Gå til innhold

Barna spiser lunsjen foran skjerm i skolen - hva tenker dere om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Helt på tryne. Det blir alt for mye skjermbruk både i skolen og hjemme. Måltid skal være en sosial greie, der man skal snakke sammen og spise. 

Anonymkode: 3a86a...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Helt på tryne. Det blir alt for mye skjermbruk både i skolen og hjemme. Måltid skal være en sosial greie, der man skal snakke sammen og spise. 

Anonymkode: 3a86a...14b

Skulle ikke være anonym der nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nerdybirdy skrev:

Synes praksisen er helt vanvittig. Ikke bare på prinsipielt grunnlag av hva et fellesmåltid bør være og hvilket eksempel skolen setter ved å holde på slik, men det at de legger opp til "læring" i spisetid. I stedet for å ha skoledagen 30 min lengre, settes ungene foran et eller annet læringsprogram, slik at de får fylt opp timekvoten innenfor tidlig ettermiddag (her er skolen konsekvent slutt rundt 13 på småtrinn). Hvorfor kan ikke ungene få en anstendig lunsj, ha en time fysisk aktivitet gjerne med lek inkludert i skoletiden hver dag i stedet for et spekulativt og varierende SFO tilbud?

Vet hva jeg skal stemme til høsten gitt!

Hvem stemmer jeg på for å fjerne skjermen i spisetiden? Jeg er så utrolig lei hele greia. Jobber selv på Steinerskolen og på vårt småskoletrinn er det ingen som ikke klarer å spise uten skjerm. Vi koser oss med 20 min felles måltid og deretter 20 min storefri. 

Anonymkode: 90a67...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det gjør absolutt ingenting. De gjør det på skolen til barnet mitt også og det er et av høydepunktene for barna. De slapper av og koser seg og hver dag får hver sin unge velge hva de skal se på. Så går de ut å leker etter 15min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2020 den 7.37, sug lut skrev:

Totalt knefall og fallitterklæring.

Ikke i det hele tatt. Her er det FAU som har bestemt (for flere år siden) at Supernytt SKAL vises, fordi ungene ikke klarer å spise hvis de ikke ser på noe. Om de har «kafé» så glemmer de å spise. Derfor er dette bestemt. Av foreldrene. Men så er det foreldrene som mener at vi lærere ikke egner å finne på noe mer kreativt. 
 

Til lags åt alle, kan ingen gjera. 

Endret av LME1001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, LME1001 skrev:

Ikke i det hele tatt. Her er det FAU som har bestemt (for flere år siden) at Supernytt SKAL vises, fordi ungene ikke klarer å spise hvis de ikke ser på noe. Om de har «kafé» så glemmer de å spise. Derfor er dette bestemt. Av foreldrene. Men så er det foreldrene som mener at vi lærere ikke egner å finne på noe mer kreativt. 
 

Til lags åt alle, kan ingen gjera. 

Nei det er et fenomen i vår tid det der. Du blir utpekt som ansvarlig for noe (i dette tilfellet å få barna til å spise opp maten sin i ro og fred mens de har der hyggelig og sosialt), mens andre skal bestemme hvordan du skal få det til. Får du det ikke til når du gjør det på den måten andre har bestemt at du skal gjøre det, så er det likevel din skyld og ditt ansvar at du ikke fikk det til.

Anonymkode: 52c03...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, LME1001 skrev:

Ikke i det hele tatt. Her er det FAU som har bestemt (for flere år siden) at Supernytt SKAL vises, fordi ungene ikke klarer å spise hvis de ikke ser på noe. Om de har «kafé» så glemmer de å spise. Derfor er dette bestemt. Av foreldrene. Men så er det foreldrene som mener at vi lærere ikke egner å finne på noe mer kreativt. 
 

Til lags åt alle, kan ingen gjera. 

Har dere ingen ryggrad som lærere, altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, LME1001 skrev:

Ikke i det hele tatt. Her er det FAU som har bestemt (for flere år siden) at Supernytt SKAL vises, fordi ungene ikke klarer å spise hvis de ikke ser på noe. Om de har «kafé» så glemmer de å spise. Derfor er dette bestemt. Av foreldrene. Men så er det foreldrene som mener at vi lærere ikke egner å finne på noe mer kreativt. 
 

Til lags åt alle, kan ingen gjera. 

Men når begynte foreldrene å bestemme sånne ting

Anonymkode: f608c...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Supernytt er jo tipp topp! Det er allmenndannelse! 

Anonymkode: cba64...dfc

Enig! Synes det er helt greit at de ser på det når de spiser. 🙂 Etterpå løper de ut og leker! 🙂

Anonymkode: 425c6...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt vilt at slikt foregår i skolen, en pedagogisk institusjon... enig med sug lut her; en fallitterklæring av dimensjoner. 

Anonymkode: a7a08...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt ambivalent til dette her. Det høres fint ut at ungene skal sitte å snakke sammen, men altfor mange har ikke lært det. De snakker ikke, de "hyler" og tuller og tøyser. Da kan det å vise noe på Smart-boarden være til god hjelp. Men så ender det opp med at noen ikke husker å spise for de blir bare sittende å glo på skjermen. Jeg er i mot å vise Supernytt når de spiser, det kan man heller ta som en del av undervisningen sånn at man kan prate sammen om det de ser. Jeg tenker at det egentlig ikke trenger å være enten eller, men både og. 

Noen mener at det er så mye bedre å lese for ungene. Men resultatet er jo det samme som når man bruker skjerm - ungene får ikke snakket sammen og noen glemmer å spise. Men andre glemmer å spise når de prater sammen, så akkurat der er det ingen fasit.

Jeg jobber i førsteklasse i år og spiser med "mine" unger 3 dager i uka. Vi ble fort enige før skolestart om at vi ikke skulle se film når vi spiser, verken i skoletid eller SFO-tid. Vi ønsker å se om ungene klarer å komme seg inn i en god måltidsrutine uten skjerm. Det er verken skjerm eller bok, men vi snakker sammen og vi prøver å lære ungene å snakke sammen. Enn så lenge går det helt fint, men de har jo ikke blitt skikkelig varme i trøya ennå...

En dag i uka spiser jeg med en 4.klasse. Der er det helt umulig å få sånn noenlunde mat-ro uten skjerm. Muligens fordi de har blitt vant med å se et eller annet når de spiser. Jeg gidder ikke å ta den kampen en dag i uka, tror jeg. 

Egentlig er det jo litt "gøy" med argument fra foreldrene: "De ser så mye på skjerm hjemme at vi vil ikke at de skal gjøre det på skolen også"....  eh, kanskje er det på tide å bremse litt på skjermbruk hjemme også da...  

Anonymkode: 528bf...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig dette er ganske uproblematisk. Disse 15-20 minuttene; om man bruker det på å se på smartboarden eller om noen leser for ungene, så greier jeg ikke å se hverken den store forskjellen eller at disse minuttene utgjør den store differansen.

Før smartboardens tid leste vi for ungene mens de spiste. Da hadde jeg som lærer mindre mulighet til å følge med på ungene fordi jeg kikket i boka. Nå kan jeg følge med på ungene, se om noen sniker seg unna eller glemmer å spise. jeg ahr også jobbet i barnehage waaaaaaay back. Vi leste for ungene under måltidet der også.

mine elever spiser i 15-20 min. Deretter har de 30 minutters friminutt ute. Så de får både skravling og lek i tillegg til spising

Anonymkode: 08f6f...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men når begynte foreldrene å bestemme sånne ting

Anonymkode: f608c...dff

Ca samtidig som de bestemte at melk med kakaosmak ikke er innafor, kjeks ikke kan nytes på en skoletur, brus ikke kan drikkes på klassefester, osv. 
 

Vet ikke hvor du får dine nyheter fra, men det er nokså mye diskutert i media at foreldre legger seg opp i litt for mye av det som skjer på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes egentlig dette er ganske uproblematisk. Disse 15-20 minuttene; om man bruker det på å se på smartboarden eller om noen leser for ungene, så greier jeg ikke å se hverken den store forskjellen eller at disse minuttene utgjør den store differansen.

Før smartboardens tid leste vi for ungene mens de spiste. Da hadde jeg som lærer mindre mulighet til å følge med på ungene fordi jeg kikket i boka. Nå kan jeg følge med på ungene, se om noen sniker seg unna eller glemmer å spise. jeg ahr også jobbet i barnehage waaaaaaay back. Vi leste for ungene under måltidet der også.

mine elever spiser i 15-20 min. Deretter har de 30 minutters friminutt ute. Så de får både skravling og lek i tillegg til spising

Anonymkode: 08f6f...4d5

De kan jo like gjerne sitte uten skjerm og du kan sitte og følge med og prate med dem. Hvorfor trenger de underholdning mens de spiser?

Synes heller ikke det er noen krise hvis et barn på 6 år glemmer å spise. De må faktisk lære å ta ansvar for seg selv, og hvis de glemmer og er litt sulten en dag er dette en naturlig konsekvens som gjør at de ikke glemmer det flere ganger. 

Sannheten er at lærerne vil at barna skal sitte med skjerm fordi det er enklere enn barn som beveger seg og prater sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pobie skrev:

 

Sannheten er at lærerne vil at barna skal sitte med skjerm fordi det er enklere enn barn som beveger seg og prater sammen.

Og denne O Store Sannhet er det du som kjenner til? 

Anonymkode: 52c03...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pobie skrev:

De kan jo like gjerne sitte uten skjerm og du kan sitte og følge med og prate med dem. Hvorfor trenger de underholdning mens de spiser?

Synes heller ikke det er noen krise hvis et barn på 6 år glemmer å spise. De må faktisk lære å ta ansvar for seg selv, og hvis de glemmer og er litt sulten en dag er dette en naturlig konsekvens som gjør at de ikke glemmer det flere ganger. 

Sannheten er at lærerne vil at barna skal sitte med skjerm fordi det er enklere enn barn som beveger seg og prater sammen.

De trenger ikke nødvendigvis underholdning. Men de trenger noe å konsentrere seg om for å sitte rolig. Og sitter de rolig så spiser de bedre. Og spiser de bedre kan de konsentrere seg bedre resten av dagen, de blir mindre urolige og de lærer mer. Mett barn er også mer fornøyde barn😀

Vi har mange stunder i løpet av dagen hvor vi sitter og prater, både enkeltvis, i grupper og hele klassen samlet. Det mangler ikke på muligheter til gode samtaler egentlig. 
 

Hvis du som forelder synes det er problematisk med for mye skjermtid kan du jo først begrense det hjemme. Kutt ut spilling og barne-TV 

Anonymkode: 08f6f...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2020 den 7.52, Anonym bruker skrev:

Jeg ser den - er også selv en som syns at lunsjen på konferanser kan bli veldig kleint..

Men du tror ikke at barnet kunne trengt å trene seg litt, og er ikke lunsjen en arena for de samtalene som ikke skjer når alle løper hvert til sitt i friminuttet? 
 

Lærerne burde hatt matpause etter barnas spisetider, slik at de kunne være med og ved behov styre samtalen i lunsjen til barna

HI

Anonymkode: 5e43f...9d2

Vi er jo sjølvsagt til stades i lunsjen! Og i alle friminutt elles. Vår skule har heldigvis bestemt at det ikkje er skjerm i lunsjen lenger. Noko eg syns er veldig bra! Viktig å fokusere på at ein kan ha samtalar seg i mellom, eller lærer organiserer munnleg aktivitet, les bok eller liknande. Hadde ein prat med elevane om dette i dag, dei syns det er fint å kunne prate med kvarandre, og med meg. 

Anonymkode: 46684...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De trenger ikke nødvendigvis underholdning. Men de trenger noe å konsentrere seg om for å sitte rolig. Og sitter de rolig så spiser de bedre. Og spiser de bedre kan de konsentrere seg bedre resten av dagen, de blir mindre urolige og de lærer mer. Mett barn er også mer fornøyde barn😀

Vi har mange stunder i løpet av dagen hvor vi sitter og prater, både enkeltvis, i grupper og hele klassen samlet. Det mangler ikke på muligheter til gode samtaler egentlig. 
 

Hvis du som forelder synes det er problematisk med for mye skjermtid kan du jo først begrense det hjemme. Kutt ut spilling og barne-TV 

Anonymkode: 08f6f...4d5

Vi bruker lite skjerm hjemme. Det er en uting at barn skal spise foran en skjerm på skolen fordi de ikke klarer å sitte stille uten. Det anbefales ikke å spise foran skjerm av flere grunner, f eks at de regulerer metthetsfølelsen dårligere og de har økt risiko for å sette mat i halsen og kvelning. 

At de ikke klarer å sitte stille uten eller glemmer å spise er ikke gode argumenter. Dette er ting som er naturlig konsekvenser som de må lære seg. De tåler å være sultne en ettermiddag altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De trenger ikke nødvendigvis underholdning. Men de trenger noe å konsentrere seg om for å sitte rolig. Og sitter de rolig så spiser de bedre. Og spiser de bedre kan de konsentrere seg bedre resten av dagen, de blir mindre urolige og de lærer mer. Mett barn er også mer fornøyde barn😀

Vi har mange stunder i løpet av dagen hvor vi sitter og prater, både enkeltvis, i grupper og hele klassen samlet. Det mangler ikke på muligheter til gode samtaler egentlig. 
 

Hvis du som forelder synes det er problematisk med for mye skjermtid kan du jo først begrense det hjemme. Kutt ut spilling og barne-TV 

Anonymkode: 08f6f...4d5

Her er det heldigvis ingen skjerm i lunsjen. Vi bruker relativt lite skjerm hjemme,og vi spiser aldri foran skjerm, Dersom skolen hadde lagt inn en rutine med 20 minutter mer skjermbruk om dagen en det de har per i dag, hadde jeg overhodet ikke protestert på det, så lenge det var snakk om et annet tidspunkt enn i lunsjen. Jeg hadde protestert kraftig mot fast ordning med skjerm i lunsjen. Det er av helsemessige årsaker ikke anbefalt at man regelmessig spiser foran skjerm. Når man spiser foran skjerm har man ikke tid til å kjenne på metthetsfølelse, og det er derfor lett å overspise. Regelmessig spising foran skjerm kan påvirke hvordan kroppen tolker, eventuelt overser, metthetsfølelse, noe som kan være en medvirkende årsak ved utvikling av spiseforstyrrelser. I en tid der overvekt og fedme er et økende problem i befolkningen synes jeg det er svært uheldig at mange skoler har rutine med spising foran skjerm!

Hvis barna ikke klarer å spise uten noe å konsentrere seg om for å sitte rolig med maten, så trenger de å trene på å konsentrere seg om å spise. De trenger at det settes grenser. Barnehagebarn klarer å sitte ved bordet til alle er ferdig å spise, hva er det som skjer når de begynner på skolen som gjør at dette plutselig er helt umulig uten en film?

Anonymkode: ace59...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De trenger ikke nødvendigvis underholdning. Men de trenger noe å konsentrere seg om for å sitte rolig. Og sitter de rolig så spiser de bedre. Og spiser de bedre kan de konsentrere seg bedre resten av dagen, de blir mindre urolige og de lærer mer. Mett barn er også mer fornøyde barn😀

Vi har mange stunder i løpet av dagen hvor vi sitter og prater, både enkeltvis, i grupper og hele klassen samlet. Det mangler ikke på muligheter til gode samtaler egentlig. 
 

Hvis du som forelder synes det er problematisk med for mye skjermtid kan du jo først begrense det hjemme. Kutt ut spilling og barne-TV 

Anonymkode: 08f6f...4d5

Eg syns faktisk det er eit problem at ein ikkje får borna til å konsentrere seg om maten uten ein skjerm. Ein uting faktisk. På skulen kan vi regulere slikt. Mange born kjem frå heimar der ein ikkje et framfor skjermar, men overraskande mange foreldre gjev ungane ein ipad el lik. når ein skal ete fordi dei er enklare. Slik det er enklare på skulen. Men desse borna treng verkeleg å lære å ete utan skjerm. Og det er vi lærarar som når desse ungane. Og vi kan like det eller ikkje, men meir og meir av det som før var vanleg å lære heime blir det no forventa at borna lærer på skulen. Og det er borna som blir taparane om vi ikkje tek tak. 

Anonymkode: 46684...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg syns faktisk det er eit problem at ein ikkje får borna til å konsentrere seg om maten uten ein skjerm. Ein uting faktisk. På skulen kan vi regulere slikt. Mange born kjem frå heimar der ein ikkje et framfor skjermar, men overraskande mange foreldre gjev ungane ein ipad el lik. når ein skal ete fordi dei er enklare. Slik det er enklare på skulen. Men desse borna treng verkeleg å lære å ete utan skjerm. Og det er vi lærarar som når desse ungane. Og vi kan like det eller ikkje, men meir og meir av det som før var vanleg å lære heime blir det no forventa at borna lærer på skulen. Og det er borna som blir taparane om vi ikkje tek tak. 

Anonymkode: 46684...7af

Jeg er helt enig i at ungene bør lære å spise uten skjerm. På skolen spiser de ett måltid på ca 15 min. Hjemme spiser de 3 andre måltider i hverdagen. Foreldrene bør fokusere på å lære barna å spise frokost, middag og kvelds uten skjerm, bøker, spill, lydbok osv. Hvis foreldre faktisk sitter sammen med ungene disse tre måltidene hver dag blir det lettere på skolen også
 

så er det stor forskjell på å spise sammen en familie på 4-5 stykker og en skoleklasse på 30 rastløse 9-åringer. Hjemme kan man bruke så lang tid man vil på måltidet, på skolen har man begrenset tid og man tyr til hjelpemidler man vet fungerer for at ungene skal fokusere på spising disse 15 minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kamomille skrev:

Jeg er helt enig i at ungene bør lære å spise uten skjerm. På skolen spiser de ett måltid på ca 15 min. Hjemme spiser de 3 andre måltider i hverdagen. Foreldrene bør fokusere på å lære barna å spise frokost, middag og kvelds uten skjerm, bøker, spill, lydbok osv. Hvis foreldre faktisk sitter sammen med ungene disse tre måltidene hver dag blir det lettere på skolen også
 

så er det stor forskjell på å spise sammen en familie på 4-5 stykker og en skoleklasse på 30 rastløse 9-åringer. Hjemme kan man bruke så lang tid man vil på måltidet, på skolen har man begrenset tid og man tyr til hjelpemidler man vet fungerer for at ungene skal fokusere på spising disse 15 minuttene.

Her trekker fu frem en annen ting jeg lurer svært på: hvorfor i all verden bli skolebarn avspist (pin intended) med kun 15 min å spise på? Det er det virkelig ingen voksne som hadde funnet seg i. Og ja, de trenger en lengre pause med lek ute i tillegg, men da bør faktisk skolen klare å sette av nok tid til begge deler. 15 min på å skulle spise godt nok til lunsj er latterlig lite. 

Anonymkode: a7a08...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her trekker fu frem en annen ting jeg lurer svært på: hvorfor i all verden bli skolebarn avspist (pin intended) med kun 15 min å spise på? Det er det virkelig ingen voksne som hadde funnet seg i. Og ja, de trenger en lengre pause med lek ute i tillegg, men da bør faktisk skolen klare å sette av nok tid til begge deler. 15 min på å skulle spise godt nok til lunsj er latterlig lite. 

Anonymkode: a7a08...5a2

Man kan gjerne diskutere lengden på friminutt altså. Jeg tenker 15 minutter til ren spising går fint. Dersom dette kommer I tillegg til Friminutt. 
 

I den statlige tariffavtalen er voksne «avspist» med 20 min lunchpause. Så jo, voksne mennesker finner deg absolutt i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...