt fint 😊 Anonymkode: b5236...b63
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #29 Skrevet 22. august 2020 Selvsagt spiser vi sammen,alle dager .. Anonymkode: 4905d...b47
Anonym bruker Skrevet 22. august 2020 #30 Skrevet 22. august 2020 Ja, selvsagt. Jeg er såpass lite interessert i å lage mat at jeg gidder ikke lage middag x 2😅 Anonymkode: 02a4a...9f1
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #31 Skrevet 23. august 2020 En sjelden gang gjør vi det, men som regel gjør vi det heller på en ukedag. Da spiser vi middag som vanlig med barna, men spiser ikke så mye. Så kan vi lage oss noe når de er i seng(legger seg tidligere på ukedager) og koser oss med mat og vin. Skammer meg ikke så fælt over det altså. Anonymkode: ba198...7d0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #32 Skrevet 23. august 2020 Når ungene var små spiste de gjerne tidligere enn oss på fredag og lørdag. Da snakker vi 1-4 år. Ingen 1-åring her i huset har spist rekesmørbrød, indisk gryte, lammekoteletter osv😀 Fra 5-6 års alder har vi gjerne hatt pizza-fredag, hvor vi har spist senere middag, sett film etc Anonymkode: 40fa5...78a
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #33 Skrevet 23. august 2020 Da barna var så små at de la seg kl 19 hadde vi middag uten dem på lørdagskvelden, men fra 4 års alderen ble de med på lørdagskosen. Da er det god middag og film, med smågodt til dessert. Mannen min hadde far som var skiftarbeider og bonde, så der gjorde de ikke forskjell på lørdag og mandag, men jeg er vokst opp med noe ekstra godt på lørdagskveld. Anonymkode: c3407...24d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #34 Skrevet 23. august 2020 Har alltid spist med barna og har aldri hatt mat fordi den er barnevennlig. Det har gjort at barna har vent seg til og likt forskjellig mat og aldri har hatt behov for spesialtilpasset barnevennlig mat. Anonymkode: 3f512...657
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #35 Skrevet 23. august 2020 Spiser alltid sammen og har aldri laget barnevennlig mat. Mine barn spiser alt fra blåskjell, scampi, smalahove til godt krydret mat osv. Anonymkode: 0b28b...651
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #36 Skrevet 23. august 2020 Ja, vi spiser som regel middag uten barna en kveld i uken, men nå som de er store får de velge selv hva de vil. De velger som regel å spise før oss. Da får de den maten de ønsker seg og vi sitter med dem og spiser gjerne bitte litt, prater og koser oss. Så det er jo ikke akkurat snakk om at vi gir dem drittmat og lar dem sitte der for seg selv, det er akkurat de samme hyggelige måltidene som alle de andre dagene i uken, bare at vi spiser veldig lite. Senere, som regel 2-3 timer etter, spiser vi mat etter vårt ønske og med vin til mens vi ser film el. Nå vet jeg at mange steiler veldig over å spise foran TV, men det er helt fantastisk å kunne spise ett middagsmåltid i uken helt i fred. Da slapper jeg helt av og får til å nyte maten på en helt annen måte. Ja, jeg er sikkert sær, men det er sånn for meg. Jeg synes det er deilig å kunne spise uten å stresse med å holde en samtale i gang samtidig. Nå hender det at en eller flere av barna/ungdommene velger å spise sent med oss og se film, og det er de selvfølgelig alltid hjertelig velkommen til, men vanligvis vil de ikke selv. Så kan folk mene så mye de bare vil om dette, men jeg tror helt oppriktig at dette er en av de tingene som har gjort det enklere å bevare både roen og det gode forholdet gjennom så mange år og med fire barn tett (etter maten er spist legger vi oss ofte ned i sofaen i skje eller jeg i armkroken hans og vi småprater og småkoser litt mens vi ser ferdig filmen, ikke de gangene ungene er der selvfølgelig, men ellers, det blir en koselig date). Anonymkode: f8658...d0e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #37 Skrevet 23. august 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiser alltid sammen og har aldri laget barnevennlig mat. Mine barn spiser alt fra blåskjell, scampi, smalahove til godt krydret mat osv. Anonymkode: 0b28b...651 Hvor gamle er disse barna? Mine er 1 og 5, og det er ikke noe mål for meg å presse barna til å spise godt krydret mat altså!! Synes også det er helt normalt at barn i denne alderen ikke spiser blåskjell! eldste på 5 smaker på alt det som serveres, og hun liker mer og mer. Anonymkode: b5236...b63
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #38 Skrevet 23. august 2020 Vi spiser alltid sammen i helgene, men det hender vi spiser noe på kvelden i tillegg. En grandis f.eks. 😛 På hverdagene hender det derimot at barnet spiser alene, hvis vi har det veldig travelt. Varmer da noen fiskekaker i mikroen og gir ham rå gulrot ved siden av. Det er favoritten, og i tillegg får han da se på tv mens han spiser, så han ønsker helst at vi skal gjøre det sånn oftere. Men det blir kun en sjelden gang når vi ikke har klart å planlegge godt nok. Anonymkode: 83234...17b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #39 Skrevet 23. august 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis unger på 5 og 7 ikke «liker» verken biff, nachos eller bakt potet, så har dere forsømt dere. Anonymkode: 1589a...cd4 Nå er jeg voksen, men er ennå ikke videre begeistret for biff og bakt potet. Men jeg spiser gjerne smalahove. Anonymkode: 0559a...139
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #40 Skrevet 23. august 2020 Her har jeg alltid middag sammen med henne i hverdager og i helger. Slik var det da jeg vokste opp og slik er det nå. Anonymkode: 0559a...139
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #41 Skrevet 23. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå er jeg voksen, men er ennå ikke videre begeistret for biff og bakt potet. Men jeg spiser gjerne smalahove. Anonymkode: 0559a...139 Poenget er vel at ungene skal lære seg å like mange ulike former for mat, men at dette ikke er noe de lærer seg iren å bli introdusert for det. Anonymkode: a1503...718
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #42 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Poenget er vel at ungene skal lære seg å like mange ulike former for mat, men at dette ikke er noe de lærer seg iren å bli introdusert for det. Anonymkode: a1503...718 Hvis man serverer ulike retter 6 dager i uka, men på lørdag spiser barna før de voksne; barna får sin livrett og foreldrene får sin.. hvordan er det at dette bidrar til at barn ikke blir introdusert for mange former for mat? ser at stort sett alle her som spiser lørdagsmiddag sammen med barna lager «kosemat». Er vel ofte pizza og lignende det går i uansett da. Så jeg tror ikke at dette med at barna ikke lærer å like ulik mat er et argument i denne sammenhengen🤔 Anonymkode: b5236...b63
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #43 Skrevet 23. august 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna er 1 og 5 år, så jeg forventer ikke at de skal sitte ved bordet like lenge som oss voksne altså.. de «øver» på det 6 dager i uka sammen med oss, så tror det skal gå helt fint 😊 Anonymkode: b5236...b63 De går sikkert i barnehage, og der sitter de nok en god stund ved bordet altså Anonymkode: fd031...7a2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2020 #44 Skrevet 23. august 2020 20 hours ago, Anonym bruker said: Vi har flere vennepar som serverer barna sine det jeg vil si er dårlig mat, og får dem i seng til kl 19 i helgene. For så selv å lage seg eksklusiv mat og drikke vin selv litt senere. Skjønner man må pleie forholdet, men hver fredag og lørdag? Hvordan er det hos dere? Anonymkode: fccec...50e er bare jeg og han . så ja spiser kun alene hvis han er borte Anonymkode: d28c7...e75
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #45 Skrevet 24. august 2020 Har ALLTID middag sammen med ungene. Har man barn så skal man ikke servere de et dårligere måltid for selv å ha et luksusmåltid senere. Vi drikker aldri alkohol i nærheten av barn heller og ser ikke behovet for dette annet enn på en finere restaurant på "datekveld". Anonymkode: b37d0...c53
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #46 Skrevet 24. august 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ALLTID middag sammen med ungene. Har man barn så skal man ikke servere de et dårligere måltid for selv å ha et luksusmåltid senere. Vi drikker aldri alkohol i nærheten av barn heller og ser ikke behovet for dette annet enn på en finere restaurant på "datekveld". Anonymkode: b37d0...c53 Hvorfor er det å spise etter ungene ensbetydende med at de får dårligere mat? Og hvorfor skap man ALLTID spise med ungene men samtidig er det ok å gå uten ungene på restaurant? Anonymkode: 40fa5...78a
nerdybirdy Skrevet 24. august 2020 #47 Skrevet 24. august 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ALLTID middag sammen med ungene. Har man barn så skal man ikke servere de et dårligere måltid for selv å ha et luksusmåltid senere. Vi drikker aldri alkohol i nærheten av barn heller og ser ikke behovet for dette annet enn på en finere restaurant på "datekveld". Anonymkode: b37d0...c53 gode gud hvor selvforherligende går det an å bli? Spiser med ungene, tar gjerne et glass vin til maten lød og Sønd. Litt avhengig av hva vi skal og om jeg må være kjørbar i forhold til ungdom. Stort sett har vi noe vi vet ungene liker som pizza, kyllinglår m/ris, tapas, o.l Om vi lager mer "sær mat" som feks moules frites, serverer vi noe ved siden av, men jeg anser ikke hjemmelagede fiskepinner/fiskekaker (som ungene da fikk) som dårlig mat altså For øvrig...min unger (under 10) liker ikke "luxusmat" som biff eller middelhavstorsk, så for dem er den "dårlige" maten (pølser) ofte det de vil ha og anser som kosemat. Vi har som mål at i helgene kan vi kose oss, og tillate oss å skeie ut, dette gjelder for ungene også.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. august 2020 #48 Skrevet 24. august 2020 34 minutter siden, nerdybirdy skrev: gode gud hvor selvforherligende går det an å bli? Spiser med ungene, tar gjerne et glass vin til maten lød og Sønd. Litt avhengig av hva vi skal og om jeg må være kjørbar i forhold til ungdom. Stort sett har vi noe vi vet ungene liker som pizza, kyllinglår m/ris, tapas, o.l Om vi lager mer "sær mat" som feks moules frites, serverer vi noe ved siden av, men jeg anser ikke hjemmelagede fiskepinner/fiskekaker (som ungene da fikk) som dårlig mat altså For øvrig...min unger (under 10) liker ikke "luxusmat" som biff eller middelhavstorsk, så for dem er den "dårlige" maten (pølser) ofte det de vil ha og anser som kosemat. Vi har som mål at i helgene kan vi kose oss, og tillate oss å skeie ut, dette gjelder for ungene også. Dette. Ungene tåler å se at vi tar en øl altså. I sommer gikk jeg og eldstemann gjerne ut på kvelden og jeg tok en øl og han en cola. Sånn kunne vi sitte en times tid og bare skravle. Veldig koselig
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #49 Skrevet 24. august 2020 Det har aldri skjedd at vi har spist middag etter barna har lagt seg. Vi spiser og koser oss sammen. Så har også barna etterhvert lært å sette pris på god, «voksen» mat som feks forskjellig sjømat. Ikke alle åtteåringer som jubler over å få blåskjell til middag 😅 Anonymkode: eb288...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2020 #50 Skrevet 24. august 2020 Vi spiser så godt som alltid sammen. Fredag er det afternoon tea etter skolen og sen middag. Søndagsmiddagen er hellig. De lørdagene eldste (16) har sen kamp hender det at de yngste spiser tidligere, og så spiser vi voksne med de to eldste når kampen er ferdig. Hvis vi ikke er hjemme før 22 er de minste lagt, og vi voksne og de to eldste kan ha en rolig og sen middag. Gjerne med sterk mat eller annen mat de minste ikke luker. Disse middagene er fine for kvalitetstid med ungdommen, og de yngste får skikkelig og god mat. Aldri noe lettvint ræl. Anonymkode: 56f30...c62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå